[Discussie] Lucht vs waterkoeling

Pagina: 1
Acties:
  • 2.041 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63996

Topicstarter
Is waterkoeling nu echt wel zo goed als iedereen zegt ? En waarom zou een luchtkoeler minder koelen dan een waterkoeler ? Volgens mij is een luchtkoeler nog altijd beter als een waterkoeler mits de juiste spullen aanwezig zijn.

1. een kast met voldoende flow
2. alle kabels netjes gebundeld
3. een goede headpipe koeler.

Volgens mij kom je dan op waarden uit die je niet met waterkoeling kan halen mits je er vele honderden euro's tegenaan gooit.

Waarom is waterkoeling dan zo'n hype aan het worden ? Is het puur om de heb ? is het omdat je toch op den duur een betere koeling krijgt als het zomers ook hier tegenwoordig nog wel eens 30+ graden wil worden ? Volgens mij blijft ook dan een luchtgekoelde cpu koeler dan een watergekoelde cpu, mits je natuurlijk een goede koeler gebruikt.

Ik ben dus zeer benieuwd wat jullie van mijn statement vinden dat lucht beter koelt dan water.

Om offtopic te gaan, de vroegere Porsches reden met luchtgekoelde boxer motoren die de 600pk ruim voorbij gingen en heerlijk binnen hun temperatuurmarges bleven. Dat ze zijn overgestapt is puur om dat de ophoping van warme lucht in het motorcompartiment een groot probleem werd. Daarom is een hele goede flow ook zo belangrijk als je luchtgekoelde pc's gebruikt.

Komt u maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89274

'k heb op dit moment waterkoeling (ThermalTake Big Water) tot nu toe bevalt hij redelijk. zomers liggen mijn temps wat hoger dan 's winters. komende week komt mijn nieuwe luchtkoeling binnen want al dat bijgevul van je water vind ik maar niks. ik neem mijn pc vaak mee en vind het nogal een gedoe want je pc kan niet liggen omdat ie dan misschien gaat lekken etc. nee ik ren hard terug naar luchtkoeling stuk goedkoper en dr kan niks kapot gaat (zoals bij waterkoeling de slangetjes kunnen scheuren).

Water koeling een hype denk het niet dan is het alleen al voor de show maar kwa koel prestaties zijn er betere en absoluut goedkopere opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-05 14:02

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Met water kan je veel lagere temps halen dan met lucht. Met lucht zal je ook niet snel onder de kamertemperatuur komen, terwijl dat met water wel makkelijk kan (bong cooling ftw).

Verder vind ik waterkoeling maar een hoop gedoe en ik denk dat ik voorlopig gewoon luchtkoelers blijf gebruiken. Ik heb wel een keer een waterkoelingssetup gehad, maar dat beviel niet zo goed. Het was zwaar, moest vaak bijgevuld worden en werd flink warm. Die warmte kwam door een te kleine radiator, maar er paste gewoon geen grotere in de case die ik toen had.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Paddixx schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 08:08:
Met water kan je veel lagere temps halen dan met lucht. Met lucht zal je ook niet snel onder de kamertemperatuur komen, terwijl dat met water wel makkelijk kan (bong cooling ftw).

Verder vind ik waterkoeling maar een hoop gedoe en ik denk dat ik voorlopig gewoon luchtkoelers blijf gebruiken. Ik heb wel een keer een waterkoelingssetup gehad, maar dat beviel niet zo goed. Het was zwaar, moest vaak bijgevuld worden en werd flink warm. Die warmte kwam door een te kleine radiator, maar er paste gewoon geen grotere in de case die ik toen had.
Voor een hele goede headpipe luchtkoeler betaal je een behoorlijke hoop minder dan voor een hele goede waterkoeling. En dan het inbouwen/verbouwen enz..

En met die goede headpipe koeler kom je toch ook akelig dicht in de buurt van de beste waterkoeler en ik durf bijna te stellen dat hij mogelijk beter koelt. Op tweakers stond afgelopen week een review van 3 wc's en die werden vergeleken met 1 headpipe koeler. laatste won met gemak. nieuws: Test: prestaties geïntegreerde waterkoelers ondermaats

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 63996 op 14-07-2007 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05 22:00
Tja, ik zeg altijd, als je aan waterkoeling gaat beginnen, doe het dan gelijk goed en niet half half.
dan krijg je resultaten die niet zoveel beter zijn dan highend luchtkoeling.

zullen vast mensen die het doen voor de 'hype', maar waterkoeling heeft altijd al bestaan, alleen krijgt het nu meer aandacht door forums etc. zie het als het hele overklokken gebeuren, 5-10 jaar geleden was het wel anders. Nu is het zo gewoon geworden dat het bijna mainstream is.

Mijn reden om voor waterkoeling te kiezen:

1- geluid, ik heb absoluut hekel aan gezoem van fans.
2- temperaturen, ik heb liever geen hoge temperaturen @load.
3- hobby - je moet het leuk vinden en ja het is veel werk en onderhouden, maar als alles goed draait hoef je in principe maar 1 a 2 keer per jaar een schoonmaak te houden.

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhannie

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Een goede heatpipekoeler komt niet eens in de buurt van de beste waterkoeler, want dan zit je al aan phasechange powered waterchillers te denken die ver onder de 0 graden celsius gaan. ;)

Een heatpipekoeler zal waarschijnlijk wel altijd betere performance leveren in vergelijking met gelijk geprijsde waterkoelers.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-06 14:57

DataGhost

iPL dev

Volgens mij zijn de voordelen van waterkoeling vrij duidelijk hoor... Je hebt namelijk makkelijk de mogelijkheid tot het plaatsen van een zeer grote radiator, veel groter dan je aan een socket mag/kan hangen. Deze radiator kan je vervolgens weer plaatsen waar je wilt, zelfs buiten je PC. Het ene gevolg van een grotere radiator is dat je _VEEL_ meer warmte af kan voeren dan met een standaard luchtkoelblok, simpelweg omdat de oppervlakte veel groter is. Het andere voordeel is dat je (meerdere) grotere fans kan gebruiken, die op hun beurt weer stiller zullen zijn maar toch dezelfde airflow kunnen genereren als een 'kleine' fan op een luchtkoelblok.
Anoniem: 63996 schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 08:15:
[...]
En met die goede headpipe koeler kom je toch ook akelig dicht in de buurt van de beste waterkoeler en ik durf bijna te stellen dat hij mogelijk beter koelt. Op tweakers stond afgelopen week een review van 3 wc's en die werden vergeleken met 1 headpipe koeler. laatste won met gemak. nieuws: Test: prestaties geïntegreerde waterkoelers ondermaats
Dat zei ik ook al van die videokaarten met 'waterkoeling' helemaal geintegreerd: dat gaat niet werken. Het is ook best logsich dat de prestaties ondermaats zijn, ze hebben in min of meer dezelfde ruimte als voor een normale heatsink gebruikt wordt ook nog eens een waterkoelsysteem aangebracht. Het enige gevolg daarvan is dat je een kleiner koeloppervlak hebt (je moet je waterkoelsysteem ook ergens kwijt) en het gevolg daarvan is weer dat je koelprestaties ronduit kut zijn. Het hele idee achter koeling is het verplaatsen van warmte van binnen de kast naar buiten de kast (of specifieker, weg van de CPU) en dat hangt allemaal af van hoe goed je warmteoverdracht is en hoe groot je koeloppervlak aan de koude zijde. Daarbij geldt weer: hoe meer 'overgangen' (koper/alu, koper/water, whatever), hoe slechter je koelprestaties. Als je het zo bekijkt zie je dat die geintegreerde waterkoelers mooi inspelen op de wens en kennis van jan-met-de-pet die computer!totaal leest, namelijk 'ik wil waterkoeling' en 'waterkoeling is per definitie beter dan luchtkoeling'. Er valt dan ook grof geld mee te verdienen terwijl je eigenlijk een prutsproduct aflevert.
Anoniem: 63996 schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 08:33:
[...]

