Het doel is een game pc samen te stellen waarmee ik moeiteloos de komende generatie games kan spelen op 1280 x 1024. Mijn bijzondere aandacht gaat uit naar ET: Quake Wares, Crysis, Bioshock en CoD 4.
Ik ben de afgelopen week bezig geweest met het samenstellen van een nieuwe pc puur en alleen voor het gamen. Als bronnen bij mijn zoektocht heb ik het forum en websites van fabrikanten andere internetbronnen geraadpleegd.
Ik heb de FAQ gelezen en hopelijk voldoet mijn post aan alle gestelde eisen.
Eigenlijk is mijn budget grenseloos maar wil geen honderden euro's meer uitgeven voor een paar FPS meer of een hoog "wow" gehalte. Na een paar jaar is het zootje tenslotte niks meer waard dus laten we niet al te hard van stapel lopen.
Ik heb het systeem samengesteld via de pc builder van ww.alternate.nl
Ik ben op het volgende systeem uitgekomen:
Behuizing Midi Tower
Antec Performance One P182 4 x, 6 x € 129,-
Maakt me niet zoveel uit, heb gewoon gekozen wat wat wel leuk oogde.
Voeding
Chieftec CFT-620A 620 Watt, 8 x, 4 x € 99,-
Ik heb hier gekozen voor de voeding met de meeste watts
Moederborden Socket 775
Asus P5N32-E SLI NVIDIA nForce 680i SLI, Socket 775, 1.333 MHz € 199,-
Ik wil graag een moederbord met SLI en Asus is een vertrouwd merk voor mij.
CPU Socket 775
Intel® Core™ 2 Quad Q6600 2400 MHz, 8192 kB, 1066 MHz, Kentsfield € 369,-
Voor alsnog heb ik deze processor gekozen. Ik heb begrepen dat intel op 22 juli de prijzen van zijn processoren zal verlagen en er ook een quacore processor komt met een FSB can 1333MHz. Dat is misschien de moeite om op te wachten.
CPU Koeler
Arctic-Cooling Freezer 7 Pro 24 dB(A), 77 m³/h, tot 4400 MHz € 25,-
Ik heb niet veel verstand van CPU coolers maar lees op het forum dat er meerdere mensen zijn die deze cooler gebruiken in samenwerking met de Q6600 en er heel tevreden over zijn. Lijkt me een goede keuze dus.
Geheugen DDR2-800
Kingston HyperX 2 GB DDR2-800 Kit 2048 MB, CL4 4-4-12, PC2 6400, 2 stuk(s) € 129,-
De SLI ready gaf eigenlijk de doorslag in de keuze voor dit geheugen. Ik wil zoiezo geheugen van Kingston of corsair. Ik twijfel nog om er gelijk 4GB in te gooien.
Grafische kaart PCIe
Asus EN8800GTS/HTDP 640 MB, GeForce 8800 GTS, 320 bit € 389,-
Ik wil er een DX10 kaart in hebben en aangezien het een game pc wordt moet ie snel zijn. Zodoende kwam ik op de 8800 GTS. Ik heb verder niet gekeken naar verschillen tussen fabriekanten die deze kaart aanbieden. Dit is misschien nog een aandachtspuntje.
Ik heb gelezen dat de de ATI 2900XT 512 MB net wat sneller is maar meer stroom verbruikt en meer geluid produceerd. Zolang het verschil in prestatie niet al te groot is, is dit voor mij geen reden om de ATI te nemen.
Geluidskaart
Creative X-Fi Xtreme Gamer PCI, X-Fi Xtreme Fidelity € 69,-
Het moederbord heeft onboard sound. Ik denk echter dat voor het gamen deze kaart beter is (toch?)
Besturingssysteem
Microsoft Windows Vista Home Premium 64 bit Engels, 1 Licentie € 109,-
Hier zit nog wel mijn grootste twijfel. 32-bit of 64-bit. In pc komt vroeg of laat 4GB of meer en dus is een 64-bit versie een pre maar de problemen met verschillende games zijn een nadeel. Voor alsnog geef ik de voorkeur aan de 64-bit versie met het oog op de toekomst.
Floppy-drive
NEC Floppydrive 1,44 MB 1 € 15,-
Verdient weinig aandacht.
Harddisk 3,5 inch SATA
Western Digital Caviar RE 320 GB, 8,9 / 16 / 7200, 0,28 € € 89,-
Voor alsnog deze schijf gekozen. Ik lees veel goeds over de samsung schijven. Hier ga ik me nog in verdiepen.
DVD-drives IDE
AOpen DH16D1P 16 / 52 speed, 140 / 120 € 19,-
Ik moet een DVD drive hebben voor de games
Merk maakt me niks uit. Brander heb ik in een andere pc.
totaal prijs € 1640,-
Als muis neem ik de Logitech MX518 en als tobo de Logitech G15 over van mijn huidige game pc.
