Areca - Greater Two TB Volume Support

Pagina: 1
Acties:
  • 1.297 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-06 08:57

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Topicstarter
Deze week heb ik 2 harddisks bijgeplaatst op mijn Areca ARC1220-controller. Hierdoor is de capaciteit van mijn array gestegen van 1500 naar 2500 GB.
Nou zit er in de setup van de controller een optie genaamd 'Greater Two TB Volume Support' en volgens de handleiding zouden daar 3 keuzes moeten zijn, namelijk 'No', 'LBA64' en 'For Windows'. (waarbij de laatste je clustersize vergroot naar 4KB, wat een aantal praktische problemen met zich meebrengt)
Als ik echter in de setup van de controller kijk, zie ik enkel de opties 'Yes' en 'No'. En nou wil ik natuurlijk wel de ondersteuning voor meer dan 2TB, maar ik zou er flink van balen als mijn schijf ineens geconverteerd wordt naar 4KB clusters. (dat zou ook betekenen dat ik voor niets ben overgestapt op Vista :P)
Iemand enig idee wat ik hiermee moet? Ik weet niet helemaal zeker of ik al in de BIOS van de controller heb gekeken, zal dat voor de zekerheid nog even controleren.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41852

Ondersteunt vista geen 64-bits LBA dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:43
Toevallig, ik heb laatst precies hetzelfde gehad. 2x 750gb in raid0 uitbreiden naar 6x in raid5. Ik kon ook alleen Yes of No aangeven, en hier heb ik uiteraard Yes gepakt. Raid array en volume uitbreiden ging toen prima. Windows 2003 (SP2) zag wel meer dan 2TB, maar kon na die grens geen partities aanmaken.

Oplossing: alles backuppen, partitie verwijderen en de schijf via windows disk manager converteren naar een GPT partitietabel. Hierna kon ik zonder problemen de gehele grootte addresseren en partitioneren.

De verkorte weg is misschien nog wel handiger. Aangezien toch alle partities verwijderd dienen te worden kun je de moeite van RAID-array's expanden besparen. Dus backuppen, array deleten en opnieuw aanmaken met de goede opties. Scheelt behoorlijk wat tijd, want het array en de volume uitbreiden kostte bij mij ieder meer dan 24 uur.

[ Voor 24% gewijzigd door Fauna op 12-07-2007 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-04 09:18

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Volgens mij hoef je niks spannends te doen want ik heb hetzelfde gedaan als jij, begon met 1,5TB en ik zie nu mijn 3.5TB netjes weergegeven onder Vista. Ik heb overigens een promise EX8350 als raid controller.

Nu ik Fauna z'n reactie lees, ik heb de partitie zelf gemaakt onder Vista. Als het een oudere partitie is (lees non-GPT) dan kun je idd een probleem krijgen.

[ Voor 27% gewijzigd door Dukey op 12-07-2007 14:00 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Topicstarter
Vista ondersteunt wel LBA64 ja. GPT is volgens mij niet echt een optie, aangezien dat niet bootable is en ik ook mijn OS op deze array geïnstalleerd heb. Een terabyte backuppen is een klotewerk, maar is op zich haalbaar, dus ik probeer gewoon de array te expanden en als het niet werkt dan maak ik 2 RAID-sets aan waarvan ik er eentje als ouderwetsche schijf gebruik en de ander converteer ik dan naar GPT.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Topicstarter
Ik was er al bang voor, na een nachtje expanden blijkt dat Windows nu twee stukken Unallocated schijfruimte ziet. Eentje die waarschijnlijk doorloopt tot 2TB en een restje wat daarna komt. Dat wordt dus even flink hobbyen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-05 17:07

John2B

I Love RAID5..!!

Van een Array/Volume groter dan 2TB kan je helaas nog niet booten, OS moet dus op een andere disk staan die kleiner is dan 2TB.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Topicstarter
Ben al hard op zoek naar mensen die 'eventjes' een kleine terabyte aan data voor me kunnen bewaren, zodat ik mijn arrays opnieuw in kan delen :P Bedankt voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-05-2024
een kleine tera aan data even bewaren.......wordt het niet eens tijd om wat te verwijderen dan? of op dvd te zetten?

