Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Java] IceFaces + Tomcat 5.5. gaat niet goed.

Pagina: 1
Acties:
  • 356 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:08

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
Sinds kort ben ik (semi-verplicht) om met JSF en IceFaces onze applicaties te gaan ontwikkelen. Hierom ben ik een simpele IceFaces tutorial aan het doorlopen, waar ik echter niet verder kom.

Wanneer ik gewoon een JSF app deploy werkt het allemaal prima, maar zodra ik faces servlet van IceFaces gebruik wil Tomcat de context niet meer opstarten en krijg ik de volgende stacktrace:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
java.lang.UnsupportedOperationException
        at 
com.sun.faces.config.ConfigureListener$InitFacesContext.
getViewRoot(ConfigureListener.java:1690)
        at com.sun.faces.util.MessageFactory.getMessage(MessageFactory.java:113)
        at com.sun.faces.util.MessageUtils.getExceptionMessageString
(MessageUtils.java:277)
        at com.sun.faces.util.Util.createInstance(Util.java:477)
etc. etc. etc.

Heeft iemand hier al eens geworsteld met IceFaces en ook deze problemen tegengekomen?

Nog even wat info:
IceFaces 1.6.0
Tomcat 5.5
Java 1.5

[ Voor 3% gewijzigd door Standeman op 12-07-2007 14:30 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• JKVA
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JKVA

Design-by-buzzword fanatic

Hmm, je zegt IceFaces Faces Servlet, maar ik zie in je stack trace volgens mij Sun Reference Implementation klassen.
Het lijkt een classloading probleem.
Heb je toevallig ergens die Jars staan? Bijvoorbeeld in je applicatie of in je tomcat lib folder ofzo?

Ze heten waarschijnlijk jsf-api en jsf-ri.

Heb IceFaces ook gedownload. Stond al te lang op mijn DOTO lijstje. Ik zie in de distributie dat ze daar vanalles meeleveren aan dependencies, zoals de JSF RI en MyFaces (heel netjes zonder versienummers :))

[ Voor 26% gewijzigd door JKVA op 12-07-2007 15:47 ]

Fat Pizza's pizza, they are big and they are cheezy

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:08

Standeman

Prutser 1e klasse

Topicstarter
Ik ben er inmiddels achtergekomen wat het probleem is. Ik had rucksichloss alle jarfiles geimporteerd in mijn project en daardoor gingen er een aantal zaken fout.

Na een aantal jar's te hebben verwijderd (servlet-api.jar, jsp-api.jar, jsf1.2 jar's en andere rommel) werkt het wel :).

Overigens in versions-licenses.html staan de versies B)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
Met Icefaces misschien ook een idee om het volgende even in de gaten te houden:
The JSF 1.2 compatibility is not quite complete; it allows deployment into JSF 1.2 containers such as Glassfish, but requires the use of the JSF 1.1 deployment descriptor and an older web.xml descriptor, too, which serves to disable some of Java EE's core features (such as resource injection.) However, the ability to deploy into these containers is a big first step, and we should expect full 1.2 compatibility as the newer JSF specification becomes more common
Ter informatie, JSF 1.2 is al meer dan jaar op de markt, en JSF 1.1 nog veel langer. Je zou zeggen dat Icefaces dus wel een beetje achter loopt. (hoewel, met Tomcat 5.5 zul je hier minder tegen aan lopen)

[ Voor 4% gewijzigd door flowerp op 13-07-2007 00:14 ]

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

• reskobon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-11 11:56
Waar lees jij dat? Ik lees namelijk dit in de nieuwe 1.6 versie:

JSF 1.2

* ICEfaces is now compatible with JSF 1.2-based runtime environments, such as Glassfish, Apache
Tomcat 6.0, and JBoss Application Server v4.2.

Dat zegt nog niet alles maar dit duidt er ook wel weer op:

ICEfaces supports the following:

* JavaServer Faces (JSF) 1.1, 1.2,

Leeg

• JKVA
  • Niet online

JKVA

reskobon schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 09:26:

JSF 1.2

* ICEfaces is now compatible with JSF 1.2-based runtime environments, such as Glassfish, Apache
Tomcat 6.0, and JBoss Application Server v4.2.

Dat zegt nog niet alles maar dit duidt er ook wel weer op:

ICEfaces supports the following:

* JavaServer Faces (JSF) 1.1, 1.2,
Ach, zolang MyFaces nog geen 1.2 release heeft, hoeft IceFaces dat van mij ook niet te hebben. Met Facelets support (en dat hebben ze) heb je amper JSF 1.2 nodig...

