Vcore te hoog, verlagen onmogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• Jakkus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:10
Beste mede-tweakers,

ik heb weer eens een probleempje met mijn 2e pc (nadat eerst het geheugen fouten gaf).

De specs:

AMD Athlon XP 1800+ Thoroughbred, nr. AXDA1800DKT3C (eerst had ik een Athlon 1400).
Gebruikte koelpasta: Arctic Silver 5
2x128MB DDR PC2100 CL2
Asus A7A266
GeForce 4Ti 4200
40 GB Maxtor 7200RPM
DVD-speler, CD-brander
Netwerkkaartje

Het probleem

Ik heb dus een nieuwe CPU gekocht voor dit oude systeem, een 1800+ Thoroughbred, welke in de lijst met ondersteunde CPU's staat. Toen ik de CPU vervangen had, startte de pc normaal op nadat ik de juiste snelheid in de BIOS had ingesteld. Ik dacht: Laat ik hem meteen maar eens testen. Dus ik startte een spel op, Battle for Middle Earth 2 in dit geval, en probeerde het te spelen. Al in het menu vloog de pc vast. De geluiden uit de boxjes liepen vast en de pc deed niets meer (ook geen blauw scherm, zodat ik nog tenminste kon zien wát er aan de hand was).

Ik ging de BIOS in en keek bij de temperatuur, die rond de 60 graden (Celcius) lag. Nou is dit niet zo'n probleem, aangezien de CPU 95 graden mag worden, maar het is vrij warm. Ik ging kijken naar de oorzaak, en merkte dat de Vcore op 1,75V stond. Dit is natuurlijk te hoog voor een Thouroughbred, die 1,5-1,6V mag worden, dus ik keek of ik in de BIOS de Vcore kon verlagen. Dit was niet mogelijk.

Wat heb ik geprobeerd?

-Gezocht in de handleiding van de Asus A7A266 (op de Asus-site), daar vond ik een jumper die de 'VID' regelde, als ik die anders zette, kon ik de Vcore in de BIOS niet meer veranderen en nam hij automatisch een hoogte aan, in dit geval switchte het steeds tussen 1.744 en 1.760, voornamelijk de laatste.
-De BIOS geupgrade, van versie 1012 naar 1013.001. De Vcore was daarna (volgens Asus PC Probe) iets lager, nl. vaker 1,744 i.p.v. 1.760. Met spelletjes hield de CPU het langer uit, maar dezelfde vastloper kwam na een tijdje (15 minuten o.i.d.) alsnog.
-De CPU geprobeerd in het Socket-A-moederbord van mijn zus, die vond het al helemaal niet leuk, omdat die het voltage meteen op 1,8V zette, wat nergens veranderd kon worden. Zij heeft normaal altijd een Palomino, die op 1,75V draait.
-Op google gezocht naar manieren om het voltage alsnog te verlagen.
-XP opnieuw geinstalleerd.
-Andere spellen, ze deden allemaal hetzelfde.

De vraagstelling :z

Wie o wie kan er tips geven wat ik hier verder nog aan zou kunnen proberen? Ligt het misschien aan iets anders qua CPU? (Andere onderdelen kan ik me niet voorstellen, aangezien dezelfde configuratie met andere CPU goed draaide voor de wissel...

If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:27

Thandor

SilverStreak

Een AXDA1800DKT3C klinkt mij niet bekend in de oren. Voorheen waren de low-end Thoroughbred's enkel te vinden met DLT3C (Thoroughbred B, 1,5V) en DUT3C (Thoroughbred A, 1,6V). De K staat voor 1,65V en was voorheen enkel te vinden bij de snellere AMD Athlon XP Thoroughbreds zoals de 2000+.

Het lijkt mij verstandig om eerst de CPU eens te inspecteren. Pak de Interactive T-Bred painting guide van oc-inside.de er eens bij en vul de waardes voor 'Athlon XP T-Bred or Athlon XP Barton' in. Stel daarna 1,75V in en vergelijk de L11 bruggen die daar gegenereerd worden met de L11 bruggen op jouw processor. Als die overeen komen dan is er iets niet helemaal snor met de CPU, immers geeft de OPN code aan dat er met 1,65V gewerkt moet worden.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Ik heb eens zo'n A7V266 bordje gehad, en volgens moest die jumper inderdaad om voor de XP cpu's.