Copy.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-05 19:15

Dido

heforshe

Wat is het nut van 2.5TB als je vind dat je niet meer dan een kleine T zou moeten hebben :?

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cergorach
  • Laatst online: 16:08
Demoniac schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 14:48:
Ben al hard op zoek naar mensen die 'eventjes' een kleine terabyte aan data voor me kunnen bewaren, zodat ik mijn arrays opnieuw in kan delen :P Bedankt voor de info.
Je zou eventueel een van de 750GB eruit kunnen trekken (is toch RAID5) en daar een hoop op kunnen gooien, de rest branden of zo. Daarna een RAID5 array aanmaken met 5 schijven, data overgooien en dan dmv. dynamic expansion de array uitbreiden naar zes schijven.

Heb het zelfde probleem gehad, gelukkig had ik nog 8 120GB IDE schijven liggen waar het tijdelijk even op kon. Gebeurt je een keer, daarna nooit meer ;-)

Hmm... Misschien een service opzetten, Rent-a-TB.

Ps. voor al die mensen die vinden dat een TB+ onnodig is :-p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Topicstarter
Ik heb al het nodige geregeld en zelfs een aanbod gehad van een vriendelijke Campzone-bezoeker om zijn lege ruimte te gebruiken als het probleem tijdens Campzone nog niet verholpen is (waarvoor bedankt! :>) dus ik ga eens kijken hoe ver ik ga komen.
DVD's branden begon een collega ook al over, totdat ik hem vroeg om uit te rekenen hoeveel dvd's dat zouden worden :P

Volgend probleem: hoe krijg ik mijn Windows-install overgezet? Ik vermoed dat Acronis TrueImage en Symantec Ghost boot-cd's niet zoveel van een Areca-controller begrijpen :P Is het mogelijk om bij die programma's extra drivers toe te voegen? Zou Hiren's Boot CD me hier bij kunnen helpen? Of zijn er Linux Live-CD's die goede imaging-tools aan boord hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-05 16:42
Demoniac schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 10:54:
Volgend probleem: hoe krijg ik mijn Windows-install overgezet? Ik vermoed dat Acronis TrueImage en Symantec Ghost boot-cd's niet zoveel van een Areca-controller begrijpen
Ik heb nog geen ervaring met +2Tb.arrays maar ik kopieer met succes arrays van Areca, highpoint en Dell/LSI RAID controllers. Zolang de controller de arrays via het BIOS beschikbaar stelt is er geen vuiltje aan de lucht en kun je in ieder geval met ghost de bootschijf/partitie kopiëren. Met trueimage heb ik geen ervaring.

Hans van Zijl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

demoniac, als je meer ruimte nodig hebt moet je me maar even opzoeken op campzone ;)

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-06 23:08
Ik stel eventueel 3 schijven van 500GB ter beschikking, tevens @ campzone. Je vindt me in FA tent van veld F. Ben er full event :)

Anyway, backuppen op DVD raad ik af, je zal niet de eerste met rotte DVD's zijn. Zelf had ik het probleem laatst ook, toen ik 4x750GB in raid 5 gooide. Ben ik ff blij dat ik Win XP x64 draai, die ondersteund tenminste GPT disks. En me array loopt als een zonnetje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Topicstarter
Dank jullie voor de behulpzame reacties, maar dankzij wat opruimwerkzaamheden (alle 'gangbare' software en media weggeflikkerd :P) en de externe harddisk van een vriend, heb ik inmiddels twee afzonderlijke volumes aangemaakt op mijn Areca :) Het terugzetten van mijn Vista-installatie werd niet echt een succes, maar die was pas nieuw (dus nog niet helemaal op smaak getweakt ;)) en had wat foutjes (PDA kon niet syncen) dus heb ik zondagavond maar een verse install gedaan.
Hoe dan ook, ik ben helemaal klaar voor Campzone met 1TB aan data en nog 1,5TB aan lege ruimte - op één mooie grote partitie :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krizzie
  • Laatst online: 17:31

Krizzie

Progressive Music \o/

Ik schop even heel ondeugend dit topic weer omhoog. :+

Ik zit denk ik met hetzelfde probleem. Gister een RocketRaid 2320 binnen gekregen en hier 4x WD RE2 750GB aangehangen (Raid 5), windows ziet de disks en de ruimte (iets minder dan 2100GB) maar als ik een partitie ervan maak dan komt er maar 1.99TB uit en zie ik nog een blokje van 50GB bij de diskmanager als ongepartioneerde schijfruimte, als het ik het volume wil uitbereiden met die 50GB dan krijg ik een error.

