Toon posts:

[Desktop] Nieuwe werk/game PC - rond de 1000 euro

Pagina: 1
Acties:
  • 81 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb besloten een nieuwe PC aan te schaffen eigenlijk een beetje gedwongen (harde schijf is bijna aan z'n end) en draai nog steeds op Windows 98.

Doelgebruik & budget:
Ik ben opzich een vrij normale computer gebruiken beetje internetten, mailen, tekstverwerken, photshoppen enzovoorts maar af en toe wil ik ook wel een spelletje spelen dit zijn dan niet de allernieuwste games. Denk aan Half Life 2 of Call of Duty 2 zulk soort spellen. Maar ik wil wel dat de PC gewoon vlot op Vista draait en ik er ook aardig wat jaartjes mee vooruit kan (ik ben niet echt een tweaker dus niet iets goedkoops kopen en dan later weer wat nieuws in bouwen ben ik niet zo van). Ik heb een budget van zo rond de 1000 euro mag wel iets lager of hoger maar maximaal 1100 euro. Het moet een hele nieuwe PC worden dus ook met beeldscherm, toetsenbord, muis, speakers etc.

Samenstelling:
Ik heb zelf al een aardig systeempje samengesteld bij Azerty:

Afbeeldingslocatie: http://img402.imageshack.us/img402/2342/azertyhb0.png

Onderbouwing:
De 8500 GT omdat ik gewoon soepel gebruik wil maken van Aero en dan ook nog een beetje kan gamen en alvast een DirectX10 kaart zodat ik in de toekomst niet hoef up te daten. De 5000+ zodat dat ik veel dingen tegelijk kan doen op de PC. Tsja twee harde schijven zodat als Windows in de knoei ligt ik gewoon een image (van Norton Ghost) op D:\ heb staan en die alles weer hersteld dus 1 schijf voor Windows en een schijf voor films, muziek, bestanden etc.

Vragen:
* Ik heb nog wel wat vraagjes want ik weet echt niet wat voor moederbord of wat voor voeding ik moet nemen. Het heeft ook niet veel z'n om bijv. een heel duur moederbord te kopen als je veel dingen ervan toch niet gebruikt. FireWire lijkt me wel handig op het moederbord (miss. ooit voor in de toekomst) en het moet volgens mij ook een socket AM2 zijn of niet?

* Het beelscherm heeft 2 ingangen 1 x VGA en 1 x DVI-D moeten die dan alle twee worden aangesloten of een van de twee?

* Ook heb ik nog een vraagje over het geheugen wat houdt ECC, non ECC of ECC Reg. in?

* Daarnaast twijfel ik nog over een OEM versie van Vista of een retail versie. Want een OEM versie zit dan vast aan het moederbord van het systeem dus als je dan een nieuw moederbord neemt moet je ook een nieuwe OEM versie aanschaffen? Overigens BOX is toch gewoon hetzelfde als OEM of zit ook hier nog verschil in?

* Tenslotte heb ik ook nog een vraagje over de harde schijven omdat op de eerste toch alleen maar Vista komt te staan zou deze dus ook wel wat kleiner kunnen maar ik heb gehoord als je twee identieke schijven hebt dat ze dan beter samenwerken en dat het schrijven op de schijven dan sneller gaat?

Als er verder nog enige suggesties of opmerkingen zijn zeg het maar! ;)

Edit: tussenkopjes erboven

• bartju
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:56
8500 GT kan dx 10 nauwelijks aan. Kijk dan naar de 8600 GT. :)
Het moet inderdaad een AM2 socket zijn. Je beeldscherm sluit je aan op dvi OF vga. Je kunt het beste DVI gebruiken.

Verwijderd

8600gt kan dx10 ook nauwenlijks aan lijkt me

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Tip, ga gelijk dan voor de X530 in plaats van de X230...
Ook al maak je geen gebruik van de 5.1, het geluid klinkt toch lekkerder van de X530

Verwijderd

Topicstarter
Vorkie schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 21:27:
Tip, ga gelijk dan voor de X530 in plaats van de X230...
Ook al maak je geen gebruik van de 5.1, het geluid klinkt toch lekkerder van de X530
Ja zou kunnen maar ik moet toch ergens op besparen :). En ik gebruik idd toch niet van de 5.1 dat het geluid dan wat minder is neem ik maar voor lief..

Verwijderd

Topicstarter
Net gelezen dat ECC fouten hersteld en dat dit alleen nodig is voor servers. Dus net even gekeken naar non ECC geheugen. Dit leek me wel wat: TwinMos Memory Kit, 2048 MB, DDR2, PC6400, 800 MHz, 2 x

Verwijderd

Speciaal voor jou en dan met mobo en voeding (bij de Sonata III), dit maal eens bij Cool Prices (gunstige prijzen en redelijk tot goeie supsurvey stats)...

Ben zelf niet ze van de AMD's, maar dit lijstje (niet naar de prijzen kijken) doet me vermoeden dat voor allround gebruik je met de 5000/5200 + niet verkeerd zit. Arctic CPU koeler erbij, want ik heb begrepen dat de boxed koeler van AMD's niet de stilste zijn (correct me if I'm wrong). Mobo uitgekozen op specs (SLI heb je niets aan, maar soit), chipset, merk en verkrijgbaarheid. MSI K9N Neo-F (€ 61,95) is niet op voorraad. Cardreader erbij is overigens nooit mis.