ga dan eens de prijs/prestatie verhouding vergelijken, dan is de beste headpipe koeler waarschijnlijk nog steeds de betere, ook al koelt een peltier natuurlijk altijd beter.
Onzin! (that is, in een luchtkoeling-setup :P ) Je moet alsnog een bult warmte afvoeren met een peltier, flink wat meer dan een CPU normaal genereert. Met een standaard luchtkoelertje (ook heatpipe-based) lukt je dat niet hoor :o

[ Voor 66% gewijzigd door DataGhost op 14-07-2007 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Paddixx schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 08:20:
Een goede heatpipekoeler komt niet eens in de buurt van de beste waterkoeler, want dan zit je al aan phasechange powered waterchillers te denken die ver onder de 0 graden celsius gaan. ;)

Een heatpipekoeler zal waarschijnlijk wel altijd betere performance leveren in vergelijking met gelijk geprijsde waterkoelers.
ga dan eens de prijs/prestatie verhouding vergelijken, dan is de beste headpipe koeler waarschijnlijk nog steeds de betere, ook al koelt een peltier natuurlijk altijd beter.

Ik heb hier staan 2 x c2d 6700 en 1 x quad core 1 6700 draait 100% load met een S9500 koeler en blijft rond de 40 graden hangen in een thermaltake kast de andere 6700 draait ook 100% load met waterkoeling en wordt rond de 38 graden . De quad draait ook watergekoeld, alle 2 waterkoelers zijn van thermaltake, en blijft rond de 31 a 32 graden hangen. Maar dat haal je dus ook met een S9500 koeler. En die kost toch een schijntje van wat zo'n Thermaltake kost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhannie

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

DataGhost schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 08:31:
Volgens mij zijn de voordelen van waterkoeling vrij duidelijk hoor... Je hebt namelijk makkelijk de mogelijkheid tot het plaatsen van een zeer grote radiator, veel groter dan je aan een socket mag/kan hangen. Deze radiator kan je vervolgens weer plaatsen waar je wilt, zelfs buiten je PC. Het ene gevolg van een grotere radiator is dat je _VEEL_ meer warmte af kan voeren dan met een standaard luchtkoelblok, simpelweg omdat de oppervlakte veel groter is. Het andere voordeel is dat je (meerdere) grotere fans kan gebruiken, die op hun beurt weer stiller zullen zijn maar toch dezelfde airflow kunnen genereren als een 'kleine' fan op een luchtkoelblok.
Er zijn tegenwoordig ook al gigantische luchtkoelers waar meerdere 12 CM fans op passen. En die zijn niet zo verschrikkelijk duur. Een mooi voorbeeld is de Coolermaster Gemini 2. Helaas koelt die alleen voor geen meter, maar zulk soort designs gaan we in de toekomst denk ik wel meer zien.
[...]

Ik heb hier staan 2 x c2d 6700 en 1 x quad core 1 6700 draait 100% load met een S9500 koeler en blijft rond de 40 graden hangen in een thermaltake kast de andere 6700 draait ook 100% load met waterkoeling en wordt rond de 38 graden . De quad draait ook watergekoeld, alle 2 waterkoelers zijn van thermaltake, en blijft rond de 31 a 32 graden hangen. Maar dat haal je dus ook met een S9500 koeler. En die kost toch een schijntje van wat zo'n Thermaltake kost
Thermaltake Big Waters zeker? Dat zijn imho echt baggersetjes. Geen wonder dat een beetje een fatsoenlijke heatpipekoeler bijna beter/even goed koelt.

Qua prijs/prestatie gaat waterkoeling het inderdaad nooit winnen van lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
Tja nu weten we wel waarom je denkt dat aircooling beter is dan waterkoeling, die Thermaltake set is gewoon bagger. Daarmee word jou stelling teniet gedaan.

Maare, een quadcore @load en maar 38C en dat geloof je zelf ook nog?

[ Voor 6% gewijzigd door Terryb47 op 14-07-2007 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
quadcore @ load waar staat dat ? ding draait idle hoor. koe loos :) , maar daar gaat het mij dus niet om. het gaat mij erom of je beter gewoon lekker een hele goede headpipe kan kopen dan veel te investeren in waterkoeling met maar een paar graden extra koeling.

[ Voor 59% gewijzigd door Anoniem: 63996 op 14-07-2007 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
Ik heb hier staan 2 x c2d 6700 en 1 x quad core 1 6700 draait 100% load met een S9500 koeler en blijft rond de 40 graden hangen in een thermaltake kast de andere 6700 draait ook 100% load met waterkoeling en wordt rond de 38 graden .
Tja, ik moet dit wel ontcijferen zo vroeg in de ochtend zonder koffie...;)

maar goed, het gaat dus om een E6700, geloof er niks van dat je 40C@load haalt, met lucht of water: niet haalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhannie

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Terryb47 schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 09:05:
[...]

Tja, ik moet dit wel ontcijferen zo vroeg in de ochtend zonder koffie...;)

maar goed, het gaat dus om een E6700, geloof er niks van dat je 40C@load haalt, met lucht of water: niet haalbaar.
Hoezo zou dat niet kunnen? Een E6700 heeft een TDP van 65 watt. Mijn Celeron D 360 heeft ook een TDP van 65 watt en die haalt stressed de 35 graden niet eens (met een Thermaltake Big Typhoon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
zal als ik weer thuis ben screenshots maken . 1 van de 6700 draait @ 3.2ghz 100% load en doet net de 48 graden aantikken ( de watergekoelde 6700 )

maar weer ontopic dus. is lucht beter dan water. en vooral als je de inversteringen naast elkaar legt. Dan verliest water toch echt van lucht.

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 63996 op 14-07-2007 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragunova
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-08-2023

dragunova

Samozaridnyia Vintovka D.

offtopic:
heaDpipe? is dat een freudiaanse verschrijving van een wens waarvan ik me kan voorstellen dat mensen die hebben, namelijk een computer "that gives head". En als die pipe | dan ook nog lekker warm is....

Er zijn hele goede luchtkoelingsmogelijkheden tegenwoordig, en hele goede waterkoelingsmogelijkheden. De prestaties hangen onder andere af van de hoeveelheid warmte die per hoeveelheid oppervlak (op de die) vrijkomt, De flow van warmtegeleidend medium langs het koellichaam dat de warmte moet opnemen, en de radiator die de warmte uiteindelijk moet afgeven aan de omgeving.

Heb je al eens aan oliekoeling gedacht trouwens?
Lijkt mij nog wel eens leuk, ik geloof dat dan wel de hdd's buiten moeten hangen...

does the pope shit in the woods? is a bear catholic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dragunova schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 09:23:
offtopic:
heaDpipe? is dat een freudiaanse verschrijving van een wens waarvan ik me kan voorstellen dat mensen die hebben, namelijk een computer "that gives head". En als die pipe | dan ook nog lekker warm is....

Er zijn hele goede luchtkoelingsmogelijkheden tegenwoordig, en hele goede waterkoelingsmogelijkheden. De prestaties hangen onder andere af van de hoeveelheid warmte die per hoeveelheid oppervlak (op de die) vrijkomt, De flow van warmtegeleidend medium langs het koellichaam dat de warmte moet opnemen, en de radiator die de warmte uiteindelijk moet afgeven aan de omgeving.

