MBP wil niet online via Philips Router

Pagina: 1
Acties:
  • 741 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Zero Grav
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-11-2025
Hallo,

Een tweetal weken geleden heb ik me een macbook pro aangeschaft en onmiddellijk gemerkt dat ik niet online kon met mijn philips sna6500, de windows computers (zoals deze) geraken probleemloos online.

Ik heb toen de volgende stappen ondernomen:
  1. De WEP-Code ingevoerd in alle mogelijke formaten. Ook met een $-teken ervoor, tussen aanhalingstekens en met 0x.
  2. De WEP-Code aangepast naar het veiligere WPA-Persoonlijk (en naar geen beveiliging)
  3. De Firmware proberen up te graden. (Bij Belgacom had ik al de laatste, die van Philips kan ik niet installeren omdat de Belgacom firmware dat niet toelaat.)
  4. De philips klantenservice gemaild, waarop ik de reactie kreeg dat ik maar naar Belgacom moest mailen omdat zij geen support leveren voor custom firmwares.
  5. De belgacom klantenservice gemaild die zeiden dat ik maar op google moest zoeken omdat ze uit mijn mail concludeerden dat mijn windows pc's wel op internet konden en het dus niet aan hun lag.
  6. De firewall van de router uitgeschakeld, dit had het meeste effect, ik kon 3 à 4 dagen probleemloos op internet, maar toen liep het weer fout.
  7. De router gereset (zowel hardwarematig als softwarematig) dit laat me toe om maximaal 1 dag online te kunnen, maar vaak is het eerder 5 minuten tot een halfuur.
  8. Het Channel verplaatst tussen 1 en 13.
  9. De gemengde b&g frequentie omgezet naar zowel b als naar g single.
  10. Op talloze fora en op google zitten zoeken naar oplossingen en in de apple store gevraagd. Bij allebei kreeg ik te horen dat er veel problemen zijn tussen apple en philips routers.
Het ligt niet aan de afstand, ik heb de laptop al bijna op de router gezet om er toch maar op te kunnen, zonder resultaat. Het ligt evenmin aan de laptop, bij de vriendin kan ik probleemloos verbinden met haar USR routertje. En ook de router werkt, de windows pc's kunnen namelijk gewoon op internet, de mac trouwens ook, maar dan moet ik de UTP inpluggen, en dat is hier onmogelijk.

Dit forum is eigenlijk mijn laatste hoop, al heb ik via de searchfunctie al enkele threads kunnen vinden van mensen met hetzelfde probleem die geen oplossing kregen.

Verwijderd

Als je mac met een kabel wel via de philips router kan internetten is het probleem dus terug te leiden naar de wifi verbinding die niet goed werkt. Helaas is het nog steeds zo dat, ondanks alle standaarden, sommige apparatuur pertinent weigert samen te werken met andere apparatuur. Er is helaas weinig wat je daar aan kan doen.

Als je bereid bent een paar euro uit te geven zou je een wifi access point van een ander merk kunnen kopen en deze via een utp kabel aan kunnen sluiten op de philips. Als je dan op de philips wifi uitschakelt en gebruik maakt van de wifi van het access point zou alles weer moeten werken. Vroeger had ik een router zonder wifi en heb ik met een WAP54G van linksys m'n netwerk voorzien van wifi en dat werkte uitstekend.

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Yep, een Linksysje is een prima idee.
Ik zit zelf atm ook via zo'n WAP54G op internet, en intern haalt 'ie rustig 3 MB/s.
Snel voor 802.11g :)

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• kaassouffle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-11-2025

kaassouffle

Medewerker v/d Maand

Gebruik je vast IP of met DHCP?
Heb wel eens problemen met router gehad die over waren nadat ik vast IP koos voor mijn PB..

• Zero Grav
Qlone: Ik had inderdaad al de commentaar gehad dat sommige routerfabrikanten zich niet aan de standaarden houden om toch maar dat extra beetje snelheid op de doos te kunnen zetten. Kut dat de consument daar dan de dupe van moet zijn.

