Tip voor 10 graden lagere temp met een ..........

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7346

Topicstarter
Spire orb. Misschien ook andere coolers.

Druk je cpu eens aan terwijl je de temp in de gaten houd.
Bij mij scheelt dit een paar graden. Als ik mijn orb naar 1 kant trek gaat ie ook ineens beter koelen omdat ie beter contact maakt.
Dit scheelde ook 10 graden. Nu zit mijn Orb met 2 aanelkaar gemaakte vuilniszak-sluitjes naar achter getrokken. Dus naar de kant waar je aansluitingen als je com en printerpoort zitten.

Ik vind de clip die op de spire orb zit dus ronduit slecht. Zelf bijbuigen geeft ook niet dezelfde resultaten als de sluitjes. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-06 22:21
eens proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
iemand dezelfde ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13308

Yeeejjhh..

Kijk een beetje uit, want voor je het weet heb je de core daarmee gekraakt..

Heb je hem er al een keer afgehaald soms? Want het klinkt een beetje alsof de koelpasta niet goed zit. Dat ding heeft een zgn. "Thermal Pad", en die is maar één keer goed. Als je hem loshaalt maakt de koeler niet meer goed contact, en moet je goede koelpasta halen, de oude rommel eraf halen, en het zaakje opnieuw met nieuwe pasta monteren.....
:Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ben niet achterlijk hoor! ;)

Die thermal pad moet je gewoon nooit erop laten zitten. Met een stanleymesje (los mesje) is ie er zo af. En ja, ik doe, iedere keer dat ik mijn koeler eraf haal, een nieuw laagje erop nadat ik de oude heb verwijderd.

Ik gebruik gewone witte pasta. Dit smeer ik er heel dun op zodat de proc nog doorschijnt en dus de pasta niet helemaal wit eruit ziet. Zo heb je ook een mooi gelijkmatig laagje.

Ik smeer het erop met de zijkant van een afgeknipt wattenstaafje. Werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Misschien moet je er iets meer op smeren.

Dat hele dunne is wat misleidend, als je dan de koeler erop zet en één keer beweegt voor dat je hem vastklikt kun je weer opnieuw beginnen.

En in mijn ervaring gaat dat hele dunne helemaal niet beter. Voor mij werkt het 't beste om gewoon een kloddertje op de core te doen, zoals hier http://www.3dfxcool.com/install/arcticsilver.htm beschreven. (Het gaat dan wel over Arctic Silver. Als je dus gewone ordinaire witte pasta gebruikt moet je een heel klein beetje meer nemen.)

Nou.. geluk met het koelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
bij mij zit het goed hoor, als ik er iets meer op doe gaat de temp weer omhoog. Ook getest. De pasta moet er dus net niet wit uitzien en egaal zijn van kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20067

Maakt toch niet uit hoeveel je er op doet,
wanneer je er te veel op doet sijpelt het er toch wel langs wanneer je de sink bevestigd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ben ik het niet mee eens. Mijn testresultaten ook niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7332

Op vrijdag 09 februari 2001 13:21 schreef DrJ het volgende:
Maakt toch niet uit hoeveel je er op doet,
wanneer je er te veel op doet sijpelt het er toch wel langs wanneer je de sink bevestigd
NEEEEE!!!
Als je er meer opdoet dan sijpelt de rest er vanaf ja.. maar die rest blijft naast je core hangen engaat dan fungeren ALS ISOLATOR!! het verhaal: "Ik en mijn eerste proc en pasta..." Zakje white paste bij den cooler.. ik derop squirten.. Ik d8 hoe meer shit hoe meer koel.. NIET DUS. Na aandoen van den PC begon mijn temp te stijgen en binnen 5 minuten zat ie aan de 60degreesC! Koelpasta deraf gehaald, core schoongemaakt etc, een klein "blobje" in het midden van de core gedaan, heatsink+fan derop, en low and behold, de temp ging niet hoger dan 39C..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op vrijdag 09 februari 2001 13:22 schreef gve het volgende:
Ben ik het niet mee eens. Mijn testresultaten ook niet!
We zitten een heel klein beetje langs elkaar heen te praten vrees ik.

