Toon posts:

SATA installeren

Pagina: 1
Acties:
  • 162 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik heb een computer gebouwd en wil nu Vista installeren maar op een bepaald moment vraagt hij op welke schijf ik hem moet installeren. Nu dat venster is leeg. Ik heb een SATA-harde schijf. Heb na zoeken op google ontdekt dat je drivers nodig hebt maar die moet installeren met een floppy maar ik heb geen floppystation. Is dit ook mogelijk zonder? Zoja hoe? En waar kan ik die drivers dan vinden? Kan het met USB-stick?

Dit is de computer die ik heb gebouwd:

Afbeeldingslocatie: http://img218.imageshack.us/img218/2674/naamloosvl4.th.png

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Modbreak:Dat kan ook normaal.

[ Voor 76% gewijzigd door Laurent op 12-07-2007 17:22 ]

ARME AOW’er

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-02 18:28
Heb je al gezocht? XP ondersteunde alleen floppy, vanaf Vista ook vanaf USB-stick. Zet de sata drivers in de root van je stick en Vista herkent ze bijna automatisch. Desnoods even op F6 drukken in het begin als de setup daarom vraagt.

Verwijderd

Topicstarter
In de root? En hij vraagt geen F6. En op een bepaald moment kan ik m'n USB-stick kiezen maar dan zegt hij iets van geen stuurprogramma gevonden of zoiets?
Plss Help mij.

• Arethusa
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-02 14:52

Arethusa

Niet die server

Verwijderd schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 11:21:
In de root? En hij vraagt geen F6. En op een bepaald moment kan ik m'n USB-stick kiezen maar dan zegt hij iets van geen stuurprogramma gevonden of zoiets?
Plss Help mij.
Pak een usb stick en maak deze leeg, navigeer dan naar de map waar de drivers in staan en plaats deze op de stick. Dus niet in h:\map\drivers.etc maar h:\drivers.etc (dit alles is fictief dus). Die drivers kun je van de site van de fabrikant downloaden of van de cd halen.

[ Voor 3% gewijzigd door Arethusa op 12-07-2007 11:26 ]

I've been mad for fucking years, absolutely years, been over the edge for yonks.
Vinyl: Discogs

Verwijderd

Topicstarter
Als ik het goed op heb is het de laatste driver van deze pagina:
http://global.msi.com.tw/...&maincat_no=1&prod_no=265
Klopt dit?
Maar als ik dan de map driver kies staat er iets van AMD maar ik heb wel een intel processor hoor!

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2007 11:36 ]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Iets van......

Nee, er staat BIJVOORBEELD

ARME AOW’er

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Verwijderd schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 11:35:
Als ik het goed op heb is het de laatste driver van deze pagina:
http://global.msi.com.tw/...&maincat_no=1&prod_no=265
Klopt dit?
Maar als ik dan de map driver kies staat er iets van AMD maar ik heb wel een intel processor hoor!
Volgens mij is het deze:
http://global.msi.com.tw/...c=driverfile&dno=2450&i=1
Die is voor 32 of 64bit vista.

☻/
/▌
/ \

Verwijderd

Topicstarter
Waar?

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Hij doelt op:

Driver Version: 1.17.06.04

For floppy install:
Please copy all the directories and files in the "floppy" folder to the root directory of a floppy disk to create a pre-install disk for Win2K/WinXP/Win2003/WinXP 64bits/Win2003 64bits.

For example,
A:\amd64
\x32
txtsetup.oem

ARME AOW’er

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

In dat zip bestandje staat dus een map Jmicron/Floppy32 en Jmicron/Floppy64. Als je gewoon 32bit vista hebt moet je dus de bestanden van die map naar de root van een floppy/cd/usb kopieren.

☻/
/▌
/ \

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de x64 versie maar als ik die bestanden op m'n lege stick zet (die in de map van floppy64)
dan geeft hij enkele stuurprogrammma's maar die helpen niet. Hij ziet de HD nog altijd niet.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Staat de HD überhaupt wel zichtbaar in het BIOS?

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
überhaupt?

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

http://www.vandale.nl/opz...boek/?zoekwoord=uberhaupt

Anders haal je het woord weg, dan nog klopt de zin en mijn vraag.

[ Voor 35% gewijzigd door Guardian Angel op 12-07-2007 12:19 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Nee, staat nergens

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Staat auto-detect in het BIOS aan?