Ps: http://www.theserverside.com/news/thread.tss?thread_id=46173

[ Voor 5% gewijzigd door JKVA op 13-07-2007 14:08 ]

• flowerp
reskobon schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 09:26:

JSF 1.2

* ICEfaces is now compatible with JSF 1.2-based runtime environments, such as Glassfish,
Dat stukje wat ik quote is dus voor 1.6. Het is een beetje fake support. Het werkt op 1.2 als je die in 1.1 mode draait.
Ach, zolang MyFaces nog geen 1.2 release heeft, hoeft IceFaces dat van mij ook niet te hebben.
Maar wie zit er nu nog serieus te wachten op MyFaces? Sure, ten tijde van 1.1 was MyFaces beter, maar met 1.2 zijn de rollen omgedraaid. De SUN RI 1.2 werkt gewoon super goed en je voelt in alles dat Sun er gewoon alles aan doet om een top product neer te zetten.

Nee, dan MyFaces. Ze zijn zelfs te ongeïnteresseerd in JSF-core om hun homepage fatsoenlijk up te daten. Daar staat dat de spec voor JSF 1.2 nog niet eens uit is! |:( In werkelijkheid is ie al meer dan een jaar uit.

Kijk eens voor de grap in de SVN repro van MyFaces. Ze sleutelen overduidelijk liever aan dingen als Trinidad, Orchestra etc. En geef ze eens ongelijk. JSF-core is nu niet echt een sexy project. Het is de infrastructuur waar alle coole projecten op bouwen, maar wat uit zichzelf anno 2007 weinig boeiends biedt. De JSF-core implementatie van Sun werkt uitstekend en voor zover ik weet zitten er weinig bugs in. Zelfs Jboss gaat de Sun RI 1.2 bundelen met Jboss AS 5.

Wel zegt MyFaces al maanden lang dat een JSF 1.2 release elk moment kan uitkomen, maar telkens gebeurd het dan toch weer niet, ook al zijn de candidate binaries die zelfs de TCK doorkomen al een tijdje gereed.

Maar ook al zou MyFaces 1.2 -nu- uitkomen, wat dan? Wat kan het bieden dat SUN RI niet heeft? Je kan het nog zeker niet meteen gebruiken, want het is dan gloednieuw. Dat wordt (als bedrijf) dus zeker nog een jaar wachten.

Dat een gedeelte van de wereld wacht met JSF 1.2 omdat MyFaces geen 1.2 release heeft is redelijk absurd. Je kunt -nu- gewoon de SUN RI gebruiken. Waarom blijven wachten op een groep mensen die er overduidelijk zelf ook geen zin meer in heeft? Sterker nog, zelfs de developers van projecten als Trinidad gebruiken zelf de SUN RI!
Met Facelets support (en dat hebben ze) heb je amper JSF 1.2 nodig...
Facelets doet natuurlijk alleen de creëren van de component tree. Verbeteringen daarin was inderdaad een belangrijk element voor JSF 1.2 (en JSP 2.1), maar dat was zeker niet het enige.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

• JKVA
  • Niet online

JKVA

flowerp schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 00:18:
[...]
Maar wie zit er nu nog serieus te wachten op MyFaces? Sure, ten tijde van 1.1 was MyFaces beter, maar met 1.2 zijn de rollen omgedraaid. De SUN RI 1.2 werkt gewoon super goed en je voelt in alles dat Sun er gewoon alles aan doet om een top product neer te zetten.
Ik gebruik sowieso nog geen JSF 1.2. Heb alleen wat met Glassfish zitten spelen, maar zolang er nog geen echte servers zijn die het ondersteunen... (IBM, BEA) Het is leuk dat Geronimo nu JEE5 is en JBoss maakt redelijke stappen om een semi-correcte JEE5 implementatie te maken. Glassfish natuurlijk ook, maar wie draait er in de praktijk nou productie op dergelijke servers? Ik zit nu voor het eerst bij een bank waar JBoss gebruikt wordt in productie, maar dat kwam door een akkefietje met IBM, anders hadden ze waarschijnlijk ook nog lekker op WebSphere gedraaid.
Nee, dan MyFaces. Ze zijn zelfs te ongeïnteresseerd in JSF-core om hun homepage fatsoenlijk up te daten. Daar staat dat de spec voor JSF 1.2 nog niet eens uit is! |:( In werkelijkheid is ie al meer dan een jaar uit.

