Game PC (enkel kast) voor +/- € 1700,-

Pagina: 1
Acties:
  • 61 views sinds 30-01-2008

• htf99
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:35
Het doel is een game pc samen te stellen waarmee ik moeiteloos de komende generatie games kan spelen op 1280 x 1024. Mijn bijzondere aandacht gaat uit naar ET: Quake Wares, Crysis, Bioshock en CoD 4.

Ik ben de afgelopen week bezig geweest met het samenstellen van een nieuwe pc puur en alleen voor het gamen. Als bronnen bij mijn zoektocht heb ik het forum en websites van fabrikanten andere internetbronnen geraadpleegd.

Ik heb de FAQ gelezen en hopelijk voldoet mijn post aan alle gestelde eisen.

Eigenlijk is mijn budget grenseloos maar wil geen honderden euro's meer uitgeven voor een paar FPS meer of een hoog "wow" gehalte. Na een paar jaar is het zootje tenslotte niks meer waard dus laten we niet al te hard van stapel lopen.

Ik heb het systeem samengesteld via de pc builder van ww.alternate.nl

Ik ben op het volgende systeem uitgekomen:

Behuizing Midi Tower
Antec Performance One P182 4 x, 6 x € 129,-

Maakt me niet zoveel uit, heb gewoon gekozen wat wat wel leuk oogde.

Voeding
Chieftec CFT-620A 620 Watt, 8 x, 4 x € 99,-

Ik heb hier gekozen voor de voeding met de meeste watts

Moederborden Socket 775
Asus P5N32-E SLI NVIDIA nForce 680i SLI, Socket 775, 1.333 MHz € 199,-

Ik wil graag een moederbord met SLI en Asus is een vertrouwd merk voor mij.

CPU Socket 775
Intel® Core™ 2 Quad Q6600 2400 MHz, 8192 kB, 1066 MHz, Kentsfield € 369,-

Voor alsnog heb ik deze processor gekozen. Ik heb begrepen dat intel op 22 juli de prijzen van zijn processoren zal verlagen en er ook een quacore processor komt met een FSB can 1333MHz. Dat is misschien de moeite om op te wachten.

CPU Koeler
Arctic-Cooling Freezer 7 Pro 24 dB(A), 77 m³/h, tot 4400 MHz € 25,-

Ik heb niet veel verstand van CPU coolers maar lees op het forum dat er meerdere mensen zijn die deze cooler gebruiken in samenwerking met de Q6600 en er heel tevreden over zijn. Lijkt me een goede keuze dus.

Geheugen DDR2-800
Kingston HyperX 2 GB DDR2-800 Kit 2048 MB, CL4 4-4-12, PC2 6400, 2 stuk(s) € 129,-

De SLI ready gaf eigenlijk de doorslag in de keuze voor dit geheugen. Ik wil zoiezo geheugen van Kingston of corsair. Ik twijfel nog om er gelijk 4GB in te gooien.

Grafische kaart PCIe
Asus EN8800GTS/HTDP 640 MB, GeForce 8800 GTS, 320 bit € 389,-

Ik wil er een DX10 kaart in hebben en aangezien het een game pc wordt moet ie snel zijn. Zodoende kwam ik op de 8800 GTS. Ik heb verder niet gekeken naar verschillen tussen fabriekanten die deze kaart aanbieden. Dit is misschien nog een aandachtspuntje.

Ik heb gelezen dat de de ATI 2900XT 512 MB net wat sneller is maar meer stroom verbruikt en meer geluid produceerd. Zolang het verschil in prestatie niet al te groot is, is dit voor mij geen reden om de ATI te nemen.

Geluidskaart
Creative X-Fi Xtreme Gamer PCI, X-Fi Xtreme Fidelity € 69,-

Het moederbord heeft onboard sound. Ik denk echter dat voor het gamen deze kaart beter is (toch?)

Besturingssysteem
Microsoft Windows Vista Home Premium 64 bit Engels, 1 Licentie € 109,-

Hier zit nog wel mijn grootste twijfel. 32-bit of 64-bit. In pc komt vroeg of laat 4GB of meer en dus is een 64-bit versie een pre maar de problemen met verschillende games zijn een nadeel. Voor alsnog geef ik de voorkeur aan de 64-bit versie met het oog op de toekomst.

Floppy-drive
NEC Floppydrive 1,44 MB 1 € 15,-

Verdient weinig aandacht.

Harddisk 3,5 inch SATA
Western Digital Caviar RE 320 GB, 8,9 / 16 / 7200, 0,28 € € 89,-

Voor alsnog deze schijf gekozen. Ik lees veel goeds over de samsung schijven. Hier ga ik me nog in verdiepen.

DVD-drives IDE
AOpen DH16D1P 16 / 52 speed, 140 / 120 € 19,-

Ik moet een DVD drive hebben voor de games >:) Merk maakt me niks uit. Brander heb ik in een andere pc.

totaal prijs € 1640,-

Als muis neem ik de Logitech MX518 en als tobo de Logitech G15 over van mijn huidige game pc.