Loop eens het hele BIOS en de handleiding door. Ik heb het vermoeden dat het e.e.a. niet goed staat of juist is aangesloten. Dit is in principe basic stuff.

[ Voor 25% gewijzigd door Guardian Angel op 12-07-2007 12:27 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Nergens te vinden en auto staat aan. kan het mss zijn dat er jumpers verkeerd staan ofzo?

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Alles kan, melkkan, theekan, koffiekan.

Als je MB geen SATA2 ondersteunt en je HD is SATA2 dan kun je soms achterop je HD de jumper op SATA1 zetten.

ARME AOW’er

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:11
Een SATA schijf heeft geen jumpers in principe. Het kan zijn dat ie wel een jumper heeft om hem op SATA 1 te zetten. Voor sommige southbridges is dit nodig, maar ik neem aan dat je een recent moederbord hebt dus dit heb je waarschijnlijk niet nodig.

Zoek met google even of jouw southbridge autonegotiate goed ondersteunt waardoor hij de schijf ziet als SATA1 ipv SATA2, of zet je schijf (ALS er een jumper op zit) voor de zekerheid even op SATA 1 en controleer dan of je BIOS hem ziet.

UNOX: The worst operating system

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Sjoko schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 12:33:
Een SATA schijf heeft geen jumpers in principe.
Er zijn er anders aardig wat (de meerderheid) die het wél hebben hoor. Logisch, anders zouden de producenten behoorlijk in de problemen komen omdat ze nooit zo'n HD aan iemand met wat oudere componenten kunnen verkopen. :)

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties. Ik weet van mezelf dat ik een moeiljke 'klant' was voor jullie maar ik heb het gevonden door de s-ata uitgangen te veranderen op het moederbord. Ik heb de s-ata van de dvd writer verwisseld met die van de HD. Nogmaals bedankt.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-02 12:51

M2M

medicijnman

pfff... is het niet gemakkelijker om even voor een 10-tje een floppydrive aan te schaffen?

ben je in één keer van alle ellende af.

USB sticks zouden ook moeten werken (bij mij iig wel), maar dan moet je wel de juiste drivers in de root van je usb stick proppen.

dit bestand downloaden, uitpakken in je usb stick en de aanwijzingen van posts hierboven volgen

edit, probleem opgelost, nevermind

[ Voor 4% gewijzigd door M2M op 12-07-2007 13:04 ]

-_-

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Guardian Angel schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 12:25:
Ik heb het vermoeden dat het e.e.a. niet goed staat of juist is aangesloten.
En dat was kennelijk zo. :)

ARME AOW’er

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ben benieuwd of z'n writer het nu nog wel doet, anders zien we de volgende thread wel tegemoet ;)

Lekker aan het fotograferen? 📸
Check mijn V&A voor een upgrade!

Verwijderd

Topicstarter
Zoals verwacht ben ik back. De Vista-installatie is terug niet gelukt. Hij vind nu terug niet de HD. Wat kan er nu fout zijn?

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-02 18:28
Je geeft wel erg weinig informatie. De schijf wordt nu wel gedetecteerd in het bios, maar de Vista setup ziet hem niet? Werkt het nu wel met de drivers laden? Krijg je foutmeldingen?

Verwijderd

Topicstarter
Nee hij toont terug niets nergens.

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Ik snap helemaal niks van je laatste 2 reacties. Je zei eerder dat de HDD wel weer werkte, dus wat deed het toen en wat doet het nu niet?

☻/
/▌
/ \

Verwijderd

Topicstarter
Hij toonde bij de installatie van vista de hd en toen kon ik gwn verder doen maar toen zijhij dat ik opnieuw moest beginnen omdat de schijf moest gepartioneerd of geformatteerd moest worden of zoiets. Maar toen ik wou opnieuw beginnen (na opnieuw opstarten) toonde hij de HD niet meer. Dus nu zit ik opnieuw vast.

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

offtopic:
Probeer gebruik te maken van leestekens. Dit leest wat gemakkelijker

Heb je weer de drivers ingevoegd met usb/cd/floppy dmv f6?

Is hij nu wel in de bios te vinden?