Heb je al eens aan oliekoeling gedacht trouwens?
Lijkt mij nog wel eens leuk, ik geloof dat dan wel de hdd's buiten moeten hangen...
volgens mij kan je ook hd's gewoon in olie dompelen. zie niet enig probleem om dit niet te doen . Maar olie-koeling is ook niet zaligmakend. Grote motorenfabriekanten als bv Suzuki zijn allang weer terug gekomen van oliegekoelde blokken. Te veel onderhoud en het kan niet op tegen de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragunova
  • Laatst online: 03-08-2023

dragunova

Samozaridnyia Vintovka D.

Een personal computer is geen verbrandingsmotor... je hoeft -geen- onderhoud te plegen aan een oliegekoelde pc als je deze ergens luchtdicht (tegen t stof) neerzet.

Over die hdd's; die zijn open. Niet luchtdicht en niet vloeistofdicht. Ik wil geen olie in mijn hdd hebben, want ten eerste remt dat de schijven af, en ten tweede kan ik me voorstelen dat de koppen dan niet meer kunnen lezen omdat ze meer afstand tot het oppervlak hebben en de armen waaraan de koppen zitten niet meer snel kunnen bewegen. Dit alles door de hogere viscositeit (stroperigheid) van de olie dan lucht.

Hoewel een oliegekoeld systeem iets minder energie zal verbruiken omdat er geen draaiende fans in zitten zal dit verschil heel gering zijn, maar het bespaart wel doordat de warmte veel beter van de componenten afgevoerd wordt, en het systeem dus iets langer meegaat...

does the pope shit in the woods? is a bear catholic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Anoniem: 63996 schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 08:55:
quadcore @ load waar staat dat ? ding draait idle hoor. koe loos :) , maar daar gaat het mij dus niet om. het gaat mij erom of je beter gewoon lekker een hele goede headpipe kan kopen dan veel te investeren in waterkoeling met maar een paar graden extra koeling.
Wat ik steeds op maak uit jouw posts is dat je denkt dat waterkoeling enkel voor temperatuur goed is. Maar een hoop mensen willen ook gewoon een stille PC en dat haal je nou eenmaal niet TT oid. Luchtkoelers zijn ook zeer stil hoor, dat weet ik. Heb zelf ook een TTBT gehad. Maar toch zweer ik bij waterkoeling. Ik kan straks passief draaien met een E6300 @ 3.2Ghz+7950GT+mobo in de loop. Dat is toch echt heerlijk. Overal mooie stille Noctua fans op en ook nog goede temps. Nou ben ik ondertussen wel een euro of 500 aan koeling kwijt maar dat is ook hobby.

Het is gewoon hoeveel geld je er aan kwijt wilt. Wat wel een voordeel is: Als je het eenmaal hebt hoef je soms een keer een andere bracket voor je blokjes kopen maar voor de rest gaat het allemaal heel lang mee. Een keer een pomp in de 5 jaar maar dat valt ook nog wel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Wat al door een aantal mensen wordt aangegeven is dat waterkoeling ook door veel mensen gebruikt wordt om de PC stil te krijgen. Tevens heeft een waterkoeling het potentieel om meer warmte af te voeren als een heatpipe koeler, je voert de warmte af naar een groter koelend oppervlak (bij de meeste waterkoelingssetjes) als bij een heatpipe koeler. Het koelend oppervlak van 3x120mm heb ik nog niet gezien op een heatpipe koeler. Een ander voordeel van het afvoeren naar een radiator is dat de radiator in veel gevallen buiten de kast geplaatst wordt, dit heeft als voordeel dat de lucht in de kast niet verwarmt en daardoor de andere onderdelen ook koeler blijven. Dit heeft natuurlijk weer eenpositieve uitwerking op hoever je je PC kan overklokken :)

Maar nogmaals, ook het geluid is een belangrijke factor, het koelend vermogen van een waterkoeling die totaal passief draait is ongeveer net zo groot als dat van een heatpipe koeler, maar wel een stuk stiller :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Laatst online: 31-05 20:50
Daarbij komt wel, dat wanneer je je radiator buiten de kast plaatst, worden omringende componenten van de CPU warmer, omdat er geen fan op staat, zoals bij veel normale koelers.

Af en toe zie je ook mensen die bijna geen airflow hebben icm een waterkoeling, daarmee worden je south en northbridge ook weer warmer :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5897

Killzone schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 23:24:
Daarbij komt wel, dat wanneer je je radiator buiten de kast plaatst, worden omringende componenten van de CPU warmer, omdat er geen fan op staat, zoals bij veel normale koelers.

Af en toe zie je ook mensen die bijna geen airflow hebben icm een waterkoeling, daarmee worden je south en northbridge ook weer warmer :) .
Dat heeft weinig te maken met waar je radiator hangt, maar meer met het feit dat er een waterblokje op de cpu zit die zelf geen airflow genereerd. E ja, dat is idd een probleem. Als je flink overklokt heb je nog steeds fans nodig om flow direct op je moederbord te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Godsha
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-05 08:29
Killzone schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 23:24:

Waarom wordt hierdoor je northbridge en/of southbridge dan warmer? Meestal wanneer waterkoeling word gebruik neemt men ook gelijk een wc blokje voor de northbrdige en deze presteren dan wel weer veel beter dan de standaard koelblokjes. Maar je hebt gelijk wanneer we kijken naar mosfets ed.

Nee Thandor houdt je mond!! :( :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:51

Thandor

SilverStreak

The Godsha schreef op zondag 15 juli 2007 @ 03:11:
[...]

Waarom wordt hierdoor je northbridge en/of southbridge dan warmer? Meestal wanneer waterkoeling word gebruik neemt men ook gelijk een wc blokje voor de northbrdige en deze presteren dan wel weer veel beter dan de standaard koelblokjes. Maar je hebt gelijk wanneer we kijken naar mosfets ed.
Niet iedereen neemt een heatsink voor de northbridge erbij. Laat staan voor de southbridge ;). (Al is de southbridge in de meeste gevallen niet zo'n probleem wat koeling betreft). Tevens heeft een northbridge ook omringende onderdelen die voor stroom zorgen. Op een ASUS P5P800SE zullen bepaalde MOSFET's om de northbridge ook gloeiend heet worden indien je waterkoeling gebruikt (ongeacht enkel CPU of zowel northbridge als CPU).

Optionele koeling is bij overclocken en waterkoeling al snel een must :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Anoniem: 63996 schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 07:56:
Is waterkoeling nu echt wel zo goed als iedereen zegt ? En waarom zou een luchtkoeler minder koelen dan een waterkoeler ? Volgens mij is een luchtkoeler nog altijd beter als een waterkoeler mits de juiste spullen aanwezig zijn.

1. een kast met voldoende flow
2. alle kabels netjes gebundeld
3. een goede headpipe koeler.

