Toon posts:

GamePC +/- 1000 euro

Pagina: 1
Acties:
  • 140 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hiervoor al een topic gemaakt maar die is gesloten.. Dus hier nog een topic omdat ik eigenlijk toch nog wel wat vraagjes heb. Nu maar hopen dat de mods hem toe laten. =)

Ik ben van plan eind deze maand een PC aan te schaffen. Aangezien ik nog een scholier ben kan ik het niet betalen als ik een onderdeel sloop, dus ga ik niet overklokken, of ALS ik ga overclocken, doe ik dat als deze hardware allemaal verouderd is, om nog het laatste beetje uit m'n PC'tje te halen.

Zoals in de titel al te zien is zal de PC vooral gebruikt worden om games op te spelen. Verder ook voor gewoon gebruik, muziek luisteren, msn, internet enz.

Na wat gezocht te hebben op internet en tweakers (+forum) heb ik dit systeem zelf gemaakt:

Processor: Intel Core 2 Duo E6750 +/- 180,00
Moederbord: ben ik nog niet uit.. maar ik denk de Gigabyte P35-DS3 van +/- 100 euro of de Gigabyte DS3R. Andere suggesties zijn ook welkom.
Geheugen: OCZ 2 GB DDR2-800
Videokaart: Sapphire Radeon X1950 XT 256 MB (goedkoopste is 160 dacht ik) (of is de 512 MB versie toch slimmer in dit systeem?)
Geluidskaart: nog eventjes met de onboard geluidskaart, koop na een paar weken wel een geluidskaart
netwerkkaart: dit zit op de meeste moederborden al onboard toch?
Harde schijf: 500 GB Samsung Spinpoint T166 van 100 euro
DVD Brander: NEC AD-7173S 18x van 30 euro (bij andere winkel)
Diskettestation: NEC 3,5" Diskette Drive
Behuizing: Sonata III, incl 500 Watt voeding --> ik heb dit systeem geprobeerd te maken met de Alternate PC Builder, (daar hebben ze de III niet, wel de II) maar dan geeft ie opeens de Sonata II niet meer als optie, dit betekent volgens mij dat het niet past.. weet iemand een betere behuizing voor dit systeempje?
Monitor: Samsung Syncmaster 205 BW of Samsung Syncmaster 206BW ben ik nog niet uit..
Luidsprekers: heb ik me nog niet in verdiept, moet nog even kijken dus. :)

De C2D E6750 heb ik gekozen omdat het een goede en snelle CPU is, ik heb niet voor de E6600 gekozen omdat ik niet ga overclocken.
Het moederbord weet ik nog niet.. ik weet alleen dat het 1333MHz FSB moet hebben en, van wat ik gelezen heb, de P35 chip het beste is nu. Ik ga maar 1 harde schijf (500 GB is meer dan genoeg voor mij) gebruiken dus Raid is niet interessant. Ik zal ook geen sli / crossfire gaan gebruiken, omdat ik over een jaartje overstap op vista / een DX10-kaart.
2 GB DDR2-800 geheugen omdat 2 GB zo'n beetje de standaard is voor game PC's en DDR2-800 omdat ik liever een iets sneller geheugen heb voor die paar euro'tjes meerprijs.
De sapphire radeon 1950 XT heeft een goede performance en is niet al te duur, daarom heb ik hiervoor gekozen.

Ik twijfel nog een beetje over het geheugen van de videokaart, ik ben van plan een 20" TFT-scherm te gebruiken, kan ik dan beter voor de duurdere 512 MB variant gaan of het toch maar bij de 256 houden? Verder twijfel ik nog een heel klein beetje over het geheugen, ik heb voor OCZ gekozen (90 euro kost dit setje van 2x1GB DDR2-800) maar in de BBG's zit vaak Kingston of Corsair geheugen.
En dan de behuizing... ik zie de Antec 900 vaak voorbij komen, maar is dat niet een beetje teveel voor dit systeem? die kast alleen al is 90 euro en er komt ook nog een voeding bij.. of is dit echt een super kast die een must is voor alle gamePC's? en als laatste nog het moederbord. Welk moederbord is het verstandigst als je geen Raid hoeft, geen SLI/Crossfire en ik denk ook nog geen DDR3 geheugen ondersteuning? Het moet wel 1333 MHz FSB hebben en die P35 chip.

Als jullie nog aan- of opmerkingen hebben over dit systeem dan hoor ik het graag.

Oh btw, M'n OS is Windows XP, die heb ik hier nog thuis liggen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2007 18:55 ]

Verwijderd

leuk systeem alleen waarom een diskette station :/

het was makkelijker geweest als je meer info gaf over de producten
en de prijs erbij zette
nu loop je het gevaar dat het topic weer dicht gaat

Geluidskaart: nog eventjes met de onboard videokaart, koop na een paar weken wel een geluidskaart
klopt niet

Ik zou voor de Gigabyte P35-DS3 gaan de DS3R is speciaal voor raid dus aangezien je dat niet gaat gebruiken heb je dat niet nodig. je had dit makkelijk zelf kunnen opzoeken met de vergelijk pagina van salland of dergelijke

[ Voor 112% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2007 18:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
ach je weet maar nooit, altijd handig.. en het is maar 5-10 euro ^^

en nog even iets, als ik dit haal dan heb ik alles wat ik moet hebben toch? behalve een muis / toetsenbord?

edit: ah lol, typfout ^^ dat moest geluidskaart zijn. :) *fixed*

Hmm ok, ik zal nu even de artikelen opzoeken. en er zo'n klik ding van maken.

