Toon posts:

[2003] Server erg traag na herstarten*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

Ik heb n windows 2003 RC2 server die ik tijdelijk moet onderhouden.
Normaal doe ik alleen Unix/Linux.

De volgende daemons draaien op de server:

1. AD
2. DNS
3. ERP (Winner)
4. Terminal server (15 clients)
5. File storage

Sinds 2 weken is na herstarten de server enorm traag. Ik moet write chache aanzetten op de disks om niet 15 min te wachten eer de administrator console werkbaar is. De volgende 2 uur is de server traag. Nadien gaat deze steeds beter presteren.
Ik heb geen idee waar ik t moet zoeken. Voor de klant is deze server van levensbelang. Daarom is er ook extra geheugen ingezet (16GB in totaal nu), maar dit geeft geen verbetering. De CPU is laag, dus de processor kan t goed aan.

Hardware:

1. Intel S5000Psl moederbord
2. Intel Xeon 2GHZ processor
3. 16GB DDR2 Ram (White-lake)
4. 2x 400GB Sata disk in hw-raid.

In de event log staan geen vouten geregistreerd.

Graag hulp.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Waar zit de bottleneck, zie je wat in de performance monitor gebeuren?

En een open deur:
2003 RC2
Ik neem aan dat je 2003 R2 64b bedoelde?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Johnny E
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:45

Johnny E

Dôh !!

Ik gok dat de disks de oorzaak zijn, weet je wel zeker dat er gebruik wordt gemaakt van HW raid en niet een semi HW raid? Ik zou adviseren om de Terminal Server rol onder te brengen op een andere server. EVT ook de ERP oplossing op een andere server.

Specs!

Verwijderd

Topicstarter
Idd 64b.

In performance monitor zie ik t geheugen behoorlijk uitschieten tot boven 100. Daarom meer geheugen bijgeplaatst.

Wordt 100% zeker gebruikt gemaakt van HW raid (Deonet).
Uiteraard is t verstandig om de services te splitsen op andere machines, maar dat gaat helaas niet.

Wanneer t n schijven probleem is, waarom draaien deze na +/- 2 uur wel weer 'op volle toeren' ?
Daarom heb ik t vermoeden dat t niet de schijven zijn.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Write cache moet je NIET aanzetten op de schijven waar de AD databases staan.... Terminal server en DC zou ik alleen daarom al niet combineren op één machine.
Misschien dat de boel traag is door de corruptie van de AD, al zeg je de write cache pas aan te hebben gezet nadat het probleem optrad?
Welke applicaties eten veel geheugen? Misschien zit er wel ergens een gigantisch lek (crm pakket misschien) ? Resource kit zit een tooltje clearmem waar je misschien wat mee kan.
Wordt er misschien veel geswapt? Die disken zien er namelijk niet snel uit in combinatie met wat de server allemaal moet kunnen doen...

[ Voor 3% gewijzigd door sanfranjake op 12-07-2007 11:40 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
nee...daarvoor stond write cache ook altijd al aan.
Ik weet dat er teveel op 1 machine zit. helaas kan t op dit moment niet anders. Wel in de nabije toekomst.
De swap staat op 6000MB. is tandaard inegsteld door Winhoos Windows.

[ Voor 4% gewijzigd door F_J_K op 12-07-2007 12:57 ]

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-02 20:19

_Arthur

blub

Gooi 'perfmon' eens aan en meet cpu, disk i/o, geheugen gebruik en andere eventuele intressante zaken.

Perfmon starten? -> Start -> run -> perfmon intiepen.

Hier heb je een simpele 'perfmon howto' http://www.windowsnetwork..._Performance_Monitor.html
Pagina: 1