Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[SQL] InnerJoin een InnerJoin

Pagina: 1
Acties:
  • 351 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DNA_Saint
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:56

DNA_Saint

Go Go Gadget Ondertitel!

Topicstarter
Ik heb een vraagje over InnerJoin.
Ik heb een database met 3 tabellen.
In 1e tabel zit data en een id van tabel 2.
in tabel 2 zit weer data en een id van tabel 3.

Nu join ik de data van tabel1 en en tabel2 met elkaar en dit werkt.
Maar hoe join ik tabel 3 bij tabel 2?

mijn qeury:
PHP:
1
$query  = "SELECT straat FROM postcode INNER JOIN straat ON postcode.straatID = straat.straatID WHERE postcode = '" . $_POST['postcode'] . "'";

Afbeeldingslocatie: http://img456.imageshack.us/img456/6711/databaseae8.jpg
oftwel...
In hoofdtabel is Postcode.
tabel 2 = straat
tabel 3 = plaats

wat ik dus wil is dat ik bij straat ook weer inner join...

Huub Huub Barbatruc!

• Icelus
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Na de eerste INNER JOIN en voor de WHERE kun een 2e JOIN geven voor de 3e tabel.
Koppel dan de plaats-ID aan de stratentabel.

[ Voor 26% gewijzigd door Icelus op 12-07-2007 17:12 ]

Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment

• DNA_Saint

DNA_Saint

Go Go Gadget Ondertitel!

Topicstarter
maar hoe kan ik dan een rij selecten?

Huub Huub Barbatruc!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:48
Dit is gewoon in een willekeurige SQL tutorial terug te vinden.
SELECT *
FROM TABEL1 INNER JOIN TABEL2 ON tabel1.bla = tabel2.bliep
INNER JOIN TABEL 3 ON tabel2.melk = tabel3.fwop

Maar zowiezo vind ik jouw DB model eigenaardig. Een postcode is toch niet afhankelijk van een straat / plaats ? Imho zou je een tabel hebben met postcodes, een met straten die terug te vinden zijn in een bepaalde postcode (postcodeId dus in de tabel straat), en dan evt een plaats tabel die aangeeft waar die plaats ligt (in welke straat).

[ Voor 5% gewijzigd door whoami op 12-07-2007 17:15 ]

https://fgheysels.github.io/

• DNA_Saint

DNA_Saint

Go Go Gadget Ondertitel!

Topicstarter
nee...ik heb dit omdat je adres/plaats/provincie automatisch wordt ingevuld als je postcode invoert.
heb zo'n postcode database :)

Huub Huub Barbatruc!

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

qn nna 👌

offtopic:
Sinds wanneer is InnerJoin PHP ? Dat is MySQL !

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

• whoami
k8skaaay schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 17:25:
offtopic:
Nee, dat is SQL. Gewoon de taal. Niets MySQL specifiek dus.

• whoami
DNA_Saint schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 17:16:
nee...ik heb dit omdat je adres/plaats/provincie automatisch wordt ingevuld als je postcode invoert.
heb zo'n postcode database :)
Dus, als ik jou zeg dat mijn postcode 8570 is, dan weet jij direct in welke straat ik woon enzo... straf.

Zowiezo is het onzin om je straat-id in je postcode tabel te zetten. Als je dit doet, dan kan iedere postcode maar één straat hebben, en een straat kan aan meerdere postcodes hangen.
Me dunkt dat dit toch omgekeerd is.

[ Voor 24% gewijzigd door whoami op 12-07-2007 17:30 ]

• DNA_Saint

DNA_Saint

Go Go Gadget Ondertitel!

Topicstarter
@k8skaaay: foutje :P

maare...dit is mijn query nu, maar krijg de Unknow column in 'on clause' fout:
PHP:
1
$query  = "SELECT * FROM postcode INNER JOIN straat ON postcode.straatID = straat.straatID INNER JOIN plaats ON straat.PlaatsID = Plaats.PlaatsID WHERE postcode = '" . $_POST['postcode'] . "'";
whoami schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 17:29:
[...]

Dus, als ik jou zeg dat mijn postcode 8570 is, dan weet jij direct in welke straat ik woon enzo... straf.

Zowiezo is het onzin om je straat-id in je postcode tabel te zetten. Als je dit doet, dan kan iedere postcode maar één straat hebben, en een straat kan aan meerdere postcodes hangen.
Me dunkt dat dit toch omgekeerd is.
database zit eigenlijk iets ingewikkelder in elkaar, maar heb het even vermakkelijkt om het hier te kunnen posten.

