Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Neovo S-15T - Defect in TFT scherm

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Laatst kwam mijn zus bij me, ze heeft een TFT scherm die stuk is.
Ik maak em open, en zie een bepaalde component die kapot is.

Hier is een webcam snapshot ervan:

Afbeeldingslocatie: http://217.121.118.194/got/lcd/image4.jpg
Afbeeldingslocatie: http://217.121.118.194/got/lcd/image5.jpg

Het is volgens mij een power converter die waarschijnlijk een te zware klap heeft opgevangen.
Maar nu weet ik niet of zo'n component ook los te koop is, en of het zo plug-and-play verwisseld kan worden door het te solderen.
Kan het ook zijn dat deze component ervoor gezocht geeft dat het scherm zelf niet defect geraakt is doordat deze component het heeft opgevangen, en uit elkaar gespat is?

Voor op het scherm staat S-15T, dus na ff Googlen kwam ik op pricewatch dit tegen:

Type: S-15T
Merk: Neovo

pricewatch: AG Neovo S-15T (15", 25ms, D-sub)

Het is dus van het merk Neovo.
Het scherm heeft zelf ook een aanraak laag volgens mij, want er zit ook een muis (PS/2) aansluiting op het scherm dus je naar mijn idee gewoon moet verbinden met de PS/2 aansluiting van de PC.

Heeft iemand enig idee wat ik met dit defect kan doen?

Bedankt.

Afbeeldingslocatie: http://217.121.118.194/got/lcd/image1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://217.121.118.194/got/lcd/image3.jpg

EDIT
Ik zie net dat ik de topic gepost heb voordat ik de titel van dit topic goed had, maar ik kan em niet aanpassen...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2007 15:48 ]

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Verwijderd schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 15:47:
EDIT
Ik zie net dat ik de topic gepost heb voordat ik de titel van dit topic goed had, maar ik kan em niet aanpassen...
offtopic:
Dit kun je via een moderator laten doen, dmv van de report knop Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/icon_hand.gif

[ Voor 13% gewijzigd door Kixtart op 12-07-2007 15:51 ]

☻/
/▌
/ \

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
De LM2596 is een schakelende regelaar, als deze kapot gegaan is heb je kans dat hij andere componenten heeft meegenomen ivm hoge uitgangsspanning. Niet geschoten is echter altijd mis dus ik zou hem gewoon vervangen.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• AceRimmer
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:25

AceRimmer

What a guy...

En ze zijn los te koop, bijvoorbeeld via www.farnell.nl

Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast

Verwijderd

Topicstarter
Heb je misschien ook een advies op welke locatie ik zo'n zelfde component kan verkrijgen?
Zoals je zei, niet geschoten is altijd mis.
Zou wel zonde zijn voor dit scherm, ondersteund touch screen enz, is zo'n monitor die vaak in kroegen/cafe's gebruikt wordt.

• donzz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-11 11:51
moet je alleen de uitgangsspanning nog goed gokken.. hij is er in 3,3 5,0 en 12 volt. mijn gok is 5.0, maar dat kan natuurlijk anders zijn. om de kans te verkleinen dat je de nieuwe ook gelijk opblaast, zou je de rest van de print eens goed moeten inspecteren. eventueel kan je er ook aan ruiken.. doorgebrande elektonische componenten hebben altijd een erg typische geur, die erg goed blijft hangen (dus in feite geboon de print "afsnuffelen")

edit: hij is te samplen bij national.. en voor E4,10 bij farnell te koop. hij is vast ook bij conrad te vinden