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2007 18:42 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 18:35:
en nog even iets, als ik dit haal dan heb ik alles wat ik moet hebben toch? behalve een muis / toetsenbord?
hoe wil ik weten wat jij thuis nog allemaal hebt liggen :/
en wat je weer wil hergebruiken
Ik denk dat je beter de '' wat moet ik nemen , is dit systeem goed'' faq door kunnen lezen en daarvan een fatsoenlijk, duidelijk ts moeten maken

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb thuis niks meer. Een compleet nieuw systeem dus.

Verwijderd

dus ook toetsenbord en muis nieuw?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, maar ik bedoelde het als in of ik als ik dit haal alle benodigde componenten in huis heb om een werkend systeem te hebben. Het enige wat volgens mij nog ontbreekt zijn de muis en het toetsenbord, of zie ik iets over het hoofd?

edit: volgens mij is de topic start toch redelijk goed.. en ik heb al erg veel zelf opgezocht met google, maar dit zijn de laatste dingen.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2007 18:56 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 18:25:
Ik heb hiervoor al een topic gemaakt maar die is gesloten.. Dus hier nog een topic omdat ik eigenlijk toch nog wel wat vraagjes heb. Nu maar hopen dat de mods hem toe laten. =)
Ik denk dat de mods behoorlijk kwaad op je zullen worden, ze sluiten jouw topic en jij opent doodleuk weer een nieuw topic met ongeveer dezelfde vragen?
Verwijderd schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 18:35:
ach je weet maar nooit, altijd handig.. en het is maar 5-10 euro ^^
Dat dacht ik ook toen ik mijn huidige systeem kocht. Je hebt ze alleen nodig als je RAID drivers wilt installeren, welke WXP enkel van een floppy accepteert. Maar ik gebruik ook geen RAID, en mijn floppy drive heb ik nooit meer gebruikt. Ik zou geen geld uitgeven aan het sponsoren van oude overbodige technologie.
Verwijderd schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 18:25:
Behuizing: Sonata III, incl 500 Watt voeding --> ik heb dit systeem geprobeerd te maken met de Alternate PC Builder, (daar hebben ze de III niet, wel de II) maar dan geeft ie opeens de Sonata II niet meer als optie, dit betekent volgens mij dat het niet past.. weet iemand een betere behuizing voor dit systeempje?
Een Antec NSK4400, iets goedkoper, minder heftige voeding, maar moet goed genoeg zijn.

Over de keuze van je videokaart was ik eerst wat sceptisch, maar eigenlijk blijkt het nog niet zo'n slechte keuze te zijn volgens deze benchmarks en deze best buy guide. Zelf zou ik toch liever een 7900 GT kopen, wel dubbel zo duur en een relatief lage performancewinst voor de meerprijs, maar NVIDIA heeft wel fatsoenlijke Linux drivers, maar misschien maakt jou dat niets uit. 512 MB vs 256 MB zal waarschijnlijk weinig uitmaken.

Wat betreft luidsprekers, ik heb zelf een Logitech Z-5500 speakerset en ben daar erg tevreden mee.

Moederbord, kies de DS3 en niet de DS3R als je toch geen RAID gebruikt, zoals Maasje al schreef.

En nog een ding, je gaat eerst de onboard audio gebruiken en later een aparte geluidskaart kopen. Ga je een X-fi kopen? Denk je echt dat je het verschil zou horen tussen een onboard audio en een X-fi? Een paar jaar terug gebruikte onboard audio nog de AC'97 codec, maar tegenwoordig gebruiken ze de Intel HD Audio codec, dat is toch goed genoeg?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2007 19:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Een ander topic is de enige manier om antwoorden te krijgen op mijn vragen.. En ze sloten hem pas toen ik bumpte binnen 24 uur. De tekst was iets van "bumpen binnen 24 uur is not-done, en verder kun je de antwoorden op de vragen ook opzoeken" dat 1e zal ik nu niet meer doen en dat 2e is nu niet het geval denk ik..

hmm ik zal even kijken naar die behuizing en die speakers, bedankt.

edit: hmm, die termen zeggen me niet echt veel.. ik ga gewoon eerst het onboard geluid proberen.. als ik dit goed genoeg vind dan laat ik het zo, en anders ga ik kijken voor een geluidskaart.

oh en btw, je hebt het over de 7900 GT, bedoel je niet de 7900 XTX? (dat is de enige 7900 kaart in die benchmarks lijst met betere prestaties)

300 euro voor speakers vind ik toch ietsjes teveel..

