suzuki swift met koppelingsprobleem

Pagina: 1
Acties:
  • 3.588 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remond_FRL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-04 11:16
oké, ik heb nu een aardig tijdje mijn rijbewijs (hoera!) en heb dus ook een leuke suzuki swift glx uit '93 op de kop kunnen tikken.

90K op de teller en op enkele kleine plekjes aan de buitenkant na, puntgaaf
geen stuurbekrachtiging, wel centrale deurvergrendeling (5deurs variant)

a fijn, leuk compact autootje, dat meer dan genoeg is voor mij
nieuwe apk erop, en voor aflevering een nieuwe distributieriem en spanrol erop

nu het punt van twijfel, de koppeling van de auto, ik kan het pedaal voor de helft indrukken, voordat ik pas weerstand voel van het aangrijpingspunt.
maw, dit zou beter kunnen.

nu heb ik met mijn autolessen geleerd (toyota corolla) om in zn 1, en in zijn achteruit behoorlijk met de koppeling te spelen, en dat wil met deze auto maar niet lukken

ik zou daar dus graag naar willen laten kijken, is het verstandig om bij zo'n oude auto dat te laten doen?

is het prijs-technisch gezien de moeite waard?
ik bedoel, de auto koste 1200€, als zo'n reparatie 300€ kost, vind ik het een beetje van de gekke
(1/4de van aanschafsprijs)
dus weet iemand wat zoiets gaat kosten, ongeveer?

wat zouden jullie doen?

even ter note: ik hem de auto zelf niet kunnen proefrijden, aangezien ik op dat moment mijn hand in een kurkspalk had, en dus niet mocht rijden, mijn vader heeft er mee proefgereden

het is ûs lieke folle, as de ko skiet of de bolle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-04 12:21
Dat had je van te voren ook kunnen bedenken, dat autorijden heel duur is. Eigenlijk is het gewoon een bodemloze put. Elke kilometer zou je eigenlijk gewoon een euro in een automaat moeten stoppen die in je auto zit, want zoveel kost het gewoon.
En al zou het 300 euro kosten voor een nieuwe koppeling (en dat betwijfel ik bij zo'n simpele auto), als hij verder goed is, kan dat zeker de moeite waard zijn.
Als je eens goed naar die auto kijkt, en je eigen bedenkt of je hem wel lekker vind rijden verder, of je hem er netjes uit vind zien, en vooral hoeveel jaar je denkt er nog mee te kunnen/willen rijden (90k is niks), dan kun je ook wel uitrekenen of het nog de moeite is.
Ik zou er gewoon in elk geval naar laten kijken wat het is...

[ Voor 29% gewijzigd door eX0duS op 12-07-2007 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Mja. Waarschijnlijk veel in de stad gereden. Daar slijt een koppeling wel van. Zolang hij niet slipt of erg zwaar gaan zou ik gewoon proberen er zo mee te rijden.

En anders ritsel je een koppeling van de sloop.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 4629 op 12-07-2007 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949

Als:
- hij doorslipt bij het gekoppeld zijn
- hij sleept bij het volledig ingedrukt zijn (dus dat de wielen toch enigszins aangedreven worden)
dan naar laten kijken, anders niet. Als je van 0% naar 100% kunt (ont)koppelen is het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Mijn Swift (uit '97, maar ongeveer evenveel kilometers) heeft ook een koppeling die pas op het laatst aangrijpt. Die hebben wat meer te lijden bij stadsautootjes. Ik zou het niet laten repareren. Ik rijd al 3 jaar rond met zo'n koppeling en hij slipt nog steeds niet. Het is alleen even wennen als je weer in een andere auto stapt waarvan de koppeling wel meteen aangrijpt. Natuurlijk wordt het anders als je niet meer normaal kan rijden, of de koppeling slipt in de versnelling, maar zolang dat niet het geval is leer je er wel mee rijden.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScorpionNL
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:56
Is het aangrijpingspunt niet gewoon per auto verschillend? Ik merk het zelf ook als ik in een andere auto rijd dan de mijne, sommige koppelingen grijpen heel snel aan, de andere pas het laatste moment (vooral bij nieuwere auto's lijkt dit het geval) Zolang hij niet slipt of hij niet wil ontkoppelen lijkt me dat er niks aan de hand is.

