Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
[ Voor 30% gewijzigd door Aloys op 13-07-2007 15:52 ]
Geen idee wat voor ideeen jij bij glas hebt, maar glas heeft de eigenschap behoorlijk krasvast te zijn.Aloys schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 15:52:
Al met zo'n zijden brillendoekje geprobeerd het schoon te maken? Wel voorzichtig zijn, daar wil je geen krassen hebben
Je dus lekker poetsen
Het lijkt overigens wel vet te zijn, krijg je het niet weg met alcohol? Of een ander vluchtig product?
Sommige mensen hechten aan hun coatings, die iets minder krasvast zijnbaquelappe schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 16:15:
Geen idee wat voor ideeen jij bij glas hebt, maar glas heeft de eigenschap behoorlijk krasvast te zijn.
Je dus lekker poetsen
Erhm. Ik mag toch hopen dat mensen niet lukraak chemicalien op hun lenzen gooienHet lijkt overigens wel vet te zijn, krijg je het niet weg met alcohol? Of een ander vluchtig product?
de waas zit niet op het glas, maar lijkt IN het glas te zitten.
als een soort rook
edit: net te laat
[ Voor 14% gewijzigd door Taliesin op 13-07-2007 16:34 ]
Anoniem: 55657
Natuurzeem is zo zacht... je kunt er echt geen krassen mee maken op je lens (tenzij je net met een korreltje zand zit... yikes!). Condens (geen speeksel he..!) uit je mond kan een beetje strepen geven maar als je even doorgaat met de zeem, dan is het op een gegeven moment weg.
Die brillendoekjes.. ze zijn vaak synthetisch.. en ik vertrouw ze niet altijd (soms hebben ze een hard randje.. wil je echt niet over je glaswerk) .. maakt dus krassen..
Is ie nat geweest ofzo? Ergens in een tropisch zwemparadijs gebruikt?
"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)
netjes afgedekt in de luxe opbergdoos gezeten
het is wat moeilijk uit te leggen en aan gezien ik geen 3D foto kan maken...
stel de achterkant is 1 cm dik, dat zit een mm of 2 onder het oppervlak een soort melkachtige rook waas IN het glas, en een mm of 3 verder nog een, met een iet wat andere vorm.
zo lijkt het.
denk dat dat de best mogelijke beschrijving is.
Klopt, maar een "coating" is na de eerste paar poetsbeurten al flink aangetast en voor een groot deel al weg. Dus mensen die waarde aan coating hechten moeten OF een hevige vorm van smetvrees hebben, OF gewoon niet zo veel poetsen en alleen poetsen als het echt nodig is.Dido schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 16:18:
Sommige mensen hechten aan hun coatings, die iets minder krasvast zijn
Zelfde verhaal hier, alleen chemicalien zullen de coating wat heftiger aanpakkenDido schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 16:18:
Erhm. Ik mag toch hopen dat mensen niet lukraak chemicalien op hun lenzen gooien
Een goede coating is echt wel iets steviger dan dat. Ik heb lenzen van 30 jaar oud, nog steeds met de coating aanwezig en schade- eh- arm dan tenminste.baquelappe schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 18:20:
Klopt, maar een "coating" is na de eerste paar poetsbeurten al flink aangetast en voor een groot deel al weg.
Er zijn wel erg veel verschillen. B+W heeft goede coatings, Minolta heeft coatings altijd erg belangrijk gevonden omdat ze vonden dat alle lenzen exact dezelfde kleuren moesten geven, en andere merken vinden coating alleen een handig anti-flare oplossing.
Maar als je 'm er zo afpoetst, zou ik eerst een kijken naar je schoonmaakmiddelen
"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)
Je weet hopelijk dat je geen schuurpapier moet gebruikenbaquelappe schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 18:20:
Klopt, maar een "coating" is na de eerste paar poetsbeurten al flink aangetast en voor een groot deel al weg. Dus mensen die waarde aan coating hechten moeten OF een hevige vorm van smetvrees hebben, OF gewoon niet zo veel poetsen en alleen poetsen als het echt nodig is.
Zelfde verhaal hier, alleen chemicalien zullen de coating wat heftiger aanpakken
Met een goed en schoon microvezeldoekje en een voor lenzen bestemd schoonmaakmiddel hoef je je echt geen zorgen te maken om coating.
Goed coaten is ook belangrijk voor een goed contrast (wat minolta ook door de hele lineup gelijk wou hebben). Sommige lenselementen in oude minolta primes zijn daarom slechts enkel of dubbel gecoat omdat het contrast anders veel te hoog zou worden ten opzichte van de zooms van die tijd.Jiriki schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 18:28:
Minolta heeft coatings altijd erg belangrijk gevonden omdat ze vonden dat alle lenzen exact dezelfde kleuren moesten geven, en andere merken vinden coating alleen een handig anti-flare oplossing.
Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM
PaQ: Ik zou er even mee naar de locale fotowinkel gaan, die kunnen het in ieder geval wel in 3D bekijken en wellicht een soort van oordeel geven over wat er aan de hand is.
Bericht hierboven
De meeste coatings zijn opgedampte metalen. Die sloop je niet zo 1-2-3 gelukkigDido schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 16:18:
Sommige mensen hechten aan hun coatings, die iets minder krasvast zijn
Anoniem: 14829
Ook in 2D kun je prima zien dat de aanslag / schimmel / whatever achter het achterste lenselement zit. Om dat weg te laten halen zal de lens moeten worden gedemonteerd, schoongemaakt, weer in elkaar gezet en opnieuw gecalibreerd. Daar gaan een hoop manuren in zitten...Floor-is schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 12:40:
PaQ: Ik zou er even mee naar de locale fotowinkel gaan, die kunnen het in ieder geval wel in 3D bekijken en wellicht een soort van oordeel geven over wat er aan de hand is.
Aangezien 't een lens van 219 euro betreft (bij konijn) en er geen garantie meer op zit, denk ik dat vervangen goedkoper is dan repareren.
Bericht hierboven
Anoniem: 14829
Voor de meeste mensen is de fotowinkel om de hoek de MediaMarkt, Dixons, etc. en de hoeveelheid technische kennis bij dat soort zaken is nihil.
Laat staan dat ze bv. schimmel van waterschade kunnen onderscheiden.