Kijk eens voor de grap in de SVN repro van MyFaces. Ze sleutelen overduidelijk liever aan dingen als Trinidad, Orchestra etc. En geef ze eens ongelijk. JSF-core is nu niet echt een sexy project. Het is de infrastructuur waar alle coole projecten op bouwen, maar wat uit zichzelf anno 2007 weinig boeiends biedt. De JSF-core implementatie van Sun werkt uitstekend en voor zover ik weet zitten er weinig bugs in. Zelfs Jboss gaat de Sun RI 1.2 bundelen met Jboss AS 5.
Das waar, dat zie je idd ook op de mailinglijsten. Ze hebben het over niets anders dan over Trinidad en Orchestra. (niet dat ik toekomst zie voor Orchestra maar goed...)
Wel zegt MyFaces al maanden lang dat een JSF 1.2 release elk moment kan uitkomen, maar telkens gebeurd het dan toch weer niet, ook al zijn de candidate binaries die zelfs de TCK doorkomen al een tijdje gereed.

Maar ook al zou MyFaces 1.2 -nu- uitkomen, wat dan? Wat kan het bieden dat SUN RI niet heeft? Je kan het nog zeker niet meteen gebruiken, want het is dan gloednieuw. Dat wordt (als bedrijf) dus zeker nog een jaar wachten.

Dat een gedeelte van de wereld wacht met JSF 1.2 omdat MyFaces geen 1.2 release heeft is redelijk absurd. Je kunt -nu- gewoon de SUN RI gebruiken. Waarom blijven wachten op een groep mensen die er overduidelijk zelf ook geen zin meer in heeft? Sterker nog, zelfs de developers van projecten als Trinidad gebruiken zelf de SUN RI!
Tja, dat is altijd met die open source projecten. Support is ver te zoeken als ze eenmaal weer een nieuw (leuker) project gestart zijn.
Facelets doet natuurlijk alleen de creëren van de component tree. Verbeteringen daarin was inderdaad een belangrijk element voor JSF 1.2 (en JSP 2.1), maar dat was zeker niet het enige.
Klopt, maar wel naar mijn idee de meest noodzakelijke. Ik blijf overigens ook Facelets gebruiken tot JSF 2.0 er is. Composite components, geen Tag classes meer, geen TLD meer. Die dingen maken mij heel erg blij...

• flowerp
JKVA schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 13:20:
[...]

Ach, zolang MyFaces nog geen 1.2 release heeft, hoeft IceFaces dat van mij ook niet te hebben.
Sinds een kleine 2 weken heeft MyFaces nu ook (eindelijk) een 1.2 release.

Moet IceFaces van jou nu wel een 1.2 release hebben? ;)

• JKVA
  • Niet online

JKVA

flowerp schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 21:37:
[...]

Sinds een kleine 2 weken heeft MyFaces nu ook (eindelijk) een 1.2 release.

Moet IceFaces van jou nu wel een 1.2 release hebben? ;)
Lol, toevallig 2 weken geleden een consultancyklus waar ik JSF 1.2 aangeraden en geimplementeerd had, precies op de dag dat MyFaces 1.2 uit is. Ik heb echter niet voor MyFaces gekozen (ook niet achteraf aangepast). Laat ze bij MyFaces eerst maar wat patches fixen. Vanaf versie 1.2.2 verwacht ik genoeg vertrouwen te hebben om te overwegen het in productie te gaan gebruiken.

Bij mijn huidige klant (en ik verwacht er nog wel een tijdje te zitten) gebruiken we MyFaces 1.1.5 i.c.m. Trinidad. Ik heb zelf Facelets en Ajax4jsf aan het programma toegevoegd. Voorlopig kunnen we daar prima mee vooruit.

Maar om terug te komen op je vraag, eigenlijk wel. Die spec is er niet voor niets en daar moet je je gewoon goed aan houden. Hun eigen argument (uit een eerdere post van jou) snap ik niet helemaal. De overstap van 1.1 naar 1.2 lijkt me niet echt heel groot, tenminste niet zoals IceFaces beweert. Dus "the ability to deploy into these containers is a big first step" vind ik wat overdreven. De overstap naar JSF 2.0 (zoals het er nu uitziet) is veel groter.

Pagina: 1