[ Voor 19% gewijzigd door donzz op 12-07-2007 16:08 ]

alles kan kapot; beter dat ik het nu test dan dat er straks iemand komt klagen

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Het is zeker te proberen, ik zit de laatste tijd ook inmiddels een tiental tft's te onderzoeken en repareren, maar je moet wel enige soldeerkunst/ervaring hebben om er helemaal zeker van te zijn dat je een component niet al doorgebrand hebt tijdens het erop solderen. Misschien kun je langs één van de tweakers die hier veel mee doen (iedereen uit de el-kroeg zo ongeveer) om hun het te laten doen en verder naar je printje te kijken, als je er zelf geen vertrouwen in zou hebben. Maar goed, als je al enige soldeerervaring hebt moet je hem gewoon proberen te vervangen en kijken waar het schip strandt. Heb je de print al helemaal op elk detail nagekeken? Elk klein onderdeeltje wat stuk is vertelt een deel van het verhaal hóé hij stuk is gegaan en wat je moet vervangen om hem te repareren.

De voltages kun je waarschijnlijk traceren: kijk in de datasheet van de eerste de beste chip die je tegenkomt die de spanning gebruikt, welke spanning wordt verwacht. Dat moet hem dan zijn. Ik gok 3.3 of 5.0V.

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik zou voor de 5.0V gaan. Wat er te lezen is op de chip is

XM17DB
LM2596S
....0 P+

De mogelijke typenummers zijn:

LM2596S-3.3
LM2596S-5.0
LM2596S-12
LM2596S-ADJ

Van deze heeft alleen 5.0 een 0. Gezien de ruimte denk ik niet dat er nog meer getallen op hebben gestaan behalve die. Dus als je het echt niet kan achterhalen lijkt 5V mij de beste gok.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht zelf ook al dat het die 5.0 was ja.
Door die 0 die over is inderdaad.
Het is zeker te proberen, ik zit de laatste tijd ook inmiddels een tiental tft's te onderzoeken en repareren, maar je moet wel enige soldeerkunst/ervaring hebben om er helemaal zeker van te zijn dat je een component niet al doorgebrand hebt tijdens het erop solderen.
Ik heb zelf aardig wat soldeer skills.
Ik soldeer vrij vaak, maar alleen over die componenten heb ik niet altijd even veel verstand, maar als ik éénmaal weet wat ik nodig heb, moet het geen probleem zijn.
doorgebrande elektonische componenten hebben altijd een erg typische geur, die erg goed blijft hangen (dus in feite geboon de print "afsnuffelen")
Ik heb die TFT hier al enkele dagen staan, en als ik dicht bij die doorgebrande component ruik, ruik ik het idd. (Met die geur heb ik ervaring, opgeblazen LEDs... En die meuren pas echt...)
Verder zie ik niks verdachts wat doorgebrand kan zijn.
Ook weerstandjes zien er niet kapot uit...
Ik heb het hele printplaatje al afgespeurt, en alleen die ene component is ziet er verbrand uit.

In ieder geval iedereen bedankt voor jullie reacties, ik zal in ieder geval ff kijken voor zo'n 5.0 component, want die lijkt mij het meest logische omdat die 0 nog wel op die component staat, dus is de keuze al heel klein uit alle beschikbare 'modellen' van die component.
Als die 0 ook weggebrand was, had ik het echt niet geweten.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ff een vraagje over die site Farnell.
Hoe werkt de betaling daar?
Is het gewoon betalen aan de deur?

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Ok, heel veel succes! Als het is gelukt (en liefst ook als het niet is gelukt), post je hier dan nog even het resultaat?

SA007 weet hoe je bij Farnell moet bestellen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik laat wel weten hoe het gaat.
Heb bij Farnell al bestelt, is gewoon op rekening, en gaat via UPS, status kan je op hun site bekijken, dus dezer dagen krijg ik em wel binnen.
Zal eerst ff die andere converter vanavond desolderen.

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-11 11:29

StapelPanda

PB0MV

1 Nadeel, bij Farnell moet je minimaal 50 euro besteden. dit word dus nog een leuk tooltje uitzoeken oid.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb em gewoon besteld hoor.
Koste me 5 euro extra.
In totaal 14 euro.
Het artikel zelf kostte bijna 7 euro.
Pagina: 1