Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Oplossing: alles backuppen, partitie verwijderen en de schijf via windows disk manager converteren naar een GPT partitietabel. Hierna kon ik zonder problemen de gehele grootte addresseren en partitioneren.
De verkorte weg is misschien nog wel handiger. Aangezien toch alle partities verwijderd dienen te worden kun je de moeite van RAID-array's expanden besparen. Dus backuppen, array deleten en opnieuw aanmaken met de goede opties. Scheelt behoorlijk wat tijd, want het array en de volume uitbreiden kostte bij mij ieder meer dan 24 uur.
[ Voor 24% gewijzigd door Fauna op 12-07-2007 13:56 ]
Nu ik Fauna z'n reactie lees, ik heb de partitie zelf gemaakt onder Vista. Als het een oudere partitie is (lees non-GPT) dan kun je idd een probleem krijgen.
[ Voor 27% gewijzigd door Dukey op 12-07-2007 14:00 ]
Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
A friendship founded on business is better than a business founded on friendship
Je zou eventueel een van de 750GB eruit kunnen trekken (is toch RAID5) en daar een hoop op kunnen gooien, de rest branden of zo. Daarna een RAID5 array aanmaken met 5 schijven, data overgooien en dan dmv. dynamic expansion de array uitbreiden naar zes schijven.Demoniac schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 14:48:
Ben al hard op zoek naar mensen die 'eventjes' een kleine terabyte aan data voor me kunnen bewaren, zodat ik mijn arrays opnieuw in kan delenBedankt voor de info.
Heb het zelfde probleem gehad, gelukkig had ik nog 8 120GB IDE schijven liggen waar het tijdelijk even op kon. Gebeurt je een keer, daarna nooit meer ;-)
Hmm... Misschien een service opzetten, Rent-a-TB.
Ps. voor al die mensen die vinden dat een TB+ onnodig is :-p
DVD's branden begon een collega ook al over, totdat ik hem vroeg om uit te rekenen hoeveel dvd's dat zouden worden
Volgend probleem: hoe krijg ik mijn Windows-install overgezet? Ik vermoed dat Acronis TrueImage en Symantec Ghost boot-cd's niet zoveel van een Areca-controller begrijpen
Ik heb nog geen ervaring met +2Tb.arrays maar ik kopieer met succes arrays van Areca, highpoint en Dell/LSI RAID controllers. Zolang de controller de arrays via het BIOS beschikbaar stelt is er geen vuiltje aan de lucht en kun je in ieder geval met ghost de bootschijf/partitie kopiëren. Met trueimage heb ik geen ervaring.Demoniac schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 10:54:
Volgend probleem: hoe krijg ik mijn Windows-install overgezet? Ik vermoed dat Acronis TrueImage en Symantec Ghost boot-cd's niet zoveel van een Areca-controller begrijpen
Hans van Zijl
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Anyway, backuppen op DVD raad ik af, je zal niet de eerste met rotte DVD's zijn. Zelf had ik het probleem laatst ook, toen ik 4x750GB in raid 5 gooide. Ben ik ff blij dat ik Win XP x64 draai, die ondersteund tenminste GPT disks. En me array loopt als een zonnetje
Hoe dan ook, ik ben helemaal klaar voor Campzone met 1TB aan data en nog 1,5TB aan lege ruimte - op één mooie grote partitie
Ik zit denk ik met hetzelfde probleem. Gister een RocketRaid 2320 binnen gekregen en hier 4x WD RE2 750GB aangehangen (Raid 5), windows ziet de disks en de ruimte (iets minder dan 2100GB) maar als ik een partitie ervan maak dan komt er maar 1.99TB uit en zie ik nog een blokje van 50GB bij de diskmanager als ongepartioneerde schijfruimte, als het ik het volume wil uitbereiden met die 50GB dan krijg ik een error.
Zit ik hier dan met hetzelfde probleem?
De Rocketraid draait trouwens op de nieuwste drivers en BIOS.
[ Voor 5% gewijzigd door Krizzie op 07-11-2007 20:53 ]
Heb ik er extra op gelet dat de controller meer dan 2TB aan kon vergeet ik Windows te checken.
Vervelend dat Vista zo rete traag is met kopieeren van bestanden.
Anoniem: 16225
Zelf wilde ik een server bouwen met WHS een areca controller erin en +/- 4Tb aan storage, lees ik hier tot mijn grote schrik dat je weer gezeik krijg met een operating systeem dat maar 2Tb aan storage kan vanwege GPT o.i.d.
Klopt dit, dat zou ik erg jammer vinden de gebruikersvriendelijkheid van WHS en de leuke extra features spraken me wel aan. Nou heb ik niet 4Tb nodig als een groot blok, ik dacht dat WHS zelf de individuele disks aan elkaar plakt JBOD, maar kan WHS dat ook voor een JBOD > 2Tb?
Als ik dan 64bit Vista ga (moet
Het enige is wel dat als je bijv. een defragmenteer-tooltje erover heen laat lopen deze zelfs de disk niet eens wil analyseren, laat staan dat ie er nog meer mee doet. Ik draai naast die raid6 (ruim over de 2TB trouwens) op dezelfde controller een 4-disk raid0 met raptors, wel met de standaard clustersize (dat is teven mijn OS-disk) en tijdens kopieren van data merk je absoluut niks van het feit dat je data-array dus een 4KB clustersize heeft.