Maar idd, als ik jouw postcode weet weet ik waar je woont...alleen nog wel de 2 letters erbij.
maar dit is gewoon publieke informatie

[ Voor 52% gewijzigd door DNA_Saint op 12-07-2007 17:32 ]

Huub Huub Barbatruc!

• Cobalt
  • Laatst online: 18-10 18:00
k8skaaay schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 17:25:
offtopic:
offtopic:
dat is ook geen MySQL dat is een database maar gewoon een SQL

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

qn nna 👌

Weet ik, maar ik bedoel; in dit geval is het MySQL :).

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

• whoami
En op basis van wat maak je dat uit ? :)

• Icelus
  • Niet online
DNA_Saint schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 17:30:
@k8skaaay: foutje :P

maare...dit is mijn query nu, maar krijg de Unknow column in 'on clause' fout:
PHP:
1
$query  = "SELECT * FROM postcode INNER JOIN straat ON postcode.straatID = straat.straatID INNER JOIN plaats ON straat.PlaatsID = Plaats.PlaatsID WHERE postcode = '" . $_POST['postcode'] . "'";
Moet PlaatsId met een kleine letter, net als straatID?

[ Voor 62% gewijzigd door Icelus op 12-07-2007 18:15 ]

Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment

• whoami
DNA_Saint schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 17:30:

[...]

database zit eigenlijk iets ingewikkelder in elkaar, maar heb het even vermakkelijkt om het hier te kunnen posten.

Maar idd, als ik jouw postcode weet weet ik waar je woont...alleen nog wel de 2 letters erbij.
Nu weet ik niet hoe het NL'se postcode systeem in elkaar steekt, maar dit lijkt me sterk.

Trouwens, mijn eerdere statement blijft staande: met het geen jij post, kan een gemeente / postcode slechts 1 straat hebben, en kan een straat in meerdere gemeentes liggen.

Hmm, in NL is een postcode straatgebonden, in Belgie is dat dus gemeente-gebonden.

[ Voor 6% gewijzigd door whoami op 12-07-2007 19:32 ]

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:02

Dido

heforshe

offtopic:
whoami: in Nederland is 3073NK-124 een volledig en eenduidig adres. 1 straat kan inderdaad meerdere postcodes hebben, maar andersom komt vziw niet voor.

Wat betekent mijn avatar?

• whoami
Zoals ik in m'n vorige post zei is dit dus anders dan in Belgie, vandaar de verwarring idd. :)

• JKVA
  • Niet online

JKVA

Design-by-buzzword fanatic

whoami schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 19:16:
[...]

Nu weet ik niet hoe het NL'se postcode systeem in elkaar steekt, maar dit lijkt me sterk.

Trouwens, mijn eerdere statement blijft staande: met het geen jij post, kan een gemeente / postcode slechts 1 straat hebben, en kan een straat in meerdere gemeentes liggen.

Hmm, in NL is een postcode straatgebonden, in Belgie is dat dus gemeente-gebonden.
Een postcode i.c.m. huisnummer is een unieke locatie, ofwel jouw huis. Postcodes kunnen voor meerdere straten gebruikt worden, maar dan mogen er geen huisnummer conflicten zijn, zodat de uniek regel blijft bestaan.

Verschil met Belgie, waar een postcode alleen maar 4 cijfers bevat en dus alleen de regio aangeeft. In Nederland wordt de postcode ook nog gevolgd door 2 letters om de straat (en soms wijk) aan te geven.

bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Postcode

Fat Pizza's pizza, they are big and they are cheezy

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:19

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Dido schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 19:33:
offtopic:
whoami: in Nederland is 3073NK-124 een volledig en eenduidig adres. 1 straat kan inderdaad meerdere postcodes hebben, maar andersom komt vziw niet voor.
Volgens mij is het juist andersom. 1 straat heeft altijd maar 1 postcode, terwijl een postcode wel verschillende straten kan hebben (waarbij de huisnummers van die straten tezamen echter wel uniek zijn).

