LaCie Ethernet Disk mini, nieuw OS, hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.939 views sinds 30-01-2008

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Ik heb een defecte LaCie Ethernet Disk mini (250Gb), althans hij lijkt nog gewoon te werken, maar de Linux variant die er op staat doet niets meer. Van de 1 op andere dag. Ik kom er niet meer in, niet via UTP (ip adres/webserver/etc.) en ook niet van USB (Lacie inlog proggie).

Nu heb ik met veel moeite de opgeslagen data (150Gb) weten terug te krijgen. De harddisk er uit gehaald, aangesloten op een gewone IDE poort, paar recover proggies gedraaid (o.a Testdisk) en daarna kon ik onder Linux (Knoppix) weer bij de data, die naar een andere hd gekopieerd en daarna dacht ik de LaCie wel weer even terug te zetten naar de zgn. fabrieksinstellingen. Maar hun daarvoor bestemde proggie; EDminiUpdater.EXE herkent de schijf niet (meer). Ook heb ik een harde reset procedure gevonden hier op tweakers, maar die doet het ook niet (bij mij)......

De schijf weer in Linux/Knoppix gehangen maar dan zie ik ook niet de partities waar 'hun' Linux distributie zou moeten staan. Ik heb wel een paar hacks voor deze Lacie gevonden, maar die gaan allemaal uit dat je nog bij de Linux system files kunt komen. Ik dus niet meer.

Resten mij 4 mogelijkheden:
1-helemaal opnieuw partitioneren en hem alleen als externe USB harddisk te gebruiken --> kan altijd nog.
2-een geheel nieuwe Linux variant er op zetten, die je dan ook kunt customizen......
2a- bij Lacie is de source te downloaden (Ethernet Disk mini - GPL source codes (Linux)), maar ik heb geen idee hoe ik dit op de schijf krijg.....
3-naar de winkel gaan, een zelfde LaCie kopen, een image maken van de schijf (Ghost bijv.) en deze op mijn 'defecte' te plaatsen. (dan evt. de net gekochte weer terugbrengen....)
4-hier iemand vragen of die punt 3 wil uitvoeren en de image 'beschikbaar' stellen....

Volgens mij doe je dan niets illegaals, want we hebben het over een Linux distributie die onder GPL staat. Je kunt ook gewoon de losse source (GPL) pakketen bij Lacie downloaden.

Ik baal nl. een beetje van de Lacie helpdesk; die zeiden me dat mijn garantie vervallen was omdat ik em opengeschroefd heb. Logisch, snap ik ook. Maar dit was de enige manier om de data veilig te stellen/terug te krijgen. Als ik hem daarvoor opgestuurd had, had Lacie hem wellicht wel kunnen maken, maar 99% kans de de data verloren zou zijn gegaan.....
Zij willen me niet een iso-ootje oid opsturen zodat ik het OS er zelf weer op kan krijgen.....het is voor hun natuurlijk een hele kleine moeite om dat ding weer (leeg) in fabriekstoestand te krijgen.
Vandaar........

Ik zou optie 2 wel aardig vinden, dan kun je hem natuurlijk ook beter tweaken, maar hoe pak je zoiets aan?

• 14ReD
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-02 14:57

14ReD

Who is General Failure?

Ik heb exact hetzelfde probleem en ook ik heb problemen met de LaCie helpdesk. (zie mij product review).

Ook ik heb 'm uit elkaar gehaald en de data gelukkig kunnen redden. Probleem is jammer genoeg dat de HD gaar is. Als de HD namelijk (te) warm wordt, crashen de koppen van de HD. Het maakt dus niets uit wat je wil proberen, hij zal altijd problemen blijven geven. Mijn tip, zorg dat je alle data eraf haalt, flikker deze te dure troep weg en koop een ander merk dan LaCie.

Verwijderd

hey kajee..welke progjes heb je gebruikt? mijn lacie heeft een opdonder gehad van waarschijnlijk 't ontweer. na m'n vakantie wilde ie niet meer starten. Ik heb 'm al als "slave" in m'n PC gehangen, maar kan met een "Linux-reader" niet veel beginnen (ik ga er vanuit dat er 'n linux systeempje op staat).