Kan je hier eens wat (relevante) info uit die mailtjes neerzetten, ik ben wel benieuwd namelijk. Ik werk inmiddels alweer maanden op een NTFS-partitie van 2,2TB en een maatje van me zit volgens mij al rond de 6TB..
Windows Home Server is gebaseerd op Server 2003 en zou dus GPT-schijven moeten ondersteunen. Wat je het beste kan doen, is een kleine RAID0-array aanmaken en daar je OS op installeren. Vervolgens maak je een RAID5-array aan op de overige schijfruimte en die converteer je naar GPT-schijf. Dit is de manier die ik ook heb gebruikt en heb geen enkel probleem daarmee.Anoniem: 16225 schreef op donderdag 08 november 2007 @ 08:17:
Misschien off topic maar:
Zelf wilde ik een server bouwen met WHS een areca controller erin en +/- 4Tb aan storage, lees ik hier tot mijn grote schrik dat je weer gezeik krijg met een operating systeem dat maar 2Tb aan storage kan vanwege GPT o.i.d.
Komt er op neer dat met een 4KB clustersize prima array's kan uitbreiden.
Btw: om met 9-disks tot die size te komen kan je zelf al raden dat er dus 1TB disks aan moeten hangen:)
edit: typo's
[ Voor 9% gewijzigd door dvl-2 op 08-11-2007 11:33 ]
Hmmm disk nu weer leeg gemaakt en naar een ongepartioneerd volume terug gebracht, maar nu krijg ik de optie om een gpt disk te maken niet meer.

Draai zelf al aantal jaar op areca's. Om daar je clustersize in te stellen moet je de hele array opnieuw aanmaken, deze zijn daarna ook niet meer aan te passen. Ik gok dat dat bij highpoint ook zo is en je dus toch die 2,5u wachten voor lief moet nemen
Ben nu inderdaag opnieuw aan het initialiseren.

Nee, al heb je heel toevallig wel dezelfde voornaam zag ik in je profiel
Overigens nog een semi-offtopic tip voor alle RocketRAID 2320 bezitters: blijf met je vingers van de staggered spinup af! Als die aan staat, werken je schijven niet meer aan andere SATA-controllers!
[ Voor 30% gewijzigd door Demo op 09-11-2007 00:51 ]
Anoniem: 41852
Hoe bedoel je dat? Dat als je staggered spinup hebt ingeschakeld en je koppelt de schijf aan op een andere controller dat hij dan niet meer werkt? Dat zou vreemd zijn.Demoniac schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 00:46:
Overigens nog een semi-offtopic tip voor alle RocketRAID 2320 bezitters: blijf met je vingers van de staggered spinup af! Als die aan staat, werken je schijven niet meer aan andere SATA-controllers!
Staggered spin-up is een SATA-IO II feature. Ik denk dat zodra de schijf stroom krijgt, de electronica van de schijf dus al werkt en er eerst een data verbinding met de controller tot stand komt. Als die aangeeft dat de schijf nog niet moet opspinnen, doet hij dat nog niet. Maar dat is maar een theorie, ik weet niet hoe het precies werkt. Als wat je zegt klopt dan lijkt het alsof SATA schijven deze instelling 'onthouden', wat idd dan problemen op zou kunnen leveren.
De controler laat dan de schijven in "delen" opstarten.
[ Voor 7% gewijzigd door Jouke74 op 09-11-2007 10:01 ]
"That was left handed..." - JJH
Anoniem: 41852
Nou met 10 disks merk je het ook heeeel goed hoor. Een HDD verbruikt @ spin-up ong. 25W waar hij als ie eenmaal draait ongeveer 11-12W verbruikt. Scheelt even 12W per HDD en als je er dan al 10 aan hebt hangen is dat al meteen een dikke 110W extra load.Jouke74 schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 10:00:
Dit gelijk starten kost natuurlijk heel veel energie wat je power supply waarchijnlijk niet leuk vind. Met 4-10 disks valt dit nog wel mee, maar met 50-100 wordt het effect wat groter.
btw.. Servers met 50-100 HDD's zijn echt heeel schaars. Meestal worden zulke ladingen disks in meerdere servers gepropt, ook omdat de grootste sata-raidcontrollers 'slechts' 24 disks kan herbergen dus om de load te verdelen is het gunstiger 4 servers met 24-disks te hebben dan 1 server met 100 disks
*offtopic: Er blijven altijd gekken die 50 hdd's in hun thuis-pc hebben zitten, al zijn ze schaars
As far as we know, this problem only happens with WD HDDs:Demoniac schreef op vrijdag 09 november 2007 @ 00:46:
[...]
semi-offtopic tip voor alle RocketRAID 2320 bezitters: blijf met je vingers van de staggered spinup af! Als die aan staat, werken je schijven niet meer aan andere SATA-controllers!
When Staggered Drive Spin Up function is enabled or disabled, there may be problem with reading and writing on the HDDs.
We contacted WD earlier. They informed us that their test result was normal and they did not make any modification.
For our part, only the status of Staggered Drive Spin Up is changed.
Therefore, there’s no solution to this yet.
When customers have this problem, we can only ask them to send the HDDs to WD for repair. This problem is not found with other brands’ HDDs.
As to other brands’ RAID cards, we believe the same problem would happen when using the cards with WD HDDs.
Best regards
Flora Huang/ Account Manager/ Sales Dept/ HighPoint Technologies, Inc
A friendship founded on business is better than a business founded on friendship