[showcase] Bieru? // Piast - Polen

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-09 11:48
Tijdens onze rit van Katowice naar Oswiecem kwamen we een stadje tegen met de gigantische Piast kolenmijn en bijbehorende arbeiders wijk. De wijk had een apart sfeertje, weinig mensen, en de mensen die we tegen kwamen waren erg afstandelijk. Een vervreemdende ervaring.

Afbeeldingslocatie: http://farm2.static.flickr.com/1301/798255695_bc3fc72846.jpg?v=0

Afbeeldingslocatie: http://farm2.static.flickr.com/1225/799134044_f913d204f6.jpg?v=0

Afbeeldingslocatie: http://farm2.static.flickr.com/1232/799134520_98661467f7.jpg?v=0

Afbeeldingslocatie: http://farm2.static.flickr.com/1435/798253565_f22d89608c.jpg?v=0

Afbeeldingslocatie: http://farm2.static.flickr.com/1095/798254175_63c08343a1.jpg?v=0

Afbeeldingslocatie: http://farm2.static.flickr.com/1147/799135310_28ae275add.jpg?v=0

Afbeeldingslocatie: http://farm2.static.flickr.com/1286/799136718_f9e04c4ce1.jpg?v=0

Afbeeldingslocatie: http://farm2.static.flickr.com/1192/799136388_1f1e9fc903.jpg?v=0

Afbeeldingslocatie: http://farm2.static.flickr.com/1248/799136940_a445869547.jpg?v=0

Afbeeldingslocatie: http://farm2.static.flickr.com/1108/799137532_7c5c193b95.jpg?v=0

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden, ik geprobeerd zoveel mogelijk sfeer erin te krijgen. De fotos zijn gemaakt met een 5D 35 mm f/2 en 50 1.8 (vooral met de 35).. Ik vond 't erg moeilijk om de mensen van dichtbij erop te krijgen, ze doken snel weg en waren verre van makkelijk. Ik hoop ook dat die sfeer er een beetje in zit.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue_Fear
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-09-2024
Wow zien er nice uit zeg! Vind je het vreemd dat die mensen wegduiken :D. Lijkt mij ook vreemd als een buitenlander een foto van mij maakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
In andere landen is het vaak anders, poseren mensen zelfs, maar hier was het gewoon haast vijandig, schijnen ook veel neo nazis in dit gebied te zitten.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeoDupke
  • Laatst online: 26-03-2024
Simon schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 15:44:
In andere landen is het vaak anders, poseren mensen zelfs, maar hier was het gewoon haast vijandig, schijnen ook veel neo nazis in dit gebied te zitten.
en ook mensen zonder hoofd :+

#7 vind ik zo echt niet kunnen, kun je hem niet zo croppen dat je of die man zijn hoofd erop hebt of alleen die man op die fiets.

No worries m8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Want? Waarom moet iemands hoofd erop als dat hoofd niet relevant is? Hoofden afhakken doe ik wel vaker, anders krijg je van die standaard composities..

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeoDupke
Simon schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 16:37:
Want? Waarom moet iemands hoofd erop als dat hoofd niet relevant is? Hoofden afhakken doe ik wel vaker, anders krijg je van die standaard composities..
ok jouw keus, ik vind het de foto niet ten goede komen.

No worries m8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik vind 4,7 en 8 goede platen. De rest spreek me niet zo heel erg aan.

Wat betreft dat afgehakte hoofd: Hier niet zo storend, ook als is het wel op een wat maffe plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdplanet
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-08-2023
Op de laatste foto staat nog een in Nederland gestolenbouwde auto ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomR
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-09 09:50
DeoDupke schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 17:06:
[...]

ok jouw keus, ik vind het de foto niet ten goede komen.
ik vind het juist weer wel kunnen, kwestie van smaakt toch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeoDupke
TomR schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 19:15:
[...]

ik vind het juist weer wel kunnen, kwestie van smaakt toch :)
Ja dat zeg ik.