Catfish reageerde , hij heeft een AMD systeem, en GVE begon met een topic over een P3 systeem.

1) Een Intel koeler heeft een minder krachtige clip, waardoor je moet oppassen dat je de koelprut niet te dik er op smeert. Maar je mag wel de koeler verschuiven na montage.

2) Een AMD koeler heeft een veel sterkere clip, maar je mag absoluut niet de koeler na montage verschuiven. Niet alleen is de core daarvoor te zwak, maar je schuift ook alle koelprut weg, al helemaal als de CPU al heeft warmgedraaid.

>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hallo lekker ding....
Op vrijdag 09 februari 2001 16:12 schreef Hooi het volgende:

[..]

We zitten een heel klein beetje langs elkaar heen te praten vrees ik.

Catfish reageerde , hij heeft een AMD systeem, en GVE begon met een topic over een P3 systeem.

1) Een Intel koeler heeft een minder krachtige clip, waardoor je moet oppassen dat je de koelprut niet te dik er op smeert. Maar je mag wel de koeler verschuiven na montage.

Mmmmm.. Intel standaard fan is ook prima voor AMD.
Mijn Spire Orb is ook voor beiden geschikt.

2) Een AMD koeler heeft een veel sterkere clip, maar je mag absoluut niet de koeler na montage verschuiven. Niet alleen is de core daarvoor te zwak, maar je schuift ook alle koelprut weg, al helemaal als de CPU al heeft warmgedraaid.

Ook niet waar, maar een AMD socket A proc is hoger dan en Intel Fcpga proc.Daarom zit ie strakker.

Schuift alle koelprut weg?
Wie heeft het hiet over schuiven? AANDRUKKEN.

|:(
toon volledige bericht
....waar zijn we nou helemaal mee bezig ?!? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21682

Voor wie het interesseert, enig cijferwerk:

Thermische geleiding van koper: 386 W/m.K
Thermische geleiding van aluminium: 200 W/m.K

Thermische geleiding van siliconenprut: 2 W/m.K
Dat is dus 100 maal slechter dan het aluminium waar het gros van ons mee werkt.
Je kunt hooguit stellen dat siliconenprut een minder slechte *isolator* is dan willekeurige andere vormen van prut.

Op een athlon core van 120mm2 (volgens amd site)in een laag van 1 honderste mmm levert dat op:

2 W/m.K / 120x10E-6 m2 * 0.01x10E-3 m = 24 W/K

Er van uit gaande dat een flink overclockte athlon 72 W produceert (komt mooi uit en ligt ook dicht bij de werkelijkheid) komt dit neer op een temperatuurstijging van 3 graden *voor* *iedere* *honderdste* *milimeter* *prut*.

een tiende milimeter lijkt weinig maar komt dus wel even neer op 30 (!) graden verhoging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op vrijdag 09 februari 2001 20:41 schreef gve het volgende:
Hallo lekker ding....
[..]

....waar zijn we nou helemaal mee bezig ?!? >:)
*klop* *klop* gve

Daar ging het topic dus over, datje zo fijn de temp omlaag kan krijgen door je koelblok heen en weer te schuiven...

Bent U nu wakker ?? >:)

(lekker ding, is me vriendin..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
jouwe ook al ,)

Maar ff serieus, jij bent de enige die het over schuiven heeft. Door de sluitjes kantelt mijn Orb een heel klein beetje waardoor denk ik de druk op de proc gelijkmatiger wordt.

Ik heb zelf het topic geopend en weet dus als de beste war het over gaat.:7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6882

ik vind het wel rete link, aanduwen ok, maar gaan kantelen, dan wordt de druk ook gekoncetreerd op een kleiner stukje van je core...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op zaterdag 10 februari 2001 00:12 schreef gve het volgende:
jouwe ook al ,)

Maar ff serieus, jij bent de enige die het over schuiven heeft. Door de sluitjes kantelt mijn Orb een heel klein beetje waardoor denk ik de druk op de proc gelijkmatiger wordt.

