Toon posts:

[XP] Ongeldige boot.ini melding, herinstallatie werkt niet*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag mijn computer geformateerd maar tot mijn grote verbazing kreeg ik na het formateren de melding "ongeldige boot.ini windows wordt opgestart vanaf c:\windows\ .

Dit is de eerste keer dat ik m'n SATA schijf ging formateren, ik weet niet of je steeds die sata drivers moet installeren (F6 verhaal) maar ik had dat maar gewoon gedaan. M'n HDD werdt herkent en ik ging formateren na het formateren werden er meteen wat files opgezet door de CD en daarna krijg je dat 15sec scherm voor je neus en wordt de comp opnieuw opgestart. Als ik m'n boot volgorde niet aanpas begint de comp weer bij stap 1 om de hdd te formateren (niet de bedoeling dus). Ik restart de comp en veerander de bootvolgorde zodat m'n HDD bovenaan staat. Dan krijg ik dus de ongeldige boot.ini vermelding.

Ik heb al van alles geprobeerd maar het is nog niet gelukt.
Ik heb via de windows xp cd de "herstelprocedure" gestart dan krijg je dus C:\ in een Dos achtig scherm. Ik heb vervolgens het commando BOOTCFG geprobeerd en dan rebuild maar dat werkt niet hetzelfde geld voor default. Ik heb ook vanaf deze pc de boot.ini op floppy gezet en geprobeert die te kopiëren naar C:\ maar dat krijg ik ook niet voor elkaar. Ik heb net Fixboot c: geprobeerd maar daarvan ging ie alleen maar heel erg piepen. Heb daarna alles weer snel geformateerd.. ik krijg geen ongeldige boot.ini melding meer na het formateren maar veel meer doet de hdd ook niet.

kortom... help?

HDD: Seagate barracuda 7200.10 320Gb

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Even je topictitel gerenoveerd want die invalid boot.ini is nu je minste probleem :+

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat er hoort te gebeuren is na het formatteren van je hdd is dat er een melding moet komen van 'druk op een toets om van cd te starten'. Krijg je dat niet maar begint hij direct met de setup, verander dan eerst je bootvolgorde naar HDD, CD, Floppy (of anders, zolang je HDD maar vooraan staat) en gebruik het bootmenu van je BIOS (F12 vaak, kan andere toets zijn afhankelijk van type BIOS). Vervolg je installatie zoals je eerder had gedaan. Vergeet ook absoluut niet om je floppy te laten laden, want anders zie je je hdd nooit. Haal deze er pas uit als de computer herstart, want na de format heeft hij deze nog nodig, maar dat zal je vast wel gemerkt hebben. Je floppy MOET er ook echt uit, anders kunnen er hele vreemde dingen gebeuren. Je kan ook je driver integreren mbv nLite (te vinden via meuktracker), maar je hebt hier verders geen problemen mee, dus je kan dit als laatste optie doen.

Commandline FTW

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alle stappen nog eens een keer rustig overgedaan en bekeken. Het klopt helemaal wat je zegt Hero Of Time. Het probleem is nu dat als ik m'n HDD vooraan zet in de bios of als ik opdracht geef via het bootmenu van m'n bios (in mijn geval F8) om dus als eerste van m'n hdd te booten er helemaal niks gebeurt... een groot zwart scherm met een knipperent streepje. Als ik dan vervolgens weer m'n CD voorop zet begint de comp meteen weer met de setup.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hmm, is je Windows cd wel in orde? En ik zei trouwens, in BIOS hdd vooraan, handmatig via bootmenu van cd starten. Maar dat zal je vast wel hebben geprobeert en mislukt zijn.

Commandline FTW

Verwijderd

Topicstarter
Ik begin ook te twijfelen of de cd wel helemaal in orde is...

Maar ik denk dat ik je niet helemaal begrijp met "in BIOS hdd vooraan" je bedoelt toch op del drukken en dan bij "bootpriority" m'n HDD vooraan zetten? en "handmatig via bootmenu van cd starten" weet ik eigenlijk niet wat je bedoelt.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Het hangen, de knipperende cursor, komt wel meer voor. Ik dacht dat dit komt doordat de HD niet snel genoeg opspint. (ik heb dit af en toe na het ontwaken uit de slaapstand).

Als je de CD eruit haalt en op de resetknop van de kast drukt, werkt het dan wel?