No worries m8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
d:)b d:)b d:)b *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:57

YellowCube

Wait...what?

leuke serie Simon.
nummer 4, 7 en 10 kunnen mij goed bekoren.
Dit soort beelden kun je in heel Oost Europa nog veel vinden. Vooral die manke garages die achter de woonblokken staan kun je nog veel vinden.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacko
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-09 14:48
Werkelijk schitterende foto's. De favorieten - ook die van mezelf - zijn duidelijk de foto's waar mensen op staan, de andere foto's sluiten er echter prima bij aan en maken de serie compleet. Erg sfeervol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:27

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

De serie is niet mijn smaak, ik vind bijvoorbeeld 2, 5 en 9 niet lekker weg kijken. Ik mis een plek om naar te kijken, een onderwerp als het ware. Foto 4 en 7 vind ik dan wel weer lekker kijken en daar zie je ook dat je precies erop hebt wat je wilt. Daar zie ik meer wat je wilt met de foto.
Ik zeg zeker niet dat ik het slecht vind, want dat is het niet als je alleen al kijkt naar wat anderen er van vinden, het is slechts niet mijn stijl.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:09

Bob Popcorn

Plop!

Heerlijke scherpte zeg, perfecte combi, die 5D en primes (y) :)

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Nomad schreef op zondag 15 juli 2007 @ 14:00:
De serie is niet mijn smaak, ik vind bijvoorbeeld 2, 5 en 9 niet lekker weg kijken. Ik mis een plek om naar te kijken, een onderwerp als het ware. Foto 4 en 7 vind ik dan wel weer lekker kijken en daar zie je ook dat je precies erop hebt wat je wilt. Daar zie ik meer wat je wilt met de foto.
Ik zeg zeker niet dat ik het slecht vind, want dat is het niet als je alleen al kijkt naar wat anderen er van vinden, het is slechts niet mijn stijl.
En in je commentaar, dat je 2, 5 en 9 niet lekker vind wegkijken plaats je idd dat het niet je stijl is. Het zijn beelden met sfeer of uitstraling als onderwerp, meer ondersteunend, minder perspectief, etc etc.. Dus dat klopt wel. Die fotos zijn eigenlijk ook ter eigen analyse, dus daarmee hoef je niet teveel te zien wat ik wil, maar erbij trekken zodat je in je gedachten de omgeving/beeld van die plek kan vormen.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 22:13

Karel V

Een simpele ziel

Ik vind t.o.v. de Polen case dat je hier niet geslaagd bent om beelden uit het dagelijks leven te centreren, te bevriezen als het ware. Dat ligt niet helemaal aan jou, maar ook aan het gebrek aan mensen in deze omgeving. Maar ook dat had je krachtig uit kunnen beelden. Nu zie ik slechts een gebouw, een hond, een kind met een hond... Sorry dat ik het niet beter kan omschrijven, maar ik mis als het ware de iconen van verlatenheid en stugheid van deze omgeving. Al was het maar de verotte grendel van een deur, een verlaten na smeulend peukje met op de achtergrond dreigende verwaarloosde flatten die erboven uit torenen. Een afwerend gebaar van een mens, een boze blik, een rug etc...
In je andere case zie ik in de drukte de eenzaamheid van een toevallige voorbijganger, bevroren voor de eeuwigheid op jou foto, je hebt een seconde vastgelegd, er staat telkens een persoon duidelijk aanwezig op je foto terwijl anderen geheel wegvallen...

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Hmm, Karel V, misschien ben je niet 't publiek, wat jij opnoemt zijn allemaal voor mij veel te simpele en te directe suggesties..

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het ligt er maar net aan hoe je er tegenaan kijkt. Afgaande op jouw verhaaltje bij de serie kan ik me suggesties van Karel V levendig voorstellen. Als je de serie maakt en er een aantal van zijn sugesties in verwerkt spreekt de serie ook zonder het bijbehorende verhaaltje en is het groepje foto's genoeg. Jij kiest er kennelijk voor om dingen minder 'obvious' weer te geven, dat is je goed recht.

