[Showcase] Texel

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siparti
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-12-2022
Afgelopen week ben ik, met wat vrienden, naar Texel geweest.
Het was er mooi, het weer zat mee en vooral de luchten waren top! Een goede gelegenheid om m'n nieuwe polarisatiefilter te testen.
De gebruikte camera is de 400D en de lenzen de 18-55 kitlens en de 50mm prime (heerlijk lensje, nu pas ontdekt!).
De bewerkingen zijn gedaan met Lightroom (evenals de verkleining :X).

Veel kijkplezier!

[ Voor 58% gewijzigd door Siparti op 29-12-2014 17:58 . Reden: kapotte url ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De luchten zijn erg lekker.

Alleen wat me erg opvalt is dat sommige gewoon té donker zijn. Dan doel ik vooral op 3, 5 en 8.

Ik begrijp wel effect je probeert te bereiken, maar bij die drie vooral is het echt verkeerd gelopen. Ze zijn zo donker dat je met moeite kan onderscheiden wat is is.

De anderen zijn dan wel weer erg lekker. #1 en #4 zijn echt super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpie
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01-07-2023
Hele mooie foto's hoor mijn complimenten, als ik er op klik krijg ik echter dezelfde (kleine) foto.

- sommige foto's zijn wat te ver gecomprimeerd of bewerkt, ik weet het niet zoveel verstand heb ik er niet van maar de lucht lijkt niet echt natuurlijk? - hmm dat meld je dus al in je startpost ;)

Ik woon op Texel, en vind een aantal toch mooi genoeg om als desktop in te stellen (3200 X 1200?? :D), is het mogelijk om een grotere versie te bemachtigen van #1 bijv.?

[ Voor 7% gewijzigd door Serpie op 14-07-2007 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siparti
Beide bedankt :)
Verwijderd schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 23:50:
[knip]
Alleen wat me erg opvalt is dat sommige gewoon té donker zijn. Dan doel ik vooral op 3, 5 en 8.

Ik begrijp wel effect je probeert te bereiken, maar bij die drie vooral is het echt verkeerd gelopen. Ze zijn zo donker dat je met moeite kan onderscheiden wat is is.
[knip]
Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik ben bij #3 en #8 al best ver gegaan om de donkere partijen op te lichten (zon stond achter het huisje).
Zo is het origineel van #3, bijvoorbeeld:

Origineel #3

Maar ik zal (vanavond) eens proberen om ze nóg wat lichter te maken. Zeker bij #5 moet dat geen probleem zijn, die was niet onderbelicht.
Het kan natuurlijk ook aan de (mijn of jouw) monitor liggen.
Serpie schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 00:00:
[knip]
Ik woon op Texel, en vind een aantal toch mooi genoeg om als desktop in te stellen (3200 X 1200?? :D), is het mogelijk om een grotere versie te bemachtigen van #1 bijv.?
Tuurlijk. Hier is de volledige versie van #1:

[ Voor 5% gewijzigd door Siparti op 29-12-2014 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Er zitten mooie platen tussen, maar ze zijn vrij allemaal onderbelicht en een aantal gewoon zo erg dat die in principe gewoon mislukt zijn. Hoe komen ze zo donker dan?

Het ligt niet aan mijn monitor, die is eerder te licht dan te donker afgesteld.

[ Voor 22% gewijzigd door Laurens op 14-07-2007 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

De lucht is heel leuk gekleurd, maar daardoor lijkt het gras weer erg droog/grauw. Misschien ook wel doordat ze donker zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

#1 en #12 hebben bijna een zwarte lucht. Ik snap dat je trots bent op je pola, maar het is onnatuurlijk... ik zie alleen 's nachts een zwarte lucht ;) Evenals de te erge vignetting op sommige foto's (vooral #13)... als je de natuur vast wilt leggen, dan zou ik dat op een natuurlijke manier doen.
Bij #1 is het jammer dat de vuurtoren scheef staat... 't is niet de toren van Pisa ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:16

YellowCube

Wait...what?

zitten erg leuke foto's tussen, maar ik ga mee met het commentaar dat ze vaak wat aan de donkere/grauwe kant zijn.
Ligt imo aan je polarisatiefilter. Wat ik meestal doe is 2/3 stop overbelichten als ik het polarisatiefilter er op heb zitten. Dan compenseer je net een beetje voor het donkere van je filter.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacko
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-09 14:48
Mooie foto's hoor. Soms hou ik er wel van als foto's wat donker/grauw zijn of laag contrast hebben, maar gezien deze landschappen vind ik dat hier niet zo mooi uitkomen.