[ Voor 15% gewijzigd door Kixtart op 12-07-2007 14:30 ]

☻/
/▌
/ \

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 14:22:
Hij toonde bij de installatie van vista de hd en toen kon ik gwn verder doen maar toen zijhij dat ik opnieuw moest beginnen omdat de schijf moest gepartioneerd of geformatteerd moest worden of zoiets. Maar toen ik wou opnieuw beginnen (na opnieuw opstarten) toonde hij de HD niet meer. Dus nu zit ik opnieuw vast.
Wat denk je nou zelf dat het kan zijn. Je geeft zo ontzettend weinig informatie over wat je doet en waar je precies tegenaan loopt. En met teksten als "... of zoiets" kunnen wij ook weinig.
Verwijderd schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 14:03:
Nee hij toont terug niets nergens.
Neem eens rustig de tijd om je reacties te formuleren en concrete vragen te stellen en probeer vooral eens uit te zoeken wat iemand bedoeld als je het niet direct snapt. Reacties als "waar?" en "überhoubt?" duiden op zeer impulsief reageren, terwijl de reactie moet zijn dat je gaat zoeken wat het dan betekent.

[ Voor 7% gewijzigd door Room42 op 12-07-2007 14:46 ]

Lekker aan het fotograferen? 📸
Check mijn V&A voor een upgrade!

Verwijderd

Topicstarter
Ok heb nu de hele namiddag aan die computer geprutst en nu is het het volgende probleem. Als ik opstart en geeft hij aan IDE detecting en dan toont hij de naam van men HD. De HD vind ik nu ook terug in het bios. Daarna moet ik op F1 drukken om verder ta gaan. Dan krijg ik in het groen ODO: de naam van men DVD-writer. Dan krijg ik even een venster met letters en cijfers in een kader. En dan toont hij bootmgr ontbreekt druk op ctrl+alt+del om opnieuw te opstarten. Als ik dat doe herhaalt hij gwn hetzelfde. De DVD-writer vind ik ook niet terug in het bios en als ik dan kies in het bios eerst op te starten met CD-ROM dan blijft hij zeggen bootmgr ontbreekt druk ctrl+alt+del om opnieuw op te starten. Het blijft hetzelfde als de dvd erin zit en als hij eruit is. (dvd= installatie dvd vista)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2007 16:46 ]

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Op het moment dat je F1 drukt staat er een foutmelding in beeld (gewoonlijk gaat als alles correct is, hij hier automatisch verder)
DVD-writer in het groen nog nooit gezien (zal wel kloppen).
Dat je niet kunt booten is niet zo vreemd als je vista nog niet geinstalleerd hebt. Hier moet je dus een bootable Vista cd gebruiken (en zorgen dat je dvd boven je hd staat in de bootsequence in de bios)

[ Voor 4% gewijzigd door Kixtart op 12-07-2007 16:46 ]

☻/
/▌
/ \

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
hd op SATA 0 of 1 ( Ligt er aan waar mee je moederbord begint) en brander op SATA 1 of 2.

Kijk of het bios beide herkent.
Start de Vista setup. Als hij vraag welke hd jij wilt gebruiken ( wat nu leeg is ) kan je de drivers laden en kan je alles goed instellen.

Daarna verder gegaan met de instalatie en klaar is de vista installatie.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is net het probleem ofwel zie ik de HD in het bios ofwel zie ik de DVD in het bios. Heb al 1x kennen kiezen op welke HD ik vista wil installeren maar tijdens installatie gaf hij een foutmelding. En die ken ik niet meer. Allebij SATA2 maar als ik in het bios kijk vind ik de HD terug bij IDE En vind de DVD-writer niet terug. Raak niet op de Vista setup.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2007 16:53 ]

• RiCkY82
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-12-2025
Het klopt dat de HD als IDE in het bios wordt herkent, ook dat de DVD-writer niet direct wordt herkent, dit gebeurt tijdens boot door de JMicron chip zelf. Dat je een foutmelding krijgt tijdens het opstarten klopt ook. Wees er zeker van dat je HD op de SATA 0 poort zit op je moederbord. Dit staat in kleine letters bij de poortjes. Druk je Vista cd/dvd in je drive en start die setup nogmaals op. En zorg ervoor dat je de drivers van je mobo tijdens de Windows setup inlaadt. Er worden verschillende drivers meegeleverd, niet alleen de JMicron drivers, maar ook Intel drivers. Ik verwacht dat je die ook moet laden.