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Verwijderd

.oisyn schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 20:50:

Volgens mij is het juist andersom. 1 straat heeft altijd maar 1 postcode, terwijl een postcode wel verschillende straten kan hebben (waarbij de huisnummers van die straten tezamen echter wel uniek zijn).
Nee, het kan allebei. Er zijn straten die samen een postcode hebben, maar in een postcode zijn nooit twee gelijke huisnummers. Een postcode + huisnummer is dus een uniek adres.
Maar er zijn ook straten die meerdere postcodes bevatten. In mijn straat (met zo'n 50 huizen) zijn 4 postcodes. Dit komt zelfs heel veel voor.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Wat een inefficiente manier om om te gaan met de postcode-space :)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nee hoor. :) Postcodes worden namelijk ook door postbodes gehanteerd. Door op postcode te sorteren is je stapel post al gegroepeerd op straatdeel. Dit maakt het uiteindelijke sorteren een stuk eenvoudiger.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:02

Dido

heforshe

.oisyn schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 21:17:
Wat een inefficiente manier om om te gaan met de postcode-space :)
Ligt eraan wat je prioriteiten zijn. Met vier cijfers en 2 letters heb je een kleine 6,8 miljoen postcodes. Space genoeg om die postcode eens efficient te maken, lijkt me dan.
Met slechts 10 huizen per postcode heb je genoeg space voor tig keer Nederland, en je kunt ieder adres uniek identificeren met PC+huisnummer.

Op wat voor manier zou jij het efficienter willen gebruiken? Als je echt PC-space wilt besparen geef je de even nummers postcode 0 en de oneven nummers postcode 1, dan heb je 1 bit optimaal gebruikte PC-space, maar wat is het nut ervan?

Wat betekent mijn avatar?

• AndriesLouw
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06:33
Postcode database?
(/me zou dit opvragen bij Google Maps, om zo dataverkeer en ruimte te besparen ;))

Ideaal dat Google Maps, nooit meer een postcode, of wat voor locatie-gerelateerde database dan ook meer nodig. (IP-to-location uitgezonderd).

Maar volgens mij zijn de relaties in NL:

postcode -> plaats | many -> one (meerdere postcodes per plaats, postcode kan niet in meerdere plaatsen voorkomen)
postcode -> straat | many -> many (meerdere postcodes per straat, postcode tegelijk in meerdere straten liggen (straat postcodegebied loopt door))

Een postcode ligt in 1 plaats, maar kan in meerdere straten liggen ("Twee verschillende straten hebben vaak een verschillende postcode. Er bestaan echter vele duizenden postcodes die voor meer verschillende straten gebruikt worden." bron)

Dus:
tabel postcode
-id
-postcode
-plaats_id

tabel straat
-id
-straatnaam

tabel straat_postcode
(-id)
-postcode_id
-straat_id

Edit:
tabel plaats
-id
-plaatsnaam

[ Voor 3% gewijzigd door AndriesLouw op 12-07-2007 21:42 . Reden: Tabelleke vergeten ]

Specificaties | AndriesLouw.nl

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 27-11 02:21
Lang lang geleden heb ik Postcodeboek Pro ontwikkeld... dus hier mijn 2c

De kleinste eenheid is een zogeheten 'postcodereeks'. Dit is een regel uit het oude postcodeboek (voor degenen die zich dat nog herinneren), bijvoorbeeld
1000AA Postbus 1..49 oneven Amsterdam
Meerdere postcodereeksen kunnen verwijzen naar dezelfde postcode, zo hebben postbussen 2..50 (even) dezelfde postcode. Het is niet zo dat alle reeksen van dezelfde postcode op een straat liggen, er zijn uitzonderingen. Ik meen dat het enkele tientallen zijn.

Als je een postcode en huisnummer weet kan je de straat en woonplaats bepalen. Dit is niet helemaal waar, er geldt een andere adressering voor woonboten en woonwagens omdat deze geen huisnummers maar namen hebben; ook wordt voor nieuwe woonwijken en straten niet onmiddelijk een nieuwe postcode bepaald: TNT hanteert een voorlopige postcode, zijnde de wijkcode (de vier cijfers) zonder letters.
Soms moet TNT zich in vreemde bochten wringen om dit waar te maken, vooral bij gemeentelijke herindelingen waarbij soms woonplaatsgrenzen verschuiven. Hierdoor krijgen vele woningen nieuwe postcodes.

De daadwerkelijke gegevens kan je aanschaffen bij Cendris in Rijswijk, een dochter van TNT. Je kan een maandabonnement afsluiten.

Toen ik aan Pcpro werkte had Nederland ruim 480.000 postcodereeksen, 210.000 straten, 2500 woonplaatsen en 500 gemeenten. Het aantal verschillende postcodes ken ik niet, dat kwam niet in het datamodel voor.