ARME AOW’er

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Verwijderd schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 23:33:
Ik begin ook te twijfelen of de cd wel helemaal in orde is...

Maar ik denk dat ik je niet helemaal begrijp met "in BIOS hdd vooraan" je bedoelt toch op del drukken en dan bij "bootpriority" m'n HDD vooraan zetten? en "handmatig via bootmenu van cd starten" weet ik eigenlijk niet wat je bedoelt.
HDD vooraan is idd boot priority als eerste zetten. En handmatig starten van cd is in jouw geval dus F8 drukken, kies optie CD en je setup zou dan ook gewoon moeten starten. Na de herstart zal hij dan automatisch van HDD moeten starten.

Commandline FTW

Verwijderd

Topicstarter
Dat werkt helaas ook niet... CD eruit gehaald en op de reset knop gedrukt maar nog steeds het knipperende streepje.

@ Hero of Time

Dat automatisch van de hdd opstarten doet ie dus niet.

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2007 23:56 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Is de bootpartitie eigenlijk eerst wel verwijderd? Het zóu kunnen dat je met bijv. een Knoppix-CD eerst even de partitie moet verwijderen (of op welke manier dan ook).

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
@ Gaurdian angel

Ik begrijp niet wat je bedoelt.

Ik heb inmiddels weer een quick format gedaan met hdd in bios vooraan en dan via F8 van m'n CD booten. De computer komt dan al iets verder dan daarnet... het knipperende streepje is weg maar dan krijg ik vervolgens weer het "ongeldige boot.ini" bericht.

Ik heb nu een andere extra hdd erin gezet en daat gewoon windows opgezet zodat ik de bij de boot file van de andere hdd kan deze ziet er zo uit:

[boot loader]
timeout=1
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2007 11:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog een keer wat rondgekeken in het forum en een andere boot.ini gevonden nml deze:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect

de timeout is anders.

Maar als ik deze gebruik krijg ik nog steeds het ongeldige boot.ini bericht. Als ik trouwens de schijf formateer en meteen weer de setup van winxp draai veranderd de boot.ini weer naar een timeout van 1. Ik snap er echt helemaal niks meer van..

• Quincy5
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-03 12:03
Heb je al gekeken naar deze faq: Problemen met booten, hoe kan je ze oplossen. (even zoeken op boot.ini)?
Werkt bootcfg /rebuild nog steeds niet? Zo nee, geef de precieze foutmelding of wat er mis gaat, dit zoekt wat makkelijker.

PV Output

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg nu geen foutmelding meer bij bootcfg /rebuild ik heb de stappen uitgevoerd zoals ze in de faq beschreven staan maar de invalid boot.ini blijft.

EDIT

Ik heb net even fixboot geprobeerd maar dat haalt ook niks uit.

Ik begin me af te vragen of dat ding niet gewoon kapot is... het vreemde is, is dat ik de schijf wel kan zien in windows, ik kan er ook gewoon allemaal dingen opzetten en windows zegt dat de schijf "healthy" is... de schijf wil alleen niet booten.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2007 15:29 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Smijt eens de volledige inhoud van die HD weg incl. alle partities en installeer dan eens opnieuw en controleer zorgvuldig de volgorde. In dit geval HD en dan CD. Op de HD staat toch immers dan niets meer dus pakt hij de CD.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net de Hd weer helemaal geformateerd, dan haal je toch ook meteen de partities weg of?? Maar ik heb een andere windows cd weten te bemachtigen maar nog steeds de ongeldige boot.ini. Is het trouwens mogelijk dat het aan een ander stuk hardware ligt die op de één of andere manier de boot.ini beinvloed? Of de drivers die op de floppy staan en die je erop zet met F6?

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Formateren != partities verwijderen. Mogelijk dat je een verborgen partitie hebt waar hij dan van probeert op te starten. Neem eens een partitie tool zoals GParted en verwijder daarmee alle partities die je hebt, inclusief verborgen partities. Als je dat hebt gedaan, start je op met de XP cd en maak je daarin je gewenste partitie configuratie (of je laat het als 1 grote partitie maken).

Commandline FTW

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is opgelost... ik heb de bios een update gegeven en geflashed en een nieuwe driver diskette aangemaakt. In de windows setup vervolgens "delete partition" gedaan en windows op een unnamed space laten installeren en de foutmelding is verdwenen!

Bedankt voor de alle tips!
Pagina: 1