[HT] wat doe ik met mijn stroomsnoeren?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.205 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-10 22:39
Ik wil mijn HomeTheatre mooi wegwerken in de muur. Ik ga hiervoor gleuven frezen. Mijn LCD tv komt aan een beugel met 2 steunen er onder:

Afbeeldingslocatie: http://www.pcrosmalen.nl/N_art639_Memo2_1.jpg
Volgens mij een prima beugel :)

Dan komen mijn 2 zuil front speakers hier links en rechts van te staan. Er komt GEEN tv meubel onder :D

Verder komen er nog surround speakers die hoog achter tegen de muur komen. Hoe krijg ik dit alles weg? De UTP kabel en de speaker kabels heb ik niet zoveel problemen mee.

Hoe krijg ik alleen mijn stroomdraden fatsoenlijk in de muur? Moet ik die verlengen en een stekkerdoos onder de vloer hangen? Moet ik achter één van mijn zuilspeakers ze uit de muur laten komen? Moet ik dat? Dat zou zonde zijn namelijk.

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:37

Onbekend

...

Misschien is een stukje wandgoot wel iets...

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
Voor dat er nog meer mensen reageren over gootjes en kabelbundelaars. Dit wordt het niet. Toch bedankt Onbekend ;)

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bud_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-10 15:50

Bud_s

Team Anticimex & Lock

koop gewoen de lengte snoer (van de rol) en zet er naderhand de stekkers aan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
Dat lijkt mij ook alleen waar laat je de stekkers uit de muur komen?

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-10 12:25
Maar je zegt dat je toch al gaat frezen.....
Je freest een geluf, daar leg je een dikke 220 kabel (geaard) in (in een pvc buis bijv. of je neemt van dat grijze (tuin) kabel.
Die laat je achter 1 van je apparaten (scherm of anders kast) uit de muur komen. op die plek monteer je een zo plat mogelijke stekkerdoos of nog mooier; je freestboort gaten en daar monteer je 2x2 geaarde inbouw stopcontacten in je muur.
Deze stopcontacten (wand contact dozen) zitten achter 1 v/d apparaten dus zie je ze niet.

Als je het helemaal mooi doet, maak je een 'eigen' wandcontactdoos meteen achter ieder apparaat in de muur. Die zijn zo plat dat je er nog makkelijk een (platte) geaarde stekker in kunt stoppen zonder dat het in gedrang komt met je apparaten. Er is altijd wel ergens een plek achter het apparaat waar je genoeg ruimte hebt.
Dan zie je niets van de stroom draden......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jorisdekloris schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 21:14:
Verder komen er nog surround speakers die hoog achter tegen de muur komen.
Offtopic, maar hoog achter??? Dat was bij Dolby Surround een leuke optie, maar bij DD of DTS heb je de surrounds liever op oorhoogte (mag er ook best wat boven) en iets achter je luisterpositie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt ook de stekkers van de kabels afknippen en die rechtstreeks op de achterkant van een inbouw stopcontact plaatsen. dan hoeft er niets uit de muur te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
Verwijderd schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 01:16:
[...]
Offtopic, maar hoog achter??? Dat was bij Dolby Surround een leuke optie, maar bij DD of DTS heb je de surrounds liever op oorhoogte (mag er ook best wat boven) en iets achter je luisterpositie.
offtopic:
Ze komen ook niet helemaal bovenaan maar inderdaad op oorhoogte :)
Verwijderd schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 11:27:
Je kunt ook de stekkers van de kabels afknippen en die rechtstreeks op de achterkant van een inbouw stopcontact plaatsen. dan hoeft er niets uit de muur te komen.
Is dit niet gevaarlijk ofzo?

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:48
Kroonsteentje / las dop doet wonderen ;-).

Trek eens zo'n centraal verdeeldoos openen en daarzitten alleen lasdoppen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
kroonsteentjes zijn toch niet goed?

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:07

_Apache_

For life.

Haal het eens snel uit je hoofd met je kroonstenen, deze kunnen bij slecht contact flink vonken, wil je dat als je tv standby staat?

