Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Vraagje - Belasting terug na het kopen van een PC

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand over een manier om belasting terug te krijgen ter waarde van je nieuwe computer of onderdelen?

Een paar jaren terug kon je een PC-Privee aanvragen (of zoiets), elke drie jaar x-euros terug van je belasting. Dat bestaat niet meer, maar ik hoorde iets over een nieuwe regeling die wat minder bekend is, je moet een "t-formulier" invullen, maar werkt in principe hetzelfde.

Help?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 11:40:
Weet iemand over een manier om belasting terug te krijgen ter waarde van je nieuwe computer of onderdelen?

Een paar jaren terug kon je een PC-Privee aanvragen (of zoiets), elke drie jaar x-euros terug van je belasting. Dat bestaat niet meer, maar ik hoorde iets over een nieuwe regeling die wat minder bekend is, je moet een "t-formulier" invullen, maar werkt in principe hetzelfde.

Help?
Belastingdienst bellen? :)

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Geef eens een goeie reden waarom jij wel in aanmerking zou moeten komen om belasting terug te krijgen voor een PC, en de rest van Nederland niet?

PC-Prive is, zoals je zelf weet, afgeschaft.

Als jij kan aantonen dat je je PC nodig hebt voor je studie, kan je het opgeven als studie-uitgaves, anders heb je pech.

Ey!! Macarena \o/

• crack_en_hack
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-09 23:20
Als je een eigen bedrijf hebt kan je gewoon BTW terugvragen over de spullen die je hebt gekocht als je een factuurtje hebt...

Aankopen op bv. eBay, marktplaats of 2e hands zijn uiteraard niet terug te vragen.

Als je geen eigen bedrijf hebt kan je ook geen BTW terugvragen...

PC-Prive was een rare en vage regeling (ok het was wel in ons als consument een voordeel) maar het doel daarvan heb ik nooit begrepen, maargoed who care's :p

Want waarom zou je de BTW van een PC wel terug moeten krijgen en de BTW van een nieuwe LCD tv niet...

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

Verwijderd

Topicstarter
Ja ja ik weet dat het een stomme regeling was, maar was wel lekker. Ik hoorde alleen dat het nog kon, iemand had het voor zijn echtgenoot geregeld of zoiets.

Ik had op belastingdienst.nl gekeken maar niks gevonden. Misschien was het niet waar.

Bedankt voor je hulp.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik denk dat dat te maken heeft met een schenking binnen de familie.

Je mag namelijk een x-bedrag belastingvrij schenken. Als dit is gedaan in de vorm van geen geld maar een pc, kan er inderdaad belasting worden terug gevraagd. (Vermoed ik)

Die informatie kan je wel vinden op de site van de belastingdienst.

Overigens lijkt het me handiger om aan die iemand te vragen hoe hij/zij dit heeft gedaan.

Ey!! Macarena \o/

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
RaZ schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 18:30:
Ik denk dat dat te maken heeft met een schenking binnen de familie.

Je mag namelijk een x-bedrag belastingvrij schenken. Als dit is gedaan in de vorm van geen geld maar een pc, kan er inderdaad belasting worden terug gevraagd. (Vermoed ik)

Die informatie kan je wel vinden op de site van de belastingdienst.

Overigens lijkt het me handiger om aan die iemand te vragen hoe hij/zij dit heeft gedaan.
nee belastingvrij schenken wil alleen zeggen dat de ontvanger van de gift er geen belasting over hoeft te betalen. Normaal gesproken moet je alles wat je binnen krijgt opgeven voor je inkomstenbelasting (dus ook verjaardscadeau's e.d.) maar tot een x bedrag mag je belastingvrij schenken. Dat heeft _niets_ te maken met btw terugvragen

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-11 14:14

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Als het beroeps of studiekosten zijn kun je het als zodanig opgeven. Is dat bij jou niet het geval, dan geen aftrek....

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:19
Coach4All schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 19:28:
Als het beroeps of studiekosten zijn kun je het als zodanig opgeven. Is dat bij jou niet het geval, dan geen aftrek....
Bovendien moet je het bedrag van je PC uitsmeren over 3 jaar, aangezien de belastingdienst zegt dat een PC in 3 jaar afgeschreven wordt. Op die manier heb je dus kans dat je in een jaar niet boven de minimale grens uitkomt waarbij je geld terug krijgt.