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-10 10:22
AndriesLouw schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 21:36:
Postcode database?
(/me zou dit opvragen bij Google Maps, om zo dataverkeer en ruimte te besparen ;))

Ideaal dat Google Maps, nooit meer een postcode, of wat voor locatie-gerelateerde database dan ook meer nodig. (IP-to-location uitgezonderd).

Maar volgens mij zijn de relaties in NL:

postcode -> plaats | many -> one (meerdere postcodes per plaats, postcode kan niet in meerdere plaatsen voorkomen)
postcode -> straat | many -> many (meerdere postcodes per straat, postcode tegelijk in meerdere straten liggen (straat postcodegebied loopt door))

Een postcode ligt in 1 plaats, maar kan in meerdere straten liggen ("Twee verschillende straten hebben vaak een verschillende postcode. Er bestaan echter vele duizenden postcodes die voor meer verschillende straten gebruikt worden." bron)

Dus:
tabel postcode
-id
-postcode
-plaats_id

tabel straat
-id
-straatnaam

tabel straat_postcode
(-id)
-postcode_id
-straat_id

Edit:
tabel plaats
-id
-plaatsnaam
Misschien dom, maar waar laat je je huis nummer nu? gewoon achter straat?
ik vind het wel erg omslachtig allemaal overigens, je hebt nu voor elke adres element een aparte tabel; postcode, adres, plaats ... pssst, hoe zit het met postbus?

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Dido schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 21:29:
[...]

Ligt eraan wat je prioriteiten zijn. Met vier cijfers en 2 letters heb je een kleine 6,8 miljoen
6.057.000, om precies te zijn ;)
0000 t/m 0999 en SS, SA en SD doen niet mee.

Daarnaast staan de cijfers voor een gemeente/stad, en met dat systeem heb je al meteen een stuk minder mogelijkheden. Als een gemeente slechts 1 getal gebruikt, dan mag hij "maar" maximaal 673 straten hebben (tenzij ze meerdere straten aan dezelfde postcode koppelen).

Overigens bedoelde ik het niet zo heel erg serieus.

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik kan natuurlijk weinig zeggen over andere gemeenten, maar voor de (kleine) gemeente hier zijn twee getallen gealloceerd.

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 13-07-2007 00:25 ]

• AndriesLouw
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06:33
Huisnummer? Dat zal in een aparte tabel moeten.

De tabellen die we hier gebruiken zijn om een postcode te verbinden met een straatnaam en plaatsnaam, dit is wat jij wilt, en op deze manier heb je geen dubbele gegevens.

In de volgende tabel sla je dus het adres op

tabel adresgegevens
-id
(-voornaam)
(-achternaam)
-postcode_id
-huisnummer

Met de volgende query haal je van een postcode de bijbehorende straatnaam, en plaatsnaam op:

SQL:
1
SELECT straat.straatnaam AS straatnaam, plaats.plaatsnaam AS plaatsnaam FROM straat, postcode, straat_postcode, plaats WHERE straat.id = straat_postcode.straat_id AND postcode.id = straat_postcode.postcode_id AND postcode.plaats_id = plaats.id AND postcode.postcode = '8607HM';

En hiermee alle adresgegevens van id # 1:

SQL:
1
SELECT adresgegevens.huisnummer AS huisnummer, straat.straatnaam AS straatnaam, plaats.plaatsnaam AS plaatsnaam, postcode.postcode AS postcode FROM straat, postcode, straat_postcode, plaats, adresgegevens WHERE straat.id = straat_postcode.straat_id AND postcode.id = straat_postcode.postcode_id AND postcode.plaats_id = plaats.id AND adresgegevens.postcode_id = postcode.id AND adresgegevens.id = 1;

En hiermee alle adres gegevens:

SQL:
1
SELECT adresgegevens.huisnummer AS huisnummer, straat.straatnaam AS straatnaam, plaats.plaatsnaam AS plaatsnaam, postcode.postcode AS postcode FROM straat, postcode, straat_postcode, plaats, adresgegevens WHERE straat.id = straat_postcode.straat_id AND postcode.id = straat_postcode.postcode_id AND postcode.plaats_id = plaats.id AND adresgegevens.postcode_id = postcode.id ORDER BY adresgegevens.id

(De queries zijn niet getest)

Omdat ik me verveel, let er wel op dat deze .sql een database genereert die non-relationeel is, ik adviseer dan ook om InnoDB te gebruiken i.p.v. MyISAM, en de juiste INDEXen en FOREIGN keys te setten. Kijk ook even of de veldtypes zo goed zijn, plaatsnamen en straatnamen kunnen langer zijn dan varchar(40), net zoals een huisnummer van int(3)