Volgens mij kom je dan op waarden uit die je niet met waterkoeling kan halen mits je er vele honderden euro's tegenaan gooit.
Het gaat om warmtetransport en warmtedissipatie. Water kan erg veel warmte opnemen en is dus een geschikt transportmiddel. Een radiator kan eenvoudig veel oppervlak hebben waardoor de warmtedissipatie ook prima in orde is, 2 of 3 (stille) 120mm fans en je bent klaar.
Waarom is waterkoeling dan zo'n hype aan het worden ? Is het puur om de heb ? is het omdat je toch op den duur een betere koeling krijgt als het zomers ook hier tegenwoordig nog wel eens 30+ graden wil worden ? Volgens mij blijft ook dan een luchtgekoelde cpu koeler dan een watergekoelde cpu, mits je natuurlijk een goede koeler gebruikt.
Het kan aan mij liggen, maar ik hoor juist steeds minder over waterkoeling. Met name nu er zoveel bigass heatpipekoelers zijn, zijn er steeds minder redenen om over te stappen op waterkoeling.
Ik ben dus zeer benieuwd wat jullie van mijn statement vinden dat lucht beter koelt dan water.
En de haas is sneller dan de schildpad :z
Sorry maar met enkel zo'n statement kunnen we niks. Zoals je later ook al aangeeft heeft elk zo z'n voors en tegens. Een watergekoeld systeem is complexer. Je hebt een pomp, een reservoir, radiator, etc. Daardoor is het ook duurder dan een simpele heatsink voor luchtkoeling. Het is echter wel efficient en vaak ook stil, omdat je een in verhouding groot oppervlak hebt om je warmte kwijt te raken.
Een luchtgekoeld systeem is veel minder complex en goedkoper, nadeel blijft dat je altijd de warmte bij de heatsink zelf kwijt moet zien te raken en je dissipatieoppervlak daardoor gelimiteerd is. Heatpipekoelers hebben dit probleem al deels verholpen, maar je blijft beperkt tot (bijvoorbeeld) het oppervlak van een enkele 120mm ventilator.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulls
  • Laatst online: 17-05 22:30
ten 1e waterkoeling kan stiller zijn als luchtkoeling. en ten 2e kunnen beide koelmethoden nooit onder kamertemperatuur komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

ella 👌

Jawel hoor, waterkoeling KAN onder kamertemperatuur komen. :)

Zoals hierboven ook al geplaatst ; BONG.

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Hehe, technisch gezien niet nee ;)
In de praktijk heb ik m'n cpu wel eens op 9 graden gehad, met 12 graden kamertemperatuur. Licht vriezend weer buiten, radiator voor een open raam, et voilá :P

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Wat ik erg mooi aan waterkoeling vind is dat als je de CPU al koelt je voor wat extra geld gelijk de GPU mee kan pakken. Geen enkele luchtkoeler die daar tegen op kan. Ook is de GPU dan volledig stil samen met temps die stukken lager zijn dan met luchtkoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Pardon ? :X Een redelijk blokje voor je GPU kost al ruim 60 euro ....

Nee ik heb gekozen voor waterkoeling ten eerste om de koelprestaties, en ten tweede de stilte. Met erg warme dagen zou ik er niet eens van wakkerliggen wat de werkelijke temp nu is tov een luchtkoeler. Waterkoeling heeft nu eenmaal een betere 'verplaatsing' van de warmte dan een luchtkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Een blok voor alleen de core is een stuk goedkoper. De rest van de waterkoeling is stukken duurder. Voor een klein beetje extra geld zou ik zeker de GPU mee pakken.

Mijn rede voor waterkoeling is ook zeker de stilte. Met een GPU blok krijg je de hele PC veel makkelijker echt stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Laatst online: 31-05 20:50
Ja, idd. Stilte zou ook echt mijn enige argument zijn voor waterkoeling. Ik denk dat ik het ooit nog wel eens doe, maar voorlopig, nee dankje. :)

Teveel onderhoud, en ik hou er niet van om met de gedachten te zitten dat het zou kunnen lekken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Teveel onderhoud, en ik hou er niet van om met de gedachten te zitten dat het zou kunnen lekken..
Welk onderhoud ? Als een setup goed draait hoef je er verder niets aan te doen. Mijn PC draait nu al bijna 1 jaar zonder er iets aan te hoeven doen. Een onderdeel zoals een mobo of GPU upgraden is wel meer werk als de setup leeg moet.

En zodra je 3 dagen draait zonder lekken kan je er wel zeker van zijn dat het ook niet meer gaat lekken. Ik kan gewoon de hele dag weg zijn zonder mij zorgen te maken of het wel goed gaat met de PC.

[ Voor 22% gewijzigd door PilatuS op 15-07-2007 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

ella 👌

3 Dagen? Ik doe meestal 2 uur oid, zonder hardware even alles testen; als dat goed is dan bouw ik alles in en klaar. Setup draait hier nu ook alweer 4 maandjes zonder er iets aan te doen :).

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Ik zeg niet dat ik 3 dagen aan het testen ben. Ik bouw een setup altijd gelijk in de PC zonder buiten de PC te testen. Ik zeg alleen dat als een setup 3 dagen zonder problemen draait je er zeker van kan zijn dat het ook zo blijft. Een setup gaat niet opeens lekken.

De setup in mijn vorige PC was van allemaal losse onderdelen omdat toen er nog maar weinig te krijgen was qua waterkoeling voor de PC. In die ene PC had ik 3 soorten slang en 3 soorten aansluitingen. In mijn nieuwe PC heb ik maar 1 soort slang en koppelingen wat een stuk veiliger is dan allemaal appart spul door elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:38

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik heb hier staan 2 x c2d 6700 en 1 x quad core 1 6700 draait 100% load met een S9500 koeler en blijft rond de 40 graden hangen in een thermaltake kast de andere 6700 draait ook 100% load met waterkoeling en wordt rond de 38 graden .
ALs jij de zalman S9500 bedoelt,dan heb ik meteen een reden 3 erbij (geluid/temp hadden we al): ruimte. Ik kan nu al zeggen dat die S9500 nooit in mijn kast gaat passen, die 3000 alcu's paste net aan met wat knip en vijl werk.

Mijn laaste watercooling set (subzero2) was erg onderhoudsvrij. Onderin een kraantje, alles afvoeren en nieuw water erin, draaien maar weer. radiatoren waren eruit te schuiven, fans zatten met klips vast mocht je met stof zitten.

[ Voor 16% gewijzigd door SinergyX op 15-07-2007 18:47 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulls
Als je zorgen maakt om lekken en onderhoud van waterkoeling, dan zal ik eerder aan de onderhoud van luchtkoeling denken. Bij luchtkoeling krijg je stof op alle plekken van elk actief koelblokje, terwijl bij waterkoeling het alleen in de radiator komt. En als de radiator niet meer voor 100% gekoelt word is minder erg dan dat je luchtkoelblok vol raakt met stof, omdat de radiator dan nog redelijk pasief zn werk kan doen zoldang de pomp maar blijft draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
PilatuS schreef op zondag 15 juli 2007 @ 17:15:
Een blok voor alleen de core is een stuk goedkoper. De rest van de waterkoeling is stukken duurder. Voor een klein beetje extra geld zou ik zeker de GPU mee pakken.

Mijn rede voor waterkoeling is ook zeker de stilte. Met een GPU blok krijg je de hele PC veel makkelijker echt stil.
Ik vind blokken die de gehele kaart koelen ook vrij onzinnig. Met die nieuwe generatie moet het wel maar ik heb nu ook gewoon een coreblokje i.c.m. heatsinks op het mem en dat draait perfect. Dit blokje kan ik ook weer op latere kaarten gebruiken.
Bulls-NL schreef op zondag 15 juli 2007 @ 19:16:
Als je zorgen maakt om lekken en onderhoud van waterkoeling, dan zal ik eerder aan de onderhoud van luchtkoeling denken. Bij luchtkoeling krijg je stof op alle plekken van elk actief koelblokje, terwijl bij waterkoeling het alleen in de radiator komt. En als de radiator niet meer voor 100% gekoelt word is minder erg dan dat je luchtkoelblok vol raakt met stof, omdat de radiator dan nog redelijk pasief zn werk kan doen zoldang de pomp maar blijft draaien.
Het is wel lastiger om stof er weer goed uit te halen. Nja het duurt iets langer omdat je voorzichtig moet doen met die finnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Laatst online: 01-06 12:27
Ik probeer hier niet al teveel reclame te maken, dat moest ik eerst even zeggen.