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2007 19:38 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 19:27:
Een ander topic is de enige manier om antwoorden te krijgen op mijn vragen
Welnee, dat is o.a. zoeken.
Ik twijfel nog een beetje over het geheugen van de videokaart, ik ben van plan een 20" TFT-scherm te gebruiken, kan ik dan beter voor de duurdere 512 MB variant gaan of het toch maar bij de 256 houden?
Als je kijkt op welke resolutie je monitor draait en dit vergelijkt met de resolutie die elk van beide kaarten, 256 of 512 MB, aankan, dan is die keus niet moeilijk meer.
Verder twijfel ik nog een heel klein beetje over het geheugen, ik heb voor OCZ gekozen (90 euro kost dit setje van 2x1GB DDR2-800) maar in de BBG's zit vaak Kingston of Corsair geheugen.
Van belang is ook of het gekozen geheugen op de QVL van de producent staat.
En dan de behuizing... ik zie de Antec 900 vaak voorbij komen, maar is dat niet een beetje teveel voor dit systeem? die kast alleen al is 90 euro en er komt ook nog een voeding bij.. of is dit echt een super kast die een must is voor alle gamePC's?
Een kast is niet game-afhankelijk. Het is erg persoonlijk qua uiterlijk maar de Anteckasten voldoen uitstekend.
en als laatste nog het moederbord. Welk moederbord is het verstandigst als je geen Raid hoeft, geen SLI/Crossfire en ik denk ook nog geen DDR3 geheugen ondersteuning? Het moet wel 1333 MHz FSB hebben en die P35 chip.
Dat kun je eenvoudig terugvinden op de website van de producent(en)

Nou, alles beantwoord. :)

ARME AOW’er

• michel1991
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 27-01 15:26
Verwijderd schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 20:10:
precies je budget, alleen zonder scherm en speakers
Zul je bedoelen

[ Voor 3% gewijzigd door michel1991 op 12-07-2007 20:19 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 19:27:
oh en btw, je hebt het over de 7900 GT, bedoel je niet de 7900 XTX? (dat is de enige 7900 kaart in die benchmarks lijst met betere prestaties)

300 euro voor speakers vind ik toch ietsjes teveel..
Nee, de NVIDIA GeForce 7900 GT. Maar ik bedoelde de GeForce 8800 GTS. Die kost dan wel ongeveer 250 EUR, maar is wel beter dan een X1950 XT en voor 250 EUR is het ook de beste koop. Zoals ik al zei, prestatiewinst relatief aan de meerprijs t.o.v. een X1950 XT valt misschien wat tegen, maar voor een game PC zou ik dat er wel voor over hebben.

Hier heb je een T.net Pricewatch link van wat ik zou kopen voor 1000 EUR.

En oh ja, 300 EUR voor speakers vind ik nog wel meevallen. Neem aan dat zo'n speakerset lang mee gaat, in tegenstelling tot een videokaart welke redelijk snel weer vervangen moet worden, videokaarten kosten ook in de honderden euro's. Ik kan je verzekeren dat een Z-5500 veel waar voor het geld bied, maar absoluut gezien is het inderdaad aardig wat geld. In dat geval zou ik kijken naar een 2.1 speakerset van Logitech, of ik zou een goede headset kopen, een Sennheiser PC-150 bijvoorbeeld ofzo, dat kost ongeveer 50 EUR.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2007 20:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
hmm, ik heb de QVL opgezocht.. hier is de QVL te vinden van de P35 DS3.. maar ik zie er geen OCZ bij staan.. die grootte (1GB) is de grootte van de losse modules toch? ik vind het vreemd dat er bij de DDR2-800 lijst een product van OCZ staat met 1066 MHz.. en dit geheugen staat niet op de lijst. :|

De schermpjes (205BW en 206BW, heb nog niet gekozen) draaien op 1680x1050.. ik begin nu toch te twijfelen :/ of de 1950 XT of toch maar een 8800 GTS.. en als ik al een GTS haal, welke.. de prijssprong van de 1950 XT naar de 8800 GTS 320 MB is al niet niks.. en dan ook nog eens van de 320 naar de 640..ik lees op andere topics dat je als je een 8800 GTS haalt de 640 MB de beste keus is.. hmm :| zo uberveel is de prestatiewinst nou ook weer niet voor die 100 euro meer. plus dat die benchmarks van de 640 MB zijn.

@Thijs: waarom een arctic freezer pro 7 koeler als ik niet ga overclocken? Ik heb liever deze T166 500GB schijf dan die barracuda. En zoals michel1991 al zei zitten er geen monitor en speakers bij, wat me ook weer 300-350 euro gaat kosten :( dan kom ik dus ver boven het budget uit.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed? **lezen**

ik ga hier geen uitgebreide sluitmessage meer op tikken, maar een tweaker moet zelf best een systeem kunnen samenstellen uit alle informatie die tegenwoordig op het net te vinden is ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.