G.E.I.L geheugen i.c.m. Asus P5B geeft instabiliteit

Pagina: 1
Acties:

• Life
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-12-2024
Sinds enkele weken heb ik een nieuwe computer samengesteld. Gelijk vanaf het begin begon ik problemen te ondervinden m.b.t. het uitpakken van RAR bestanden. Vele CRC errors die constant per file verwisselden. De bestanden waren dus niet corrupt, maar de checks gaven ze wel aan als corrupt. Na veel gepruts en getest ben ik erachter gekomen dat het probleem aan mijn geheugen ligt, ook al gaf Memtest geen fouten aan.

Op dit moment ziet mijn systeem er als volgt uit:
  • ASUS P5B
  • INTEL CORE 2 DUO E6600 (niet overgeclocked)
  • G.E.I.L. 2X 1GB PC2-6400 DUAL CHANNEL (4-4-4-12)
  • POWERCOLOR RX1950PRO XTREME 512MB
  • Tagan TG430-U15, 430W (ATX 2.02, PCI-e)
Het geheugen draait dus als Dual Channel op mijn systeem. Nadat ik 1 module eruit had gehaald, was het probleem gelijk weg. Je zou denken dat de andere module dus kapot was, maar dat was echter het probleem niet. De andere module werkte namelijk ook perfect zolang de ander er niet bij was.

Het probleem in het kort dus: Geheugen werkt niet goed (crashes in spellen, CRC errors bij RAR bestanden) als ik 2 modules naast elkaar draai, maar wel als ik er 1 draai. Incompatibiliteit neem ik aan.

Wat heb ik al geprobeerd?
  • Voltages van het geheugen op 1.8 t/m 2.1 geprobeerd.
  • Geheugen settings op default gelaten (dus geen 4-4-4-12)
  • Bios geflashed met nieuwste versie (versie 1501)
  • Memtest gedraaid zonder fouten
Op dit moment werkt mijn computer dus stabiel en kan ik er alles mee, op het feit na dat ik nu op maar 1GB geheugen draai.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:26
Denk eerder dat je mobo een beetje gammel is. (dual channel aansturing vanuit de chipset)

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-04 22:03
Problemen komen mij bekent voor. Ik heb zelf ook een P5B (deluxe wifi) en zo'n Geil setje (de tweede de eerste is rma gegaan).

Ik draai het setje nu stabiel (en de proc overklokt) op 333 FSB, 4-4-4-12 en geheugen voltage op auto.
Heb dus het geheugen ingesteld op 266 (1:1) en de fsb vervolgens op 334. Daardoor loopt mijn cpu (C2D 6600) effectief 3.0 i.p.v. 2.4ghz.
Als ik het geheugen op 2.1v zet wordt het systeem instabiel.

Do as I say, don't do as I do.

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:42
Wat je nog kan proberen (ik kan dat niet goed opmaken uit je verhaal of je het al geprobeerd hebt) is de dimms in de andere sloten te duwen (dus niet 1 en 3, maar 2 en 4).

Het kan zijn dat 1 van de kanalen van je chipset stuk is zoals hierboven wordt geopperd. Er is een kans dat het in de andere 2 sloten wel goed gaat. Indien dit wel goed gaat zit er zeker een defect in je chipset/sloten.

UNOX: The worst operating system

• Life
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-12-2024
Sjoko schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 17:57:
Wat je nog kan proberen (ik kan dat niet goed opmaken uit je verhaal of je het al geprobeerd hebt) is de dimms in de andere sloten te duwen (dus niet 1 en 3, maar 2 en 4).

Het kan zijn dat 1 van de kanalen van je chipset stuk is zoals hierboven wordt geopperd. Er is een kans dat het in de andere 2 sloten wel goed gaat. Indien dit wel goed gaat zit er zeker een defect in je chipset/sloten.
Ik heb dit zojuist geprobeerd en het leverde hetzelfde resultaat op als eerst. Dus CRC errors en instabiliteit.

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:42
Hmm.. Dan is het lastig. Wie ga je de schuld geven: ASUS of GEIL. Staat het GEIL geheugen op de certified list? Probeer anders 2 dimms te regelen die er wel op staan. Als dat ook niet stabiel draait -> mobo stuk. Als dat wel stabiel draait kan je helaas alleen zeggen dat de combinatie niet lekker draait, maar niet of het GEIL geheugen stuk is of niet.

UNOX: The worst operating system

• jj71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-03 14:45
Ik denk niet dat het zo is dat GEIL geheugen incompatible is met de Asus P5B (of omgekeerd): ik heb hier sinds augustus vorig jaar een P5B met 2 x 1 GB 800 MHz GEIL geheugen en heb hier nog nooit een probleem mee gehad. (CPU is een E6600).

Ik moet voor dit geheugen de snelheid wel handmatig in de BIOS op 800 MHz zetten, anders draait het standaard op 667 MHz. (Dat dit nodig is staat gewoon in de handleiding van de P5B).

[ Voor 28% gewijzigd door jj71 op 12-07-2007 19:47 ]

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Ik had een soortgelijk probleem op m'n GA-965P-DS3P rev 3.3 MOBO met ook GEIL 2 GB PC-6400 DC 4-4-4-12. M'n configuratie faalde telkens bij de Orthos Stress Test, ik had af en toe random foutjes, crashes in spellen en af en toe BSOD's terwijl Memtest gewoon een full pass gaf. Het geheugen stond toen ik het kocht niet in de memory support list van Gigabyte (en wellicht nu nog steeds niet).

Bij mij kwam het doordat het geheugen op mijn board standaard op 1,8V loopt terwijl het volgens de spec's van GEIL tussen de 1,9V en 2,3V moet draaien. Nu ik al een tijdje die 0,1V (meer is niet nodig) die het geheugen nodig heeft erbij heb gedaan heb ik geen problemen meer (zelfs niet met een lichte OC), maar jij zegt dat je alle voltages al heb geprobeerd dus wat het dan zou kunnen zijn............ :?

Ik heb overigens wel alle instellingen handmatig op het max. haalbare (latencies enz.) moeten zetten omdat de SPD niet standaard de snelste instellingen communiceert.

Ik weet niet precies of jij hetzelfde type heb maar als ik kijk bij de reviews bij Alternate van geheugen van hetzelfde merk en dezelfde specs, zijn er meer mensen met een P5B zonder problemen.

[ Voor 20% gewijzigd door temp00 op 12-07-2007 20:07 ]

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Pagina: 1