[osx]Mapje met vraagteken bij het opstarten

Pagina: 1
Acties:
  • 2.459 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede tweakers.

ik zit in crisis. nadat mijn macbook (intel) gister avond was vastgelopen (na het draaien van echt alle zware apps op me pc zoals, ps,dw, ai, flash,cyberduck,adium, 3 firefox schermen vol met tabs, safari enz) heb ik mn pc maar uitgedrukt omdat ik het niet afgesloten kreeg.

nu krijg ik bij het opstarten dus continue een knipperend mapjes met een vraagteken erin.
de macbook is 6 weken oud. en altijd voorzien van de nieuwste apple updates.

toetscombis als
alt+apple+p+r
en er was er nog een iets zoals
alt+apple+o+r (not sure)

heeft allemaal geen zin. iemand suggesties
thanks!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik krijg op m'n macbook ook altijd eerst map met vraagteken en daarna (1-2sec), veranderd dit in een appel en start alles normaal op, Dit was geloof ik het geval na het verwijderen van windows met bootcamp. het zou kunnen dat je bestandssysteem beschadigd is.

Start op met je Mac OS X CD en ga naar schijfhulp programma, probeer schijf te repareren, als dat niet werkt moet je met terminal & fdisk aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is dat niet dat je je bootschijf opnieuw moet instellen? Dat hij van een netwerk wil starten ofzo?
Opstarten met shift ingedrukt om in safe-mode te gaan en dan via systeemvoorkeuren denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DocB
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-02 19:55
Verwijderd schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 11:27:
Ik krijg op m'n macbook ook altijd eerst map met vraagteken en daarna (1-2sec), veranderd dit in een appel en start alles normaal op, Dit was geloof ik het geval na het verwijderen van windows met bootcamp. het zou kunnen dat je bestandssysteem beschadigd is.

Start op met je Mac OS X CD en ga naar schijfhulp programma, probeer schijf te repareren, als dat niet werkt moet je met terminal & fdisk aan de slag.
Het schijfhulpprogramma zou idd uitkomst kunnen bieden. Hiervoor moet je bij het opstarten de OS X install DVD erin hebben zitten, en net zolang C ingedrukt houden tot hij die begint te booten.

EDIT:
Op zich zijn er via google natuurlijk ook wel wat dingen te vinden:
http://kb.wisc.edu/helpdesk/page.php?id=913

[ Voor 7% gewijzigd door DocB op 13-07-2007 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat heb ik nu gedaan maar zie al 10min het apple logomet dat laad icoontje dat ronddraaid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
het werkt maar helaas krijg ik het volgende.

error: te underlying task reported failure on exit

1 hfs volume checked
1 volume could not be repaired becuase of an error

repair attempted on 1 volum
1 volume could not be repaired

heeft iemand ideeen als ik nou moet reinstallen. heeft iemand dan voor mij een manier hoe ik mijn harddisk kan backuppen?
THANKS!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 11:32:
Is dat niet dat je je bootschijf opnieuw moet instellen? Dat hij van een netwerk wil starten ofzo?
Opstarten met shift ingedrukt om in safe-mode te gaan en dan via systeemvoorkeuren denk ik...
dit hielp bij mij toen ik hetzelfde probleem had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonderpa
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-09 23:06
Je zou eerst eens kunnen proberen om je schijf te repareren met DiskWarrior.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
G-PHREAK schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 12:11:
[...]

dit hielp bij mij toen ik hetzelfde probleem had.
ik heb het geprobeerd maar ik krijg een bericht met dingen erin als

unable to find driver fro this platform "acpi"
debugger cancceled: <panic>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Diskwarrior werkt alleen op ppc mac's, ik had een soort gelijk probleem op externe disk, dat na verkeerd uittrekken data verloren is.

In de log van schijfhulp zie je meer details, je kan proberen via fdisk te proberen restoren, maar dit lukte bij mij ook niet (google hier even op).

Ik heb met DataResque 2 nog wat files van m'n disk kunnen krijgen, maar er was veel beschadigd.
Hiervoor heb je denk ik wel een andere mac nodig om je hd te kunnen lezen. (of OSX @ externe HD instaleren en dan intern restoren???)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
shit.. maar ok kortom.
andere mac zoeken.
wat voor kabel heb ik hiervoor nodig?
utp -> utp
of usb
of firewire?

edit: en dan misschien een kromme vraag.. ik heb hier alleen even de imac installatie cds van mijn collega bij de hand. zijn die hetzelfde als bij de macbook. zijn beide nieuwe intel macs

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2007 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik zit nu zojuist hier achter een prachtige 24" imac. met mijn macbook naast mij. aangesloten via firewire 400.. maar ik krijg hoe dan ook de gemounte schijf niet te zien.

ik zie het firewire logo op me scherm
en heb alles gedaan wat er in de documentatie staat van docs.apple.com

ook heb ik handmatig via de terminal proberen te mounten maar helaas was dit ook geen succes...
iemand sugesties. ik zit met mn handing in het haar zoals je kunt begrijpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 20:50

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Over mapje met vraagteken: stel in OSX je Startup Disk in. Dit doe je in de System Preferences. Dit werkt ook wanneer je bijvoorbeeld na het booten een wereldbol in beeld krijgt; in dat geval probeert je Mac van netwerk te booten.

@r1talin:
Start de iMac opnieuw op, zonder de MB aangesloten. Zet de MB uit. Wanneer de iMac klaar is met booten, ingelogd is en klaar voor gebruik, sluit je de MB aan met een firewire kabel, en start je de MB op met de T toets ingedrukt. Werkt dit niet, check dan je logs dmv /Applications/Utilities/Console.app

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonderpa
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-09 23:06
Verwijderd schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 12:44:
Diskwarrior werkt alleen op ppc mac's
Nee hoor!
Alsoft, Inc.
DiskWarrior requires a G3 Mac or better (such as a G4, G5 or any Intel processor) with built-in FireWire and a minimum 256 MB RAM (512 MB recommended) to start up and run from the DiskWarrior CD regardless of what operating system is installed on the disk to be rebuilt.

NOTE: The current DiskWarrior CD cannot start up the new MacBook Pro models introduced on 06/05/2007. A new CD revision will be released soon.
Je moet voor de Intel processoren wel DiskWarrior 4 hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik ga wel naar aan authorized dealer.. want het werkt voor geen meter :(
Pagina: 1