Echter, weet je zeker dat je je vcore niet kunt verzetten? Vaak kan dat alleen als je ergens onder 'Advanced' eerst de CPU configuratie op manual hebt gezet. Sorry dat ik een beetje vaag klink: het is al weer ettelijke jaren geleden dat ik zo'n bordje had. Maar ik weet vrijwel zeker dat ik de vcore handmatig kon verzetten.

Overigens, ik zou een temperatuur issue toch niet zomaar uitsluiten. Dat ie in de BIOS 60 graden wordt, betekent dat ie onder stress wel eens veel heter zou kunnen worden.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• Jakkus
@Thandor: bedankt, ik zal eens kijken.

@Albatross: Ik kan de Vcore wel verzetten, maar niet omlaag... Ik heb Asus PC-Probe aanstaan, en heb gezegd dat die moet piepen als hij bovend de 75 graden komt, dus echt veel te warm wordt hij niet...

Edit: Ik heb even gekeken, en de bruggen komen overeen...

Er zit trouwens wel een klein blauw puntje op de brug naast de middelste, alsof het handmatig met een pen is aangebracht, maar eroverheen loopt alsnog een lijntje. Ik heb niet zoveel verstand van hoe CPU's van binnen werken :) (ik weet niet welke het op het plaatje wat jij net gaf is, bij mij loopt het van boven naar beneden i.p.v. van links naar rechts).

[ Voor 52% gewijzigd door Jakkus op 13-07-2007 17:46 ]

If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Er zijn zogenaamde 'fake' AMD Athlon XP's op de markt. Bekijk deze pagina over het herkennen daarvan. Vergelijk de lettertypes van 'Athlon' eens met andere processoren (Google - Afbeeldingen), als die van jouw erg slordig zijn dan kan de processor best wel eens fake zijn. Een ander punt waar je ze voor zover ik weet aan kunt herkennen zijn is het koper in de packaging. De lasercuts / pitjes zijn bij de fake processoren dus voorzien van koper. Om het duidelijker te maken: een fake en een echte CPU. Bij de fake zie je L11 bruggen waarvan één een koperen kleur heeft. Vergelijk die eens met de lasercuts op de 'echte' CPU.
Jakkus schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 17:35:
Er zit trouwens wel een klein blauw puntje op de brug naast de middelste, alsof het handmatig met een pen is aangebracht, maar eroverheen loopt alsnog een lijntje. Ik heb niet zoveel verstand van hoe CPU's van binnen werken :) (ik weet niet welke het op het plaatje wat jij net gaf is, bij mij loopt het van boven naar beneden i.p.v. van links naar rechts).
Dan moet je de CPU een kwartslag draaien? :P
Als je het vergelijken wilt met de gegenereerde CPU op oc-inside dan moet de OPN code (zwarte vlakje met de codering erop, OPN staat voor Ordering Part Number) naar links wijzen.

• Jakkus
Die van mij lijkt meer op de echte :P Ik heb hem ook van een andere tweaker overgenomen, die hem werkend heeft gehad, maar het afgelopen jaar niet meer heeft gebruikt, dus ik vertrouw er eigenlijk wel op dat hij echt is.

Edit: Op die Athlon-CPu zit trouwens een putje op dezelfde manier en plek zoals bij mij, dus dat zal wel normaal zijn. Of houdt dat op dat plaatje met de L11-brug in dat dat streepje horizontaal staat i.p.v. verticaal? (Dus dat de 2 puntjes geen contact maken?). In dat geval is het waarschijnlijk wel een 1,65V :o

Ik heb net gekeken naar de L11-brug van een XP2500+ op 1,650V zoals die op dat plaatje, en daar is de L11-brug hetzelfde als op de mijne, dus als het goed is is het hetzelfde.

Ik zal vanavond even een foto maken en deze posten.

[ Voor 59% gewijzigd door Jakkus op 13-07-2007 18:05 ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Jakkus schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 17:53:
Die van mij lijkt meer op de echte :P Ik heb hem ook van een andere tweaker overgenomen, die hem werkend heeft gehad, maar het afgelopen jaar niet meer heeft gebruikt, dus ik vertrouw er eigenlijk wel op dat hij echt is.