Luchtkoeling VS Water koeling is een leuke discussie om te voeren. De basics zijn min of meer wel het zelfde. Een degelijke kast, goede thermalpaste, voldoende ruimte.

Voordelen van luchtkoeling:
-Relatief goedkoop
-Makkelijker te bevestigen
-Vrij makkelijk te verkrijgen
-Weinig risico bij gebruik

Voordelen van waterkoeling:
-Hogere koeling
-Meer stiller

De vraag is dus ook waarvoor gebruik je de pc. Een hometheater pc met een onboard geluidskaart, onboard video en een stille HDD en een DVD speler. Die heeft sowieso al weinig koeling nodig. Denk aan een pc voor op kantoor, 1 120mm ventilator die lucht langs de CPU blaast, langs de voeding en naar buiten. Dit zijn voorbeelden van niet heel krachtige pc's maar die super stil zijn door het gebruik van 1 ventilator.
De game pc is al een heel ander verhaal, zelfs als je geen echte spellenspeler bent maar wel gewoon een desktop pc hebt staan met een videokaart begint het aantal ventilatoren in de pc omhoog te gaan. Voeding, CPU, GPU misschien zelfs op de NB. Over dit soort computers gaat deze discussie denk ik.

De processor, GPU en NB zijn de zwakke punten van systeem. Je kan deze met ventilatoren koelen maar dan blijf je gebruik maken van verschillende ventilatoren. Als je de pricewatch doorneemt dan kan je voor een goede ventilator totaal toch zo'n €100 uitgeven. €60 aan de CPU en respectievelijk €20 voor GPU en NB.

Ik ben het er helemaal mee eens dat waterkoeling vanuit de bekende Duitse webshops vreselijk duur is. Ik heb in het verleden verschillende acties gehouden op IA.net/SK.net met waterkoeling producten en het kan een stuk goedkoper. Nu ben ik daar ook mee bezig om dat in een webshop om te vormen maar daar zal waarschijnlijk in de toekomst wel wat meer over gezegd worden.
Ik denk dat ik straks voor +/- €80 alle 3 de punten (cpu/gpu/nb) van een koeler kan voorzien. Wat de aanschaf van deze onderdelen interessanter maakt.

Met de huidige webshops kost het aanschaffen van een koeler voor CPU/GPU/NB ook maar €100.
Dat is ook het nadeel van waterkoeling. Met alleen 3 blokken ben je er nog niet. Je moet dan ook nog een radiator, pomp en aansluitingsmateriaal aanschaffen wat de €100 verdubbelt.
Daar tegenover staat dat je misschien ook wel andere kabels moet aanschaffen om de kast aerodynamisch goed te maken.

Maar de conclussie die je kan trekken volgens mij. Wie koopt er betere koeling voor in zijn pc. De mensen die veel verwachten van hun computer. Je zou kunnen generaliseren dat dit gamers zijn die net iets meer verwachten van hun pc in mhz of fps. Dit bereik je door overclocken.

Overclocken betekend meer warmte en waterkoeling is daar nu eenmaal beter in. Ik denk dus ook dat waterkoeling de slag wint als je kijkt naar wie gebruikt maakt van de goede koeling. Waterkoeling koelt beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
Jfwiet schreef op zondag 15 juli 2007 @ 20:19:
[small]

De processor, GPU en NB zijn de zwakke punten van systeem. Je kan deze met ventilatoren koelen maar dan blijf je gebruik maken van verschillende ventilatoren. Als je de pricewatch doorneemt dan kan je voor een goede ventilator totaal toch zo'n €100 uitgeven. €60 aan de CPU en respectievelijk €20 voor GPU en NB.

Wel meer voor een goede GPU koeler hoor. En ook stil hé.

Ik ben het er helemaal mee eens dat waterkoeling vanuit de bekende Duitse webshops vreselijk duur is. Ik heb in het verleden verschillende acties gehouden op IA.net/SK.net met waterkoeling producten en het kan een stuk goedkoper. Nu ben ik daar ook mee bezig om dat in een webshop om te vormen maar daar zal waarschijnlijk in de toekomst wel wat meer over gezegd worden.
Ik denk dat ik straks voor +/- €80 alle 3 de punten (cpu/gpu/nb) van een koeler kan voorzien. Wat de aanschaf van deze onderdelen interessanter maakt.

Voor die 20 euro ga ik niet moeilijk lopen doen met garantie enz. hoor. Als je waterkoeling koopt moet het ook goed zijn. Mijn mening tenminste. Dat haal ik gewoon bij goede shops weg met normale service en niet van die inkoopacties. Verder koop ik ook altijd een hoop met AI's maar zoiets als waterkoeling gewoon niet.

Met de huidige webshops kost het aanschaffen van een koeler voor CPU/GPU/NB ook maar €100.
Dat is ook het nadeel van waterkoeling. Met alleen 3 blokken ben je er nog niet. Je moet dan ook nog een radiator, pomp en aansluitingsmateriaal aanschaffen wat de €100 verdubbelt.
Daar tegenover staat dat je misschien ook wel andere kabels moet aanschaffen om de kast aerodynamisch goed te maken.

Waarom zou je geen kabels moeten kopen voor waterkoeling? Enkel als je passief draait hoeft dat niet maar dat wil toch bijna niet. Sowiezo: Als je de kabels goed omleidt heb je echt niet allemaal van die rounded dingen enz. nodig. Dat scheelt echt geen 5 graden behalve als ze recht voor de fans hangen maar als je hier mee bezig bent doe je dat toch al niet.

Verder gaan radiators en slangen mits goed onderhouden natuurlijk een levenlang mee. Een pomp moet nog wel eens vervangen worden maar dat valt nog wel te doen. Die gaan toch snel 5 jaar mee.

Overclocken betekent meer warmte en waterkoeling is daar nu eenmaal beter in. Ik denk dus ook dat waterkoeling de slag wint als je kijkt naar wie gebruikt maakt van de goede koeling. Waterkoeling koelt beter.

Daar waren wij ook al achter :P
Beetje vage argumenten moet ik zeggen. Ik heb het zelf dan ook niet zo op goedkope sets als TT of china-dingen. Als het setjes waren met Black Ice oid zou ik het gewoon doen hoor. Maar als ik zie wat je allemaal krijgt met die acties: 1 of ander blok koper met een kanaal waar water door gaat, een bijna plexieglazenblokje met hier en daar wat koper of ALu en een opgevoerde Bigwater pomp om het maar even te overdrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Laatst online: 01-06 12:27
Sorry maar zo'n post gaat mij net iets te ver en dus even een uitleg hierover.
Dan maar even over de producten die ik verkocht en/of ga verkopen. We hebben het over een bedrijf, incl KVK-nummer, BTW-nummer, alle verplichtingen zoals 2 jaar garantie. Dus €20 is een groot probleem?

Daarnaast heb ik nooit klachten gehad over de blokken behalve na foutief gebruik van de koper. (wat best vaak voor komt. misschien ook een min-punt voor waterkoeling). Dat het aansluiten toch ook wel wat tijd vergt etc.

De producten die ik verkocht via de acties waren volgens mij ook wel van wat betere kwaliteit dan de TT setjes. Ik praat dan over gewoon koperen blokken met de "laatste" techniek, niet met kanalen en doolhofjes etc.

