Toon posts:

Overklokken blijft niet van kracht

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik zit met een probleempje. Ik heb net sinds woensdag mijn nieuwe pc in elkaar gezet en 's avonds overgeklokt naar 3,00 ghz. Prima, werkt allemaal. Waren alleen wat problemen met de core speed die niet rond de 3000 mhz bleef. Opnieuw de boel ingesteld in de bios, werkte het weer wel. Nu een 2 dagen verder, is het overklokken op de een of anderer manier ongedaan gemaakt. Er staat namelijk gewoon weer 1,8 ghz i.p.v. 3,00 ghz.

Weet iemand waar dit aan kan liggen? Moet ik iets instellen in de BIOS? Want om bij elke opstart beurt weer over te klokken, niet echt handig ;)

Gaat trouwens om een Intel Core 2 Duo, E4300, Socket 775, Boxed met een GigaByte GA-P35C-DS3R,Retail moederbord.

Hoop dat iemand kan helpen, alvast vriendelijk bedankt.

Gr, Derk

• icecoolsniper
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-01 11:13

icecoolsniper

never run from a sniper!

Blijkbaar is die 3GHz niet helemaal stabiel. Ik heb ook als de overclock te hoog is dat het systeem aangaat en weer uit, weer aan en weer uit om vervolgens weer aan te gaan en de normale snelheid in te stellen.

Ik heb trouwens een Gigabyte p35-ds4 dus een vergelijkbaar bordje.

http://www.tweakers.net/gallery/58175/sys

Verwijderd

Topicstarter
Ok. Maar hij gaat niet automatisch uit.

• icecoolsniper
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-01 11:13

icecoolsniper

never run from a sniper!

Zijn ook al je andere instellingen weg? Dus de datum enzo?

http://www.tweakers.net/gallery/58175/sys

Verwijderd

Topicstarter
Heb er een ninja koeler opzitten en Orthos gedraaid na het overklokken, dat zorgde voor geen problemen. Dus stabiel is ie wel, de datum ga ik nu bekijken in de bios.

Edit:
Datum in de bios was de huidige datum.. ik heb hem weer teruggezet op 3,00 ghz.. maar ja, hoe lang blijft dat zo is de vraag :/

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2007 14:08 ]

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05-2025
wat jou probleem is dat je overklok gewoon niet stabiel is, ik heb wel eens gehad dat m'n syteem gewoon reboot tijdens Orthos, dat is bij jou ook het geval. En dan stelt het mobo je multiplier zodanig in dat het wel weer boot. 9x200.

hoe lang heb je Orthos kunnen draaien zonder errors?

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Verwijderd

Topicstarter
Zeker halfuurtje.
Of moet ik echt veel langer draaien?

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 31-01 14:42
Wat is nu je probleem ?

Je hebt gewoon "Speedstep" aanstaan. (of hoe dat nu precies heet)
Als je cpu weinig doet clockt ie terug, als je cpu wel wat te doen heeft loopt ie tegen het max.

Lijkt mij tenminste.. :z

[ Voor 7% gewijzigd door Hoyden op 13-07-2007 16:01 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 15:57:
Zeker halfuurtje.
Of moet ik echt veel langer draaien?
Ja veeel langer. Zeker 10 uur wil je zeker zijn van een stabiel systeem!
SandeR schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 16:00:
Wat is nu je probleem ?

Je hebt gewoon "Speedstep" aanstaan. (of hoe dat nu precies heet)
Als je cpu weinig doet clockt ie terug, als je cpu wel wat te doen heeft loopt ie tegen het max.

Lijkt mij tenminste.. :z
EIST :z

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2007 16:02 ]

• Terryb47
Tja, daar heb je het antwoord van het probleem. 30minuten is dus GEEN goede indicatie van stabiliteit, dan is het vragen om spontane reboots zoals jij hebt ervaren. zou dus minimaal 8-12uur Orthos draaien zonder errors.

Ik erger me dan ook kapot aan mensen die dan screenies van 10minuten Orthos gaan posten: hij gaat vethard m'n OC! :')

EIST, C1E en die andere meuk stonden al uit volgens de TS. tis gewoon te ver geklokt en dan krijg je die mulitplier revert. Ik heb zelfs meegemaakt dat ie m op 1.6Ghz terugzet.

