NAS: doorwerken tijdens "rebuilding"?

Pagina: 1
Acties:

• HuggyB
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-12-2025
Onze nieuwe NAS (Intel Entry Storage System SS4000-E) van een paar daagjes oud had een falende HDD en gaf de RED status aan (RAID 5, 4 HDD's).

We konden wel doorwerken, maar hebben natuurlijk meteen een nieuwe HDD erbij geschroeft. Nu geeft de NAS echter aan dat hij tussen de 1500 en 6000 minuten nodig heeft om de nieuwe schijf te rebuilden.
Het lijkt mij onverstandig om door te gaan met het wegschrijven van projectbestanden naar de NAS terwijl hij aan het rebuilden is... maar dat kan ik niet zeker weten. Aan de andere kant is het nogal onhandig dat we waarschijnlijk een aantal dagen niet bij onze projecten zouden kunnen komen.

Is er advies?

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-02 18:28
In principe kun je doorwerken, alleen heb je op het moment geen redundantie. Mocht een andere schijf falen ben je zaken kwijt. Ook is het zo dat het rebuilden wat sneller gaat als je geen andere dingen aan het doen bent.

Afhankelijk van hoe kritiek de data is zou ik beslissen om door te werken of niet. Het kan wel, maar je hebt wat risico's.

Verwijderd

Zolang de rebuild nog niet voltooid is, zul je je array moeten beschouwen als RAID0 - wees je dus bewust van de risico's. 100 uur nodig hebben voor een rebuild is natuurlijk niet sexy en best gevaarlijk zelfs. Een complete rebuild met een softwarematige RAID5 array met 8 schijven doe ik in 2 uur, dat is dus goed te doen.

Natuurlijk als jij schrijft of leest van de array zal de rebuild ook langer duren.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Ik vraag me af waar je rebuild-rate op staat als ik deze tijden zo zie? :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

moto-moi schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 12:01:
Ik vraag me af waar je rebuild-rate op staat als ik deze tijden zo zie? :)
Zal wel een trage proc zijn waardoor rebuilden traag gaat. Het ding staat helemaal op zichzelf.