Sandalf: Getallen die groter zijn dan elk getal in R? Leg eens uit, dat is nieuw voor mij.
Ik heb ooit eens op een bord gezien dat de docent het had over een verzameling die betond uit alle getallen in R en een x-tra elt. omega waarvoor geldt dat omega > x voor alle x elt. van R.
Dat scheen handig te zijn omdat je dan limieten zonder epsilon en delta kon definiëren en je kon ook getallen 1/omega als dx gebruiken waardoor je weer zonder Rieman sommen integreren kon definiëren. (maar om nou te zeggen dat het er makkelijker op werd, nee...)
Maar dit was eigenlijk maar een half college en het was geen tentamenstof iig.
Verder wil ik nog een keer benadrukken dat oneindig geen getal is. Je kunt er niet mee vermenigvuldigen etc. (tenzij je carninaalgetallen bedoelt, deze zijn ook vaak oneindig en daarvoor is WEL een vermenigvuldiging, optelling etc. voor gedefinieerd.) Limieten, integralen en afgeleiden zijn allemaal gedefnieerd zonder oneindig. Het enige waar het handig voor is is voor kortere notatie.
In het echt bestaat het niet, en in de wiskunde hebben we er eigenlijk ook niet erg veel aan... (behalve voor het tellen van het aantal elt. van een verzameling met kardinaalgetallen dan...)