Niet de moeite waard om te vermelden ^__^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Aangrijppunt is bij iedere auto idd verschillend.
Zolang de koppeling niet slipt, of de auto gaat kruipen als je de koppeling volledig ingedrukt hebt, is er niks aan de hand.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Er zit gewoon een groot verschil in rijgedrag tussen de luxe lesauto en een swiftje. Dat is iets waar je even aan moet wennen en daarom rijd het nu niet zo lekker. Zo lang de koppeling gewoon z'n werk doet is er niets mee aan de hand.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Ik begrijp dat je na je lessen nog niet in veel verschillende auto's heb gereden?
Je heb waarschijnlijk in een diesel gelest, dat pak al heel anders op.

Ik zou zeggen, even iemand in je auto rijden die al wat meer ervaring heeft en regelmatig in verschillende auto's rijdt.
Vind die het niet storend, dan moet jij gewoon aan je auto wennen ;)

Kost niks, naar de garage kan altijd nog :)

P.S.
Volgens mij is op de helft ook helemaal zo raar nog niet.
Vaak zat in leen/lease bakken gereden waar koppeling helemaal bovenin zat ;)

En natuurlijk gewoon even test of je koppeling niet slipt.
Handrem erop in ze 2 langzaam koppeling omhoog, dan moet die snel afslaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyp Hyper
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-07-2024
dude88 schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 12:00:
Ik begrijp dat je na je lessen nog niet in veel verschillende auto's heb gereden?

Ik zou zeggen, even iemand in je auto rijden die al wat meer ervaring heeft en regelmatig in verschillende auto's rijdt.
Vind die het niet storend, dan moet jij gewoon aan je auto wennen ;)

Kost niks, naar de garage kan altijd nog :)

P.S.
Volgens mij is op de helft ook helemaal zo raar nog niet.
Vaak zat in leen/lease bakken gereden waar koppeling helemaal bovenin zat ;)

En natuurlijk gewoon even test of je koppeling niet slipt.
Handrem erop in ze 2 langzaam koppeling omhoog, dan moet die snel afslaan ;)
Klopt allemaal. Aangrijppunt van koppeling kan heel erg verschillen per auto. Van bijna onderin tot bijna bovenin. (heb het allebei vaker meegemaakt.. ook bij nieuwe auto's) Als je van het eerste overstapt naar het tweede heb je in het begin leuke effecten. :P

Ik denk ook dat TS in een diesel heeft gelest. Daarin kun je heel leuk manouvreren door alleen de koppeling op te laten komen. In een benzineauto met een kleine motor is dat doorgaans veel lastiger. (moet je gas bijgeven)

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remond_FRL
dude88 schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 12:00:
diesel gelest klopt inderdaad, maar onderhand in 5 verschillende auto's gereden....
allemaal varierend tussen diesel en benzine

maargoed, wellicht dat het inderdaad ook even een kwestie is van wennen. ;)

en koppeling slipt niet, dus dat is ook geen probleem :)
bedankt voor de snelle reactie's allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:49

Flotter

Pelipper!

Is het 'probleem' van Redmond_FRL niet net het omgekeerde?
Remond_FRL schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 20:37:
[...]
nu het punt van twijfel, de koppeling van de auto, ik kan het pedaal voor de helft indrukken, voordat ik pas weerstand voel van het aangrijpingspunt.
[...]
Als ie gekoppeld is en je wilt ontkoppelen moet je het pedaal een eindje indrukken voordat ie begint met ontkoppelen begrijp ik hieruit. Dit zou juist betekenen dat ie juist níet versleten is. Gewoon een kwestie van wennen lijkt me.

En onderhoud is inderdaad erg duur, maar het hangt er ook van af hoe duur je het wilt maken. Mijn Golf (gekocht van mijn ouders voor €100,-) heeft mij afgelopen twee jaar zo'n €1300,- aan onderhoud gekost (2x grote beurt + APK, balanceren + uitlijnen en remslangen + subframe vervangen). Uiteraard is ie altijd door de dealer onderhouden :P Een universele garage is waarschijnlijk goedkoper en als je zelf ruimte/tijd/handigheid hebt kan het nog goedkoper.

