Toon posts:

Problemen Sapphire x1950 pro

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na uitvoerig de topics over deze kaart te hebben bestudeerd, ben ik tot de conclusie gekomen
dat de oorzaak van mijn problemen waarschijnlijk anders zijn dan de gebruikelijke die beschreven worden. Daarom heb ik dit topic geopend, met mijn excuses als dit ten onrechte is.

Eerst maar even mijn specs:

AMD Athlon 64 x2 5200+ 2.6 GHz, 1000 MHz, 2x 1MB
Gigabyte GA-M55S-S3 DDR2 800
Kingston 2x1 GB, DDR2 PC5300
Seagate Barracuda 7200.10 320 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300
Arctic Silentium T3 Pro met AX-500F PSU 500 Watt
Sapphire x1950 Pro 256 MB

Problemen:
Ik heb de kaart sinds een week en sinds gisteren verschijnen er artifacts bij het spelen van games en het afspelen van films. Bij het weergeven van minder veeleisende taken, zoals gewoon het weergeven van het bureaublad levert geen problemen op.

Het x1950 topic werpt als eerste het mogelijk temperatuursprobleem op van de VRM's.
Met ATI-tools heb ik dit gecontroleerd. Als de kaart Idle is is de temp zo'n 45 graden.
Bij volle belasting gaat dit naar zo'n 70 graden. Normale cijfers dus.
Bovendien beginnen de artifacts al zodra de 3D view van ATI-Tools wordt ingeschakeld en de temperatuur dus nog gewoon 45 graden is.

Het lijkt dus niet aan de temperatuur te liggen. Maar ligt het misschien aan de voeding.
Volgens mij is deze van voldoende kwaliteit en met 500W zou deze geen problemen moeten veroorzaken. Maar misschien zie ik iets over het hoofd.

Als dat niet het geval is, neig ik naar het idee dat de kaart gewoon kapot is.
Zien jullie misschien een andere oorzaak of eventueel een oplossing.

Bij voorbaat dank

• Bullit1991
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-09-2025
Ik neem aan dat je wel de laatste drivers hebt geinstalleerd...? Zelf denk ik ook dat je kaart kapot is, mits je de laatste drivers natuurlijk hebt geinstalleerd.

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik heb inderdaad de laatste drivers geinstalleerd

Verwijderd

Een vraagje, is dat DDR PC3500 of DDR2 PC5300? Want ik dacht dat die GA geen DDR ondersteunde.. (ik kan het wel fout hebben)

Aan de voeding zal het niet liggen, Arctic is geen slecht merk en 500W is meeeer dan voldoende (Een systeem met 6000+, 2x160GB S166, X1950Pro, 2GB zou maar 290 watt en 19 amperes nodig hebben).

Eerlijk gezegd zou ik niet weten waardoor het komt als de rest allemaal in orde is. Misschien handig om bij te vertellen welke games, op zich wel raar dat hij hetzelfde doet bij films.

Verwijderd

Topicstarter
Het is inderdaad DDR2 PC5300

Eenvoudige oude spellen als Counterstrike (1.6) en Unreal Tournament zijn geen probleem.
Maar Star Wars Kotor II is wel een groot probleem. Echt zware spellen heb ik nog niet (kunnen testen).

Verwijderd

Sorry voor deze post, beetje off-topic, maar:
Hoe stil is die kaart?
Ik wilde hem zelf ook gaan halen en kon geen reviews vinden over hoeveel geluid die maakt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan je er zelf niet zoveel over vertellen. Hij schijnt wel iets luidruchtiger te zijn in vergelijking met zijn directe tegenhangers.

• SanookH
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:11

SanookH

_/-\o_

Verwijderd schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 12:40:
Sorry voor deze post, beetje off-topic, maar:
Hoe stil is die kaart?
Ik wilde hem zelf ook gaan halen en kon geen reviews vinden over hoeveel geluid die maakt.
Er is ook een Sapphire X1950 Pro Ultimate uitvoering met een Zalman koeler erop, die schijnt redelijk stil en koel te zijn. De Club3D X1950 Pro uitvoering schijnt ook een goede stille koeler te hebben. Prijs ligt wel paar tientjes hoeger dan de gewone Sapphire uitvoering.

