Mail tunnelen via ssh, mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Hallo,

Even een situatieschets:
Ik beheer 2 servers, waarvan de ene (hierna A genoemd) in het bedrijfsnetwerk staat en de andere (B) co-located in een datacenter. In ons bedrijfsnetwerk hebben we een mailserver draaien, dus vanaf server A kan je mails sturen naar gelijk waar. In het netwerk waar server B hangt is er geen mailserver voorhanden. (Wat ik nogal vreemd vind, je krijgt samen met de rackspace toch ook een internetaansluiting, en daarbij zou je toch de gewoonlijke faciliteiten verwachten?)
Vanaf server B kan ik dus enkel mails versturen naar de lokale accounts.

Nu zou ik graag vanaf server B ook mails kunnen versturen naar externe hosts. Ik heb dus toegang nodig tot een externe smtp server. Wat zijn mijn opties om toegang te verkrijgen tot een smtp server? Bestaan er een soort publieke smtp servers waar je je kunt registeren en dan vrij kan gebruiken? (Allicht niet, spam en zo ...) Wat doe je als je alleen een mailservice nodig hebt ...

Even verderdenkend daarop vroeg ik me af of het niet mogelijk zou zijn om op de 1 of andere manier de server zonder externe mailtoegang (B) te linken met server (A) die wel mailtoegang heeft.
Dus gewoon de externe mail van B relayen naar A, van waar deze dan wel zijn weg vindt naar waar dan ook ...
Probleem: ook in ons bedrijfsnetwerk is er een vrij strikte policy mbt connecties van buitenaf.
De servers kunnen praktisch alleen via ssh met elkaar connecteren.

Als je nu een tunneltje opzet via ssh van B naar A, en dan op B de localhost met een alternatieve poort (de tunnel dus) instellen als relay peer, kan iets in die zin niet werken? Er zijn wel nog wat complicaties in ieder geval ...
Of misschien via ssh gewoon de berichten uit de mailqueue op B in de mailqueue van A ploffen op de 1 of andere manier? (Geen idee in hoeverre dit mogelijk is, ik draai trouwens postfix op beide machines).
Of ander soort tunnel?
Of een beetje iptables magie?
Of ... ?

Wat denken jullie?

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 30-11 10:39
Eh, gezien het feit dat je op server B al mail kan versturen naar lokale accounts, waarom gebruik je die mailserver ook niet gewoon als SMTP server?

Het is niet gebruikelijk bij colocated ruimte een SMTP server te krijgen, gezien je deze eenvoudig zelf kan draaien. Volgens mij denk je erg moeilijk.

• DieterVDW
Er draait natuurlijk een SMTP daemon op server B, en post voor de lokale machine kan deze afleveren. Post voor externe machines moet 'm echter kunnen relayen naar een andere SMTP server die op zijn beurt de de mail kan doorgeven aan nog een andere SMTP server etc etc tot de mail op zijn bestemming is. Probleem: ik heb geen andere SMTP server om externe mail naar te relayen!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 30-11 10:39
Waarom moet de SMTP daemon op server B dan persé relayen naar een smarthost? Dat punt van het verhaal snap ik nog niet helemaal.

Er zullen zat toko's zijn die (tegen betaling) een SMTP relay voor je willen draaien, maar als je toch 24x7 aan het net hangt kun je dat toch net zo goed zelf? Via SSH tunnelen lijkt me minder handig, dat brengt alleen maar problemen met zich mee, terwijl het veel simpeler kan.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-12 16:28

DataGhost

iPL dev

DieterVDW schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 01:19:
Er draait natuurlijk een SMTP daemon op server B, en post voor de lokale machine kan deze afleveren. Post voor externe machines moet 'm echter kunnen relayen naar een andere SMTP server die op zijn beurt de de mail kan doorgeven aan nog een andere SMTP server etc etc tot de mail op zijn bestemming is. Probleem: ik heb geen andere SMTP server om externe mail naar te relayen!
Zo werkt het helemaal niet. Doorgaans wordt mail door de mailserver direct afgeleverd op de mailserver van bestemming. Wat er daarna nog mee gebeurt is puur intern. Hoogstens zit er 1 hop tussen en dat is inderdaad een smarthost, maar een mailserver hoeft echt geen andere SMTP-relayserver te kennen om mail te kunnen bezorgen. Heb je het uberhaupt al geprobeerd :?

Als het niet lukt lijkt het me gewoon een beperking van de huidige configuratie, waarschijnlijk is het dan gewoon niet toegestaan om mail naar buiten te sturen, of onjuist geconfigureerd.

Trouwens: versleuteld mail sturen, daar is secure smtp voor uitgevonden.

[ Voor 3% gewijzigd door DataGhost op 14-07-2007 02:06 ]

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-12 19:59

Pogostokje

* twiet *

DieterVDW schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 01:19:
Post voor externe machines moet 'm echter kunnen relayen naar een andere SMTP server die op zijn beurt de de mail kan doorgeven aan nog een andere SMTP server etc etc tot de mail op zijn bestemming is. Probleem: ik heb geen andere SMTP server om externe mail naar te relayen!
Nee, dit is niet zoals mail op internet werkt. Ik zou je aanraden even wat meer hierover te lezen. Je bent je eigen relay en je hebt geen extra servers nodig. Bovendien gaat mail over het algemeen rechtstreeks naar de server van het ontvangende domein en niet via-via.

Het is volstrekt gebruikelijk dat je op een colo locatie alleen een kabel krijgt. Het is geen huisaansluiting waar je van je provider ook nog een mailserver of een webpagina krijgt. Je bent in feite op een colocatie je eigen provider en je zult dus ook je eigen diensten moeten opzetten. Sterker nog, dat is juist het hele idee van een colocatie server en de hoofdreden waarom mensen uitwijken naar een colocatie. Ze hebben daar een betrouwbare en beschermde netwerkomgeving voor hun eigen servers en hun eigen diensten.

Wat betreft je verbinding, je kan wellicht inderdaad een soort VPN opzetten waarover je de mail gaat versturen. Maar de vraag is of de data zo bijzonder is die server B genereert. Server A hangt tenslotte ook gewoon aan het internet voor de mail, onbeveiligd.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• DieterVDW
Dan had ik het inderdaad verkeerd voor!

Hmm interesting, ik ga me er eens in verdiepen om de mailserver juist te configureren...

Bedankt voor de feedback al in ieder geval!

Edit:
Zo, gefixt!
Mail sturen en ontvangen werkt vlotjes! Soms weigert een smtp server nog mail aan te nemen, maar dat ligt waarschijnlijk aan de DNS records die nog niet overal gekend zijn ...

Very nice!

[ Voor 36% gewijzigd door DieterVDW op 14-07-2007 04:36 ]

Pagina: 1