Op zich was dit nu juist de reden dat ik het topic startte. Ik werk voor Atos Origin en als ik de ontwikkelaars in het gebouw naast ons vertel dat de taal waar ik me het meest mee bezig hou en het best beheers javascript is wordt dat een beetje lacherig weggemoffeld "wij doen niks met javascript". Terwijl de primaire applicatie die we ondersteunen toch echt webbased is en via ajax met zijn java back-end praat. De libraries zijn kennelijk zo uitgebreid dan men zich niet realiseert dat met toch echt met javascript te maken heeft.JKVA schreef op maandag 30 juli 2007 @ 08:57:
[...]
Ik neem aan dat hier (ik schat de gemiddelde tweaker vrij hoog in) vrijwel niemand denkt dat AJAX een taal is, maar manier van werken. XMLHTTP is puur een middel om het toe te passen. De taal blijft JavaScript + PHP/Java/ASP......
Ik probeer altijd voorzichtig te zijn en mijn redenatie aan te passen zodat ik niet tot de conclusie kom dat ik met mijn 21 jaar een beter beeld heb van de talen, methoden en tools dan deze (overigens gerespecteerde) collega's. Maar misschien moet ik niet zo bescheiden zijn
Daarnaast wil ik het volgende toevoegen aan de discussie, een aantal tweakers hoor ik klagen over dat de browser een back-button heeft en favorieten en dat dat hun applicatie in de weg loopt. Ik denk dat als dat je redenatie is, dat je je slecht kunt aanpassen. Je moet dat volgens mij niet als obstakel zien waar je je tegen moet verzetten met alle (return false; ) technieken die je kunt bedenken. Dat is het gegeven waar je vanuit moet gaan, je kunt een applicatie maken waarbij het voor de gebruiker makkelijk is om naar het vorige dialoogvenster te gaan en dialoogvensters die uit ervaring vaak nodig blijken te zijn aan de favorieten toe te voegen. Voor mensen in bijvoorbeeld callcenters voegt dat een stuk usability toe, neem dat niet weg omdat het niet in jou beeld van de applicatie-flow past. Dat beeld is gebaseerd op jou referentiekader van het database-model en de verdere back-end, niet op ervaring met een boze klant aan de lijn die je snel wil helpen.
Met ajax heb je de mogelijkheid om een proces single-paged te houden zodat het niet middenin gefavorite kan worden, dus dingen als (om een duidelijk voorbeeld te noemen) phpBB waarbij je 3 pagina's hebt voor respectievelijk het typen, het plaatsen in de database en het bekijken van een post kunnen in 1 pagina. Als die middels back of een favorite aangesproken wordt moet hij dit gewoon accepteren en het begin van het proces laten zien, dat is het wezen van een webapplicatie imho.