Toon posts:

Sony Viao Fresh Install zonder CD-rom.... HOE

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Medetweakers,

mijn vriendin heeft een oude Sony Viao laptop die gecrashed is (BSOD). Nou willen we de laptop opnieuw installeren, maar de CD-Rom drive doet het niet meer. Hij is i.i.g. zeer kieskeurig met de CD's/DVD's die hij voorgeschoteld krijgt en de Windows Install Disc pakt ie niet meer. :/

Onze vraag: hoe kunnen we de laptop weer aan de praat krijgen/Windows opnieuw installeren? De laptop heeft USB1.0 dus eventueel via een externe HD installeren lijkt me geen optie (kweet niet of dit uberhaupt mogelijk is).

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-01 11:21

SeatRider

Hips don't lie

Waarom is USB 1 geen optie? Kan ie daar niet van booten? Dan is een USB CD-rom driver ook uitgesloten, en heb je nog maar 2 opties:

1. CD drive (schoon)maken, of
2. De hdd eruit halen en in een ander systeem bootable voorzien van een ge sysprepte XP installatie

Nederlands is makkelijker als je denkt

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

SeatRider schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 09:30:
Waarom is USB 1 geen optie? Kan ie daar niet van booten? Dan is een USB CD-rom driver ook uitgesloten, en heb je nog maar 2 opties:

1. CD drive (schoon)maken, of
2. De hdd eruit halen en in een ander systeem bootable voorzien van een ge sysprepte XP installatie
Gesysprept hoeft niet eens.
Gewoon een kleine partitie maken (max 8GB) en formatten als FAT16. ff DOS er op mikken en dan de i386 map van je WinXP CD kopieren naar de harddisk.

Dan zet je de harddisk weer terug, start em op, krijg jeDOS voor je neus, en dan start je gewoon c:\i386\winnt.exe

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
Eerlijk gezegd heb ik de tijd, kennis en zin niet om de laptop open te maken. Via USB kan dus wel? Zal wel lang gaan duren.... Kan ik ook een image maken van de install disc en deze via een externe HD installeren? Hoef ik tenminste geen USB CD-rom drive kopen.

• Mopperman
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-12-2025
kweet niet of ie van je netwerk kan booten, anders zou dat wellicht nog een optie zijn.

daarnaast, is je cd nog wle helemaal lekker? :)

I can see clearly now the rain has gone. I can see all obstacles in my way.

Verwijderd

Topicstarter
Aan de CD ligt het niet en via het netwerk is geen optie....

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Nou, sluit de CD niet te snel uit. Misschien heeft een goedwerkende lezer geen probleem met (stel) die 2 krasjes, maar die lezer van de laptop wel. Een vers (langzaam gebrand, 4x-16x ofzo) kopietje doet het dan misschien wel.

Verwijderd

Topicstarter
Kan het proberen, maar de drive van die laptop heeft echt vaak problemen met het lezen van discs (zowel originele als zelfgebrande CD & DVD's).

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Is het niet een optie om die CDdrive gewoon te vervangen door een exemplaar dat wel je schijf goed leest. Dan ben je gelijk van het probleem af dat je dat ding niet meer kunt gebruiken.
Welke Vaio gaat het eigenlijk over? Veel van die dingen hebben namelijk gewoon standaard drives erinhangen.

Verwijderd

Topicstarter
Het is eigenlijk meer een computer voor erbij (als we 'em aan de praat krijgen). Ik heb zelf nl. een Macbook Pro en zij een HP van het werk. Dus een must is het niet, wel zonde dat ie in de kast ligt... Dus vandaar dat we niet te veel/geen geld eraan willen spenderen.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 10:52:
Het is eigenlijk meer een computer voor erbij (als we 'em aan de praat krijgen). Ik heb zelf nl. een Macbook Pro en zij een HP van het werk. Dus een must is het niet, wel zonde dat ie in de kast ligt... Dus vandaar dat we niet te veel/geen geld eraan willen spenderen.
Tja, een slimline cdrom spelertje heb je 2e hands al voor €5, dus zelf een half uurtje werken om die drive te vervangen en je hebt toch weer een leuk notebookje :). Het hoeft natuurlijk niet veel te kosten.

• tweakers.not
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-01 22:25
Een kennis heeft ook een vaio waarbij de cd/dvd niet meer werd gepakt.
Als ik het mij goed herinner zit er een partitie op de HD voor een re-install. Met F10 tijdens het bootscherm zou je er bij kunnen komen. Weet niet of het voor alle vaio's geldt.

• Mopperman
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-12-2025
tweakers.not schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 21:09:
Een kennis heeft ook een vaio waarbij de cd/dvd niet meer werd gepakt.
Als ik het mij goed herinner zit er een partitie op de HD voor een re-install. Met F10 tijdens het bootscherm zou je er bij kunnen komen. Weet niet of het voor alle vaio's geldt.
normaal, todat je die partitie wegdonderd of een file verwijderd :) Of soms heb je de cd nodig die ghost start om die backup terug te zette ... was bij een vaio van een klant van mij het geval

I can see clearly now the rain has gone. I can see all obstacles in my way.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 20:00:
[...]

Tja, een slimline cdrom spelertje heb je 2e hands al voor €5, dus zelf een half uurtje werken om die drive te vervangen en je hebt toch weer een leuk notebookje :). Het hoeft natuurlijk niet veel te kosten.
€5 is het geld niet. Moet ik wel nog de laptop uit elkaar halen. Kweet niet of dat zo makkelijk is.
Mopperman schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 21:26:
[...]

normaal, todat je die partitie wegdonderd of een file verwijderd :) Of soms heb je de cd nodig die ghost start om die backup terug te zette ... was bij een vaio van een klant van mij het geval
Als ik het goed begrijp, hoef ik dan niet opnieuw te installeren vanaf de CD...(?)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 15 juli 2007 @ 12:26:
[...]

€5 is het geld niet. Moet ik wel nog de laptop uit elkaar halen. Kweet niet of dat zo makkelijk is.
Vaios kennende trek je ze zo uit elkaar. Althans, degene die ik heb gehad ging dat prima mee.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan er helaas geen vinden voor een redelijk prijs (< €15)...

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 15 juli 2007 @ 13:05:
Ik kan er helaas geen vinden voor een redelijk prijs (< €15)...
IM/DM/mail me anders even, ik heb hier nog zo'n ding liggen namelijk, maar ik kan geen contactinfo in je profiel vinden.

Het klopt idd dat veel mensen veel geld vragen voor die dingen, maar dat zijn ze echtg niet meer waard. (voor 50 euro heb je al een DVD fikker, dan vind ik dat je niet 20 euro kunt vragen voor een CDromspeler).

Verwijderd

Topicstarter
Heb je zojuist een mail gestuurd. Het betreft trouwens de drive van een dockingstation van het type PCGA-DSD5.
Pagina: 1