Anti-XP: Zelf was ik aan een Robotics aan het denken (vooral omdat mijn vriendin er eentje heeft en we er allebei perfect opgeraken met onze MBP's), met name aan deze. Nu moet je in het achterhoofd houden dat ik eigenlijk weinig van hardware afken en ik deze dus vooral om een paar interessante lijnen in de beschrijving heb gekozen. En ook deels omwille van de derde antenne, mijn broer heeft namelijk een nogal slechte verbinding op zijn kamer dus ik zou hem ineens ook willen helpen. Maar €159 vind ik toch veel om zo even onverwacht uit te geven, mijn huidige router is nog niet eens zo oud.

Kaassoufle: Ik heb em nog niet op vast IP gezet, vooral omdat ik niet hoe het moet.Bij Home-Networking kan ik DHCP-Server op Disabled zetten, en dan kunnen de windows pc's nog steeds op internet, maar de mac niet.

• xx77qq
  • Niet online
Zero Grav schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 02:06:
Hallo,

Een tweetal weken geleden heb ik me een macbook pro aangeschaft en onmiddellijk gemerkt dat ik niet online kon met mijn philips sna6500, de windows computers (zoals deze) geraken probleemloos online.

...
• De firewall van de router uitgeschakeld, dit had het meeste effect, ik kon 3 à 4 dagen probleemloos op internet, maar toen liep het weer fout.
• De router gereset (zowel hardwarematig als softwarematig) dit laat me toe om maximaal 1 dag online te kunnen, maar vaak is het eerder 5 minuten tot een halfuur.
...

Als ik je verhaal zo lees dan denk ik niet dat het in het draadloos deel van het netwerk zit. Meer een router die het niet meer snapt...

Als je met de mbp niet meer op het internet komt, kan je dan tegelijkertijd met de windows computers nog wel op het netwerk? (zo nee, dan is het modem vastgelopen)
Als je niet meer online komt, kan je dan nog wel de router pingen (dit is je standaard gateway). Zo ja dan werkt het wireless nog wel goed. Wat is je ip adres op dat moment?
Kan je nog iets in de loggings van de mac vinden? Misschien dat 'ie ineens van kanaal gaat wisselen, of misschien wel een ander accesspoint in de buurt?

• Zero Grav
Ik word echt van het netwerk afgegooid (of ik geraak er niet meer op als ik herstart/uit sluimerstand kom). Als ik dan via airport op het netwerk klik en mijn WPA-Code invoer dan krijg ik de melding: "Er heeft zich een fout voorgedaan tijdens het verbinden met het AirPort-netwerk 'Wifi".

De windows computers ondervinden hier echt totaal geen last van. Nu zit ik bijvoorbeeld ook met mijn windows pc op internet terwijl ik de mac al 10 keer heb proberen te verbinden zonder succes.

Mijn IP-Adres op de mac is momenteel 144.3.8.0, duidelijk een IP dat de mac aan zichzelf toewijst omdat hij nergens mee verbonden is. (Bij verbindingsstatus staat evenzeer inactief)

Van de logs ken ik zeer weinig af (dit is mijn eerste mac), ik heb maar even een kopietje gemaakt van console.log:
Mac OS X Versie 10.4.10 (build 8R2232)
2007-07-12 14:08:02 +0200
2007-07-12 14:08:02.941 SystemUIServer[83] lang is:nl

** (process:92): CRITICAL **: purple_account_get_state: assertion `account != NULL' failed
Jul 12 14:08:08 computer-van-mij /System/Library/PrivateFrameworks/Apple80211.framework/Resources/airport: Error: WirelessAssociate2() = 88001006 for network Philips WiFi. The operation timed out.
Jul 12 14:08:16 computer-van-mij /System/Library/PrivateFrameworks/Apple80211.framework/Resources/airport: Error: WirelessAssociate2() = 88001006 for network Philips WiFi. The operation timed out.
Jul 12 14:08:25 computer-van-mij /System/Library/PrivateFrameworks/Apple80211.framework/Resources/airport: Error: WirelessAssociate2() = 88001006 for network Philips WiFi. The operation timed out.
Jul 12 14:08:26 computer-van-mij /System/Library/PrivateFrameworks/Apple80211.framework/Resources/airport: Error: Apple80211Scan() failed 16

