[analoog] filmpje weer uit toestel halen

Pagina: 1
Acties:
  • 4.443 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• rulus
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-09-2025
Ik heb zonet een filmpje in mijn analoge Canon (compact, geen slr) camera gedaan en daarna heeft hij dat een beetje 'doorgespoeld' een klaargezet voor de eerste foto. Kan ik dat filmpje er weer uithalen om te gebruiken in een ander toestel (zit zonder extra filmpjes)? Ik ga ervan uit dan er dan minstens 1 foto mislukt door blootstelling aan licht, maar kan ik de rest van het filmpje dan nog gebruiken?

Verwijderd

Koop gewoon een nieuw rolletje?

/edit

/me kijkt op klok..

Mmm ik denk dat al je fotos die je gemaakt heb weg zijn.

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2007 18:05 ]

• De_Koele_Man
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:42

De_Koele_Man

Zo koud als een klontje!

Ik zou het er niet op gokken; voor je het weet ben je de helft van je foto's kwijt, en daar kom je dan pas achter nadat ze ontwikkeld zijn....!

Meh!

• rulus
Voor alle duidelijkheid: er staan nog geen foto's op, ik heb het filmpje er net ingedaan. De vraag is nu of ik het nu nog over kan zetten op een ander toestel en daarna nog foto's kan nemen.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Nee, kan niet. Sommige camera's bieden functies om rolletjes voortijdig op te rollen en om een nieuw rolletje naar een bepaald punt door te spoelen.

Als je nog geen foto's gemaakt had is er een kans. Als je fototoestel namelijk bij 't maken van een foto uitrolt en niet vantevoren de hele rol uitrolt en per foto terug rolt, heb je nog maar een frame of drie a vier buiten je rolletje zitten. Dan moet je die in de andere camera gewoon even doorschieten.

Maar als je niet weet wat je doet is 't beter om gewoon een nieuw rolletje in die andere camera te proppen.

[ Voor 61% gewijzigd door CyBeR op 12-07-2007 18:14 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:47
Bij een APS camera kan je volgens mij het rolletje als deze nog niet vol is terugspoelen en uit de camera nemen en later alsnog gebruiken om vol te maken.

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-12-2025
Het ligt er ook aan hoe de camera terugspoelt. Laat hij een stukje film uitsteken of draait hij de hele film in het busje?

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:45
Waarschijnlijk zal de cam het filmpje geheel terugspoelen, dus eht wordt lastig om dat er weer uit te peuteren zonder alles te belichten. Ook is het mogelijk dat de cam eerst de gehele film naar de andere kant spoelt, en 'm dan elke keer een stukje inrolt na het maken van de foto. Dit heeft als voordeel dat de gemaakte foto's niet meer per ongeluk belicht kunnen worden, maar zou wel betekenen dat je gehele film vernaggelt is als je 'm er uit probeert te halen om ergens anders te gebruiken.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:13
Kan wel; ik heb dat nog gedaan.
Je filmpje doorspoelen (als je camera zo'n functie heeft). Er bestaande 'speciale' tools die je toelaten om het voorloopstrookje van de film terug uit het rolletje te peuteren, en dan kan je het dus in een ander toestel steken.

Maar, in dit geval kan je misschien idd beter gewoon een nieuw rolletje kopen, bespaart je wat moeite.
De 'tecniek' die ik beschreef, is vooral van toepassing als je een rolletje wilt vervangen waar je al wat foto's op gemaakt hebt, en waar je ook nog ongebruikte negatieven p hebt. Dan kan je de film doorspoelen, later terug lospeuteren, en -als je hebt opgeschrevn hoeveel opnamen je gemaakt hebt- kan je die film terug op de juiste positie brengen in je toestel. (toestel op manueel, kortste sluitertijd, kleinste diafragma, lensdop op je lens, en 'foto's maken' tot wanneer je terug op de eerstvolgende vrije positie komt.

https://fgheysels.github.io/

• rulus
Het toestel spoelt per foto door en rolt op het einde het rolletje weer op, dus normaal moet het lukken. In ieder geval bedankt voor de reacties allen :)

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 12:12
'tuurlijk kan dit.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• gratis_vodka
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 07:49

gratis_vodka

If you love it - shoot it!

sure, film retrievers! Vroegah regelmatig gedaan..

Oeps, ben ik nu officieel oud? ;)

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 12:12
gratis_vodka schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 21:39:
sure, film retrievers! Vroegah regelmatig gedaan..

Oeps, ben ik nu officieel oud? ;)
Dan ik ook. :D Handmatig filmtransport, helemaal zo gek nog niet.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03-2025

qadn

Pinnacle of Perversion

Genoeg nog gedaan met mijn oude minolta :)
sterker nog: vorige maand nog gedaan.
Je moet wat als je onverwacht overdag gaat schieten en je nog steeds je gevoelige film erin hebt.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:48

KatirZan

Wandelende orgaanzak

ach, als je een beetje handig bent in het pikdonker.....

dan kan je natuurlijk ook gewoon het rolletje er uit halen en in een andere camera doen ;)

Wabbawabbawabbawabba

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

wat je ook hebt zijn draagbare DoKa`s, In wezen gewoon een lichtdichte zak. Iedere fotograaf heeft zo`n ding. Daarin kan het makkelijk. Op e-bay vast wel te vinden voor een paar euri.
En de camera openen halverwege een rolletje koste op mijn oude canon 3 foto`s.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Gewoon even op een donkere plek in het huis (toilet, badkamer?) de camera openmaken en het rolletje terugspoelen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

bombadil schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 20:45:
wat je ook hebt zijn draagbare DoKa`s, In wezen gewoon een lichtdichte zak. Iedere fotograaf heeft zo`n ding. Daarin kan het makkelijk. Op e-bay vast wel te vinden voor een paar euri.
En de camera openen halverwege een rolletje koste op mijn oude canon 3 foto`s.
I dare to disagree ;)

Bericht hierboven

Verwijderd

Nou ben ik geen fotogaaf, maar waarom schiet je het rolletje niet doodleuk vol met het lensdopje erop? dan rolt ie daarna toch gewoon op of zeg ik nou iets heel doms?

Verwijderd

Gijsbert, de meeste toestellen die zelf het rolletje terugspoelen doen dat nogal bruut, en spoelen ook het invoerstrookje in. Dan moet je alsnog gaan prutsen met een haakje om die invoerstrook weer naar buiten te krijgen (met het risico van lichtinval) of in 't pikkedonker (of in een lichtdichte zak) de capsule openmaken en de invoerstrook weer naar buiten brengen.

Zo'n lichtdichte zak is overigens niet 100% lichtdicht: er zitten 2 openingen in waar je je handen in steekt. 't Veiligst is dan om een donker shirt met lange mouwen te dragen, zodat het buitenlicht moeilijker via je huid naar binnen kan.
Pagina: 1