Ik heb zelf het topic geopend en weet dus als de beste war het over gaat.:7
:) Ja, is ze :)

Maareh.. op een P3 heb je daar echt meer mee te maken, dat je een zwakkere clip hebt. En een core die sterker is, en niet zo gauw kapot gaat. Wat jij wel kan doen, can Catfish dus niet, omdat het een AMD K7xxx CPU is die hij heeft.

Maar een Orb die kantelt.. da's toch wel vreemd ?? Dat zal dan wel door die "sluitjes" komen, maar ik weet niet wat dat is. Wat bedoel je met sluitjes..?

(Ja, ik hoop toch wel dat je nog weet dat je het topic had geopend, tenzij je aan het bier/vriendin bent gegaan :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05:46

Exirion

Gadgetfetisjist

Als je een koeler op deze manier moet gaan corrigeren, dan is mijn conclusie gewoon dat het een KLOTE cooler is ;) Ik heb op 1GHz idle 26C en volledig stressed 49C met een Super Orb waarvan FAN2 uitgeschakeld is. Lekker rustig en prima temperaturen 8-)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15001

Dit raad ik dus menesne liever niet aan, afbrreken core gebeurd hierdoor vaak dus pas op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
foutje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik zal het eens zo duidelijk mogelijk uitleggen.

*-------XXXXX
*Ž<-ŽŽŽXorbXX
*ŽŽŽŽŽŽXXXXX
*ŽŽŽŽŽŽŽXXX
*ŽŽŽŽŽŽŽŽ-
*ŽŽŽŽŽŽsocket
*MMM Moederbord MMMMMM

ŽŽŽŽŽŽŽ= opvulling voor correct weergeven
------Ž= vuilniszakken sluitjes of een touwtje, maar sluitjes hebben minder rek.
-ŽŽŽŽŽŽ= processor
*ŽŽŽŽŽŽ= achterkant van mijn kast
<-ŽŽŽŽŽ= kant waarop mijn orb een heel klein beetje op wordt gekanteld.
Zoveel dat de temperatuur het laagst is en dus de koeler het beste contact maakt met de proc. Beste contact is volledig vlak. Dus de clip zal de Orb niet helemaal recht op de proc zetten. Door de sluitjes komt de koeler dus rechter op de proc te staan en is de druk op de proc ook gelijkmatiger.
Bij mij scheelde dit in combinatie met een beetje aandrukken, ongeveer 13 graden stressed.

Zo dit moet duidelijk zijn. :D

Zijn er nu nog onduidelijkheden?

Zijn er mensen die hetzelfde merken? Misschien in mindere mate?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik denk niet dat je een opzienbarende ontdekking hebt gedaan, maar dat je gewoon de pech hebt dat je een rottige cooler hebt waardoor dit nodig blijkt te zijn! Als je een goeie cooler hebt die bovendien *goed contact maakt met je core dmv koelpasta* dan is dit helemaal niet nodig |:( :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zaterdag 10 februari 2001 12:21 schreef Exirion het volgende:
Ik denk niet dat je een opzienbarende ontdekking hebt gedaan, maar dat je gewoon de pech hebt dat je een rottige cooler hebt waardoor dit nodig blijkt te zijn! Als je een goeie cooler hebt die bovendien *goed contact maakt met je core dmv koelpasta* dan is dit helemaal niet nodig |:( :)
Ik zal echt niet de enige zijn die een gare clip op zijn cooler heeft. En ja, ik gebruik gewoon coolpasta. }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F0kke
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-07 10:00
Op vrijdag 09 februari 2001 12:03 schreef gve het volgende:
Spire orb. Misschien ook andere coolers.

Druk je cpu eens aan terwijl je de temp in de gaten houd.
Bij mij scheelt dit een paar graden. Als ik mijn orb naar 1 kant trek gaat ie ook ineens beter koelen omdat ie beter contact maakt.
Dit scheelde ook 10 graden. Nu zit mijn Orb met 2 aanelkaar gemaakte vuilniszak-sluitjes naar achter getrokken. Dus naar de kant waar je aansluitingen als je com en printerpoort zitten.

Ik vind de clip die op de spire orb zit dus ronduit slecht. Zelf bijbuigen geeft ook niet dezelfde resultaten als de sluitjes. :)
Ben benieuwd waneer de eerste core het begeeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zaterdag 10 februari 2001 13:06 schreef EvilFox het volgende:

[..]