[ Voor 79% gewijzigd door AndriesLouw op 13-07-2007 01:09 ]

Specificaties | AndriesLouw.nl

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Free rider schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 23:33:
Het is niet zo dat alle reeksen van dezelfde postcode op een straat liggen, er zijn uitzonderingen. Ik meen dat het enkele tientallen zijn.
Nee, dat zijn er veel meer.
Als je een postcode en huisnummer weet kan je de straat en woonplaats bepalen. Dit is niet helemaal waar, er geldt een andere adressering voor woonboten en woonwagens omdat deze geen huisnummers maar namen hebben
Niet waar, dan kan je de postcodereeks vinden met huisnr 0 t/m 0 en de straatnaam heeft dan een suffix 'AB' of 'WW'. Je weet dus wel de straat en plaats.
De daadwerkelijke gegevens kan je aanschaffen bij Cendris in Rijswijk, een dochter van TNT. Je kan een maandabonnement afsluiten.
Of bij postcode.nl, of als webservice bij webservices.nl.
Mister_X schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 23:56:
ik vind het wel erg omslachtig allemaal overigens, je hebt nu voor elke adres element een aparte tabel; postcode, adres, plaats
Het is gewoon een genormaliseerde DB. Joins (en zeker zulke eenvoudige als deze) zijn niet eng. 1 grote tabel met voor elk adres een rij met alle data, dat is pas eng. ;)
... pssst, hoe zit het met postbus?
Is ook te vinden op reeds gegeven wiki links, maar dat is gewoon een postcode reeks welke een relatie heeft naar een straat met naam postbus.

Maar goed, dit topic gaat over hoe meer dan 2 tabellen te joinen. Het datamodel is (voor NL) gewoon goed, afgezien dat je ook de huisnummers moet weten omdat je zonder huisnr niet zeker weet welke straat bij een postcode hoort.
.oisyn schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 00:11:
Daarnaast staan de cijfers voor een gemeente/stad, en met dat systeem heb je al meteen een stuk minder mogelijkheden. Als een gemeente slechts 1 getal gebruikt, dan mag hij "maar" maximaal 673 straten hebben (tenzij ze meerdere straten aan dezelfde postcode koppelen).
Een plaats (laat staan gemeente) kan al een aantal wijkcodes (de 4 cijfers) gebruiken. En een postcode kan bij meerdere (delen van) straten gebruikt worden.
AndriesLouw schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 00:42:
Huisnummer? Dat zal in een aparte tabel moeten.

De tabellen die we hier gebruiken zijn om een postcode te verbinden met een straatnaam en plaatsnaam, dit is wat jij wilt, en op deze manier heb je geen dubbele gegevens.
Of ipv aanklooien zorg je ervoor dat je een via legale wijze verkregen postcode db gebruikt. Je wil heel behulpzaam zijn, maar het datamodel kan niet het probleem zijn, daar zorgt de dataprovider wel voor.

[ Voor 23% gewijzigd door Voutloos op 13-07-2007 08:31 ]

{signature}

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-11 23:24

BikkelZ

CMD+Z

Free rider schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 23:33:
Meerdere postcodereeksen kunnen verwijzen naar dezelfde postcode, zo hebben postbussen 2..50 (even) dezelfde postcode. Het is niet zo dat alle reeksen van dezelfde postcode op een straat liggen, er zijn uitzonderingen. Ik meen dat het enkele tientallen zijn.
3316 AS bijvoorbeeld.

Ook heb je postcodes die van 1-11 en van 8-112 lopen, ook erg lastig als je een huisnummercheck wilt doen.

iOS developer

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-11 23:24

BikkelZ

CMD+Z

DNA_Saint schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 17:30:Maar idd, als ik jouw postcode weet weet ik waar je woont...alleen nog wel de 2 letters erbij.
Right :X

iOS developer

• stappel_
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-11 19:32
Voutloos schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 08:23:
[...]
Of bij postcode.nl
[...]
Of ipv aanklooien zorg je ervoor dat je een via legale wijze verkregen postcode db gebruikt. Je wil heel behulpzaam zijn, maar het datamodel kan niet het probleem zijn, daar zorgt de dataprovider wel voor.
die van postcode.nl is dus niet zo lekker. wij hedden die ook aangeschaft en ik zag een probleem in hun definitie. een bepaald veld was in hun model een int geloof ik en in de data stond daar een twee spaties; of totaal geen data dus `` (moet dit even uit mijn hoofd doen), daar stopte de officiele import geheel op. ik hun dus gemailt van jullie model klopt niet. krijg je antwoord terug: ja hoor hij mag ook leeg zijn.
ja en? dat zei ik niet, je definitie van je model klopt niet. en weer: ja hij mag ook leeg zijn.
ja dan stop ik er ook mee hoor. dan moet je het zelf ook maar weten.