Ik ben er dus al redelijk uit wat ik wil maar wie weet zie ik iets over het hoofd. Werkt bepaalde hardware toch niet goed samen.

Verwijderd

maar wil geen honderden euro's meer uitgeven voor een paar FPS meer of een hoog "wow" gehalte.
Asus P5N32-E SLI NVIDIA nForce 680i SLI, Socket 775, 1.333 MHz € 199,-

Ik wil graag een moederbord met SLI en Asus is een vertrouwd merk voor mij.
Lekker tegen strijdig. SLI is te duur te inefficient. Je kan beter een goeie single card kopen en over een jaar een nieuwe van een nieuwe generatie. In plaats van een 2e verouderde kaart er bij te steken.

Mobo
Neem dus een Gigabyte P35-DS4. Nieuwe intel chipset, VEEL zuiniger dan de 680i chipset(60watt in idle en 20 watt in load... VERSCHIL he ;)). Hij is ook nog goedkoper. Verder gebruikt Gigabyte duurdere en betere componenten dan Asus.
http://www.hardware.info/...ble_2_wat_is_het_precies/

Geheugen
Ga je overclocken? Nee, heb je niets aan PC6400 geheugen. Alles boven de 1:1 divider FSB/geheugen merk je niet in real life prestaties. Dus neem PC5300, sheelt weer een paar tientjes. Cas latency helpt bij intel ook niet erg veel.(procentje).

Video
HD2900XT is iets beter dan de GTS, maar het is stuivertje wisselen met het voordeel naar de XT toe. De drivers van de 2900XT worden steeds beter en krijgt zo doende ook meer performance. Onderload verbruikt deze iets meer, maar het valt opzich nog mee. De koeler is ook niet zo luidruchtig als de meeste mensen hier zeggen. Je budget laat opzich een GTX toe.

Geluidskaart
Waarom zou een geluidskaar beter zijn voor gamen? Je wint er GEEN prestatie mee. Zolang je geen UBER boxen hebt, of een geluids purist bent, heb je genoeg aan de onboard. Je zou als je echt een geluids kaart moet hebben, de extreme music nemen, de gamer heeft GEEN toegevoegde waarde.

Dvd drive

Ik zou een DVD drive nemen op sata, is beter voor je airflow.

HD

Ik zou inderdaad de samsung nemen. ERG stil en ook snel.

Voeding:
De corsair 520/620watt is modulair en erg stil, gemaakt door seasonic.

Ik zou als ik jouw was nog wat meer onderzoek doen ;)

Ik zou als ik jouw was ook niet kopen bij alternate, maar bij azerty, VEEL goedkoper, betere service. Kijk maar es naar de shop survey.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2007 14:11 ]

• htf99
Bedankt voor je advisen. Ik ga er mee aan de slag.

Wat dat SLI betreft, ik dacht dat twee 8800GTS kaarten wel wat meer dan een paar FPS zou schelen. Zo niet dan is het inderdaad niet de moeite in te investeren.

Verwijderd

htf99 schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 14:22:
Bedankt voor je advisen. Ik ga er mee aan de slag.

Wat dat SLI betreft, ik dacht dat twee 8800GTS kaarten wel wat meer dan een paar FPS zou schelen. Zo niet dan is het inderdaad niet de moeite in te investeren.
SLI valt erg tegen. Ik denk dat je dan beter een GTX kan kopen. Of het verschil in je zak houden en over een jaar de nieuwe serie kopen. Die zijn altijd veel sneller dan oudere kaarten in SLI. Nog zuiniger ook!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:20
Geef nu ongeveer 1000 euro uit en over 1,5 a 2 jaar nog is 700 euro uit! Dan heb je vier jaar lang een TOP systeem :).

• vitokj
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14-04-2024
zou idd nog even naar je voeding kijken. aantal Watts zegt nix over de kwaliteit van de voeding.
zou wel een modulaire nemen.
hoef je mss niet alle kabels te gebruiken en t oog wil mss ook wel wat en kan je t makkelijker mooi wegwerken in je kast.

en zou mss samsung 500 GB nemen. sata. kost 95 euro en goeie reviews. BBG juli. en is toch weer 120 GB meer voor 10 euro meer.

zou voor je proc mss ff kijken naar e6750. quadcore kan mss nog wel ff w8en. en scheelt weer geld.
en zou sws een sata brander nemen. die is 10 euro duurder maar kleine kabels=beter voor je airflow.

en idd beter nu €1000 en volgend jaar weer €700
beter inverstering

• htf99
Ik zal een SATA DVD-rom station nemen (wist niet dat dat bestond :D ) en de harde schijf wordt een samsung. Grootte weet ik nog niet, pas ik aan aan de totaal prijs als nodig.