Verwijderd

crack_en_hack schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 11:53:

Aankopen op bv. eBay, marktplaats of 2e hands zijn uiteraard niet terug te vragen.
Klopt maar die grappemakers van de douane of wat het ook is laten je wel dik dokken voor tweedehandse troep als je pech hebt. Dat dan weer wel.....

Sorry voor de off-topic :)

Verwijderd

Ook voor studiekosten geldt de belastingaftrek voor de pc niet meer. Voor beroepskosten alleen als je een eigen bedrijf hebt. Vroegah kon het voor beide redenen nog wel, maar aangezien tegenwoordig in elk huishouden een pc staat, kun je een pc niet meer opgeven als buitengewone kosten. Je maakt immers niet meer kosten dan andere Nederlanders.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:47

Dido

heforshe

Er worden nogal wat dingen door elkaar heen geroepen.

Ten eerste krijg je nooit geld terug van de belasting ter waarde van iets dat je koopt.

Je kunt om twee redenen geld terugkrijgen naar aanleiding van een aankoop:

1) BTW. Als jij iets koopt ter uitvoering van je bedrijf, dan hoef je geen BTW te betalen (dat doe je al over de producten die jij levert). Je kunt dan, onder voorwaarden, maximaal 15,9% van het aankoopbedrag incl. BTW terugkrijgen (dat is je hele BTW). Dit is totaal irrelevant als je geen bedrijf hebt.

2) Inkomstenbelasting. Je krijgt niet zozeer geld terug direct gerelateerd aan je aankoop, maar sommige uitgaven mag je aftrekken van je inkomsten. Dat betekent dat je over die inkomsten geen belasting hoeft te betalen. Aangezien je werkgever - die voor jou belasting inhoudt - geen reet te maken heeft met de meeste van die uitgaven, betaal je dus effectief teveel belasting. Dat kun je terugvragen. Hoeveel dat is hangt af van de hoogte van je inkomen: hoe hoger de belastingschaal waar je in valt, hoe meer je teveel betaald hebt, dus hoe meer je terugkrijgt. Betaal je over de top van je inkomen 52% belasting, dan krijg je met een aftrek van 1000 euro dus 520 euro terug.

Overigens hoor ik voor het eerst dat een PC voor studiedoeleinden niet meer aftrekbaar zou zijn. Wel is het zo dat het veelal irrelevant is, omdat de meeste studenten voordeliger uitzijn door gewoon de normbedragen te hanteren.
Verder geldt een drempel waaronder je niets terugkrijgt. Je moet wel een hele leuke PC kopen om met dat ding alleen over de drempel te komen.
Het PC-prive verhaal werkte ook zo: je werkgever mocht jou een PC vergoeden, belastingvrij. In veel gevallen was dit een nul-operatie en betaalde de werkgever dus geen cent. Je kreeg echter niet het hele bedrag van de belastingdienst: je werkgever betaalde, en jij hoefde geen belasting te betalen.

[ Voor 11% gewijzigd door Dido op 16-07-2007 10:28 ]

Wat betekent mijn avatar?

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:38

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Verwijderd schreef op maandag 16 juli 2007 @ 10:15:
Ook voor studiekosten geldt de belastingaftrek voor de pc niet meer. Voor beroepskosten alleen als je een eigen bedrijf hebt. Vroegah kon het voor beide redenen nog wel, maar aangezien tegenwoordig in elk huishouden een pc staat, kun je een pc niet meer opgeven als buitengewone kosten. Je maakt immers niet meer kosten dan andere Nederlanders.
Voor 2006 mag het gewoon, staat al ergens dat het voor 2007 niet mag?

http://www.belastingdiens...006-146.html#P2151_201038

Verwijderd

Excuus voor mijn fout. Enkele jaren geleden was het toch afgeschaft en nu mag het blijkbaar ineens weer? Of ben ik destijds verkeerd geinformeerd?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2007 14:41 ]

Verwijderd

Bij mijn werkgever kun je wel een PDA kopen via je flex-pot (uitgaven doen van je loon voordat er belasting wordt ingehouden). Als je een medewerker van een computerwinkel zo gek krijgt jouw pc als PDA op de bon te zetten dan zou het kunnen...
Pagina: 1