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 31-01 14:42
Terryb47 schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 16:09:

EIST, C1E en die andere meuk stonden al uit volgens de TS. tis gewoon te ver geklokt en dan krijg je die mulitplier revert. Ik heb zelfs meegemaakt dat ie m op 1.6Ghz terugzet.
Oh ja, EIST e.d. staan uit. :?
Helemaal overheen gelezen :?

• Terryb47
Doh, mijn fout - is weer een andere topic haha, gaat goed zo dat multitasken op vrijdagmiddag 8)7

Verwijderd

Ik heb er ook last van, alleen kan ik met mijn overklok rustig 3 uur en 40 minuten lopen te comprimeren zonder dat het apparaat een CRC vaud laat zien.
Alleen vergeet hij mijn overklok ook.

Hier gaat het om een AMD3800+@2890 Mhz en dat gaat goed, maar hij vergeet de settings gewoon.
Ik heb geen Orthos nodig om te zien of een systeem wel stabiel is, daar kom ik zo achter door 7-zip te laten werken.
Toevallig moest ik iets groots comprimeren en was dat de ultieme test, geen fouten, ook niet bij het testen. Warme reboot gaat goed, koude reboot=stock

Verwijderd

Topicstarter
Oké.. EIST e.d. heb ik al op disable staan..

Maar wat ik dus moet doen? Overklokken en heel lang Orthoz draaien? Zeker een uur of 10?
Mocht ie problemen geven, de boel wat lager zetten?

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 17:01:
Oké.. EIST e.d. heb ik al op disable staan..

Maar wat ik dus moet doen? Overklokken en heel lang Orthoz draaien? Zeker een uur of 10?
Mocht ie problemen geven, de boel wat lager zetten?
Je beandwoordt eigenlijk al je eigen vragen. Orthos minimaal 8 uur draaien. Daarna niet meteen alles terugzetten, maar eerst langzaam vcore gaan verhogen (tot hoever je wilt gaan; boven 1.6 is niet aan te bevelen). Die Intel formule die ik altijd erg nuttig vind, is: voeg 0.01 vcore toe voor iedere 100Mhz die je wilt overklokken. Reset ie dus tijdens Orthos, ga dan een miniem stapje omhoog met vcore, en probeer het dan nog eens. Enz.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Verwijderd

Topicstarter
Oké, dus als het niet goed gaat, zou hij vanzelf gaan resetten?

• albatross
Verwijderd schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 17:53:
Oké, dus als het niet goed gaat, zou hij vanzelf gaan resetten?
Wel, of je machine reset gewoon, of Orthos gaat rood op "FAIL". Beiden is niet goed. :)

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• Chefbierrr
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 05-01 12:28
ligt eraan waarvoor je je PC gebruikt. 12 Orthos draaien is relevant misschien als je zware rendertaken uitvoert oid. Check mijn sig bijv, nooit langer getest dan 10 min en nog nooit een spontane reboot of iets. Nou speel ik ook alleen af een toe een spelletje of ik luister muziek, maar voor mij is dit dus stabiel genoeg.

Kortom, ga je je systeem intensief gebruiken is het wel handig om Orthos langer te laten draaien, maar anders,........

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-01 18:16
kan zijn dat je de ratio van het geheugen te hoog hebt staan, dat de CPU dus wel 3 GHz aan kan maar je geheugen to hoog staat.

Verwijderd

Chefbierrr schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 04:05:
ligt eraan waarvoor je je PC gebruikt. 12 Orthos draaien is relevant misschien als je zware rendertaken uitvoert oid. Check mijn sig bijv, nooit langer getest dan 10 min en nog nooit een spontane reboot of iets. Nou speel ik ook alleen af een toe een spelletje of ik luister muziek, maar voor mij is dit dus stabiel genoeg.

Kortom, ga je je systeem intensief gebruiken is het wel handig om Orthos langer te laten draaien, maar anders,........
Bullshit, Orthos dient minimaal 10 uur te draaien en TS gaat met zo'n systeem echt niet alleen maar internetten en briefjes tikken.

• albatross

Je sig is in-sig-nificant. Minimaal 8 uur Orthos. En ik meen dat gerenomeerde sites als xtremesystems zelfs als geen overklok resultaten meer accepteren wanneer je Orthos niet minstens 10 uur stabiel draaiend hebt gehad.

