RaZ schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 22:51:
[...]
Dus als mijn netwerk op het werk eruit ligt, en ik bel m'n IT-toko, en die sturen iemand die alleen verstand heeft van NT3.51, en nog nooit van XP Pro heeft gehoord word ik niet vrolijk hoor.
Ik kan me prima voorstellen dat een werkgever kan eisen dat je op kosten van de zaak je kennis optimaal kan houden, en je peert hem na een dure cursus, lijkt het me logisch dat je dan kosten voor de werkgever hebt gemaakt. Hij betaald voor de kennis, maar de kennis smeert hem..
En zo zullen er wel meer beroepen zijn waarin het nodig is te blijven updaten van kennis..
Je hebt dat als werkgever een aantal opties.
1) De werknemer doet geen scholing. Dan kan hij zijn werk niet goed doen, dus exit.
(los van dat hij wel leert door ervaring opdoen)
2) je bied hem scholing aan en hij gaat leren. Maar dan wel op jou kosten.
Maar je kunt hem niet verplichten om een dure cursus te doen (want je als werkgever wilt dat hij gaat doen) maar hem dan wel een contract laten tekenen waarbij hij moet afbetalen als hij weggaat. Als dat zo is moet je hem ook de keuze laten of hij wel of niet die studie wil doen (wel met eventueel het optie 1 in het achterhoofd).
Anders wordt als je iemand aanneemt die nog niet aan de eisen voldoet en je dus de opleiding wil bieden om zo aan de eisen te voldoen. Dan mag je wel deze optie voorleggen als voorwaarde van het arbeidscontract. Echter dit geldt alleen als de medewerker zelf vertrekt.
Maar als de werknemer al in dienst is en je dus als werkgever als wist dat toen hij de werknemer aannam al niet aan deze eisen voldeed, kun je hem niet verplichten om een studie te doen en hem daarvoor dan ook nog verplichten om te laten betalen bij vertrek.
Je kunt de werknemer in elk geval niet verplichten om die overeenkomst te tekenen. En dan is het aan de werkgever of hij de studie belangrijk genoeg vind om de medewerker hem ook te laten volgen zonder dat die terugbetaling geregeld is.
Wat wel mag, is de werknemer toch verleiden om die studie te volgen en zo hem te laten onderteken.
Als je de studie niet doet dan
- krijg je niet die promotie
- niet de salarisverhoging
- niet je verlenging van je jaarcontract
Studie mag je wel volgen op onze kosten, maar dan moet je wel betalingsregeling X ondertekenen.
Want het is nog altijd aan de beoordeling van de werknemer of hij een meerwaarde heeft aan die studie. Stel dat ik al besloten hem om totaal iets anders te gaan doen en daarvoor al een studie volg. Wat heb ik er dan om studie X te gaan volgen omdat de werknemer dat prettig vind, maar die ik nooit meer ten gelde maak omdat ik iets totaal anders ga doen?
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......