Edit: Op die Athlon-CPu zit trouwens een putje op dezelfde manier en plek zoals bij mij, dus dat zal wel normaal zijn. Of houdt dat op dat plaatje met de L11-brug in dat dat streepje horizontaal staat i.p.v. verticaal? (Dus dat de 2 puntjes geen contact maken?). In dat geval is het waarschijnlijk wel een 1,65V :o
Welke packaging heb je eigenlijk? AMD heeft op een gegeven moment de packaging aangepast en de processoren zogenaamd 'super-locked' gemaakt.
Oude packaging
Nieuwe 'super-locked' packaging.

De kleur is hierbij irrelevant.

Voor de duidelijkheid. De AMD Duron 1400 met de 'super-locked' packaging heeft de buitenste twee L11 intact en de drie bruggen ertussen zijn lasercutted. Dit geeft als resultaat 1,5V. In geval van K ofwel 1,65V moet de 2e van links (gezien vanaf de foto) lasercutted zijn. In geval van 1,75V ofwel M moet de middelste lasercutted zijn.

• Fraggar
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Als je temperaturen niet te hoog worden, lijkt me niet dat de vastlopers door de processor veroorzaakt worden.

Ik heb zelf namelijk een tijdje een Thoroughbred 2000+ gehad. Die heb ik jaren met luchtkoeling op 2200MHz (11x200) gedraaid op 1.85-1.9v. Daarom denk ik dat dit type processoren niet vast gaan lopen wanneer het voltage iets te hoog staat.

• Jakkus
Dit is dus de 'oude packaging' 1,65V, want de 2e van links is lasercutted.

@Fraggar: Volgens mij verschilt dat per CPU, en aangezien dat het enige onderdeel is dat ik vervangen heb, heb ik zo mijn vermoeden :P De nieuwere T'breds zijn overigens veel beter over te klokken dan de oude, die ik heb.

[ Voor 74% gewijzigd door Jakkus op 13-07-2007 18:12 ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Jakkus schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 18:07:
Dit is dus de 'oude packaging' 1,65V, want de 2e van links is lasercutted.
Ok. Dan is dit één van de nieuwere dan heb je snel jouw reply gewijzigd :P. Dat de 2e van links lasercutted is wil overigens niet zeggen dat het dan een oude packaging betreft ;).

Al met al zou de processor dan in prima staat moeten verkeren. Tenminste, er is niet gerommeld met de bruggen en er zijn geen aanwijzingen dat het apparaat 'fake' is. Het is alleen wel vreemd dat de vCore te hoog wordt ingesteld. Welke moederborden heb je naast de A7A266 getest? (Die van jouw zus).

Ik neem aan dat je wel PCB versie 1.1 van het ASUS A7A266 moederbord hebt? De nieuwere processoren worden aldus deze lijst enke supported vanaf 1.1.

[ Voor 30% gewijzigd door Thandor op 13-07-2007 18:14 ]

• Jakkus
Ja, ik heb 1.10. Het moederbord van mijn zus is een Asus A7V8X-MX, en die heeft nog minder mogelijkheden qua voltages... Ik heb trouwens inderdaad snel mijn reply gewijzigd, ik had de packaging door elkaar gehaald :P

[ Voor 69% gewijzigd door Jakkus op 13-07-2007 19:35 ]

• Jakkus
Nog even wat foto's van de CPU voor de liefhebber :P

Afbeeldingslocatie: http://img120.imageshack.us/img120/8650/pic0004wj8.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img120.imageshack.us/img120/4489/pic0005pg9.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img120.imageshack.us/img120/451/pic0006vm2.th.jpg

Heeft verder nog iemand enig idee of het mogelijk is de Vcore te verlagen op een Asus A7A266 of waardoor het probleem evt. verder nog veroorzaakt zou kunnen zijn?

Edit: Nog iets vreemds gevonden: In de BIOS wordt 1,7V aangegeven, terwijl Asus PC Probe en Speedfan 1,74(4) aangeven.

Plaatje van Speedfan:

Afbeeldingslocatie: http://img120.imageshack.us/img120/2711/speedfanjl7.th.png

Op dit plaatje zijn de temperaturen nog vrij laag, aangezien ik de CPU nog maar 5 minuten in de pc heb zitten...

[ Voor 23% gewijzigd door Jakkus op 14-07-2007 09:26 ]

• Jakkus
Zou het kunnen dat, omdat dit de 1,65V-versie is, mijn moederbord deze CPU gewoon niet ondersteunt, ondanks het feit dat de Thoroughbred wel ondersteund wordt volgens de Asus-site?

