Toon posts:

[all-round PC] Budget €900,-

Pagina: 1
Acties:
  • 42 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien mijn huidige desktop inmiddels 4 jaar is en deze mankementen gaat vertonen is het tijd voor een nieuwe pc.

Ik gebruik mijn pc voor alles en nog wat, hij staat eigenlijk zelden tot nooit uit. Ik speel wel spelletjes, maar het hoeft allemaal niet perfect te draaien. Ik bedoel voor 5-10 fps meer ga ik niet eens exponentieel meer geld besteden als dat het toch speelbaar is zonder.

Behuizing: Antec LifeStyle Sonata II (ATX, 450W, Zwart)
Lijkt me een degelijk kast en degelijke voeding

Moederbord: Asus P5K, P35 (ATX, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)
Deze werd aangeraden in de best buy van het multiamedia-systeem.

Cpu: Intel Core 2 Duo E6600 (S775, 2x2.4GHz, 4MB, 1066MHz FSB, Boxed)
Arctic Cooling Freezer 7 Pro (Socket 775)

Wederom zo uit de best buy van het multimedia systeem gehaald.

Geheugen: Kingston 4GB DDR2 (2x2GB) PC5300 667Mhz CL5 Dual Channel Kit (KVR667D2N5K2/4G)
Ik heb gekozen voor 2x 2gb in plaats van 4x1gb aangezien het maar twee tientjes duurder was en ik dan nog twee slots overhoud voor een eventuele uitbreiding als ik later ergens goedkoop tweedehands geheugen aan kan komen. Ik ben sowieso wel van plan later over te stappen naar een vista 64 bits versie.

Harde schijf: Samsung 400GB SATA II 7200RPM 16MB (HD403LJ)
Tja, meer motivatie dan Samsung klinkt degelijk en 400GB is genoeg kan ik eigenlijk niet geven.

Videokaart: Sapphire Radeon X1950 Pro Ultimate 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) 11095-00-50R
Voorlopig blijf ik even XP gebruiken dus directx10 kaarten hoef ik niet perse te hebben en ik vind de meerprijs ten opzichte van de generatie kaarten ervoor te groot voor hetgeen zon kaart extra biedt.

rest: Apacer 16-in-1Card Reader USB 2.0 Zwart OEM
NEC AD-5170 18x (Dual-layer. Zwart)

Zit het zo een beetje degelijk in elkaar? Ik heb vrij weinig verstand van het bij elkaar zoeken van componenten. Ik ben meer een gebruiker van een pc dan een pruster aan een pc zeg maar. Ik ga hem dan ook niet zelf in elkaar zetten :)

Wat hebben jullie er op aan te merken?

Ik zou graag willen weten wat ik het beste kan doen qua videokaart/geheugen, want daar heb ik zo mijn twijfels over.

Verwijderd

4 GB ram is wel veel. Met 2 gb kun je op dit moment bijna alles wel doen, zeker voor een allround pc hoef je geen 4gb. Voor de rest lijkt me dit wel een goed systeempje. Voor het geld van die 2gb geheugen die je weglaat kun je een wat duurdere videokaart kopen:) Je zit dan nog niet op het duursten qua videokaart, maar je kan er zeker iets leuks mee doen;)

Verwijderd

Topicstarter
Ja, maar de bedoeling is wel dat ik er weer 4 jaar mee vooruit kan gaan. Ik heb nu 1gb in mijn huidige systeem en dat is bij lange na niet meer genoeg. Misschien dat ik inderdaad voorlopig wel kan gaan voor 2x1gb geheugen. (Ik neem aan dat de prijzen niet schrikbarend gaan stijgen). Wat is dan aan te raden als videokaart met een prijs klasse van €160,- tot €200,-?

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2007 14:10 ]

Verwijderd

Videokaart kan je beter een X1950XT van MSI nemen, kost 149 bij alternate denk ik. Die zal wel niet al te stil zijn, maar een Arctic Accelero X2 kost ook maar 16 euro.

Moederbord, Gigabyte DS4 schijnt zuiniger, koeler en beter te zijn dan P5K, hierin kan je je verdiepen.