Die spontane reboot kreeg ik eens toen ik de vcore voor mijn nieuwe Commando aan het tweaken was. Orthos liep fijn, todat ik ook een explorer window openende: kennelijk was ie toch nog een beetje undervolted. De moraal van het verhaal? Niet lui wezen, maar gewoon je systeem grondig testen, stressen, en tweaken totdat het absoluut retestabiel is.

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-01 11:54
Misschien in de verschillende databases waar in de TS expliciet wordt gevraagd om orthos maar dat een OC niet wordt geaccepteerd is onzin. Hoeveel topics zijn er niet puur gericht op max mhz middels bijvoorbeeld cpuz of snelste spi 1M ?

Orthos & prime blijft een eideloze ( & saaie) discussie en m.i. moet iedereen zelf weten wat hij/zij doet. De een roept minimaal 6 uur en de ander 12, helaas gebasseerd op niets. Je PC is stabiel zolang je de dingen kunt doen die je op een bepaald moment wilt doen en dat ligt voor iedereen anders.

• Terryb47
Je draait Orthos uiteindelijk om stabiliteit te testen voor jezelf, niet om te pronken.

maar goed ik vind die screenshots van 10minuten "Orthos stabiel" sowieso onzin,
vroeger was het wel anders, toen je Prime 24uur moest draaien voordat ie enigzins stabiel werd verklaard..om dan vervolgens nog te gaan inbranden met Toast, Cpuburn, etc. Leuk moment was toen iemand erachter kwam dat met S&M(?), systemen die zogenaamd Primestable waren op hun reet gingen.

dan boffen de mensen die nu nieuw zijn met overklokken? je hoeft maar 10-12 uur tegenwoordig ;)

• albatross
Viss schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 18:03:
Misschien in de verschillende databases waar in de TS expliciet wordt gevraagd om orthos maar dat een OC niet wordt geaccepteerd is onzin. Hoeveel topics zijn er niet puur gericht op max mhz middels bijvoorbeeld cpuz of snelste spi 1M ?

Orthos & prime blijft een eideloze ( & saaie) discussie en m.i. moet iedereen zelf weten wat hij/zij doet. De een roept minimaal 6 uur en de ander 12, helaas gebasseerd op niets. Je PC is stabiel zolang je de dingen kunt doen die je op een bepaald moment wilt doen en dat ligt voor iedereen anders.
Ja, iedereen moet natuurlijk uiteindelijk zelf weten wat ie doet. Maar dar neemt natuurlijk niet weg dat de redelijk algemeen aanvaarde richtlijnen voor het aantal uren draaien van Orthos niet zomaar uit de lucht gegrepen zijn. Zie de TS. Die had na een uurtje of zo spelen last van vastlopers en BSODs. M.a.w., 10 minuten testen, blijkt maar weer eens, is dus niet genoeg. Er is natuurlijk niet een precies aantal uren te geven, maar die 8 uur, of 10 uur, is wel gebaseerd op een hoop ervaringen van mensen die er collectief achtergekomen zijn dat je een systeem, of overklok, pas echt stabiel kunt verklaren als Orthos ten minste zo'n 8 uur gedraaid heeft. Een phrase als "helaas gebaseerd op niks", daar kan ik dus niet in meegaan.

Stabiliteit ligt ook niet voor iedereen anders. Wellicht kun je een briefje typen, of iets anders lichts doen, als je dat wilt, zonder dat het mis gaat. Maar daarmee heb je nog niet een stabiel systeem. Je hebt dan eigenlijk alleen maar nog steeds een instabiel systeem, waarbij door niet echt intensief gebruik de instabiliteit nog niet naar voren gekomen is.

Van tweakers mag je gewoon verwachten dat ze niet gemakzuchtig zijn. Niet een systeempje in elkaar flansen, en dan na 10 minuten testen het wel voor gezien houden. Althans, zo is de cirkel weer rond, je mag dat voor jezelf best doen; maar wanneer het advies wordt dat je aan anderen geeft, dan mag je daar ook op aangesproken worden. Dat is wat hier gebeurde. Tegen iemand zeggen dat 10 minuten Orthos wel voldoende is, is en blijft slecht advies.