Zit ik hier dan met hetzelfde probleem? :? Ben volgens mij bij die wizard niks over dat LBA64 oid tegen gekomen. Ik gebruik trouwens Vista ultimate 64bit. :)

De Rocketraid draait trouwens op de nieuwste drivers en BIOS. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Krizzie op 07-11-2007 20:53 ]

Geluidswolk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:43
Heb je het volume omgezet naar een GPT partitieindeling? Dat heb je namelijk nodig om 2TB+ te adresseren. Hiervoor moeten wel alle partities weg zijn, dus ik hoop dat je er nog geen data op hebt staan, of dat je die kunt backuppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Ja, dat had ik dus wel gedaan, ben nu alles weer op me oude hdd's terug aan het zetten (4 uur werk :') )

Heb ik er extra op gelet dat de controller meer dan 2TB aan kon vergeet ik Windows te checken. :')

Vervelend dat Vista zo rete traag is met kopieeren van bestanden. :(

Geluidswolk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16225

Misschien off topic maar:

Zelf wilde ik een server bouwen met WHS een areca controller erin en +/- 4Tb aan storage, lees ik hier tot mijn grote schrik dat je weer gezeik krijg met een operating systeem dat maar 2Tb aan storage kan vanwege GPT o.i.d.
Klopt dit, dat zou ik erg jammer vinden de gebruikersvriendelijkheid van WHS en de leuke extra features spraken me wel aan. Nou heb ik niet 4Tb nodig als een groot blok, ik dacht dat WHS zelf de individuele disks aan elkaar plakt JBOD, maar kan WHS dat ook voor een JBOD > 2Tb?
Als ik dan 64bit Vista ga (moet :( ) gebruiken ben ik dan eindelijk af van dat eeuwige gezeik van storgage space begrenzingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-06 16:00
Ik heb dit gezeik ook gehad op mijn areca (12-poorts) controller. Na wat heen-en-weer mailen met microsoft kwam het erop neer dat de beperking niet aan de windows-versie ligt maar aan de schijf-formaat NTFS. NTFS heeft een maximaal aantal clusters dat het kan adresseren, bij standaard grootte is dat dus 2TB. Wil je dus over die 2TB heen zal je een grotere clustersize moeten pakken. Zelf draai ik nu een 4096-bit (4KB) clustersize onder XP, heb daar totaal geen problemen mee.

Het enige is wel dat als je bijv. een defragmenteer-tooltje erover heen laat lopen deze zelfs de disk niet eens wil analyseren, laat staan dat ie er nog meer mee doet. Ik draai naast die raid6 (ruim over de 2TB trouwens) op dezelfde controller een 4-disk raid0 met raptors, wel met de standaard clustersize (dat is teven mijn OS-disk) en tijdens kopieren van data merk je absoluut niks van het feit dat je data-array dus een 4KB clustersize heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Topicstarter
4k clustersize is eng, je kan dan namelijk niet met Linux of een partitie-editor aan je filesystem rotzooien. Dus als je je array eens uitbreidt (wat ik nog wel van plan ben) dan kan je je partitie niet vergroten. Wat jij ook al aangeeft met je defragmentatie-probleem.
Kan je hier eens wat (relevante) info uit die mailtjes neerzetten, ik ben wel benieuwd namelijk. Ik werk inmiddels alweer maanden op een NTFS-partitie van 2,2TB en een maatje van me zit volgens mij al rond de 6TB..
Anoniem: 16225 schreef op donderdag 08 november 2007 @ 08:17:
Misschien off topic maar:

