Speedtouch 780WL Voip & Kabelinternet

Pagina: 1
Acties:
  • 205 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• The Collector
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-02 09:29
Ik heb pas voor mijn schoonouders een nieuwe WLAN router moeten uitzoeken die ook VOIP ondersteunde (ze hebben @home internet via de kabel). Na uren op GoT en google te hebben rondgezocht ben ik dus bij de 780WL uitgekomen...

Toen die eindelijk binnen was keek ik naar dat kastje en miste ik de WAN poort. Om maar over n00b-isme te spreken |:( Anyway, terug sturen zit er niet meer in (was al opgehangen met de schroefjes en het boor-mal-blaadje zit al vol met gaten). Ben nog wel binnen de 7 dagen, maar ja.

Nou, ik heb het dus al voorelkaar om via de oude router (sweex kastje) op internet te komen (dhcp uitzetten op de 780wl), dus het wifi en internet gebeuren komt wel goed. Wat mijn eigenlijke vraag is, kan ik de voip mogelijkheid gebruiken als dit niet via de adsl-poort gaat? Ik heb al via telnet zitten kijken of hier iets over te vinden is, heb ookal in de andere router poort 5060 doorgelust op ip 192.168.1.254 (ip van de 780wl).

Ik ben het aan het testen via een account op voipbuster dat ik zojuist heb aangemaakt. Maar er blijft staan Disabled/Not OK. Ik weet dus niet op dit ligt aan voipbuster, missende adsl, of gewoon verkeerde instellingen op een van de routers!?

Als het nu echt niet lukt wil ik hem zelf nog wel hebben, maar had er niet echt op gerekend om nog 100+euro uit te geven voor zo'n kastje (TweakDSL + Asus modem hier).

• TigZ
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-03 23:47

TigZ

Bericht inclusief spelfouten !

Je zal een standaard route (0.0.0.0/0) naar je huidige gateway (sweex router) moeten instellen. Dit kan je via telnet instellen:

menu -> ip -> rtadd

Nu heeft je speedtouch geen verbinding met je internet omdat hij verwacht dat dit via adsl loopt. portforwarding op je sweex router zal nu nog niet werken. De speedtouch weet nog niet dat hij zich bij die router moet melden voor het internet.

• The Collector
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-02 09:29
Ik heb de route toegevoegd, internet werkt nog gewoon, maar het Voip gedeelte geeft nog steeds aan Disabled/Not OK. Ik ga dalijk eerst proberen de 780WL op m'n eigen TweakDSL aan te sluiten en te kijken of het dan wel werkt...

• TigZ
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-03 23:47

TigZ

Bericht inclusief spelfouten !

Je hebt de route wel toegevoegd op de speedtouch neem ik aan, en niet op de sweex :) Heb je gecontroleerd of je vanuit de speedtouch (via telnet) kan pingen naar een adres op het internet? Mocht dat niet lukken, dan is de route waarschijnlijk vekeerd ingesteld.

Als eerste zou ik namelijk kijken of de speedtouch het internet kan benaderen, daarna pas kijken of er een voip configuratie probleem is.