Kan je de kabels in de standaard zelf niet wegwerken,, iig tot de grond en dan overgaan tot een kabel oid?

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
kroonsteentjes voor zachte kabels, lasdoppen voor harde kabels. En er zijn speciale dingetjus om harde kabels aan zachte kabels te knopen, destijd een hand vol van gehad van me electricien. Kan totaal geen kwaad als je het maar netjes doet. Je hele huis hangt met lasdoppen aan elkaar

doet niet aan icons, usertitels of signatures

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
_Apache_ schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 12:15:
Haal het eens snel uit je hoofd met je kroonstenen, deze kunnen bij slecht contact flink vonken, wil je dat als je tv standby staat?

Kan je de kabels in de standaard zelf niet wegwerken,, iig tot de grond en dan overgaan tot een kabel oid?
Hoezo?? Als je goede kroonstenen haalt kan je daar heel goed 220V door heen knallen hoor, zonder probleem. Alleen is dat wel handiger voor zachte kabels (zie Rac-on), en lasdoppen voor dikke aders.

En hoezo nu weer standby en brand in kroonstenen??? en dan ook slecht contact?? 8)7

Ja er kan brand komen bij slecht contact, maar zorg dan dat je het goed aansluit (kan namelijk net zo goed bij lasdoppen!)

Het is eerder het geval (mocht de kroonsteen te klein zijn en geen 220V aan kunnen) dat hij eerder brandvat als je de TV aan hebt staan, dan in standby! aangezien hij in standby maar +/- 5W gebruikt en als ie aanstaat 300W of meer (licht aan TV).

Dus ja het kan met goede kroonstenen/lasdoppen, maar ligt wel aan de kabel die je wil gebruiken.

Maar als je gewoon 2 mm² kabel gebruikt met harde kern, en je standaard TV snoer, dan gaat dat niet lekker met lasdoppen, en kan je beter kroonstenen gebruiken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:58
stimpyrulez schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 12:48:
[...]

Hoezo?? Als je goede kroonstenen haalt kan je daar heel goed 220V door heen knallen hoor, zonder probleem. Alleen is dat wel handiger voor zachte kabels (zie Rac-on), en lasdoppen voor dikke aders.

En hoezo nu weer standby en brand in kroonstenen??? en dan ook slecht contact?? 8)7

Ja er kan brand komen bij slecht contact, maar zorg dan dat je het goed aansluit (kan namelijk net zo goed bij lasdoppen!)

Het is eerder het geval (mocht de kroonsteen te klein zijn en geen 220V aan kunnen) dat hij eerder brandvat als je de TV aan hebt staan, dan in standby! aangezien hij in standby maar +/- 5W gebruikt en als ie aanstaat 300W of meer (licht aan TV).

Dus ja het kan met goede kroonstenen/lasdoppen, maar ligt wel aan de kabel die je wil gebruiken.

Maar als je gewoon 2 mm² kabel gebruikt met harde kern, en je standaard TV snoer, dan gaat dat niet lekker met lasdoppen, en kan je beter kroonstenen gebruiken. ;)
Kroonstenen zijn verboden om te gebruiken in een vaste installatie.

en als je een 2,5mm2 massive kabel wilt vastmaken een een gevlochten kabel, zal je eerst een adereindhuls moeten knijpen aan de gevlochten kabel, waarna je dus een lasdop kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
darkmage schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 13:00:
[...]

Kroonstenen zijn verboden om te gebruiken in een vaste installatie.

en als je een 2,5mm2 massive kabel wilt vastmaken een een gevlochten kabel, zal je eerst een adereindhuls moeten knijpen aan de gevlochten kabel, waarna je dus een lasdop kan gebruiken.
Mmm ok, zou kunnen, maar is dit een vaste installatie dan?
Kan me voorstellen dat je het niet in een centraal doos wil hebben, als de wasmachine en de rest er ook nog achter komt, maar alleen een TV/dvd/reciever?
Heb het zelf best vaak gebruikt en nooit problemen gehad.
Maar zal niet zeggen dat je ongelijk hebt :X

Maar dat je TV er nu van inbrand vliegt in standby stand?? nee sorry, dat geloof ik dus nie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
adereindhuls, dat heb ik ergens anders ook al gehoord. daar kun je dus je zachte kabels mee hardmaken zeg maar?

