2GB Micro SD na format nog maar 1GB?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.748 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F-Tim
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02:35
Hallo allemaal,

onlangs heb ik een 2GB MIcroSD geheugenkaart aangeschaft. Middels een (meegeleverde) SD-kaart adapter gebruik ik deze in mijn laptop en mijn digitale camera (Canon Digital Ixus IIs).

Ik had het kaartje de eerste keer in mijn digicam, en toen werd vermeld dat de grootte 1,8GB was, en er 1180 foto's op de hoogste kwaliteit op konden. Omdat het een nieuw kaartje was.. wilde ik het formatteren. Dus in het menu van mijn Ixus op formatteren geklikt, maar na formatteren was er nog maar 959MB over. De helft dus nog maar!

Toen wilde ik hem in de pc formatteren, maar daar stond alleen maar dat de grootte 959MB.... conclusie, de andere ruimte is dus tijdelijk 'buiten gebruik'. Mijn vraag is nu of iemand weet óf en hóe ik dit terug kan krijgen?

Als ik op google zoek kan ik weinig relevante informatie vinden, behalve een link naar "Flash Format", een tooltje voor een Pocket PC (welke ik dus niet heb ;)) Weet iemand hier hoe ik het probleem kan herstellen? _/-\o_

Wanna play?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F-Tim
Een half uur later, en veel programma's verder heb ik het probleem opgelost.

Mocht iemand ooit problemen hebben met zijn geheugenkaartje te formatteren, gebruik dan Panasonic SD Card Formatter. Hij is hier te vinden: http://panasonic.jp/suppo...ownload/sd_formatter.html

Hiermee kreeg ik gewoon de volledige 2GB van mijn kaartje weer terug! Joepieee! :)

Wanna play?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik zou voor alle zekerheid een volledige error scan op het kaartje doen.
(met Flash Memory Toolkit of HD Tune bv.)
Ik had vorig jaar een gelijkaardig probleem met een 2GB SD kaart, alleen werd na een format maar 64MB herkend. Toen ik er uiteindelijk in slaagde om de volle 2GB te formatteren bleek enkel de eerste 64MB toegankelijk te zijn. Vanaf ik meer dan 64MB wilde gebruiken kreeg ik een foutmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-05 15:42
Twister336 schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 14:56:
Ik had vorig jaar een gelijkaardig probleem met een 2GB SD kaart, alleen werd na een format maar 64MB herkend. Toen ik er uiteindelijk in slaagde om de volle 2GB te formatteren bleek enkel de eerste 64MB toegankelijk te zijn. Vanaf ik meer dan 64MB wilde gebruiken kreeg ik een foutmelding.
Welkom in de wondere wereld van fake-productie. Kaartjes die je vaak via niet-officiele kanalen koopt kunnen dus fake zijn. Er zit een "2GB" stickertje op, Windows geeft ook 2GB aan maar zodra je er echt gebruik van wil maken blijkt het inderdaad veel minder te zijn.
Zie ook Opgelicht: Waarschuwing voor bezoekers bazaar beverwijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F-Tim
Twister336 schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 14:56:
Geen errors te vinden :) Kennelijk is mijn camera gewoon te oud waardoor hij alleen maar de eerste 1GB kan formatteren. Als het geformatteerd is kan hij het gewoon benaderen, dat is dus wel vreemd, maarja. Toch thanx!

@HyperionN.
Gelukkig was mijn kaartje wel een legitiem product. Gewoon in de winkel hier gekocht. en 23,90 is voor een Micro-SD kaartje van 2GB + adapter een vrij standaard prijs.

Wanna play?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
HyperioN. schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 14:59:
[...]
Welkom in de wondere wereld van fake-productie. Kaartjes die je vaak via niet-officiele kanalen koopt kunnen dus fake zijn. Er zit een "2GB" stickertje op, Windows geeft ook 2GB aan maar zodra je er echt gebruik van wil maken blijkt het inderdaad veel minder te zijn.
Dat het om een fake kaartje ging was ook mijn conclusie maar ik had het wel in een gewone winkel voor een normale prijs gekocht (80 euro).
Het ging om een Transcend 150X kaart. Volgens Transcend was er een compatibiliteitsprobleem. Toen ik hun duidelijk maakte dat dit niet kon zeiden ze dat het kaartje defect was. Ik heb het dan omgeruild in de winkel maar het nieuwe exemplaar deed net hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkje.doc
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:03
Heb net de tool Flash Memory Toolkit gebruikt en hiermee de kaart geformateerd.

De Panasonic Tool herkend idd maar slechts 1 gb, maar bovenstaande tool werkt het wel.

Daarna heb ik een full error check gedaan en deze ging er ook netjes doorheen.

Heb tevens wat gegoogled of er een checklist gevonden kan worden waarmee fake kaartjes gecontroleerd kunnen worden, maar deze heb ik helaas niet gevonden.

Misschien dat de tool voor meer mensen uitkomst kan brengen

[ Voor 89% gewijzigd door Henkje.doc op 21-07-2007 18:07 ]

Pagina: 1