Ben benieuwd waneer de eerste core het begeeft...
Ehm... vanavond? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

O, die sluitjes :+

Misschien is de clip van de koeler een beetje uitgebogen. Heb je al overwogen de clip wat terug te buigen zodattie strakker op de CPU zit..?

Tenzij je natuurlijk liever de sluitjes contructie in ere houdt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hè, hè....

Ik heb die clip al op vele manieren bijgebogen maar niets helpt zo goed als de sluitjes.

Ik lees net trouwens dat ik geschreven heb dat je je cpu aan moet drukken maar dat moet zijn: de cooler op de cpu aandrukken.

Ik had hierbij maar een heel klein beetje druk nodig om de temp te laten zakken. Het duurt eventje voordat je de temp van je proc zakt, dus heel rustig aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heh heh.. zit een koeler in de weg als ik mijn CPU wil aandrukken. :P

Maareh, tsjah..
Ik vermoed dat het daar toch een beetje aan ligt ja, te weinig druk van de koeler op de CPU. Sterkere clips is what we want.

Een stuk lood erop leggen, of een flinke pot pindakaas, lijkt me toch wat te ver gaan. humhh..

Clips of sluitjes, that's the question... B-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20355

Op vrijdag 09 februari 2001 12:23 schreef Hooi het volgende:
Yeeejjhh..

Kijk een beetje uit, want voor je het weet heb je de core daarmee gekraakt..

Heb je hem er al een keer afgehaald soms? Want het klinkt een beetje alsof de koelpasta niet goed zit. Dat ding heeft een zgn. "Thermal Pad", en die is maar één keer goed. Als je hem loshaalt maakt de koeler niet meer goed contact, en moet je goede koelpasta halen, de oude rommel eraf halen, en het zaakje opnieuw met nieuwe pasta monteren.....
:Y)
het is een intel en geen amd |:(|:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3242

Hoi hoi,

Waar zijn....................

Hebben we al gevraagd waar er gemeten wordt? Als er nou op het koelelement gemeten wordt dan kunnen we toch echt wel stellen dat er dan een slechtere geleiding is ontstaan als de temp zakt ->

De processor wordt warmer maar kan zijn warmte niet kwijt -> he mijn koeler wordt koeler; TOF

Of de temp wordt gemeten op de core ;) en als hij dan daalt dan helpt het dus inderdaad. Maar dat kan dan zijn omdat door het geschuif de tempsensor verschoven is :P

Concluderend: Waar wordt de temp gemeten?

Gr. Dracoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zondag 11 februari 2001 17:00 schreef dracoon het volgende:
Hoi hoi,

Waar zijn....................

Hebben we al gevraagd waar er gemeten wordt? Als er nou op het koelelement gemeten wordt dan kunnen we toch echt wel stellen dat er dan een slechtere geleiding is ontstaan als de temp zakt ->

De processor wordt warmer maar kan zijn warmte niet kwijt -> he mijn koeler wordt koeler; TOF

Of de temp wordt gemeten op de core ;) en als hij dan daalt dan helpt het dus inderdaad. Maar dat kan dan zijn omdat door het geschuif de tempsensor verschoven is :P

Concluderend: Waar wordt de temp gemeten?

Gr. Dracoon
toon volledige bericht
Was het niet zo dat de Pentium III de sensor ingebouwd heeft in de core? Het lijkt me dus wel dat er op de goeie manier gemeten wordt. Bij een AMD systeem zou je gelijk hebben met je opmerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Gewoon de proc temp onder windows. mbv asusprobe, stukje software dat de cputemp weergeeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
je moet wel ff een koetje aanzetten want dan zie je het tempverschil beter dan als ie idle is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op zondag 11 februari 2001 16:27 schreef allstarz het volgende:

[..]

het is een intel en geen amd |:(|:(
Voor de zoveelste keer, effe goed lezen.
|:( |:(

De 1e reactie kwam van Catfish "eens proberen", en die heeft in de sig een duron800 staan.

Lijkt me nu wel duidelijk, niet :?
Pagina: 1