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:28
Ik zou gewoon verlengsnoeren maken (voor elk apparaat los) en die uit de muur laten komen. Daar doe je dan een contrastekker (zoiets: http://www.skytronic.nl/product/product.php?s=428.033) aan waar je de stekker van het apparaat in doet. Vervolgens rol je de kabel van het apparaat op en maak je deze vast met een tie-wrap. Omdat je dit per apparaat doet zie je totaal geen kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimpyrulez
jorisdekloris schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 13:23:
adereindhuls, dat heb ik ergens anders ook al gehoord. daar kun je dus je zachte kabels mee hardmaken zeg maar?
Daar stop je de zachte draad in, met een tang knijp je de huls vast, en daar zit dan een hard puntje aan á +/- 1cm (tenminste neem aan dat dat bedoelt wordt, ken de term adereindhuls zo niet, maar das mijn voorstelling erbij ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:28
stimpyrulez schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 13:31:
[...]

Daar stop je de zachte draad in, met een tang knijp je de huls vast, en daar zit dan een hard puntje aan á +/- 1cm (tenminste neem aan dat dat bedoelt wordt, ken de term adereindhuls zo niet, maar das mijn voorstelling erbij ;) )
Klopt, dat is inderdaad een adereindhuls.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
Een vaste installatie is (binnenshuis) alles tot en met de contactdoos. Dus je mag wel kroonstenen gebruiken om bv een stekker aan een tv te maken, maar niet om diezelfde kabel direct aan de kabels uit de muur te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-10 22:32

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Bedenk trouwens wel dat je zwakstroom en stroom niet door dezelfde buis mag laten gaan. je zult dus twee gleuven moeten frezen. 1 voor de 'data' kabels en 1 voor de spanning.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Janoz schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 15:21:
Bedenk trouwens wel dat je zwakstroom en stroom niet door dezelfde buis mag laten gaan. je zult dus twee gleuven moeten frezen. 1 voor de 'data' kabels en 1 voor de spanning.
En waarom zou dat niet 'mogen' ? Vanwege interferentie? Ik stop ze al jaren bij elkaar in 1 buis, zowel zakelijk als privé, nooit last van gehad....

En anders doe je ze toch in een aparte buis.....

Ik zou sowieso door electrabuizen (PVC) trekken, dan kun je later evt. nog extra kabels trekken. Je zult zien; ben je net klaar, komt er nog een device bij weer een nieuwe kabel......
Als je toch aan het frezen bent; extra sleuven, lege buizen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon achter ieder apparaat een wcd maken (of twee).
Naast die wcd een extra doos zetten.
Dit doe je op ieder niveau van die beugel die je daar laat zien.
Je ziet dan ook geen kabels van het eene naar het andere apparaat gaan!

Dan netjes de wcd`s met een 5/8 (16mm) buis verbinden,en dan door gaan naar de dichts bij zijde
wcd.Is deze geaard dan een aarde meetrekken,anders alleen bruin en blauw.

Alles netjes met wago`s door lassen.

De extra doos gebruik je voor de rest van je bekabeling,deze kan je met bv een 50mm buis verbinden(water afvoer).Van deze doos moet dus flink wat worden afgehaald voordat je hem in de muur zet.

Het geheel kan je dan netjes af werken met een twee of drie voudig afdekraam.
En eventueel een blinddeksel op de extra doos waar je dan netjes gaten in boord om de kabels
door te voeren.

De 50mm buis kan je in de kelder/kruipruimte laten uitkomen om je achter te bekabelen,
heb je geen kelder of kruipruimte.
Dan kan je hem natuurlijk ook op plinthoogte uit de muur laten komen,en dan met je achter speakerkabel onder de plinten langs.