Hoeveel kost die 2x2gb? Als het onder 200 euro is, gewoon doen. Want 2x2 is toch beter dan 4x1 en prijzen gaan wél stijgen. Je kan ook overwegen om nu 2GB te halen en over een jaartje 2 erbij, maar dan heb je dus niet dezelfde geheugen en dat kan voor iets mindere prestaties zorgen (het zal in de meeste gevallen wel gewoon goed werken).
Iig is 4GB nog redelijk overkill maar zeker wel toekomstvoorbereid.

Let wel op bij HDDs, samsung betekent niet meteen stilte. De 400GB variant die je hebt gekozen is niet van T166 series, dus die zal ietsjes slechter zijn. Je kan beter dan voor de T166 320GB of 500GB gaan, of beter nog, voor S166 series (die zijn nog stiller en sneller), maar die zijn nog niet overal verkrijgbaar.

Let wel op dat je niet alles klakkeloos overneemt maar eerst even onderzoek doet. Misschien hebben bovenstaande informatie niet zoveel te maken met jouw eisen dus je kan beter kijken of bovenstaand gewoon past aan wat jij wil.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 14:10:
Videokaart kan je beter een X1950XT van MSI nemen, kost 149 bij alternate denk ik. Die zal wel niet al te stil zijn, maar een Arctic Accelero X2 kost ook maar 16 euro.
Daar hebben ze hem in ieder geval niet meer. Ik meen dat die versie die ik heb voorzien is van een zalman-koeler etc. dus ik neem aan dat het kwalitatief wel in orde zit.
Moederbord, Gigabyte DS4 schijnt zuiniger, koeler en beter te zijn dan P5K, hierin kan je je verdiepen.
Ik kan hem wel vervangen voor de DS3R van Gigabyte die is namelijk niet zoveel duurder dan die ik al had. Die DS4 is weer bijna vier tientje duurder dan die ik eerst had. Moederborden en hoe het allemaal eruit ziet, wat het doet en hoe het werkt daar heb ik eigenlijk nooit wat van begrepen.
Hoeveel kost die 2x2gb? Als het onder 200 euro is, gewoon doen. Want 2x2 is toch beter dan 4x1 en prijzen gaan wél stijgen. Je kan ook overwegen om nu 2GB te halen en over een jaartje 2 erbij, maar dan heb je dus niet dezelfde geheugen en dat kan voor iets mindere prestaties zorgen (het zal in de meeste gevallen wel gewoon goed werken).
Iig is 4GB nog redelijk overkill maar zeker wel toekomstvoorbereid.
Die kost €170,- momenteel.
Let wel op bij HDDs, samsung betekent niet meteen stilte. De 400GB variant die je hebt gekozen is niet van T166 series, dus die zal ietsjes slechter zijn. Je kan beter dan voor de T166 320GB of 500GB gaan, of beter nog, voor S166 series (die zijn nog stiller en sneller), maar die zijn nog niet overal verkrijgbaar.
Tja, het mag wat mij betreft welk merk zijn dan ook. Zolang het maar gewoon kwalitatief in orde is.
Let wel op dat je niet alles klakkeloos overneemt maar eerst even onderzoek doet. Misschien hebben bovenstaande informatie niet zoveel te maken met jouw eisen dus je kan beter kijken of bovenstaand gewoon past aan wat jij wil.
Het is wel dat ik weet wat mijn eisen zijn zeg maar, niet welke produkten hier aan voldoen :D

Verwijderd

Nou ja, bijv: Samsung is stil, Seagate is snel (nou zijn ze allebei stil en snel, maar de ene is op de ene vlak beter en de ander op de andere). Als jouw eis stil is, neem je samsung, idem andersom.

Samsung is sowieso heel goed kwalitatief spul. Ik raad jou de T166 320GB aan, die kost momenteel 70 euro en levert goede GB/prijs prestatie, is heel snel (maar 5% langzamer gemiddeld dan de snelste) en een van de stilste. S166 schijnt ietsje stiller te zijn maar die hebben alleen maar 160GB versies kwam ik net achter.

Die sapphire pro ultimate presteert een paar procent beter dan normale pro en heeft idd een stille zalman cooler. Dat is een goede keus want je hebt dan ook gewoon garantie (als je je koeler vervangt niet..). Is wel ietsje duurder dan normale (die rond 120 is) maar is het wel waard denk ik. Jammer dat de xt uitverkocht is, die is wel veel beter dan de pro.