Afbeeldingslocatie: http://img283.imageshack.us/img283/3348/pleximetbevestigingcpu21wl5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img526.imageshack.us/img526/724/kopercpu31nk2.jpg

Over mijn argumenten.

Ik denk dat het aanschaffen van goede luchtkoelers best prijzig is. €100-150. Dit met ronde kabels, het kopen van langere kabels zodat je ze kan rondleiden? Etc, er is voldoende om ze optimaal te gebruiken.
Daar tegenover staat dat waterkoeling steeds goedkoper word. Ik denk dat dit het grootste struikelblok is bij de aanschaf van waterkoeling. De techniek word steeds ietsje beter.

Hoe dichter bij elkaar de prijzen komen, hoe meer mensen waterkoeling zullen aanschaffen denk ik.

Daarnaast moet waterkoeling zich ook steeds aanpassen, er komen quadcores op de markt die een steeds grotere voet krijgen qua warmte. Waardoor de huidige techniek, die zich op het midden van de processor richt, zal moeten evolueren naar een groter bereik. Dit geld ook voor luchtkoeling aangezien er meer warmte moet worden afgevoerd en warmte afgeven aan water is nu eenmaal makkelijker dan aan lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhannie

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

@Hierboven: Wat bedoel je met ronde kabels? En hoe kom je aan die (onrealistisch) hoge prijs voor luchtkoelers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:05

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Jfwiet schreef op zondag 15 juli 2007 @ 22:44:

Ik denk dat het aanschaffen van goede luchtkoelers best prijzig is. €100-150. Dit met ronde kabels, het kopen van langere kabels zodat je ze kan rondleiden? Etc, er is voldoende om ze optimaal te gebruiken.
Hoe kom je daar nou bij? Ik heb voor de Thermalright Ultra 120 Extreme incl. goede fan van Scythe en thuisbezorgen € 83,- betaald...

Heeft geen enkele moeite met quadcores ;)

Waar heb ik ronde kabels voor nodig, voor dat ene draadje van de fan?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 430xlkod
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-12-2024
bvk schreef op zondag 15 juli 2007 @ 23:12:
[...]

Hoe kom je daar nou bij? Ik heb voor de Thermalright Ultra 120 Extreme incl. goede fan van Scythe en thuisbezorgen € 83,- betaald...

Heeft geen enkele moeite met quadcores ;)

Waar heb ik ronde kabels voor nodig, voor dat ene draadje van de fan?
Juist , en naar mijn mening is die koeler ver de beste dan van WC...
Je moet al een WC set hebben van 200-300€ voor aan die koeler zijn temps te kunnen komen...
Dat vind ik wel een prach van een werktstuk dan _/-\o_ .

Overigens is WC echt wel stil, en je kan zoals iemand hierboven zei, makkelijk de GPU/Chipset erbij pakken voor geluidsloos en zeer koel te koelen ...

Maar ik heb nu WC setje (TT :( ) maar kan niet wachten totdat ik die Ultra 120 Extreme binnen krijg....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:38

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Niet te vergeten casefans? Menig watercooling setup heeft een stuk minder casefans nodig.

De huge ass fans zijn leuk, maar een 500gram (of zelfs hoger) aan 4 pinnetjes van mijn moederbord... Nee, dan maar gewoon een huge tafelfan en als mijn tweakotine opborrelt weer een watercool setje maken (90% van materiaal heb ik).

[ Voor 56% gewijzigd door SinergyX op 16-07-2007 01:06 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Om nog even in te haken op het onderhoudsaspect:
Ik heb een watergekoelde server sinds 2003, ik hoef er dus niet vaak bij om hardware te wisselen. Ik heb van 2003 tm 2006 helemaal niets aan onderhoud hoeven doen, na 3 jaar heb ik enkel het pompje (Hydor) vervangen omdat deze wat meer geluid begon te maken. De radiator wordt gekoeld met buitenlucht dus schoonmaken hoefde niet eens.

Als je goede materialen gebruikt (dus niet de pvc slangen zoals in al die Thermaltake sets) hoef je niets bij te vullen, lekt er niets en heb je er dus ook geen omkijken naar.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:52

Twazerty

AVCHDCoder developer

Waterkoeling lijkt me 3x niks. Moet er ook niet aan denken dat het kan lekken. Zelf hou ik van pc's die genoeg herrie maken. Als de koelers stil zijn dan denk ik telkens dat de pc uitgevallen is. Geef mij maar koelers en geluid en geen water met stilte.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coolfris
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-12-2024
Die temps en het stillere van het waterkoelen vind ik leuk meegenomen. Daar ging het mij aanvankelijk ook om. Het geknutsel aan je PC om de set in je kast te krijgen vind ik veel leuker. Schept een beetje een extra band met je PC :> . Al die keuzes; waar het rad, waar de pomp welke slangen, 1 loop of twee ect ect. En ook als je klaar bent houdt het je nog steeds een beetje bezig.
En onderhoud? Ach eens per week een stofzuiger langs het rad. En algen of ander levende brouwsels krijgen bij mij geen kans, gewoon op tijd de hardware upgraden :+ .
Nee voor mij geen luchtkoeling meer, veel te saai. Koeler erop en klaar :/ . Die high towers zijn ook niet echt mijn smaak meer. Heb even een scyte ninja gehad, maar had het idee dat mijn kast nogal vol zat.
Koelde wel goed overgens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
Jfwiet schreef op zondag 15 juli 2007 @ 22:44:
Sorry maar zo'n post gaat mij net iets te ver en dus even een uitleg hierover.
Dan maar even over de producten die ik verkocht en/of ga verkopen. We hebben het over een bedrijf, incl KVK-nummer, BTW-nummer, alle verplichtingen zoals 2 jaar garantie. Dus €20 is een groot probleem?

De producten die ik verkocht via de acties waren volgens mij ook wel van wat betere kwaliteit dan de TT setjes. Ik praat dan over gewoon koperen blokken met de "laatste" techniek, niet met kanalen en doolhofjes etc.

[afbeelding]
[afbeelding]

Over mijn argumenten.

Daar tegenover staat dat waterkoeling steeds goedkoper word. Ik denk dat dit het grootste struikelblok is bij de aanschaf van waterkoeling. De techniek word steeds ietsje beter.

Hoe dichter bij elkaar de prijzen komen, hoe meer mensen waterkoeling zullen aanschaffen denk ik.

Daarnaast moet waterkoeling zich ook steeds aanpassen, er komen quadcores op de markt die een steeds grotere voet krijgen qua warmte. Waardoor de huidige techniek, die zich op het midden van de processor richt, zal moeten evolueren naar een groter bereik. Dit geld ook voor luchtkoeling aangezien er meer warmte moet worden afgevoerd en warmte afgeven aan water is nu eenmaal makkelijker dan aan lucht.
Het was verder niet aanvallend bedoelt hoor. Maar wel kritisch ;) Om eerlijk te zijn vind ik die blokjes niet het meest fantastisch als je kijkt naar hoe het water stroomt. Ze zijn ongetwijfeld beter dan TT, dat kun je zo zien. Maar het is ook geen Swiftech oid, maar dat kun je opzich wel verwachten voor die prijs (niks negatiefs).

Over die garantie: ik doelde meer op als iets stuk is oid. Mijn ervaringen zijn dat je dan veel te lang moet wachten voordat je eindelijk weer een blokje (bijvoorbeeld) hebt en al die tijd dus niet kan draaien. Ook is het vaak een heel gezeur dat je moet bewijzen dat jij het niet hebt gedaan enz.
Ik weet natuurlijk niet hoe jij hier mee om gaat maar dat zijn mijn ervaringen.