• Eagle0
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-01 11:03
Ik heb ook een gesloopte ed mini.
Ik heb al heel wat dingetjes uitgevonden over het apparaat.
Op http://lacie.nas-central.org/wiki/Main_Page vond ik dat het een mpc5200 is. Ik heb de gpl sources gedownload van de lacie site. Hier staat eigenlijk niks in, behalve dan dat ze een linux kernel gebruiken en u-boot en busybox... Dat is het eigenlijk wel Ohw, en ze gebruiken denx z'n eldk.
Ok, met wat geluk kan je met de eldk een kernel cross-compileren voor de mpc5200.

Het enige wat ik nu eigenlijk nog nodig heb is een console/seriele poort/seriele rx/tx pinnetjes om ook nog iets in te kunnen typen en terug te kunnen krijgen van het apparaat, zodat ik de u-boot kan laden of wat dan ook. Maar die kan ik eigenlijk niet vinden. Ik heb wel wat informatie kunnen vinden van de pinout door datasheet mpc5200 in te tikken in google en ook heb ik een pdf'je gevonden op: www.brightstareng.com/pub/p2Engine_Hardware_Spec_1R2.pdf, waarin staat dat je eigenlijk pin A11 en B11 nodig hebt om bij programmable serial controller 1 te komen of H3 en G1 voor uart4, welke de console zou zijn. Ik zie alleen niet waar ze naartoe lopen.

Een andere oplossing zou zijn om ergens iemand met een 'ghost' te vinden van een lege lacie ed mini en daarop verder bouwen.

computer? waar? waar?

Verwijderd

Ook ik heb een defecte LaCie Ethernet Disk mini (500Gb),
Ik heb 1 partitie niet kunnen redden.
Ook ik krijg geen hulp van de la cie help-site/desk.
"zoals m'n collega u al vertelde kan de interne software van de ED Mini niet vrijgegeven worden. We kunnen u deze software dus ook niet bezorgen. Het spijt me, maar dit is 'fabrieksgeheim', en het is normaal dat zoiets beschermd wordt. Het spijt me maar met de vraag om de interne software van de ED Mini te krijgen kunnen wij u niet helpen"

De 700 nog wat partitite is niet meer te benaderen, de disk klikt dan alleen nog maar.
Ik kan dus geen disk image maken, maar heb wel de kleinere en de data partitie kunnen redden.
oef..

Ik heb de disk eruit gehaald en kunnen kopieren met behulp van ubuntu 7.04.
Dus de gegevens zijn veilig, maar nu de disk weer werkend krijgen.

wie o wie kan een disk image leveren van de la cie 500G.
OF wie heeft een nieuwe installatie methode voor op de disk.
(evt een grotere)

Ruud

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2008 12:06 ]

• BJPanjoel
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-04-2022
Ik zit ook met een kapotte edmini, maar ben er nog niet in geslaagd om de data te redden.
Ik ben dan ook een linux leek, maar ik heb ubuntu 8.04 al wel geïnstalleerd. Ik heb de HD aangesloten en via testdisk kan ik de HD ook vinden. In ubuntu helaas niet. Hoe moet ik verder?
b.v.d.

EDIT: Het is ondertussen gelukt. Ik had de HD als master ingesteld met een CDbrander als slave. Toen ik alleen de HD eraan hing werkte het prima. De data wordt nu gekopieerd. :P

[ Voor 24% gewijzigd door BJPanjoel op 12-07-2008 22:38 ]

• edr1986
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-10-2025
Ik heb eigenlijk hetzelfde probleem.
Is er hier toevallig al een ghost image voor?
Ik kon er geen meer draaien omdat de disk echt kapot was.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Laat oude koeien in de sloot aub :)
Tenzij je zelf iets zinnigs toe te voegen hebt, en dat is 'dit probleem heb ik ook', zien we liever niet dat je een oud topic zomaar omhoog schopt. Het is lovenswaardig dat je natuurlijk eerst gezocht hebt, maar hiervoor kun je beter een nieuw topic openen, waarin je duidelijk uitlegt wat precies het probleem is en wat je al hebt geprobeerd.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.