Ik ben er dus al redelijk uit wat ik wil maar wie weet zie ik iets over het hoofd. Werkt bepaalde hardware toch niet goed samen.
Ik ben de afgelopen week bezig geweest met het samenstellen van een nieuwe pc puur en alleen voor het gamen. Als bronnen bij mijn zoektocht heb ik het forum en websites van fabrikanten andere internetbronnen geraadpleegd.
Ik heb de FAQ gelezen en hopelijk voldoet mijn post aan alle gestelde eisen.
Eigenlijk is mijn budget grenseloos maar wil geen honderden euro's meer uitgeven voor een paar FPS meer of een hoog "wow" gehalte. Na een paar jaar is het zootje tenslotte niks meer waard dus laten we niet al te hard van stapel lopen.
Ik heb het systeem samengesteld via de pc builder van ww.alternate.nl
Ik ben op het volgende systeem uitgekomen:
Behuizing Midi Tower
Antec Performance One P182 4 x, 6 x € 129,-
Maakt me niet zoveel uit, heb gewoon gekozen wat wat wel leuk oogde.
Voeding
Chieftec CFT-620A 620 Watt, 8 x, 4 x € 99,-
Ik heb hier gekozen voor de voeding met de meeste watts
Moederborden Socket 775
Asus P5N32-E SLI NVIDIA nForce 680i SLI, Socket 775, 1.333 MHz € 199,-
Ik wil graag een moederbord met SLI en Asus is een vertrouwd merk voor mij.
CPU Socket 775
Intel® Core™ 2 Quad Q6600 2400 MHz, 8192 kB, 1066 MHz, Kentsfield € 369,-
Voor alsnog heb ik deze processor gekozen. Ik heb begrepen dat intel op 22 juli de prijzen van zijn processoren zal verlagen en er ook een quacore processor komt met een FSB can 1333MHz. Dat is misschien de moeite om op te wachten.
CPU Koeler
Arctic-Cooling Freezer 7 Pro 24 dB(A), 77 m³/h, tot 4400 MHz € 25,-
Ik heb niet veel verstand van CPU coolers maar lees op het forum dat er meerdere mensen zijn die deze cooler gebruiken in samenwerking met de Q6600 en er heel tevreden over zijn. Lijkt me een goede keuze dus.
Geheugen DDR2-800
Kingston HyperX 2 GB DDR2-800 Kit 2048 MB, CL4 4-4-12, PC2 6400, 2 stuk(s) € 129,-
De SLI ready gaf eigenlijk de doorslag in de keuze voor dit geheugen. Ik wil zoiezo geheugen van Kingston of corsair. Ik twijfel nog om er gelijk 4GB in te gooien.
Grafische kaart PCIe
Asus EN8800GTS/HTDP 640 MB, GeForce 8800 GTS, 320 bit € 389,-
Ik wil er een DX10 kaart in hebben en aangezien het een game pc wordt moet ie snel zijn. Zodoende kwam ik op de 8800 GTS. Ik heb verder niet gekeken naar verschillen tussen fabriekanten die deze kaart aanbieden. Dit is misschien nog een aandachtspuntje.
Ik heb gelezen dat de de ATI 2900XT 512 MB net wat sneller is maar meer stroom verbruikt en meer geluid produceerd. Zolang het verschil in prestatie niet al te groot is, is dit voor mij geen reden om de ATI te nemen.
Geluidskaart
Creative X-Fi Xtreme Gamer PCI, X-Fi Xtreme Fidelity € 69,-
Het moederbord heeft onboard sound. Ik denk echter dat voor het gamen deze kaart beter is (toch?)
Besturingssysteem
Microsoft Windows Vista Home Premium 64 bit Engels, 1 Licentie € 109,-
Hier zit nog wel mijn grootste twijfel. 32-bit of 64-bit. In pc komt vroeg of laat 4GB of meer en dus is een 64-bit versie een pre maar de problemen met verschillende games zijn een nadeel. Voor alsnog geef ik de voorkeur aan de 64-bit versie met het oog op de toekomst.
Floppy-drive
NEC Floppydrive 1,44 MB 1 € 15,-
Verdient weinig aandacht.
Harddisk 3,5 inch SATA
Western Digital Caviar RE 320 GB, 8,9 / 16 / 7200, 0,28 € € 89,-
Voor alsnog deze schijf gekozen. Ik lees veel goeds over de samsung schijven. Hier ga ik me nog in verdiepen.
DVD-drives IDE
AOpen DH16D1P 16 / 52 speed, 140 / 120 € 19,-
Ik moet een DVD drive hebben voor de games
totaal prijs € 1640,-
Als muis neem ik de Logitech MX518 en als tobo de Logitech G15 over van mijn huidige game pc.
Ik ben er dus al redelijk uit wat ik wil maar wie weet zie ik iets over het hoofd. Werkt bepaalde hardware toch niet goed samen.