Zelf wilde ik een server bouwen met WHS een areca controller erin en +/- 4Tb aan storage, lees ik hier tot mijn grote schrik dat je weer gezeik krijg met een operating systeem dat maar 2Tb aan storage kan vanwege GPT o.i.d.
Windows Home Server is gebaseerd op Server 2003 en zou dus GPT-schijven moeten ondersteunen. Wat je het beste kan doen, is een kleine RAID0-array aanmaken en daar je OS op installeren. Vervolgens maak je een RAID5-array aan op de overige schijfruimte en die converteer je naar GPT-schijf. Dit is de manier die ik ook heb gebruikt en heb geen enkel probleem daarmee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Begrijp ik het dan goed dat als je het zaakje naar GPT omzet dat je dan niet meer kan uitbereiden? :? Ik heb 4x 750GB als start gekocht als zodra ik ruimte tekort kom komt er eentje (of meer) bij en dan wil ik de partitie toch gewoon mee laten groeien eigenlijk. :)

Geluidswolk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
Misschien ben ik dat maatje wel Demoniac ;) Heb hier in ieder geval een 9-disk raid6 wat neerkomt op een array van 6,35TB effectief (uit mn hoofd maar iig iets in die buurt). Defragmenteren kan idd niet maar uitbreiden is geen probleem. Via diskpart.exe (start/run/cmd --> diskpart.exe) dat standaard in windows zit kan je een partitie prima uitbreiden. Duurt zelfs maar luttele microseconden dat uitbreiden :) Mag ook wel na 40-uur wachten totdat die raidcontroller zn raidset heeft uitgebreid en je 3u heb zitten wachten totdat je volume-set ook uitgebreid is.

Komt er op neer dat met een 4KB clustersize prima array's kan uitbreiden.

Btw: om met 9-disks tot die size te komen kan je zelf al raden dat er dus 1TB disks aan moeten hangen:)

edit: typo's

[ Voor 9% gewijzigd door dvl-2 op 08-11-2007 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Oh ok ik schrok al. :P

Hmmm disk nu weer leeg gemaakt en naar een ongepartioneerd volume terug gebracht, maar nu krijg ik de optie om een gpt disk te maken niet meer. :? Of moet ik de hele array ook weer opnieuw aanmaken? (Hoop ik niet aangezien dat weer 2.5 uur kost :X )

Geluidswolk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
Jij werkt met een highpoint-controller; ik heb alleen ervaring met een 1820A controller van highpoint uit de tijd dat160GB disks al huge waren. Die ondersteunde ook geen 2TB dus heb geen ervaring met highpoint's en 2TB+

Draai zelf al aantal jaar op areca's. Om daar je clustersize in te stellen moet je de hele array opnieuw aanmaken, deze zijn daarna ook niet meer aan te passen. Ik gok dat dat bij highpoint ook zo is en je dus toch die 2,5u wachten voor lief moet nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

De 2320 ondersteunt wel 2TB+ volumes want hij herkent wel gewoon 2.25TB in het bios. :)

Ben nu inderdaag opnieuw aan het initialiseren. :') 25% en nog 1 uur en 45 minuten te gaan... :O

Geluidswolk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Topicstarter
dvl-2 schreef op donderdag 08 november 2007 @ 11:31:
Misschien ben ik dat maatje wel Demoniac ;)
Nee, al heb je heel toevallig wel dezelfde voornaam zag ik in je profiel :P
Overigens nog een semi-offtopic tip voor alle RocketRAID 2320 bezitters: blijf met je vingers van de staggered spinup af! Als die aan staat, werken je schijven niet meer aan andere SATA-controllers!

[ Voor 30% gewijzigd door Demo op 09-11-2007 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Demoniac schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 00:46:
Overigens nog een semi-offtopic tip voor alle RocketRAID 2320 bezitters: blijf met je vingers van de staggered spinup af! Als die aan staat, werken je schijven niet meer aan andere SATA-controllers!
Hoe bedoel je dat? Dat als je staggered spinup hebt ingeschakeld en je koppelt de schijf aan op een andere controller dat hij dan niet meer werkt? Dat zou vreemd zijn.

