Wireless verbinding met twee netwerken tegelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• l0n3w012ph
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-01 11:08
Een half jaar geleden ongeveer heb ik voor een vriend zijn draadloos netwerk geinstalleerd. Hij internet via Tele2 met een bijgeleverde draadloos modem. IP-adressen heb ik op DHCP gezet en ik het WEP-beveiliging ingesteld (niet de beste, ik weet het, maar voor hem was het voldoende). Routerwachtwoord aangepast en zijn BSSID 'Arjan' genoemd zodat hij snel zijn eigen netwerk kon vinden (althans dat dacht ik, zie hieronder).

Alles verliep probleemloos tot een week geleden. Hij kreeg namelijk moeilijk verbinding meer en soms was de enige oplossing de stroom van de wifi-modem af, weer inpluggen en dan had hij weer eventjes verbinding. Eergisteren bij hem geweest en wat ik daar zag, had ik nog nooit meegemaakt.

Inderdaad was de verbinding moeilijk te maken. Soms was de verbinding er, meestal niet. Als ik met Windows probeerde de draadloze netwerken te scannen werden er 5 gevonden (ook Netstumbler detecteerde er 5). Resultaten:

BSSID Encryptie SNR Signal
Netwerk A Nee 30 -90
Netwerk B Ja 40 -80
Netwerk C Ja 45 -85
Konings_netwerk Nee 50 -70
DV201AM Nee 60 -50

Het netwerk 'Arjan' (zijn netwerk dus) werd niet gevonden. Toch had hij soms verbinding. Intikken in de browser: http://192.168.1.1 leverde mij een inlogscherm voor een WRT54G-router op (een Linksys), dus niet zijn wifi-modem. Waarschijnlijk had hij dus verbinding via het Konings_netwerk (sinds dat deze buurman namelijk wireless internet had, zijn bij hem ook de problemen opgetreden volgens hem). Het inlogscherm van zijn Tele2-modem kreeg ik niet te pakken. Zijn IP-adres met Tele2 lag wel in dezelfde range als die van de Linksys 192.168.1.X, dus dat zou het kunnen verklaren alhoewel zijn verbinding wel versleuteld is ingesteld, dus dat is me nog ff onduidelijk.

Maar wat me nog meer verbaasde was het feit dat ik plotseling WEL verbinding kreeg met 'Arjan', dus nu stond er:

BSSID Encryptie SNR Signal
Netwerk A Nee 30 -90
Netwerk B Ja 40 -80
Netwerk C Ja 45 -85
Konings_netwerk Nee 50 -70
DV201AM Nee 60 -50
Arjan Ja 70 -40

Vervolgens heb ik in Windows de overige netwerken uitgesloten om verbinding mee te maken voor zijn laptop en daarnaast 'Arjan' als zijn voorkeursnetwerk ingesteld. Tevens gaf ik zijn laptop een vast IP-adres mee -> weer geen verbinding.

Toen zag ik op de doos van zijn router dat zijn Tele2 modem OOK een DV201AM-typenummer heeft... Wacht eens even dacht ik: welke is nu zijn modem? Of is er nog een Arjan in de buurt en heb ik me vergist dat ik zijn naam niet aangepast had?? Geprobeerd verbinding te maken via DV201AM als voorkeursnetwerk maar dat lukte moeizaam: wegvallende verbinding en op een gegeven moment was die helemaal weg. Het was dus na lang zoeken toch het 'Arjan'-netwerk dat ik moest hebben en toen kon ik ook via http://192.168.1.1 het modem weer in om daar alle settings na te lopen (stond allemaal goed). Ook wel logisch aangezien zijn netwerk toch de meeste sterkte had (zie tabel). Ook zag ik dat beide netwerken op hetzelfde kanaal zaten, namelijk op kanaal 11.

Gekeken bij de eigenschappen van het Arjan-netwerk: twee MAC-adressen...!!!??? 00:13:D4 etc (dat was inderdaad zijn MAC-adres van zijn interne Intel 3945BG wificard) en nog een ander 11:11:11 etc. Hoe kan dat nou? (het was ook niet het MAC-adres van de bluetooth adapter, dat heb ik wel gecontroleerd). Bij het DV201AM-netwerk stond weer een ander MAC-adres (logisch ook). Maar dat leerde me dus wel dat dit twee verschillende netwerken waren die waarschijnlijk dus allebei met een Tele2 modem aan het surfen waren.

En nu de clou: als ik het DV201AM-netwerk uitsluit om verbinding mee te maken heeft hij (ondanks dat hij met een vast IP-adres een goede verbinding heeft met zijn eigen 'Arjan'-netwerk) geen mogelijkheid om op internet te komen (resultaat: 'bezig met zoeken naar server www.google.nl' etc.) en dan het meest vreemde: als ik die DV201AM SAMEN met 'Arjan' als netwerk toelaat heeft hij een prima verbinding...!!!. Daarna nog weer ff getest door de DV201AM-verbinding uit te sluiten: geen verbinding... |:(

Schiet mij maar lek. Ondanks dat het op deze manier ff werkt zou ik het wel leuk vinden als iemand mij dit kon uitleggen en misschien een andere betere oplossing aan de hand doen (afgezien van een repeater kopen om zijn signaal te versterken, want waarom trad dit nu opeens pas op?)

Steam || Diablo 3

• GeniusJennis
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-03 20:34
Misschien heeft de buurman zijn router op hetzelfde kanaal zitten als jou wireless kanaal ?

Verder lijkt dat 11:11:11.... mac adress verdacht veel op een spoofed adres van iemand die niet de moeite heeft genomen om wat willekeurige cijfers te tikken en die persoon heeft dus verbing met het arjan netwerk gemaakt.

Het is mogelijk dat deze persoon je WEP key achterhaalt heeft (WEP is zeer snel te hacken). Als de router de optie heeft om met WPA te werken zou ik deze zeker gebruiken om iedere hackpoging teniet te doen, (wel een sterke passphrase gebruiken).

[ Voor 87% gewijzigd door GeniusJennis op 12-07-2007 16:23 ]

Specs: http://specs.tweak.to/14067

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-03 18:11
Als er nog een Tele2 modem in de buurt staat, hebben ze waarschijnlijk hetzelfde kanaal in gebruik.

Open met een kabel verbinding de interface van het modem, en kies een kanaal dat nog niet in gebruik is. En bij voorkeur een die 3 kanalen van de rest verwijderd zit, heb je ook minder kans op storingen.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• l0n3w012ph
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-01 11:08
Bedankt voor de antwoorden. Tja inderdaad WEP is snel te kraken maar gezien het aantal wardrivers en echte wireless hackers in Nederland lijkt het mij nou net sterk dat er eentje in zijn buurt zit ;), maar goed het kan natuurlijk altijd. Ik weet zo gauw ff niet of een Tele2 modem de mogelijkheid tot WPA heeft maar ik denk het niet anders had ik die destijds al wel ingesteld.

Vanwege tijdgebrek ben ik er niet aan toegekomen om verder te zoeken en de kanalen alvast te veranderen maar dat zal ik dit weekend toch ff bij hem doen.

Maar ook al doet hij het dan, na kanaalwisseling, alleen via het Arjan-netwerk... dan blijft het toch vreemd dat hij nu als het ware lijkt te surfen op twee netwerken tegelijk (waarvan een versleuteld en de ander niet) en als ik de DV201AM uitsluit (dus niet eens zijn eigen Arjan-netwerk) hij geen verbinding meer heeft... :?

Steam || Diablo 3