Heb dit als electromonteur al vaker zo gemaakt. ;)

suc6 en wel foto`s posten als het klaar is he!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
Dat ga ik zeker doen :) ook tijdens al de verbouwingen, is leuk :)

Hoe zorg ik dat onder de vloer die zooi veilig zit?

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Adereindhulsjes schuif je over een flexibele draad zodat je bij het vastdraaien van de schroef de draad niet zodanig beschadigt dat deze af kan breken.
Een adereindhulsje stelt je niet ineens in staat om een flexibele draad in een lasdop te draaien of te steken, aangezien het hulsje (of ie nou wel of niet vastgeknepen zit) onvoldoende houvast heeft op de draad, en niet zo flexibel is dat je hem om normale installatiekabel kunt twisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Er zijn genoeg manieren (veilig en goed en mooi) om 'soepele' draden samen te voegen met (stijf) installatie draad....
In de bouwmarkten zie je vaak alleen nog aar de lasdoppen die alleen geschikt zijn voor het insteken van (stijf) installatie draad.
Maar een lasdop waarbij je de draden eerst om elkaar heen moet draaien voldoet ook prima om soepel draad bij/mee te draaien. Ze zijn nog prima te verkrijgen met de speciaalzaak....
(zie bijv. hier)

Ook zijn er lasdoppen waarbij je wel moet 'steken' maar die ook geschikt zijn voor een combi tussen stijf en soepel: zie deze bijvoorbeeld

[ Voor 4% gewijzigd door kaajee op 14-07-2007 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Draai lasdoppen zijn dus echt niet geschikt!!!
Om soepel en harde kern kabels tekoppelen.

die tweede optie die je daar geeft wel.

Joris als je het maakt zoals ik heb gezegd,krijg je onder de vloer alleen maar signaal kabels.
deze kan je bv in een buis trekken en de buis vast zetten.

Heb je geen kelder of kruipruimte en ga je niet langs de plinten,kan je beter voor de achterspeaker twee apparte leidingen leggen door de muur en vloer.zou dan wel 3/4 buis gebruiken(19mm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
dit soort klemmen zijn expliciet bedoelt voor de overgang van vast naar soepel:
http://www.klusspullen.nl/default.asp?bestelnr=225091
http://www.klusspullen.nl/default.asp?id=453

doet niet aan icons, usertitels of signatures

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
Verwijderd schreef op zondag 15 juli 2007 @ 09:30:
Draai lasdoppen zijn dus echt niet geschikt!!!
Om soepel en harde kern kabels tekoppelen.

die tweede optie die je daar geeft wel.

Joris als je het maakt zoals ik heb gezegd,krijg je onder de vloer alleen maar signaal kabels.
deze kan je bv in een buis trekken en de buis vast zetten.

Heb je geen kelder of kruipruimte en ga je niet langs de plinten,kan je beter voor de achterspeaker twee apparte leidingen leggen door de muur en vloer.zou dan wel 3/4 buis gebruiken(19mm).
Ok, 50mm is wel erg dik zeg :) dat wordt flink frezen :D

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
Kaj. schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 09:30:
Adereindhulsjes schuif je over een flexibele draad zodat je bij het vastdraaien van de schroef de draad niet zodanig beschadigt dat deze af kan breken.
Een adereindhulsje stelt je niet ineens in staat om een flexibele draad in een lasdop te draaien of te steken, aangezien het hulsje (of ie nou wel of niet vastgeknepen zit) onvoldoende houvast heeft op de draad, en niet zo flexibel is dat je hem om normale installatiekabel kunt twisten.
Er zijn ook adereindhulzen die een pin hebben, welke je dus wel in een lasdop mag proppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
50mm kan ik niet eens in één keer freesen.

Adereindhulsjes met een pin. Ok.

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek
  • Laatst online: 23-09 10:19

silitek

Tubes Only

Of je kijk bij mij af.....

;)

Afbeeldingslocatie: http://aycu27.webshots.com/image/21306/2006291902297782165_rs.jpg

Tubes....It's what make music music!

Pagina: 1