Nog even een link naar de ondersteunde CPU's:
http://support.asus.com/c...nguage=en-us&model=A7A266

In dat geval zit er niks anders op dan een andere CPU :(

• Fraggar
  • Niet online
Jakkus schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 08:56:
Op dit plaatje zijn de temperaturen nog vrij laag, aangezien ik de CPU nog maar 5 minuten in de pc heb zitten...
Je hebt de pc 5 minuten aanstaan en processor is zonder zware belasting al 52 graden. Dan vraag ik me af wat er gebeurt wanneer je een spel of iets dergelijks gaat starten. Heb je die temperaturen al eens in de gaten gehouden?

Ik blijf bij m'n eerdere idee. Het kwam vrij vaak voor dat een moederbord niet precies het voltage kon leveren en daarom iets meer gaf. Dit hoeft echt geen probleem te zijn, als de koeling maar voldoende is.

• Jakkus
De koeling is inderdaad wat slecht (ik heb ook een casefan recht op de CPU-koeler gezet, zodat deze koeler blijft, verder is er in de kast vrij weinig airflow). Echter, de CPU zou het nog gewoon moeten blijven doen rond de 60 graden, misschien 65/70 graden. De maximum temp van de CPU is 95, en hier komt hij echt niet aan.

De CPU hoort trouwens ook niet normaal zo warm te worden, dus ik ga ervan uit dat het wel een probleem met het voltage is.

[ Voor 22% gewijzigd door Jakkus op 14-07-2007 16:08 ]

• Fraggar
  • Niet online
70 graden is inderdaad geen probleem voor deze processor. Misschien moet je het probleem toch ergens anders zoeken.

Draait het geheugen op dezelfde snelheid in deze en de vorige situatie? Niets veranderd aan de timings?

• Jakkus
Nee, verder niets veranderd. Ik zal memtest inderdaad alsnog maar eens draaien :)

Edit: Tot nu toe niks gevonden met Memtest, dus dat zal wel goed zitten.

Edit 2: Ik heb nu de oude CPU er weer even ingedaan, en alles draait weer perfect (ondanks de temperatuur, die tegen de 70 graden loopt, maar dat is normaal bij de Athlon 1400, schijnt het).
Het probleem ligt dus echt bij de CPU of de ondersteuning van het moederbord van de CPU.

Deze CPU loopt trouwens normaal op 1,75V, en Asus PC probe geeft 1,776 aan i.p.v. bij de 1800+ 1,744. Zet hij het voltage dus toch automatisch een beetje lager? (Niet veel, maar toch iets...) Misschien kan dit erop duiden dat er iets niet helemaal haaks is met de CPU, of heb ik dat fout? (Hij heeft tenslotte een jaar ergens ongebruikt gelegen voor ik hem kocht).

[ Voor 107% gewijzigd door Jakkus op 14-07-2007 21:45 ]

• Jakkus
Schop :P

De oude CPU geeft nu een soortgelijke foutmelding, terwijl de pc het eerst altijd goed deed, al loopt de pc nu niet helemaal vast maar is het beeld vervormd en gaat alles erg langzaam :(

Weet iemand wat hiervan de oorzaak kan zijn? Of moet ik Windows weer opnieuw installeren?

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Zitten er bolle condensatoren op je moederbord?

Yes, but no.

• Jakkus
Nee, ik heb het nog even gecheckt, maar zag verder geen bolle condensatoren zitten. Ik heb ook niet het idee dat de videokaart te warm wordt. Misschien toch een temperatuursprobleem? (Het is warm hier :P ).

Edit: Dit denk ik omdat hij eerst, met de andere CPU, helemaal vastloopt, maar nu gewoon een stuk trager is en een vreemd beeld geeft, wat ook kan duiden op de videokaart, die alleen niet echt veel te warm wordt, i.t.t. tot de CPU, die niet te warm wordt, maar wel makkelijk rond de 70 graden loopt).

Edit 2: Misschien toch een hitteprobleem in het 2e geval, naarmate de koelpasta er langer opzit werkt de PC weer zonder vastlopers.

Edit 3: Dat laatste probleem is nu helemaal verholpen, de vastlopers bleven terugkomen, totdat ik de Videokaartdriver veranderde van 84.21 naar 66.93. Alles werkt nu weer perfect!

[ Voor 67% gewijzigd door Jakkus op 30-07-2007 15:20 ]

Pagina: 1