Ubero: #2, Euler: #1, GOT: #1, Des: #1, Zeta: #1, Eon: #3, OGR-24: #3, OGR-25: #7,
LM: #7, AP: #5, DF: #19, D2OL: #37, SOB: #50, TSC: #63, RC5: #96

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-11 08:35

curry684

left part of the evil twins

Verwijderd schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 20:58:
[...]

Nee, het kan allebei. Er zijn straten die samen een postcode hebben, maar in een postcode zijn nooit twee gelijke huisnummers. Een postcode + huisnummer is dus een uniek adres.
Maar er zijn ook straten die meerdere postcodes bevatten. In mijn straat (met zo'n 50 huizen) zijn 4 postcodes. Dit komt zelfs heel veel voor.
In beginsel is het Nederlandse systeem identiek aan het Belgische systeem, met een numerieke code per 'regio'. In NL heeft men echter ook de 26*26 lettercombinaties toegevoegd om reeds vroeg in het sorteringsproces geautomatiseerd de postfiltering op routes en wijken te kunnen uitsplitsen. Hierdoor kan het dus inderdaad voorkomen dat lange straten in meerdere volledige postcodes zitten, of zelfs in meerdere numerieke codes: de Boschdijk in Eindhoven zit dankzij een lengte van ruim 10 kilometer in 6 verschillende postcodegebieden van 5612 tot 5627, en in totaal in 34 volledige postcodes. De gemeente Eindhoven als geheel is 5600 tot 5670 oid uit het blote hoofd. Zelfs postbussen zijn afgekapt op 50 per volledige postcode.

Professionele website nodig?

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-11 21:02
En om het verder nog interessanter te maken: over het algemeen hebben postbussen eigen postcodes, meestal eindigend op een 0. Maar in een aantal gevallen (iets van 5 postcodes tegenwoordig dacht ik) delen postbussen hun postcode met straatadressen.

Verder zijn er echte (naast de tijdelijke zoals hierboven beschreven) postcodes en adressen welke alleen een 4 positie postcode hebben, dit gebeurd bijvoorbeeld bij tankstations langs een rijksweg.

En over postcode.nl en webservices, dat zijn dacht ik resellers van Cendris. Cendris is de enige leverancier van postcodedata waar uiteindelijk alles weer op uitkomt.

[ Voor 20% gewijzigd door DaCoTa op 17-07-2007 13:57 ]

• curry684

curry684

DaCoTa schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 13:55:
En om het verder nog interessanter te maken: over het algemeen hebben postbussen eigen postcodes, meestal eindigend op een 0.
Neuj postcodes beginnen (meestal?) wel op de gemeentelijke code, maar nummeren gewoon door. Mijn postbus in Eindhoven zit in 5602 BS.

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-11 21:02
curry684 schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 14:04:
[...]
Neuj postcodes beginnen (meestal?) wel op de gemeentelijke code, maar nummeren gewoon door. Mijn postbus in Eindhoven zit in 5602 BS.
Ok, kleine nuance van 'meestal': 64,5% van alle postbussen hebben een postcode waarvan de 4 positie postcode eindigd op een 0. ;)

0: 293737
1: 34838
2: 18881
3: 21365
4: 17075
5: 19304
6: 14266
7: 12863
8: 14915
9: 8085

edit:
Nee, 10 minuten frotten met table codes om het hier fatsoenlijk op beeld te krijgen :+

[ Voor 22% gewijzigd door DaCoTa op 17-07-2007 14:17 ]

• curry684

curry684

offtopic:
10 minuten gedaan over die simpele SQL-query? :+

Verwijderd

Als ik jullie discussie zo lees heb ik 1 tip: Als je wilt weten hoe het postcodesysteem in elkaar zit moet je de brochure van www.Cendris.nl downloaden. Daarin staat het hele postcodesysteem uitgelegd en alle mogelijke uitzonderingen en de verschillende adres schrijfwijzen die je kan hanteren. Bijvoorbeeld heeft een lantaarnpaal ook een postcode? Cendris is de leverancier van de postcodetabel en je kunt daar ook een testset downloaden
Pagina: 1