Persoonlijk vind ik het gedoe met kabels altijd onzin. Zoals ik al zei: Als je zelf bezig bent met koelers enz. zorg je wel dat er geen kabels voor je fans hangen. Hier heb je geen rounded kabels oid voor nodig en over het algemeen zijn kabels lang genoeg voor een systeem in een miditower. Bigtower is nog wel eens een ander verhaal maar dan moet je dus sowiezo langere kabels kopen.

Hoewel er idd. steeds nieuwe CPU's komen is het niet zo dat die ook steeds warmer worden. Kijk maar naar de ontwikkeling van P4 > C2D. Een stuk koeler terwijl waterkoelsets ook makkelijk een P4 kunnen koelen. Nu komen de Quadcores die weer iets warmer zijn dan C2D maar nog niet echt in de buurt komen van die P4's. Daarbij komt nog dat het allemaal een steeds kleinere procede wordt en idd. de waterkoelsets ook steeds beter worden.

Waterkoeling blijft wel duurder omdat je gewoon meer componenten nodig hebt. Daar kan je niks aan doen. Een tegenargument is natuurlijk dat blokjes en radiatoren, slangen enz. een levenlang meegaan. Af en toe een bracket voor een andere socket maar dat is het ook wel. Natuurlijk kun je altijd betere blokjes kopen als je niet tevreden bent. Maar dat heb je met luchtkoelers ook.
coolfris schreef op maandag 16 juli 2007 @ 02:23:
Die temps en het stillere van het waterkoelen vind ik leuk meegenomen. Daar ging het mij aanvankelijk ook om. Het geknutsel aan je PC om de set in je kast te krijgen vind ik veel leuker. Schept een beetje een extra band met je PC :> . Al die keuzes; waar het rad, waar de pomp welke slangen, 1 loop of twee ect ect. En ook als je klaar bent houdt het je nog steeds een beetje bezig.
En onderhoud? Ach eens per week een stofzuiger langs het rad. En algen of ander levende brouwsels krijgen bij mij geen kans, gewoon op tijd de hardware upgraden :+ .
Nee voor mij geen luchtkoeling meer, veel te saai. Koeler erop en klaar :/ . Die high towers zijn ook niet echt mijn smaak meer. Heb even een scyte ninja gehad, maar had het idee dat mijn kast nogal vol zat.
Koelde wel goed overgens.
Dat is de hobby hé :> Ik deel je mening 100% ;)

[ Voor 11% gewijzigd door TEAMIKKE op 16-07-2007 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulls
Het ergste van luchtkoeling vind ik de schommelijng in geluid naar CPU load, en de hoge zoem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhannie

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Bulls-NL schreef op maandag 16 juli 2007 @ 11:23:
Het ergste van luchtkoeling vind ik de schommelijng in geluid naar CPU load, en de hoge zoem.
Die zoem geen nadeel van luchtkoeling. Dat is een nadeel van de koeler waar je dus blijkbaar die ervaring mee hebt. En de schommeling in geluid is ook een non-argument, aangezien dat meestal door je moederbord geregeld wordt en je dat ook uit kan zetten. De fans op je WC-rad kan je ook laten regelen door de fanheaders op je moederbord en dan heb je ook 'last' van die schommeling in geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
Je moet gewoon stille fans kopen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:48

M2M

medicijnman

in mijn geval heb ik een waterkoeling aangeschaft, in de zomer van 2 jaar geleden (een bigwater SE setje) omdat mijn artic freezer de goeie ouwe P4 niet meer tot bedaren kon brengen, temperaturen van 70 graden waren geen uitzondering, maarja, omgevingstemp van 34 graden (zolderkamer :() help uiteraard ook niet echt mee.

2 dagen bezig geweest om het ding in te bouwen (uiteraard moet het moederbord er uit, dus alle HD's er uit enz enz enz. + nodige problemen), maar wel leuk :D

na het geval gevult te hebben, een testje gedraaid. En wonder boven wonder kwam de temperatuur van mijn processor niet boven de 45 graden uit. Met dezelfde omgevingstemperatuur ('t was nog steeds warm)

in ieder geval, ik had een kleine kast, en heb 'm nog steeds

hieronder staan wat recente pics, waarbij ik mijn waterkoeling op mijn nieuwe mobo, processor, geheugen, videokaart en geluidskaart gezet heb.

misschien tijd voor een nieuwe kast, maar momenteel past hij nog onder mijn buro, en dat wilde ik wel graag zo houden.

Afbeeldingslocatie: http://img240.imageshack.us/img240/3782/photo00021ho0.jpg

of deze:
Afbeeldingslocatie: http://img484.imageshack.us/img484/6170/photo00031ck8.jpg

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilske
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-04 14:18
TEAMIKKE schreef op maandag 16 juli 2007 @ 11:54:
Je moet gewoon stille fans kopen :Y)
eensch :P !

ik heb nu 10x 120mm ventilatoren in m'n nieuwe PC hangen, ik woon in een rustige wijk en die kl*te vogels verstoren steeds m'n rust hier op m'n kamer :P

* Pilske gaat z'n jachtgeweer pakken.

Ik draai dus iig op waterkoeling, maar waterkoeling icm goede (extra) luchtkoeling is voor mij echt de perfecte koeling 8) alles is stel en alles is koel genoeg.

@hierboven:
Wordt jou andere hardware (GPU, HDD, enz) niet loeiheet, ik zie nou op de tweede foto één 80 mm fannetje .. :P nouja én je zou nog meer airflow door je radiator kunnen krijgen als je die fanguard aan de achterkant van je kast eruit zaagt :)

[ Voor 19% gewijzigd door Pilske op 16-07-2007 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Pilske schreef op maandag 16 juli 2007 @ 13:10:
[...]

@hierboven:
Wordt jou andere hardware (GPU, HDD, enz) niet loeiheet, ik zie nou op de tweede foto één 80 mm fannetje .. :P nouja én je zou nog meer airflow door je radiator kunnen krijgen als je die fanguard aan de achterkant van je kast eruit zaagt :)
mijn hd's blijven rond de 40 graden schommelen, mijn 8800 GTX wordt niet warmer dan 75 en de geluidskaart heeft geen sensor...

misschien niet goed te zien, maar er zit nog een 80 mm fannetje voor de onderste rij HDs die frisse lucht van buiten naar binnen blaast. Daarna wordt het opgezogen door de videokaart die het naar buiten uitspuugt.

maar zie dit postje voor meer info

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-05 22:45

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Persoonlijk denk ik dat vooral oc'ers het verschil zullen merken tussen water- en luchtkoeling.

Ikzelf ben ook sterk aan het twijfelen. Ik beschikt over fatsoenlijke luchtkoeling, maar wil eigenlijk waterkoeling. Dit voornamelijk om binnekort op een nieuwe setup te gaan overclocken en om wat meer rust te bewaren op me kamer. Daarnaast vind ik waterkoeling icm uv gewoon mooi en sleutel ik graag aan me pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
@M2M: Heb jij je kast nooit dicht als ik dit plaatje zo zie? Of lopen de slangen normaal anders?

Op die 2e gaan ze wel binnendoor zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

TEAMIKKE schreef op maandag 16 juli 2007 @ 14:02:
@M2M: Heb jij je kast nooit dicht als ik dit plaatje zo zie? Of lopen de slangen normaal anders?