YellowCube: doet in theorie de lichtmetering van je camera dat niet automatisch? Ik merk bijvoorbeeld dat m'n sluitertijden altijd langer zijn dan zonder pola, zonder verdere compensatie. De foto's ogen wel iets donkerder, maar ik had altijd het idee dat dat alleen kwam door de vollere, diepere kleuren waar zo'n filter voor zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:45

Barrycade

Through the...

Nummer 4 is echt een topper. Mooie kleuren en die vlieger maakt het af.
De andere foto's hebben zeker potentieel, maar dienen even opgetrokken te worden. Als je RAW hebt geschoten kan het redelijk zonder kwaliteitsverlies.

At Wacko: op de een of andere manier wil je lichtmeting met een pola wel eens iets anders bedenken dan juist is. Ik compenseer met polarisatie vaak 1/3 of 2/3 over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siparti
wacko schreef op zondag 15 juli 2007 @ 13:17:
[knip]
YellowCube: doet in theorie de lichtmetering van je camera dat niet automatisch?
[knip]
Dat lijkt mij ook :? De camera kijkt gewoon (door de lens) naar de hoeveelheid licht die binnenkomt, en voor die lens zit het filter, komt gewoon minder licht binnen. Dus dat de camera zelf langere sluitertijd/groter diafragma/hogere ISO-waarde kiest.
Aan de andere kant, het is natuurlijk met een circ. pol. filter niet hetzelfde als wanneer het buiten 'gewoon wat donkerder' zou zijn.
Wie weet hier meer over?

Over de foto's en het commentaar:
Ik zit nu op een andere PC, de foto's zijn hier (inderdaad) ietsje donkerder, maar ik zie vooral wat je ziet als je de saturation omlaag gooit, wat grauwer dus. Dit had ik natuurlijk bij het bewerken wel gedaan, maar thuis was het effect toch niet zo sterk als dat ik het nu zie.

Mwa, als ik het commentaar zo doorlees, dan zijn de foto's an sich wel in orde, maar zit het 'm vooral in de nabewerking.
Ik zal de 13 foto's binnenkort kritisch en zorgvuldig opnieuw bewerken, hopelijk pakt dat wat beter uit.

[ Voor 46% gewijzigd door Siparti op 22-07-2007 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-09 22:46
Ligt het aan mij of zijn je foto's dood ? http://www.mauritsvanheusden.nl/ site down ?

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siparti
Zo te zien wel.
Was net nog niet zo, maar zal morgen wel weer over zijn. Ik zal het in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kun je die foto's niet ergens anders hosten ben benieuwd naar het resultaat?

bijv imageshack ofzo zoek maar is met google

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je foto's zijn nu wel tezien, hele mooie platen alleen jammer dat ze onderbelicht zijn. Het effect van je polarisatie filter is mooi om tezien op de foto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik sluit me aan bij de rest van de reakties. Leuke plaatjes met mooie luchten, maar het landschap er onder had best iets sprankelender gemogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siparti
Ok, voor diegenen die m'n bericht niet hebben gelezen ;)
Siparti schreef op zondag 22 juli 2007 @ 00:02:
[...]
[knip
Mwa, als ik het commentaar zo doorlees, dan zijn de foto's an sich wel in orde, maar zit het 'm vooral in de nabewerking.
Ik zal de 13 foto's binnenkort kritisch en zorgvuldig opnieuw bewerken, hopelijk pakt dat wat beter uit.
En hier laten zien. Hou het hier maar in de gaten ;)
Pagina: 1