Toon posts:

MS-DOS Remote besturing vanaf Windows XP

Pagina: 1
Acties:
  • 296 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik ben op zoek naar een nogal maffe oplossing, namelijk het remote besturen van een MS-DOS computer vanaf Windows XP. Dus zoiets als SSH. Ik heb al PcAnywhere versie 5 (voor DOS/Windows 3.1) geprobeerd maar ik krijg het met geen mogelijkheid aan de praat op Windows XP. Heeft iemand suggesties of ideeën welke (andere) programma's ik kan gebruiken of proberen?

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Uit nieuwsgierigheid; wat doe je nog met MSDOS ? :)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• wsc007db
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-03 00:15
Wellicht werkt het met een VMware machine onder XP met ook MSDOS..

[ Voor 3% gewijzigd door wsc007db op 13-07-2007 16:26 ]

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-03 16:25

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Verwijderd schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 16:22:
Beste tweakers,

Ik ben op zoek naar een nogal maffe oplossing, namelijk het remote besturen van een MS-DOS computer vanaf Windows XP. Dus zoiets als SSH. Ik heb al PcAnywhere versie 5 (voor DOS/Windows 3.1) geprobeerd maar ik krijg het met geen mogelijkheid aan de praat op Windows XP. Heeft iemand suggesties of ideeën welke (andere) programma's ik kan gebruiken of proberen?
Is RDP een optie?

Vertel anders meer over de omstandigheden, nu is het IMHO een beetje gokken.

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:23

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Verwijderd schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 16:22:
Beste tweakers,

Je hoeft op windows XP niet perse PCAW 5 te gebruiken als dat op de dos computer draait. Een nieuwere PCAW kan (als het goed is ) gewoon lullen met een oudere versie. En anders probeer je toch wat andere applicaties. Misschien dat Ultr@VNC ook wel met PCAW 5 kan praten... Om maar een voorbeeld te noemen.

Daarbij; wat the hell moet je nog met een msdos ding?

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
Om een zeer lang verhaal kort te houden. Het gaat hier om een programma dat enkel op MS-DOS draait en op Windows 98 en dan alleen op langzame computers. Ik heb al zeer veel tijd gestopt in het proberen te draaien van het programma op Windows 2000 en XP: dat kan niet. Ik heb al geprobeerd het programma op snellere computers te draaien: dat kan niet. Echter ik wil niet dat op de computers waar dat programma gebruikt wordt Windows 98 blijft staan, ik wil upgraden naar iets wat enigszins ondersteund wordt en niet *** werkt. Vandaar dat ik op het idee kwam om het programma op een MS-DOS computer te laten draaien (waar het het beste op werkt) en de andere computers lekker upgraden (naar Windows 2000/XP/Vista, zal mij worst wezen) en met die computers remote verbinding maken met de MS-DOS computer. Dit is een tussenoplossing totdat het MS-DOS programma weggegooid kan worden. Nu dat uit de weg is...

- VMWare op de computers werkt niet omdat 'MS-DOS' niet de enige factor is, maar 'snelheid' ook.
- RDP, net als VNC, werkt alleen om een Windows computer over te nemen, niet MS-DOS. Hetzelfde geldt voor huidige versies van PCAnywhere (ik heb 10.5 en 11.0 liggen). Bovendien maakt die laatste enkel verbinding via TCP/IP en PCAnywhere 5 voor MS-DOS heeft dat niet (ik kan kiezen tussen 'NetBIOS' of 'NetWare IPX').

Ik hoop dat in ieder geval de situatie nu wat duidelijker is en dat iemand nu wel een 'oplossing' weet. :P

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-03 12:01

KatirZan

Wandelende orgaanzak

dosbox? ......

dat zou moeten werken ;) kan je het onder windows draaien, met ondersteuning voor printers, geluid, videokaart.....

en ja, je kant een ssl programma installeren...dat is een wat lastigere oplossing...

Wabbawabbawabbawabba

• Nyko
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-03 08:18
pcanywhere 8 en 9 kunnen verbinding maken met vesie 5.
Wel geeft versie 9 aan dat deze die fast user switch op de xp machine uitschakeld maar in een bedrijfs omgeving gebruik je dat toch niet.

wel is het zo dat als je inbeld vanaf een xp machine trager is als met dos machines onderling.

[ Voor 20% gewijzigd door Nyko op 13-07-2007 16:58 ]

Life is a bitch, then you die.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:23

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ik begrijp dus dat je het programma wel onder win98 draaient krijgt?
Een win98 computer is best wel zo te tweaken dat ie stabiel draait, vooral als je maar gebruik maakt van 1 programma. (en verder geen internet enzo).
Dan installeer je daar toch een wat nieuwere versie van PCAW (of desnoods weer UltraVNC) op en klaar? Of mis ik een detail...?

Alles kan stuk.