Asus M2N4-SLI, nForce 570 SLI (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA, RAID) € 63,95
AMD Athlon 64 X2 5200+ (AM2, 2x2.6GHz, 2MB, 400MHz Bus, 65W, Boxed) € 121,95
Arctic Cooling Freezer 64 Pro (Socket 754, 939, 940, AM2) € 16,95
Samsung SHS183A 18x (Dual-Layer, SATA, Zwart) OEM € 26,95
Samsung 500GB SATA II 7200RPM 16MB (HD501LJ) € 95,85
Apacer 16-in-1Card Reader USB 2.0 Zwart OEM € 10,50
Antec LifeStyle Sonata III (ATX, 500W, Zwart) € 105,75
Sapphire Radeon HD2600 XT 256MB DDR4 (PCI-e, 2xDVI, HDMI) € 125,95
Kingston 2GB DDR2 (2x1GB) PC6400 800Mhz CL5 Dual Channel Kit € 97,30
Samsung SyncMaster 206BW (20", 2ms, D-sub⁄DVI, Zilver⁄Zwart) € 243,95
Microsoft Windows Vista Home Premium NL OEM 1 pack, 32-bits € 83,45
Logitech Cordless Desktop EX110 € 27,95
Logitech X-230 € 36,95
Totaalprijs € 1.057,45

Tip: Laat hem assembleren (€ 50,-)

DVI: Digitale aansluiting
D-Sub: analoog

Je mag kiezen, voorkeur gaat uit naar digitaal.

Gewoon OEM versie nemen. Studeer je (nog)? Kijk dan ff bij surfspot of slim.nl.

500GB harddisk genomen. Vermoedt dat je geen RAID gaat draaien, dus gewoon een systeempartitie maken. Zie ook review link BBG Juli multimediasysteem!

Overige componenten: reviews, reviews en nog eens reviews (en gebruikerservaringen natuurlijk!). Kijk voor de graka idd. naar de HD2600XT i.v.m. je vermoedelijk beoogt gebruik. Hier de Sapphire gekozen, maar er bestaat ook een passief gekoelde van MSI. Helaas is die (nog?) niet verkrijgbaar bij CP

Je kunt ook kijken of er aan je desktopsetje draadjes mogen zitten. 'Ben zelf gecharmeerd van die BenQ AM800 X-Touch Black (€ 16,95)

S6

PS: Probeer je gewenst gebruik hier wat nader te specificeren, wel zo handig

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 23:43:

Gewoon OEM versie nemen. Studeer je (nog)? Kijk dan ff bij surfspot of slim.nl.
Ehm ja studeer nog (volgend jaar 4VWO) maar bij slim.nl staat mijn school er niet bij en bij surfspot.nl is het alleen maar voor hogescholen.

PS: Probeer je gewenst gebruik hier wat nader te specificeren, wel zo handig
Wat moet ik er nog verder aan specificeren ik doe gewoon de doorsnee dingen met een computer zoals internetten (en dan dus een stuk of 20 tabjes open), mailen, tekstverwerken, photshoppen etc. alleen dit doe ik dan vaak allemaal tegelijk. Dan vaak ondertussen ook nog downloaden en wil dat dan alles gewoon soepel blijft draaien. Verder wil ik met de PC af en toe eens gaan gamen eens in de 2 weken zoiets maar dan niet van die super zware spellen als Oblivion ofzo. Maar daarom moet dat gamen wel soepel gaan en ik wil natuurlijk gebruik maken van Aero wat minimaal op 256 draait dus daarom een goede kaart. Wat moet ik er verder nog aan uitleggen?:*)

Overigens zie ik geen plaats waar een winkel/showroom van coolprices staan kan aan mij liggen. Maar dan moet de hele computer dus worden verzonden wat nogal erg duur is. Dus ik zal even kijken naar de specs en een soort gelijk moederbord bij Azerty zoeken. En nog even een vraagje is 500 Watt een vereiste?

Tip: Laat hem assembleren (€ 50,-)
Was ik inderdaad wel van plan ;).

Je mag kiezen, voorkeur gaat uit naar digitaal.
Jep digitaal

500GB harddisk genomen. Vermoedt dat je geen RAID gaat draaien, dus gewoon een systeempartitie maken.
Is het dan mogelijk om alleen die systeempartitie te overschrijven met een image? Volgens mij kan je toch alleen hele schijven overschrijven?

Verwijderd

Cool Prices zit in Boxmeer en hanteert vaste verzendkosten binnen Nederland onder vooruitbetaling = € 8,95. Das wel goedkoop te noemen, dacht ik zo. Zie Link. Maar qua prijsniveau en shopreviews ontlopen Azerty en CP elkaar niet zo veel, dus als je daar kunt slagen is dat natuurlijk ook heel mooi.

Dat je veel tegelijk open hebt staan en PS gebruikt is wel verduidelijkend hoor ;) ! Het kan natuurlijk altijd sneller (en duurder!), maar met bovenstaande configs (ook die van jou) zie ik zo vlug geen knelpunten. Qua specifiek gebruik wil de keuze tussen bepaalde nVidia of Ati modellen bijvoorbeeld bepalen, vandaar.

Zelf gebruik ik Acronis Disk Director Suite en kan hiermee gewoon een image van mijn OS maken. Norton Ghost moet dit ook kunnen, heb ik begrepen. DDS is bovendien heel gebruikersvriendelijk is mijn ervaring. Ook handig als je bijvoorbeeld wil dualbooten.

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zie CSL Beleid, ook deze is hier niet meer op z'n plek :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.