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-01 11:54
Ben het met je eens, 10 minuten is wellicht wat weinig maar blijf erbij dat het verschil tussen 3 of 12 uur me nogal onduidelijk is. Tevens (en zoals ik reeds aangaf) is en blijft stabiliteit voor iedereen persoonlijk en een dus nogal breed begrip. Ikzelf bijvoorbeeld gebruik mijn computer voor een spelletje, fora lezen en een beetje benchen zo nu en dan. Voor de settings die ik hiervoor dagelijks gebruik neem ik genoegen met +/- 1 uur orthos. De bsod's die ik heb gehad op diezelfde settings zijn op 1 hand te tellen. Daarbij komt dat het voor mij geen enkel probleem vormt om mn comp nogmaals te starten en weer te browsen naar GoT.
Als je bv bezig bent spi 1M te draaien op 4ghz en dat lukt dan heeft het toch geen zin om in je achterhoofd te houden dat orthos geen 8 uur draait als 1M op dat moment je doel is?
Dit zou vanzelfspreekd een ander verhaal zijn als je bijvoorbeeld bezig bent met zaken voor studie/werk whatever. Indien stabiliteit van een dusdanig belang is zou ik een recente computer helemaal niet overclocken aangezien de "winst" in dagelijks gebruik nogal marginaal is. nofi.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Dat is onzin, als hij niet 100% stabiel is kan hij na 1 min al eruit klappen. Al heb je 10 uur stress prime gedraaid. Niet stabiel is niet stabiel.

En jij zat schijnbaar nog in je save marge qua oc , en dan maak het niks uit. Maar dat weet je pas zeker als je je systeem goed heb getest.

En niet vlug 10 min. 8)7 En wat kost het toch veel moeite om je pc 10 uur te laten draaien in de nacht. Scheelt weer wat posten op GoT. :)

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03:20

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Ik ga toch wel wat met Chefbierrr mee hoor. Ik draai ook een setting waarvan ik niet weet of ie het langer dan een kwartiertje Orthos uithoudt...

Boeit me ook niet echt, met gamen (waarvoor ik de OC uiteindelijk gedaan heb) is er geen enkel probleem. Ik kan uren non stop BF2, TDU of Ghost Recon spelen zonder enige crash.

Mocht ik wél problemen ondervinden zal ik inderdaad net zolang Orthossen tot het wel stabiel is, maar tot die tijd? Zonde van de stroom ;)

Specs

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties.

Ik ben nieuw op dit gebied en ik zou jullie dan ook om een gunst willen vragen, degene die mij heeft geholpen bij het overklokken is op vakantie.. :P

Ik heb wel opgeschreven wat ik normaal invoer om over te klokken tot 3,0 ghz, hieronder een lijstje met wat er staat en na de slash wat ik er neerzet om over te klokken tot 3,0 ghz. Ik wil graag is starten met 2,8 ghz en die is testen. Ik heb gisteren 7 Orthos gedraaid zonder problemen, prongeluk viel alleen mijn computer uit door mijn eigen stomiteit. Na het opstarten was het ook nog 3,0 ghz maar de opstartbeurt daarnaar niet meer.

Dit zijn de gegevens in de BIOS, achter de slash wat ik er anders van maak voor 3,0 ghz:
--
Advanced Bios Feautures:
- CPU Enhanced Halt C1E = Disabled
- CPU Eist Function = Disabled
(Bovenstaande blijft dus beiden prima staan)
--
MB Intelligent Tweaker (MIT)
- Robust Graphics Boostger = Auto
- CPU Clock ratio = 9
- CPU Host Clock Control = Disabled / Enabled
- CPU Host Frequency (MHZ) = 333
- PCI Express Frequency (MHZ) = Auto / 100
- C.I.A. 2 = Disabled
- System Memory Multiplier (SPD) = Auto / 2.00
- Memory Frequency (MHZ) = 800 800
- High Speed DRAM DCC Settings = Option 1
- System Voltage Control = Manual
- DDR2 / DDR3 Overvoltage control, PCI-E ", FSB " en (G)MCH = Normal
- CPU Voltage Control = 1.37500v
--

Zoals je ziet is 9 x 333 zo goed als 3,0 ghz, maar is de pc het niet, doordat de andere instellingen niet blijven staan. Nou wil ik dus is proberen of 2,8 ghz wel blijft staan, weet dus alleen niet wat ik dan overal moet invullen. Sowieso moet de som dan uitkomen op 2800mhz, maar de andere instellingen?

Ik hoop dat iemand kan helpen, zou geweldig zijn.