Voor mijn gevoel heb ik liever een pc die nu wat duurder is en langer mee gaat dan dat ik tussen door moet upgraden. Als ik kijk naar mijn huidige pc dan heb ik er wel meer geheugen in gedaan maar een processor upgrade zie ik niet zo zitten.Nogmaals is gevoel. Verstandig kan iets heel anders zijn.

Morgen zal ik eens een systeem samenstellen bij azerty rekening houdend met jullie feedback.

• vitokj
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14-04-2024
je kan nu wel een pc kopen die mss wat duurder is, maar je kan toch beter even goed kijken wat je nu kan kopen en proberen nu niet 'onnodige' dingen te gaan halen zodat je het weer 4 jaar kan volhouden zonder te upgraden.
het is een betere optie om je geld gewoon nog even in je zak te houden en dan over tijdje weer een nwe graka te kopen en evt proc enz. dan blijf je voor hetzelfde geld langer 'meedraaien' aan de 'top'

maarja wij proberen je alleen te helpen. je kan je geld nl maar 1 keer uitgeven ;)

• htf99
En ik waardeer jullie hulp!

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06-2025

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

Verwijderd schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 13:54:
[...]

[...]

Geluidskaart
Waarom zou een geluidskaar beter zijn voor gamen? Je wint er GEEN prestatie mee. Zolang je geen UBER boxen hebt, of een geluids purist bent, heb je genoeg aan de onboard. Je zou als je echt een geluids kaart moet hebben, de extreme music nemen, de gamer heeft GEEN toegevoegde waarde.
Mijn onboard spul kan geen EAX voor bvb Battlefield 2. Zo'n ding heeft wel degelijk toegevoegde waarde. Ik heb hier een 5.1 setje opgehangen en dat bevalt me toch veel beter dan een koptelefoon. Door de geluidskaart hoor je ook dingen achter je uit de achterste boxen komen. Met onboard spul is me dat nog niet gelukt. Als jij me verteld hoe het moet verkoop ik m'n Xfi gelijk. Scheelt weer een paar tientjes ;)

Youtube Download ubersnel.nl

• Bullit1991
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-09-2025
Ik zou als ik jou was i.p.v. de quad core een duo core nemen (E6600?) en met het geld wat je daarmee bespaart er 2 GTX's inzetten! En Onboard sound klinkt ook zeer goed hoor ;) tenzij je niet stereo hebt maar 5.1 oid.

• Neoptolemos
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-12-2024
2 GTX'en omdat daar de bottleneck zit? :P

Intel Core 2 Duo E6600 @ 3.6GHz | GigaByte GA-P35-DQ6 | G.Skill F2-6400CL4D 4096MB | MSI N660 TF 2GD5/OC

• Bullit1991
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-09-2025
Neoptolemos schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 01:03:
2 GTX'en omdat daar de bottleneck zit? :P
Jup :>

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-01 02:44
Geluidskaart

daar ga je in de fout, doordat een onboard geluid de cpu belast verlies je effectief kracht waardoor je een lagere fps hebt (bij mijn moederbord loopt dit op tot 15 procent maar dat is dan wel uitzonderlijk)

Verwijderd

Ehm... kheb een Asus P5B hier... en ik krijg perfect 5.1 geluid uit mn onboard...

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-01 02:44
Verwijderd schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 01:21:
Ehm... kheb een Asus P5B hier... en ik krijg perfect 5.1 geluid uit mn onboard...
ik heb een 7.1 onboard en gebruik die dan ook met een 7.1 speakerset maar het aantal keer dat ik in een spel al niet gewoon geluidsbronnen gemist heb, daar ben ik de tel van kwijt geraakt... Je kan dit krijgen als je veel dichte geluidsbronnen hebt(je bent aan het schieten en rondom u zijn er ook mensen aan het schieten) en dan zie je wat verder bv een tank schieten en het geluid van die tank is er nooit gekomen. Met die x-fi(behalve de echt goedkope) kan je 128 geluidsbronnen aan zodat je een ruimer omgevingsgeluid hebt. bovendien heb je ook effectief een fps winst, zie mijn vorige post

• htf99
Bullit1991 schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 00:29:
Ik zou als ik jou was i.p.v. de quad core een duo core nemen (E6600?) en met het geld wat je daarmee bespaart er 2 GTX's inzetten! En Onboard sound klinkt ook zeer goed hoor ;) tenzij je niet stereo hebt maar 5.1 oid.
de Q6600 is 369, een E6600 is 200 euro (Azerty prijzen). Van dat verschil koop je toch geen GTX (of GTS)? Maar goed SLI Blijkt dus duur en levert ook niet het gewenste prestatie voordeel heb ik begrepen.

[ Voor 10% gewijzigd door htf99 op 13-07-2007 08:38 ]

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

Kijk eens in de BBG's hoe een systeem samengesteld moet worden en in Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed? **lezen** :)

Dit topic voldoet niet aan onze regels en gaat dus dicht :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.