Staggered spin-up is een SATA-IO II feature. Ik denk dat zodra de schijf stroom krijgt, de electronica van de schijf dus al werkt en er eerst een data verbinding met de controller tot stand komt. Als die aangeeft dat de schijf nog niet moet opspinnen, doet hij dat nog niet. Maar dat is maar een theorie, ik weet niet hoe het precies werkt. Als wat je zegt klopt dan lijkt het alsof SATA schijven deze instelling 'onthouden', wat idd dan problemen op zou kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-06 23:08
Nou, hij heb gelijk. Herinner me nog iemand op campzone die een defecte highpointcontroller had en z'n schijf met geen mogelijkheid aan de gang kreeg. Was ie naarstig op zoek naar een highpoint om die schijf terug aan te zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04 19:54
Staggered spinup is om te voorkomen, dat als je de stroom van je array haalt, en deze er vervolgens weer op zet, dat niet al je schijven precies tegelijk starten. Dit gelijk starten kost natuurlijk heel veel energie wat je power supply waarchijnlijk niet leuk vind. Met 4-10 disks valt dit nog wel mee, maar met 50-100 wordt het effect wat groter.

De controler laat dan de schijven in "delen" opstarten.

[ Voor 7% gewijzigd door Jouke74 op 09-11-2007 10:01 ]

"That was left handed..." - JJH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De vraag is natuurlijk of deze 'instelling' onthouden wordt door de schijven, of dat het iets wat bij elke power-on direct gemeld wordt aan de schijven, om te voorkomen dat ze gaan opspinnen en dus voor een hoge piekstroom zorgen. Ik ben benieuwd of iemand hier meer over kan vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
Jouke74 schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 10:00:
Dit gelijk starten kost natuurlijk heel veel energie wat je power supply waarchijnlijk niet leuk vind. Met 4-10 disks valt dit nog wel mee, maar met 50-100 wordt het effect wat groter.
Nou met 10 disks merk je het ook heeeel goed hoor. Een HDD verbruikt @ spin-up ong. 25W waar hij als ie eenmaal draait ongeveer 11-12W verbruikt. Scheelt even 12W per HDD en als je er dan al 10 aan hebt hangen is dat al meteen een dikke 110W extra load.

btw.. Servers met 50-100 HDD's zijn echt heeel schaars. Meestal worden zulke ladingen disks in meerdere servers gepropt, ook omdat de grootste sata-raidcontrollers 'slechts' 24 disks kan herbergen dus om de load te verdelen is het gunstiger 4 servers met 24-disks te hebben dan 1 server met 100 disks :) Vaak worden zelfs nog meer servers ingezet om zoveel disks te trekken.

*offtopic: Er blijven altijd gekken die 50 hdd's in hun thuis-pc hebben zitten, al zijn ze schaars ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B
  • Laatst online: 20-05 17:07

John2B

I Love RAID5..!!

Demoniac schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 00:46:
[...]
semi-offtopic tip voor alle RocketRAID 2320 bezitters: blijf met je vingers van de staggered spinup af! Als die aan staat, werken je schijven niet meer aan andere SATA-controllers!
As far as we know, this problem only happens with WD HDDs:

When Staggered Drive Spin Up function is enabled or disabled, there may be problem with reading and writing on the HDDs.

We contacted WD earlier. They informed us that their test result was normal and they did not make any modification.

For our part, only the status of Staggered Drive Spin Up is changed.

Therefore, there’s no solution to this yet.

When customers have this problem, we can only ask them to send the HDDs to WD for repair. This problem is not found with other brands’ HDDs.

As to other brands’ RAID cards, we believe the same problem would happen when using the cards with WD HDDs.

Best regards

Flora Huang/ Account Manager/ Sales Dept/ HighPoint Technologies, Inc

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Topicstarter
Bedankt voor je reactie, John! Het vreemde is echter dat als ik de schijven aan mijn Areca-controller of een andere SATA-controller hang, deze niet herkend worden, maar door een willekeurige Highpoint 2xx0-controller worden ze wel weer herkend en kan ik er ook volumes op aanmaken en formatteren. Vandaar dat ik toch heel sterk het idee heb dat deze bug toch in de Highpoint-controller zit.

Pagina: 1