Alvast hartelijk dank.

Gr, Derk

Verwijderd

offtopic:
Wij groeten niet op GoT ;)

• Jan-Jo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-09-2012
Probeer eens een andere cmos batterij,kan zijn dat die er nu in zit kaputo is en daardoor niks meer onthoud.

Verwijderd

Topicstarter
Haha, oké.

Moet ik dan een nieuwe CMOS batterij kopen?
Ik zou gewoon graag willen weten wat ik moet invullen voor 2,8 ghz.

• mach2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-01 13:12
Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2007 @ 10:08:
Haha, oké.

Moet ik dan een nieuwe CMOS batterij kopen?
Ik zou gewoon graag willen weten wat ik moet invullen voor 2,8 ghz.
2800/9=311 Oftewel ipv 333 vul je 311 in ;)

Hallo

Verwijderd

Topicstarter
Die 333 kun je niet aanpassen, ja kan wel de 9x aanpassen.
Dan zou ik dus uitkomen op 2800 / 333 = 8.4 x
Maar kan ik dat zomaar aanpassen? Ik vraag mij namelijk af of de rest van de instellingen dan wel goed zijn, sorry, maar ik heb daar niet zoveel verstand van.. :$

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-01 22:41
Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2007 @ 10:23:
Die 333 kun je niet aanpassen, ja kan wel de 9x aanpassen.
Dan zou ik dus uitkomen op 2800 / 333 = 8.4 x
Maar kan ik dat zomaar aanpassen? Ik vraag mij namelijk af of de rest van de instellingen dan wel goed zijn, sorry, maar ik heb daar niet zoveel verstand van.. :$
Lol? Het is echt omgekeerd hoor. Die 333 werkt in stapjes van 1 mhz. Een MP van 8.4 bestaat niet bij een C2D. Bij een E6600 kan je enkel 6-7-8-9 instellen. Ik raad je aan om er zelf vanaf te blijven want je hebt niet echt de kennis om te overklokken merk ik.
1.37500 volt voor 3 ghz vind ik trouwens ook al een beetje teveel van het goede. Op 3 ghz lukte bij mij nog op 1.3 volt. Bij de meeste mensen is dit trouwens ook zo.

[ Voor 11% gewijzigd door skelleniels op 30-07-2007 10:40 ]

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

Topicstarter
Dan heb ik het verkeerd gezien, maar die 333 stond toch echt vast en kon ik niet aankomen.
Ik heb er inderdaad geen verstand van, maar ik zou graag willen overklokken, een stabiele pc hebben en er later niet meer aankomen, vandaar dat ik het even eenmalig moet weten en dan hopen dat ie wel blijft staan.

Heb maar even een foto gemaakt van de BIOS, zoals je ziet kan ik 333 niet aanpassen:
http://www.inpoint.nl/overige/bios.jpg

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2007 14:05 ]

• Putyah
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:25
Kan je je pci express niet van auto afhalen en op 100 zetten? Misschien dat die mee klokt. Ik zie geen gewone pci functie staan, maar als je die wel weet te vinden moet je die op 33mhz zetten.

• mach2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-01 13:12
Misschien je cpu host clock control op enable zetten, zodat je het dan handmatig kunt instellen? PCI express frequency moet ook van auto af op 100. Maar zou er inderdaad afblijven als je er geen verstand van hebt, of je er eerst eens goed in verdiepen. En gewoon wachten tot die vriend van je terug is van vakantie. Tot die tijd werkt ie ook vast wel goed op default settings.

Hallo

Verwijderd

Topicstarter
Ga ik even proberen en anders inderdaad even wachten.
Ik weet dat die PCI van auto af moet en op 100 moet, maar die 333 kan ik inderdaad niet aankomen. Maar ik ga is proberen wat Putyah en mach2 zeggen, hopelijk kan ik dan wel aan die 333mhz komen en zet ik die wat lager om het is te proberen op 2,8 ghz.

Edit:
Ik heb nu Host clock control op enabled gezet en dan kun je er inderdaad aankomen.
Alleen wanneer ik deze op 311 zet en de rest van de instellingen doorvoer zoals in mijn eerdere post (de instellingen achter de slash) dan piept hij een paar keer bij het opstarten en zet hij alles weer op default, waarschijnlijk nog te hoog dus?

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2007 19:12 ]

Pagina: 1