Daarnaast is je taalgebruik verreweg van duidelijk. Leer eens correct ABN!

Verwijderd

Topicstarter
Er staat geen SATA 0 alleen SATA1, SATA2, SATA3, SATA4, SATA5, SATA6, SATA7. Ik zal eens proberen de HD op SATA 1 te zetten want die heeft een andere kleur.

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:11
Dat kan kloppen. Gezien de hoeveelheid aansluitingen heb je waarschijnlijk 2 controllers. Ik krijg alleen meer en meer de indruk dat je geen flauw idee hebt waarmee je bezig bent. Wellicht was het handig geweest dat je van tevoren bij jezelf was nagegaan of je wel voldoende kennis hebt om een PC te bouwen en te installeren. Gezien de verzameling opmerkingen die je in dit topic hebt gemaakt begin ik me zelfs af te vragen of je niet gewoon de hele bende compleet verkeerd hebt aangesloten.

Pak je moederbordboekje erbij en ga daar gewoon ns stap voor stap van voren tot achteren alles aansluiten. Kijk dan ook welke poorten bij welke controller horen en welke drivers je daarvoor nodig hebt. Clear je CMOS een keer zodat je iig weet dat dat weer op factory defaults staat. Vanaf dat moment zou alles out of the box moeten werken. (mits je Vista natuurlijk de driver geeft die ie eventueel nodig heeft).

UNOX: The worst operating system

• M2M

M2M

medicijnman

pfff... lastig hoor,

wat ABSOLUUT noodzakelijk is, om even te samenvatten, is dat je zowel je dvd-drive, als je harde schijf in de bios ziet. Allebei, tegelijker tijd.

als dat zo het geval is, zet je tevens in je bios, onder het kopje boot, de boot-sequence (bootvolgorde), je dvd-drive boven aan, daaronder je harde schijf, daaronder de rest (bijvoorbeeld netwerk, floppy, usb, of iets dergelijks)

dan stop je je usb-stick met de drivers voor je harddrive in je pc.

dan stop je je vista dvd in de drive, en als het goed is, boot je computer nu van de dvd. als het goed is kun je nu je harde schijf zien en selecteren tijdens de installatie van windows. Waarschijnlijk moet er, aangezien het een nieuwe harde schijf is, een partitie aangemaakt worden. Deze partitie moet vervolgens geformatteerd worden. Voor snelheid kies een snelle format. Daarna kan de windows vista installatie beginnen.

hopelijk is het nu een beetje duidelijk,

Maarten.

ps. zo niet, is het misschien verstandig om een goede kennis, vriend of familielid erbij te roepen. Op afstand kunnen wij... lastig helpen zonder uitgebreid jargon.

[ Voor 11% gewijzigd door M2M op 12-07-2007 17:51 ]

-_-

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

De HD's zie je tijdens het doorlopen van het BIOS, de melding van de DVD (in het groen) komt daarna pas (JMicron).

Ik zou (nogmaals) eens kijken (ken je MB niet) of het e.e.a. goed in je BIOS staat wat betreft bootvolgorde.

ARME AOW’er

• M2M

M2M

medicijnman

Guardian Angel schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 18:26:
De HD's zie je tijdens het doorlopen van het BIOS, de melding van de DVD (in het groen) komt daarna pas (JMicron).

Ik zou (nogmaals) eens kijken (ken je MB niet) of het e.e.a. goed in je BIOS staat wat betreft bootvolgorde.
mijn asus bios komt pas naar voren, nadat mijn raid0 config scherm is geweest. Dit is toch meestal zo?

-_-

Verwijderd

volgens mij moet je beginnen met de schijf te formatteren, naar bijv NTFS, anders kan je vista die schijf niet zien, en dus niet installeren

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

M2M schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 18:38:
[...]
mijn asus bios komt pas naar voren, nadat mijn raid0 config scherm is geweest. Dit is toch meestal zo?
In dit geval komt er eerst de BIOS boot voorbij, dan de JMicron meldingen óf de RAID-meldingen. Logischerwijs komt altijd eerst de BIOS-reutemeteut want daarin zou je bijv. het e.e.a. kunnen wijzigen vóórdat je naar het RAID-BIOS kunt.

Al mijn ASUS-moederborden hebben het nog nooit anders gedaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Guardian Angel op 12-07-2007 19:15 ]

ARME AOW’er

Pagina: 1