Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Omscholing naar leraar HBO ?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.064 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik vroeg me af of iemand hier tips had voor het volgende traject:

- Afgestudeerd HBO informatica, paar jaar werkervaring in ICT, interesse in baan als docent op een HBO (ook richting informatica).

Ik neem aan dat je niet "zomaar" uit het bedrijfsleven voor de klas kan gaan staan maar dat je nog wel wat extra om/bijscholing in het "docent-zijn" nodig hebt. Maar ik kan er niet zo heel veel van vinden als ik rondgoogle (misschien zoek ik wel verkeerd...)

Tips anyone?

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:55

drooger

Falen is ook een kunst.

Deeltijd-opleiding o.i.d.

Je zal gewoon een opleiding ervoor moeten doen.

edit: Dat is iig van toepassing voor als je les wilt geven op ander vakgebied, voor hetzelfde vakgebied hangt 't denk ik af van de school.

[ Voor 48% gewijzigd door drooger op 13-07-2007 11:21 ]

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:16

Wish

ingwell

Google?

hoe word ik leraar
welke opleiding doen?

etc etc etc

Search string is : hoe word ik een HBO leraar

Verder zou je bij een lokale HBO eens binnen kunnen wandelen om eens te informeren. Als iemand het weet, zijn het wel de mensen die daar werken. Heb je meteen een leuk contact en begin van een netwerk

[ Voor 40% gewijzigd door Wish op 13-07-2007 11:26 . Reden: beetje kort door de bocht ]

No drama

Verwijderd

Een vriend van mij heeft onlangs gewoon gesolliciteerd en is aangenomen. Hij heeft een universitaire graad in waar hij les in gaat geven, heeft na zijn afstuderen 2 jaar in de ICT gewerkt in een compleet ander vakgebied en nu dus dit.

Hij heeft geen pedagogische kennis ofzo, daar gaat hij naast het werken een cursus voor volgen.

Kan goed zijn dat een universitaire graad vereist is voor een HBO leraar (zou ik de logica wel van in zien iig), maar dat moet je even uitzoeken.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2007 11:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja binnenlopen kan wel op zich, maar het was geen korte termijn plan dus vandaar liefst eerst wat algemene info op internet.

Ik was eerder benieuwd of hier mensen zaten die zo'n traject zelf al eens doorlopen hadden of eventueel een kennis etc... Daar krijg je meestal meer nuttige info dan dan van google vind ik.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:01
Je moet in iedergeval een 1 jarige opleiding volgen om docent te kunnen worden (uitzonderingen daar gelaten).

Mijn vriendin wil dit later ook gaan doen namelijk.

[ Voor 20% gewijzigd door Arunia op 13-07-2007 11:39 ]

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02 22:17
Verwijderd schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 11:36:
Kan goed zijn dat een universitaire graad vereist is voor een HBO leraar (zou ik de logica wel van in zien iig), maar dat moet je even uitzoeken.
Lijkt me sterk hoor. De TU/e begint vanaf volgend jaar pas met het aanbieden van die Master opleiding.

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Grijze Vos schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 11:43:
[...]

Lijkt me sterk hoor. De TU/e begint vanaf volgend jaar pas met het aanbieden van die Master opleiding.
Nee, universitaire graad is niet verplicht, maar is wel een pre als docent. Didactische aantekening kan je ook halen terwijl je al les geeft. Plus dat in sommige vakken je al een bevoegdheid hebt op grond van je opleiding. HBO/MBO werkt iets anders als lager en voorgezet onderwijs.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:00
Toevallig dat er meer lui zijn die dit overwegen :)

Ik begin zelf in september ook met een deeltijd opleiding tot docent, maar in dit geval tot tweedegraads docent wiskunde. Tweedegraads is in dit geval de onderbouw van het middelbaar onderwijs. Ik wil geen les geven in m'n eigen vakgebied omdat ik de IT -echt- zat ben :)

Ik ben al aardig ver met de voorbereidingen voor de overstap en heb al heel wat info ingewonnen bij verschillende "deskundigen". Lees: bij de HU zelf, bij collega's die in de zelfde boot zitten, bij mensen uit het onderwijs, bij mobiliteits medewerkers en ik ga binnenkort nog bij het CWI langs.

Mocht het hele verhaal je boeien, ik heb het een en ander bijgehouden in dagelijkse posts op m'n weblog.

Om docent aan het HBO (binnen jou vakgebied) te worden is zij-instroom een optie: je moet dan wel nog naar school om didactiek enzo te leren, maar het technische vlakken kunnen worden geskipped. Op die fiets kan je al heel snel aan de slag als docent. Nadeel is wel dat je voorlopig begint met maar een half rooster, waardoor je ook minder verdient.

Wat anderen ook al suggereerden: ga eens praten met de opleiding of faculteit waar je aan de slag zou willen. Ze zitten vaak te springen om goede mensen uit de commerciele wereld. Hint: zoek de contactgegevens van de opleidings coordinator in kwestie.

Liege, liege, liegebeest!

Pagina: 1