Verwijderd

KatirZan schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 16:54:
dosbox? ......

dat zou moeten werken ;) kan je het onder windows draaien, met ondersteuning voor printers, geluid, videokaart.....

en ja, je kant een ssl programma installeren...dat is een wat lastigere oplossing...
Zoals TS al vertelde, werkt het programma alleen op MS-DOS of op Windows 98 op langzame machines. Ik weet uit ervaring dat dit soort programma's bestaan. DOS-box op XP of Vista is dan geen optie.

Verwijderd

KatirZan schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 16:54:
dosbox? ......

Ik gebruik DoSBOX ook om oudere DoS programmas te draaien en het werkt perfect DoSBox 0.7.0
DoSBOX Homepage

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2007 17:04 ]

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:28

BCC

Verwijderd schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 16:59:
[...]
Zoals TS al vertelde, werkt het programma alleen op MS-DOS of op Windows 98 op langzame machines. Ik weet uit ervaring dat dit soort programma's bestaan. DOS-box op XP of Vista is dan geen optie.
Volgens mij heeft dosbox anders een speed setting.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-03 18:44

EXX

EXtended eXchange

Als ik het goed begrijp wil je op je XP machine een window met command prompt hebben, die dan de command line van de MS-DOS machine is.

Hoe wil je contact maken naar de MS-DOS machine? LAN of via een seriële verbinding? Wat voor een protocol wil je gebruiken: telnet, ssh of zoiets als hyperterm?

[ Voor 37% gewijzigd door EXX op 13-07-2007 17:14 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Telnet server op de 98 machine?

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Verwijderd

Topicstarter
Er is een verschil tussen oude programma's en oude programma's. Om het korte verhaal iets langer te maken: de programma's maken gebruik van een of andere soort linker waardoor Mo'Slo, DosBox, DosEmu en VMWare allemaal niet werken, met en/of zonder vertraginsmiddelen. Ik gaf niet voor niets in cursief aan dat het niet kan. Een collega en ik hebben er genoeg tijd, moeite en onderzoek in gestoken om met grote zekerheid te kunnen concluderen dat het bij deze programma's gewoon niet werkt.

@EEX: Je begrijpt het goed, denk ik. Ik wil graag verbinding maken via LAN maar het protocol maakt mij niets uit. Dat is dus ook eigenlijk een beetje mijn vraag. :) Welke protocollen zijn er om DOS 'over te nemen' vanaf Windows XP.

@Anti-XP: Telnet is een mogelijkheid waar ik nog niet aan gedacht heb en een zeer nuttige bedrage. Ik zal wat onderzoek doen naar de werking ervan en proberen of het werkt. Mijn vrees is het gebruik van 'geavanceerde DOS tekenfuncties' (weet je wel, zoals Norton Commander die gebruikt voor de interface) niet of minder zullen werken. Maar niet geprobeerd is altijd mis.

Windows 98 computer met PcAnywhere heb ik geprobeerd maar dat is, op de een of andere manier, traag. En dat is er één en er zullen er meer moeten draaien. Op eenzelfde LAN zal dat dus waarschijnlijk veel te traag gaan. Daarom leek MS-DOS me ook een fijnere optie. Dat is in principe maar 80x40 tekentjes. VNC Heb ik nog niet aan gedacht als alternatief, dus ook dat zal geprobeerd worden. Ook de optie van PcAnywhere 8/9 naar 5 zal ik onderzoeken, maar dan moet ik maar hopen dat ik nog ergens versie 8 (en/of 9) vandaan kan halen. :P

Bedankt voor alle reacties. :)

Edit: paar typo's gefixed :X

• wvdburgt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-01 21:57

wvdburgt

MacOS all the way baby!

Telnet?

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

• denPes
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-02-2025

denPes

delete account

kermit voor dos gebruiken. Ik heb dit reeds gebruikt voor zowel ms-dos als het oudere besturingssysteem CP/M 2.2 op mijn Kaypro II.

http://www.columbia.edu/kermit/mskermit.html

[ Voor 17% gewijzigd door denPes op 13-07-2007 18:28 ]

delete account

Verwijderd

BCC schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 17:02:
[...]

Volgens mij heeft dosbox anders een speed setting.
Mijn excuses. Ik dacht dat het over de standaard DOS-box van Windows XP of Windows 98 ging.

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:13
Zou dit werken?
http://josh.com/tiny/

Verwijderd

Topicstarter
@Laagvliegerke:
TINY is a set of programs that lets you control a DOS computer from any Java-capable machine over a TCP/IP connection. It is comparable to programs like VNC, CarbonCopy, and GotoMyPC except that the host machine is a DOS computer rather than a Windows one.
Dat klinkt exact als wat ik nodig heb. Deze zal ik nu dus als eerste, samen met kermit, bekijken. :)

Edit: nu ik de rest van de pagina lees, lijkt het een hoax te zijn. :/ Maar even verder kijken en proberen om te kijken of het wel is wat het belooft. :X

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2007 11:06 ]