Op die 2e gaan ze wel binnendoor zie ik.
zo hoort het te zitten. Ik heb die foto genomen (afgelopen zondag), terwijl ik mijn audigy 2 aan het vervangen was door een nieuwere generatie. Dan gaat de dikke steunbalk weg, en leg ik mijn pomp bovenop het koelblok zodat ik erbij kan.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulls
Pilske schreef op maandag 16 juli 2007 @ 13:10:
[...]

eensch :P !

ik heb nu 10x 120mm ventilatoren in m'n nieuwe PC hangen, ik woon in een rustige wijk en die kl*te vogels verstoren steeds m'n rust hier op m'n kamer :P
Ik heb in totaal ook 5x 12CM fans in mn kast, 3 voor de 2 radiatoren, 1 als intake en 1 in de voeding.
Deze allemaal op zn laagst is het vrijwel stil, alleen laat in de nacht hoor je ze beter omdat er dan minder strooi geluid is. (ohnee dat is voor licht, dan maar omgevingsgeluid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
Ik heb net als Pilske ook Noctua's en die hoor je helemaal niet :) Wel de 800 RPM-versie. Weet niet hoe het met de 1200 RPM versie zit maar het lijkt me dat die ong. net zo zijn maar dan iets luidruchtiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-05 17:59

Stropdas

Insert subtitle here

Met de Thermalright Ultra-120 Extreme kan iedere CPU koelen zonder actieve fan heb ik gelezen voor mensen die niet overklokken. Praktischer en stiller dan waterkoeling ;) Met een goede fan is een goedkoper blokje al goed genoeg zonder te horen. Nut van waterkoeling voor mensen die niet overklokken zie ik al helemaal niet als het ze niet gaat om hoe het eruit ziet :P

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Stropdas schreef op maandag 16 juli 2007 @ 23:21:
Met de Thermalright Ultra-120 Extreme kan iedere CPU koelen zonder actieve fan heb ik gelezen voor mensen die niet overklokken. Praktischer en stiller dan waterkoeling ;) Met een goede fan is een goedkoper blokje al goed genoeg zonder te horen. Nut van waterkoeling voor mensen die niet overklokken zie ik al helemaal niet als het ze niet gaat om hoe het eruit ziet :P
Ik geloof ik geen bal van dat passieve koelen.
Ik heb een Thermalright SI-128, ook een heatpipe koeler. Weliswaar geen tower, maar nog wel een leuk oppervlak. Zonder fan zat ik in 1,5 minuut op 55 graden, dat was alleen met windows booten op een X2 4600+. Langer zie ik echt niet zitten zegmaar :X
Ik vraag me echt af hoeveel airflow er in zo'n case is als ze "passief" koelen met zo'n ding.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilske
passief koelen is gewoon langzaamaan je hardware verbranden, ooit 'n leuke thermal picture gezien, je hebt die flow in je PC kast echt wel nodig, en dat haal je niet met één intake en één outtake. Daarom heb ik waterkoeling, het is niet passief, het ziet er vet uit, de gezichten van mensen die horen dat er water door je pc stroomt zijn priceless, en ga zo maar door :P

[ Voor 7% gewijzigd door Pilske op 16-07-2007 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beunhaasbaas
  • Laatst online: 09-05 21:27
Pilske schreef op maandag 16 juli 2007 @ 23:47:
passief koelen is gewoon langzaamaan je hardware verbranden, ooit 'n leuke thermal picture gezien, je hebt die flow in je PC kast echt wel nodig, en dat haal je niet met één intake en één outtake. Daarom heb ik waterkoeling, het is niet passief, het ziet er vet uit, de gezichten van mensen die horen dat er water door je pc stroomt zijn priceless, en ga zo maar door :P
idd, dat is priceless >:)

Ik ga op vrijdag ongeveer ook over op complete waterkoeling.
Had mijn BIX 240 nog niet. Ben benieuwd naar de stilte 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
Stropdas schreef op maandag 16 juli 2007 @ 23:21:
Daar ben ik het ook niet mee eens :P Plant hem maar eens op een P4 @ 3.2Ghz oid ;) Sowiezo zou het niet stiller zou aangezien je een heel legioen van high-RPM fans nodig hebt om al die warme lucht snel genoeg weer uit de kast te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-05 17:59

Stropdas

Insert subtitle here

Ik bedoel wel een gewone simpele CPU voor gewone mensen :P P4 is stuk heter. Ik doelde meer op een simpele Core2Duo en X2 maar had ik er bij moeten zetten

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:12
Ik heb een Coolermaster Germini 2 en 2x 12cm fan van coolermaster erop geplakt. +4 casefans, en op mijn 8600GTS heb ik een Zalman Vf-900 CU gedaan.
Je hoort hem wel... maar zolang ik er nog bij kan slapen, en me niet irriteer, laat ik het boeltje lopen.
Draait prima, en die germini koelt mijn cpu (E6600 @ 3.2) op 35 graden. (1,5v)

Dit allemaal in een Coolermaster Wavemaster kast O-)

maar ben dus totaal iets van 100 euro kwijt geweest voor Air Cooling

[ Voor 16% gewijzigd door CarJunkyXL op 17-07-2007 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Niet online
Stropdas schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 13:55:
Ik bedoel wel een gewone simpele CPU voor gewone mensen :P P4 is stuk heter. Ik doelde meer op een simpele Core2Duo en X2 maar had ik er bij moeten zetten
Er zijn nog genoeg mensen met zo'n ding hoor ;) Maar ik snap je punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beunhaasbaas
  • Laatst online: 09-05 21:27
m.lammers schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 16:34:
Ik heb een Coolermaster Germini 2 en 2x 12cm fan van coolermaster erop geplakt. +4 casefans, en op mijn 8600GTS heb ik een Zalman Vf-900 CU gedaan.
Je hoort hem wel... maar zolang ik er nog bij kan slapen, en me niet irriteer, laat ik het boeltje lopen.
Draait prima, en die germini koelt mijn cpu (E6600 @ 3.2) op 35 graden. (1,5v)

Dit allemaal in een Coolermaster Wavemaster kast O-)

maar ben dus totaal iets van 100 euro kwijt geweest voor Air Cooling
Hey m.lammers kun je asjeblieft wat temps geven van die 8600GTS met Zalman Vf-900 CU, want ik heb
de POV 8600 en die koeler laat mn kaart al gauw 60 idle , 75 stressed worden :+ misschien niet hoog, maar ik zou het graag iets koeler willen, zal ik dan voor een Zalman Vf-900 CU gaan? of ook watergekoeld.? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilske
@hierboven:

ik kan je iig vertellen dat 'n eVGA 8600GTS Superclocked met 'n EK acetal 8600 blokje niet boven de 45 graden uitkomt :9~

Ik schrok er 'n beetje van omdat in m'n huidige PC 'n 7900GT zit die idled rond de 50 graden met WC koeling en ik dacht eigenlijk dat vid kaarten niet zo koud konden blijven ..

idle is dus 33 graden voor die kaart en load (tot nu toe, nog niet gestress test) 38 ofzo

[ Voor 34% gewijzigd door Pilske op 18-07-2007 02:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

60~75 is normale waardes voor luchtkoeling, zelfs met zo'n zalman zal je ECHT niet onder de 50 uitkomen, helemaal niet met dit weer. kom je dat wel dan moet je je sensors eens nakijken.

ik zit hier met een 8800GTS met een waterblok erop en ik haal 45 idle en 55 stressed (voor zover dat mogelijk is :9 ) tegen 65 idle en 80 stressed. (met standaard koeler.)

frappant detail is dat de temperatuur midden in de kast met bijna 10c gedaalt is sinds ik de gpu ook op de WC hebt lopen *O*

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Pagina: 1