DS3R is raid, DS3P is betere koeling, firewire etc. kosten ongeveer zelfde. (Bedankt, aangepast). Volgens mij scheelt het maar 5 euro ofzo. En waar koop je btw? Want DS4 is meestal maar 2 tientjes duurder dan DS3R, en dat is het ook echt waard.

De geheugen, neem maar 2x2gb. Overkill, maar je vind ze nooit meer zo goedkoop. 2x1GB kost nu ook al rond de 70-80 euro dus je betaalt bijna niets extra voor 2x2, grijp je kans :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 14:40:

DS3R is raid, DS3P is goede koeling etc. kosten ongeveer zelfde. Als je geen raid gaat gebruiken, neem DS3P. Volgens mij scheelt het maar 5 euro ofzo. En waar koop je btw? Want DS4 is meestal maar 2 tientjes duurder dan DS3R, en dat is het ook echt waard.
Zowel de DS3R als de DS3P hebben de ICH9R southbridge. Het verschil is dat de DS3P een koperen koelblok heeft, de R een aluminium. Verder heeft de P firewire en de R niet. We hebben het hier natuurlijk over de P35-DS3R en de P35-DS3P.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 14:40:
Nou ja, bijv: Samsung is stil, Seagate is snel (nou zijn ze allebei stil en snel, maar de ene is op de ene vlak beter en de ander op de andere). Als jouw eis stil is, neem je samsung, idem andersom.

Samsung is sowieso heel goed kwalitatief spul. Ik raad jou de T166 320GB aan, die kost momenteel 70 euro en levert goede GB/prijs prestatie, is heel snel (maar 5% langzamer gemiddeld dan de snelste) en een van de stilste. S166 schijnt ietsje stiller te zijn maar die hebben alleen maar 160GB versies kwam ik net achter.

Die sapphire pro ultimate presteert een paar procent beter dan normale pro en heeft idd een stille zalman cooler. Dat is een goede keus want je hebt dan ook gewoon garantie (als je je koeler vervangt niet..). Is wel ietsje duurder dan normale (die rond 120 is) maar is het wel waard denk ik. Jammer dat de xt uitverkocht is, die is wel veel beter dan de pro.

DS3R is raid, DS3P is goede koeling etc. kosten ongeveer zelfde. Als je geen raid gaat gebruiken, neem DS3P. Volgens mij scheelt het maar 5 euro ofzo. En waar koop je btw? Want DS4 is meestal maar 2 tientjes duurder dan DS3R, en dat is het ook echt waard.

De geheugen, neem maar 2x2gb. Overkill, maar je vind ze nooit meer zo goedkoop. 2x1GB kost nu ook al rond de 70-80 euro dus je betaalt bijna niets extra voor 2x2, grijp je kans :P
thnx voor de snelle reactie _/-\o_

Ik bestel het hele zooitje bij cool-prices aangezien die goed uit de shop survey komen!

Nou dan ga ik denk ik toch voor de samsung, want een beetje een stil systeem is wel fijn, omdat hij ook 's nachts aanstaat.

Dat was ook mijn motivatie om voor de ultimate pro te gaan.

Je hebt trouwens gelijk zie ik nu dat moederbord is niet zo veel duurder.

Het lijstje zou nu zo worden:

Deze configuratie bevat onderstaande onderdelen.
2710 Antec LifeStyle Sonata II (ATX, 450W, Zwart)
6469 Intel Core 2 Duo E6600 (S775, 2x2.4GHz, 4MB, 1066MHz FSB, Boxed)
6912 NEC AD-5170 18x (Dual-layer. Zwart)
6958 Arctic Cooling Freezer 7 Pro (Socket 775)
7826 Sapphire Radeon X1950 Pro Ultimate 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) 11095-00-50R
7928 Apacer 16-in-1Card Reader USB 2.0 Zwart OEM
8092 Samsung 400GB SATA II 7200RPM 16MB (HD403LJ)
8855 GigaByte GA-P35-DS3P, P35 (ATX, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)
8909 Kingston 4GB DDR2 (2x2GB) PC5300 667Mhz CL5 Dual Channel Kit
(KVR667D2N5K2/4G)
Exclusief € 750,34
BTW € 142,56
Totaalprijs € 892,90

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed? **lezen**

dit is gewoon een boodschappenlijstje zonder eigen vragen, dicht dus :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.