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-03 19:12

Caveman

whahoehaha

Om nog even terug te komen op DOSBOX, op het werk hadden we hetzelfde probleem een programma dat alleen onder dos werkt. De it afdeling bij ons kregen ze hetzelf niet aan de gang (ben zelf geen it'er van beroep) Nadat ik had voorgesteld om het eens met dosbox te proberen, kreeg ik (natuurlijk, :) ) de hoon van de it afdeling over me heen. Termen als kinderspeelgoed, wat weet jij er nu van , we alles al geprobeert en dan zou zo'n hobbyproggie werken ? ect ect. Na wat onderhandelingen en wat tweakwerk aan dosbox werkte het dus uitstekend !
Om nu "to the point" te komen ik zou dosbox niet te snel in de prullenbak gooien, er is erg veel aan in te stellen. Misschien kun je aangeven om welk dos-programma het gaat of als de licentie het toelaat het eens te posten. Ik zou hetzelf wel een uitdaging vinden om het aan de gang te krijgen.

De oplossing die jezelf zoekt is uiteraard ook een goede oplossing, maar met dosbox kun je het dus gewoon op iedere pc draaien zonder ingewikkelde verbindingen.

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

Verwijderd

Topicstarter
@Caveman, misschien moet je m'n post nog eens lezen:
Er is een verschil tussen oude programma's en oude programma's. Om het korte verhaal iets langer te maken: de programma's maken gebruik van een of andere soort linker waardoor Mo'Slo, DosBox, DosEmu en VMWare allemaal niet werken, met en/of zonder vertraginsmiddelen. Ik gaf niet voor niets in cursief aan dat het niet kan. Een collega en ik hebben er genoeg tijd, moeite en onderzoek in gestoken om met grote zekerheid te kunnen concluderen dat het bij deze programma's gewoon niet werkt.
Mijn collega en ik zijn een aantal dagen bezig geweest met DosBox. Hebben allerlei verschillende configuraties geprobeerd maar het werkt niet.

Het is een speciaal ontwikkeld programma, zonder specifieke naam, dus ik kan niet posten welke het is, ook ga ik het niet posten. Wel kan ik zeggen dat het met Clipper gemaakt is (welke versie, who knows?) en dat het om foutmelding R6003 gaat. Nu voordat iedereen begint te stuiteren, replies te postten over R6003, Google hits, etc: ik weet dat het een veel voorkomend probleem is, en ik weet dat het vaak (dus niet altijd) te verhelpen valt. Echter, in dit geval dus niet (lees m'n posts nog eens door; we hebben niet 30 minuten zitten klooien, we zijn er weken mee bezig geweest). Het programma is gelinkt met een linker (en EXE-packer) genaamd Blinker. Ik vermoed, maar weet dus niet zeker, dat dit programma op de een of andere manier in de weg zit met het verhelpen van het probleem.
maar met dosbox kun je het dus gewoon op iedere pc draaien zonder ingewikkelde verbindingen.
'kun je het' -> 'zou je het kunnen'. Werkt dus niet.

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:29

Cassettebandje

SA-C90 TDK

VNC is een oplossing: http://www.realvnc.com/ Je kunt de VNC server installeren op je windows 98 computer en die vervolgens via een netwerkverbinding overnemen met je windows XP computer.
Je zou iets kunnen proberen met de telnet/ssh server van cygwin, maar dat is lastiger en ik weet niet of het werkt..

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:13
Verwijderd schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 11:04:
Edit: nu ik de rest van de pagina lees, lijkt het een hoax te zijn. :/ Maar even verder kijken en proberen om te kijken of het wel is wat het belooft. :X
Waarom denk je aan een hoax?

Verwijderd

Topicstarter
TINY had nog even wat werk nodig om aan de praat te krijgen, maar nu werkt het wel. Het is exact wat ik zoek, dus dat is mooi. :D Enige nadelen zijn dat het vrij traag is (ik draai het op een 400Mhz computer en het lijkt wel alsof het een 66Mhz bak is) maar daar valt mee te leven. Een ander probleem is dat op de een of andere manier sommige toetscombinaties niet werken, en dat is wel erg jammer. Maar misschien kan ik dat oplossen.
Ik zal ook nog naar Kermit kijken.

Verwijderd

Topicstarter
Het lijkt er voor mij op dat Kermit meer een file transfer programma is dan een soort remote admin programma (zoals PcAnywhere). De downloadlink is down, dus echt checken kan ik het helaas niet.

• denPes
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-02-2025

denPes

delete account

Verwijderd schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 14:58:
Het lijkt er voor mij op dat Kermit meer een file transfer programma is dan een soort remote admin programma (zoals PcAnywhere). De downloadlink is down, dus echt checken kan ik het helaas niet.
Kermit is niet enkel voor filetransfer, het kan dienen als terminal emulator. Ik heb mijn oudems-dos en cp/m machines met kermit op het internet beschikbaar kunnen stellen zodat anderen erop konden werken vanuit linux of winxp. En dit met uitstekende performance.

Het zal tijd kosten om je even in te leven in de materie. je moet voor jezelf maar uitmaken of dit de moeite is.

delete account

Pagina: 1