Persoonlijk heb ik een beetje gemengde gevoelens bij de serie. Als je had gezegd 'dit zijn foto's van een verlaten wijk die op het punt staat gesloopt te worden en slechts enkele bewoners houden stand', dan hadden deze foto's daar net zo goed bij gepast. Dat het een aparte omgeving is spreekt weer wel uit de foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Ok, een experimenteel kikje, een begin om er meer wat multimediaals mee te doen, http://simondelacourt.nl/wip/bierun/ echt nog super wip en vandaag inelkaar geflanst

ben benieuwd naar tips, ik zit nog met de staande fotos, die vind ik zo niet mooi. Das nu mijn eigen commentaar, en het verhalende geheel ben ik nog niet tevreden over.

Geluid is gedaan met samples van freesound, en in soundtrack pro inelkaar gezet. Helaas nog geen programma gevonden waarmee ik 't heel gemakkelijk kan doen, beelden en geluid tegelijk, zonder veel extra werk te doen.. Vogels moeten ook 100x minder.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 23:00
Het geeft wel een extra dimensie aan je foto's zo, natuurlijk.

De foto's die in- of uitgezoomen, zijn wel niet zo goed van kwaliteit...
En ik zou de bijschriften gewoon laten staan, omdat je nu die snel wil lezen en dat de eerste aandacht van de foto's wegneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
k, tip van die bijschriften zat ik nog zwaar mee te vrotten, serieus, is lastminute. Meer een vinger oefening voor wat serieuzer werk, omdat ik deze mensen zelf ook niet gesproken heb..

Dat inzoomen/uitzoomen is een flash probleem, daar zuigt Flash even keihard mee, moet ik nog wat op fiksen.

Dank voor je punten.

[ Voor 3% gewijzigd door simon op 03-01-2008 21:08 ]

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Doet me eerlijk gezegt niks. Erg saai om naar te kijken, beetje snapshot achtig.
Foto's zijn te druk, mijn ogen schieten heen en weer om een punt te vinden waar ik me op kan richten.

Iedereen had deze serie daar kunnen schieten. Beslist geen showcase deze serie, sorry.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2008 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Bamboe, kun je, vanwege je vrij botte/harde commentaar me wat puntjes geven waarmee ik wat kan, zodat ik weet of 't aan jouw referentiekader of aan mijn werk ligt. Want ik herinner me dat je in 't verleden ook negatief was over mijn werk, vandaar.

[ Voor 20% gewijzigd door simon op 03-01-2008 21:24 ]

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacko
Wat grappig Simon, ik zal toevallig vandaag nog naar deze fotoserie te kijken met een Poolse vriend van me. We hadden het wat over verlaten gebieden door deze foto die ik onlangs had gemaakt in een steeg van een te slopen woonwijk (in Nederland) en toen moest ik aan deze serie denken. Hij kwam toen nog met deze interessante linkjes aanzetten: 1 2 3.

Maar dat terzijde.

Ik vind het een leuk experiment, ik denk dat het wel wat toevoegt aan de experience van het kijken naar de foto's. De animaties vind ik wat matig, niet alleen is het zoomen wat pixelig maar ik vind het ook jammer dat de originele compositie van de foto niet of niet in één oogopslag te zien is. Daar hecht ik persoonlijk veel waarde aan, maar dat kan bij niet-fotografen minder of niet het geval zijn.
Maar voor een experiment vind ik het al heel wat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Simon schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 21:22:
Bamboe, kun je, vanwege je vrij botte/harde commentaar me wat puntjes geven waarmee ik wat kan, zodat ik weet of 't aan jouw referentiekader of aan mijn werk ligt. Want ik herinner me dat je in 't verleden ook negatief was over mijn werk, vandaar.
Nou, ik vind deze serie erg druk overkomen.

Ik zal je wat voorbeelden noemen. Foto 10. Ik kan mijn ogen niet goed op één bepaald punt richten. De auto, het jongetje met hond, het ijzeren geraamte de erg drukke achtergrond.

Foto 1. Ook erg druk. De hond exact in het midden. Beton aan weerszijden, de berg zand en boom precies boven de hond.