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:45

Fisico

by Fabian

Titel aangepast zodat de lezers ook snappen wat de vraag precies is.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79417

Zoek anders eens een andere, vergelijkbare, occasion Swift en probeer het daar eens bij om te vergelijken? Of mss eens vragen op een Suzuki (Swift) forum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remond_FRL
Fisico schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 13:41:
Titel aangepast zodat de lezers ook snappen wat de vraag precies is.
sorry :)

en een andere swift ken ik helaas zo snel niet, anders had ik dat inderdaad alllang gevraagd ja :)

maargoed, ik zal er nu eerst gewoon in blijven rondrijden, mocht het alsnog veel problemen (lees: irritatie) opleveren kan ik er alsnog naar laten kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-04 19:53
Ik heb jaren in een '91 Swift rondgereden, en die had ook een vrij directe koppeling. Van los naar aangrijpen zeg maar, was maar een klein stukje.

Even wennen, en dan weet je niet beter meer.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91579

Ten eerste de vraag of je zeker weet dat de auto 90K heeft gelopen. Swift MK1/2/3 hebben namelijk 5 cijferige tellers. Oftwel klokje rond zou goed kunnen. Des te meer mijn twijfel omdat de koppeling van de Swift een sterk punt is. Raar als die na 90K al aan vervanging toe is.

Ten tweede is dit topic vrij subjectief. Tis maar net of je het er voor uit wil geven. Als je het een fijne auto vind, geen verdere gebreken heeft en je er nog een paar jaar rustig in wilt rijden zou ik zeggen gooi em naar de garage. Aan de andere kant als je bijvoorbeeld een nieuwe baan krijgt of je steeds meer het gevoel krijgt dat je toe bent aan wat nieuws..dan is dit het moment.

Suzuki Tuning Club. Heel veel (leerzame) info en een leuk forum met aardige gasten.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 91579 op 13-07-2007 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 96160

Zet de auto eens op de handrem, voet op de voetrem, zet de auto in z'n 3 en laat de koppeling opkomen (zonder weg te rijden dus!!). Slipt de koppeling door bij pedaal los, dan is de koppeling aan vervanging toe, anders mooi laten hoe het is.

En als het bij 300 euro blijft, mag je nog niet eens klagen ;) mijn dafje uit 1978 kostte 850 in de aanschaf, ondertussen is er al een kleine 2000 aan verspijkerd en het ziet er nog steeds niet uit als nieuw. Auto rijden is duur, face it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91579 schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 15:05:
Ten tweede is dit topic vrij subjectief.
Mja slipt hij niet en kruipt hij niet, dan is hij goed. Kan weinig subjectief aan zijn. Voor de rest kan hij dan alleen héél snel pakken maar dat lijkt me het probleem niet, uit de openingspost versta ik dat hij manoevreren puur op koppeling wil doen waar je bij zo'n klein fijn benzine wagentje nogal fingerspitzegefühl voor nodig hebt. Gewoon oefenen dus.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 144949 op 13-07-2007 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Laatst online: 27-04 20:23

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Wat mijn koppeling heeft, is dat ie een beetje speling heeft. Dus eerst heel licht daarna merk je dat je de koppeling pas aanspreekt. Het gekke is, de ene keer heb ik het wel, de andere keer niet. Iemand enig idee?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

AkroBatik schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 18:37:
Wat mijn koppeling heeft, is dat ie een beetje speling heeft. Dus eerst heel licht daarna merk je dat je de koppeling pas aanspreekt. Het gekke is, de ene keer heb ik het wel, de andere keer niet. Iemand enig idee?
Euhm begrijp het niet goed. Bedoel je dat hij niet lineair aangrijpt in functie van hoe je de pedaal laat opkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Laatst online: 27-04 20:23

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Er zit speling op de kabel lijkt het wel. Als ik hem intrap, trap ik eigenlijk de speling weg. en dan pas gaat die kopelingshendel omhoog.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2024

dreeke

outdated icon

Remond_FRL schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 20:37:
oké, ik heb nu een aardig tijdje mijn rijbewijs (hoera!) en heb dus ook een leuke suzuki swift glx uit '93 op de kop kunnen tikken.

90K op de teller en op enkele kleine plekjes aan de buitenkant na, puntgaaf
geen stuurbekrachtiging, wel centrale deurvergrendeling (5deurs variant)
Zoals al eerder was opgemerkt, heeft een Swift maar een 5 cijferige km teller dus kan het ook 190.000 of 290.000 zijn. 90.000 in 14 jaar is onwaarschijnlijk, 190.000 is waarschijnlijker.
a fijn, leuk compact autootje, dat meer dan genoeg is voor mij
nieuwe apk erop, en voor aflevering een nieuwe distributieriem en spanrol erop