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-07 16:49

Archimond

Lopende Helpdesk

Ik heb een MSI X1950 Pro van iemand gekocht en daarmee heb ik ook problemen in Ati tool als ik te lage fanspeed instel. Problemen zijn helemaal erg met 3Dmark 05 bij de 1e test als de kleine deur open gaat (pc gaat uit) en bij Battlefield 2142 demo en Battlefield 2 demo op 1024x768, na 10minuten.
Probeer die 2 spellen ook eens uit en het spel FEAR demo op 1024x768.

Zie je in het begin bij Ati direct allemaal gele strepen in de 3D view?
Heb je de fansetting van Sp!tf!re gebruikt uit deze topic: ATI x1950 Pro - crash topic ?
Je kunt bij ATI tool, rechtsonder op settings klikken > daarboven in de grijze balk kiezen voor fan control > vink Override fan speeds aan en vul daaronder de waarden in.

Zowiezo hoort de kaart, deze problemen niet te geven. Dus als je goed heb getest met de zwaardere games dan kun je het beste RMA sturen. Staat bij jou ook aan de achterkant ergens in het klein v1.0? De kaarten met de eerste ATI referentie koeler lijken mij niet goed gemaakt.

Als je een X1950 Pro haalt zorg ervoor dat je een andere koeler krijgt dan de eerste standaard koeler zoals die van Sapphire.

Verwijderd

Ik zou je kaart (met name geheugen) eens flink onderklokken, om te zien of je dan nog steeds artifacts krijgt. Ik heb ooit met een x800 gehad dat deze niet stock kon lopen, maar onderklokt moest worden om te gamen zonder artifacts. Succes ermee!

Verwijderd

Topicstarter
Archimond schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 15:57:

Zie je in het begin bij Ati direct allemaal gele strepen in de 3D view?
Heb je de fansetting van Sp!tf!re gebruikt uit deze topic: ATI x1950 Pro - crash topic ?
Ja ik krijg meteen gele strepen en dit is hetzelfde bij de instelling van Sp!tfire of als ik de fan permanent op 100% fan speed zet. Meteen bij het inschakelen van de 3D view welteverstaan.

De spellen testen ga ik een keer doen en anders stuur ik em denk ik gewoon RMA inderdaad.
Bedankt voor de hulp iedereen.

Verwijderd

Ik heb ook de sapphire x1950pro en weinig problemen ermee. OC gaat heel wel heel slecht, bij nog geen 10% OC knalt mn computer er al uit. Idle temps zijn 45 graden, stressed rond de 65/70 graden.
Ik heb de nieuwste driver van de meuktracker geinstalleerd.

• theroman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-06 17:41
SanookH schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 15:53:
[...]

Er is ook een Sapphire X1950 Pro Ultimate uitvoering met een Zalman koeler erop, die schijnt redelijk stil en koel te zijn. De Club3D X1950 Pro uitvoering schijnt ook een goede stille koeler te hebben. Prijs ligt wel paar tientjes hoeger dan de gewone Sapphire uitvoering.
Ja, dat kan ik bevestigen. Heb deze kaart eergisteren binnen gekregen. De Zalmanfan is niet te horen en de temps zijn naar behoren (idle rond 40, load niet hoger dan 55). Als het goed is, is ie momenteel op voorraad bij Azerty voor 145 euro.

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-07 16:49

Archimond

Lopende Helpdesk

Bij mij zijn de problemen opeens verdwenen toen ik de oude Ati drivers verwijderde. Een PCI-E stekker gebruikte van een andere 580Watt Hiper Type R voeding gebruikte ipv een oude PCI-E naar 2x 4pins molex (standaard stroom stekker voor IDE harde schijf).
Toen installeerde ik de officiele ati catalyst driver 7.6, na de installatie ging ik restarten en wijzigde ik alleen de beeldresolutie. Daarna deed het ding perfect.
3Dmark06, 3Dmark05, Battlefield 2142 demo 2 uur lang op allerhoogste settings en daarna nog 30min FEAR MP demo op hoogste settings.

Dus mijn tip: gebruik een andere PCI-E stekker of nog beter een betere voeding.

Mijn 400Watt had een aparte PCI-E stekker, de voeding trok de X1950 Pro maar net want de 80mm casefans gingen langzamer draaien als er zware belasting voor de videokaart was.
Met een 580 Watt voeding en een Enermax 400watt met 2 12V rails ging alles wel goed.
De 400watt voeding wat ik had gebruik is een superflower met 25A op 12V + AMD 64 X2 3800+. Samen zal het waarschijnlijk teveel zijn geweest op 1 lijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Archimond op 16-07-2007 01:23 ]

Pagina: 1