Foto 7. Dit kan natuurlijk niet zo'n afgehakt hoofd. De man die loopt leid erg af van het echte onderwerp.

Tis natuurlijk niet allemaal slecht, foto 4 en 6 doen we wel weer wat. Zijn erg netjes.

Aan de rest stoor ik me hoofdzakelijk aan de drukte, ik vindt nergens een rustpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
tsja, ik vind afgehakte hoofden wel kunnen, ik vind dat dat soort regeltjes met voeten getreden moeten worden, dus ik denk dat er bij een deel van 't commentaar toch referentiekader speelt... Maar goed, gelukkig is er iets als smaak, al moet ik wel bekennen dat #1 druk over komt, hoofdzakelijk door het ontbrekend vd scherpte.

dank voor de extra uitleg overigens, dat wardeer ik wel :)

[ Voor 8% gewijzigd door simon op 03-01-2008 21:56 ]

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacko
De foto's in het groot doen het wel iets beter denk ik; je ziet dan de scherptediepte beter dus ook het beoogde onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[b][message=29361002,noline]
dank voor de extra uitleg overigens, dat waardeer ik wel :)
Oke, het was dus niet bedoeld om je af te maken;) Het viel me gewoon meteen op toen ik je serie zag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 23:00
Simon schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 21:22:
Even terzijde, maar je kan er zelf ook wel wat van hoor, botte commentaar geven. :P

Verder ben ik het wel met hem eens. Waarschijnlijk ligt het aan het type fotografie, maar het meeste van je werk, spreekt me ook niet zo aan.
Maar zoals je zegt, smaken verschillen, en ik heb andere mensen hier wel al heel enthousiast over je werk gezien.

[edit]
Net nog even gekeken, en bvb de foto van de man aan het werk in zijn garage vind ik dan wel weer heel goed. :)

[edit2]
Zit net je topic over concept en fotografie te lezen en daar zeg je goed wat ik hierboven bedoel met "type fotografie"
Voor sommige mensen (ik geloof dat ik daar bij hoor) is de mooie foto niet het doel, dat is meer een bijzaak. Zij zoeken een foto die net zoals de expressionistische schilderijen emoties wil overbrengen, een gevoel wil plaatsen, of net zoals Dada een statement wil maken..

[ Voor 27% gewijzigd door Fire69 op 04-01-2008 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Dank heren voor de extra uitleg, gelukkkig zitten er ook beelden in die je wel kan waarderen. Het is wel natuurlijk zo dat esthetiek in mijn ogen niet volledig ondergeschikt is, het moet er natuurlijk wel zijn..

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Ok, update http://simondelacourt.nl/wip/bierun2/

Vooral geluid is geupdate, opnieuw gedaan, geen aziatisch achtig gepingel. Zoom meuk moet er nog uit. Stopknop in flash lukt me nog voor geen ene meter.

[ Voor 23% gewijzigd door simon op 04-01-2008 19:50 ]

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Simon,
de foto's zijn stemmig, maar ik zie de toegevoegde waarde van deze multimedia-presentatie niet. Wat wil je er eigenlijk mee bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Ietwat meer verhalende kant op gaan, meer een sfeerbeeld neerzetten als geheel..

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-09 20:49
Simon, misschien iets te vaak hondengeluiden. Laat ook eens pratende mensen horen, een fietsbel, een auto, e.d. wat je ook echt op de foto's ziet. Verder wel een leuk idee met de slideshow!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Verwijderd schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 21:53:
[...]Dit kan natuurlijk niet zo'n afgehakt hoofd.
waarom niet!??

flash ding is leuk, muziek misschien wat te dramatisch, maar de toegevoegde waarde zie ik wel. flash en zoomen werkt niet echt lekker, he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
ik heb idd gruwelijk ruzie als 't gaat om flash en inzoomen, dat wil niet, en ik wil her en der toch wat beweging erin houden, puur om bijv. link te leggen naar de PIAST toren en bijv. die spelende kinderen eerst, en dan pas die omgeving.

|>

Pagina: 1