nu heb ik met mijn autolessen geleerd (toyota corolla) om in zn 1, en in zijn achteruit behoorlijk met de koppeling te spelen, en dat wil met deze auto maar niet lukken
Je kan de koppeling een klein stukje "loos" intrappen voordat hij aangrijpt. Als hij ingetrapt is en je laat hem los dan zit er ook nog een heel klein stukje speling op voodat hij aangrijpt.
Je kan de auto weg laten rijden in z'n 1 maar dan moet je wel subtiel de koppeling op laten komen, het is heel anders als bij een diesel. Bij een Swift GTI kan het trouwens wel, die blijft iets van 20 km per uur rijden op de koppeling :+
ik zou daar dus graag naar willen laten kijken, is het verstandig om bij zo'n oude auto dat te laten doen?
Dat hangt van de staat van de auto af. Hoe is de rest, hoe draait de motor, hoe is de versnellingsbak. Een sedan heeft vaak last van roest op de dorpels. Dat zou ik eerst controleren voordat je er teveel geld in steekt, anders kan het na een jaar een grote tegenvaller worden bij de APK.
is het prijs-technisch gezien de moeite waard?
ik bedoel, de auto koste 1200€, als zo'n reparatie 300€ kost, vind ik het een beetje van de gekke
(1/4de van aanschafsprijs)
Bij goedkope auto's kan je er in principe vanuit gaan dat je nog ongeveer de helft van dat bedrag aan reparaties erbij krijgt binnen een jaar. Maar dat hangt ook weer helemaal van de staat van de auto af. Beste dus zelf alles goed nakijken bij aankoop, als dat mogelijk is. :)
dus weet iemand wat zoiets gaat kosten, ongeveer?
koppeling "nakijken" zal elke garage wel voor je doen, dan proberen ze even wat 'ie doet met het pedaal.
Vervangen is zo'n 3 uur werk schat ik voor een garage, dus maal arbeidsloon plus 100-150 euro voor een koppelingsset. Stel 3x70 + 120 = 330 Euro
wat zouden jullie doen?
Zie mijn reacties dus ;)
even ter note: ik hem de auto zelf niet kunnen proefrijden, aangezien ik op dat moment mijn hand in een kurkspalk had, en dus niet mocht rijden, mijn vader heeft er mee proefgereden

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Met een GTI kun je makkelijk op de koppeling rijden ja. Stadsverkeer, file, parkeren. Maar goed is het er nog steeds niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-04 20:29

Metro2002

Memento mori

Anoniem: 79417 schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 13:56:
Zoek anders eens een andere, vergelijkbare, occasion Swift en probeer het daar eens bij om te vergelijken? Of mss eens vragen op een Suzuki (Swift) forum?
Ik heb zelf een swift en heb ik een hoop verschillende swiftjes gereden en kan je geruststellen. In elke swift grijpt de koppeling pas vrij laat / hoog aan. Ook na het vervangen vd koppeling grijpt ie nog vrij hoog aan bij een swift. Is dus normaal bij dit type auto.

Als de koppeling op is merk je dat aan zwaar / stroef schakelen, niet meer in zijn achteruit willen en als het erge vormen aan gaat nemen: slippen (toeren gaan wel omhoog maar je auto gaat niet harder bij gas geven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyp Hyper
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-07-2024
Anoniem: 4629 schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 19:06:
Met een GTI kun je makkelijk op de koppeling rijden ja. Stadsverkeer, file, parkeren. Maar goed is het er nog steeds niet voor.
Waarom niet? Hoe minder toeren hoe minder slijtage aan je koppeling, toch?
Of bedoel je constant met half ingetrapte koppeling rijden? (bij diesel overigens niet nodig.. die hobbelen altijd wel weg)

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op de koppeling rijden is juist het variëren van de snelheid die je rijdt door meer of minder de koppeling te laten aangrijpen. Anders heet het gewoon in z'n 1 rijden zonder gas te geven.

Met echt kleine motortjes moet je gas bijgeven anders slaat ie af als je de koppeling op laat komen. Met de GTi niet .. de auto gaat gewoon rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hyp Hyper schreef op maandag 16 juli 2007 @ 12:47:
Hoe minder toeren hoe minder slijtage aan je koppeling, toch?
Niet echt. Hoe minder vermogenoverdracht en gedurende een zo kort mogelijk tijd via slippend koppeling hoe minder slijtage aan je koppeling. Dus als jij een uur op koppeling de auto gaat laten vooruit kruipen, ook al is dit met motor op laagste toerental, dan is dit slijtig aan koppeling.
Pagina: 1