[ Voor 2% gewijzigd door Zero Grav op 20-03-2012 19:00 . Reden: Naam verwijderd ]

• xx77qq
  • Niet online
Zero Grav schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 14:16:
Ik word echt van het netwerk afgegooid (of ik geraak er niet meer op als ik herstart/uit sluimerstand kom). Als ik dan via airport op het netwerk klik en mijn WPA-Code invoer dan krijg ik de melding: "Er heeft zich een fout voorgedaan tijdens het verbinden met het AirPort-netwerk 'WifiVdb'".

[...]
Aha, toch anders dan ik dacht. Het is wel degelijk de OSX driver/wireless firmware die niet met het netwerk wil praten. Vooral die Error in je log (WirelessAssociate2() = 88001006 for network xxxxxxx. The operation timed out.) . De netwerkkaart in je mac en je router begrijpen elkaar niet zo goed.

Op het internet zie ik inderdaad berichten van een aantal mensen die dezelfde problemen hebben. Het schijnt dat dit niet zozeer met de encryptie te maken heeft maar meer met het kanaal en de binding met het kanaal. Je hoeft het in ieder geval niet te zoeken in je TCP/IP instellingen.

Wellicht heeft je router nog de mogelijkheid tot het veranderen van wat wireless parameters zoals burst modes of auto channel mogelijkheden.

• Zero Grav
Nu moet ik wel zeggen dat Philips WiFi een ander netwerk is, van mijn buren of dergelijke (ik dacht eerder dat ik een fout in mijn routerconfiguratie had waardoor hij 2 signalen uitzond maar ik heb het net uitgetest, daarom dat ik er niets van had gezegd).
Wat ik dan weer raar vind is dat hij helemaal niets in mijn logs zet van WifiVdb. Ik zie enkel die Philips Wifi router.
Blijkbaar stond er nog een Philips Wifi netwerk in mijn voorkeursnetwerken (al had ik uitgezet dat hij daarmee moest verbinden), 'k heb dat er nu uitgegooid en nu geeft hij dezelfde fout bij WifiVdb.

Ik zal even zoeken naar die Burst Modes en Auto Channel instellingen.

[ Voor 18% gewijzigd door Zero Grav op 12-07-2007 16:12 ]

• Zero Grav
Ok, dat zoeken heeft niets opgeleverd, deze opties zijn niet aanwezig op de router.
Ik begin stilletjesaan echt radeloos te worden.

• xx77qq
  • Niet online
Zero Grav schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 20:57:
Ok, dat zoeken heeft niets opgeleverd, deze opties zijn niet aanwezig op de router.
Ik begin stilletjesaan echt radeloos te worden.
Ik denk dat er 4 oplossing zijn:
1) Nieuwe firmware voor je router
2) Nieuwe firmware voor de mbp wireless kaart
3) Nieuwe wireless kaart voor je mbp.
3) Nieuwe ADSL modem.

Ik denk dat je router iets niet goed doet, maar zie de fabrikant of maker van de firmware daar maar eens van te overtuigen... Wellicht zit het hem in de combinatie van beschikbare netwerken in de buurt.
Je kan je erin verdiepen en met een sniffer het netwerkverkeer uitpluizen om uit te zoeken welke bitjes niet goed staan, maar dan ben je (afhankelijk van je ervaring) heel wat uurtjes verder.

Makkelijkste maar ook duurste oplossing, nieuw ADSL modem.

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-02 18:01

Superflip

*pwiet*

Ik heb ook zo'n Philips geval en had na een reïnstall hetzelfde voor...

- Met Leopard viel mijn connectie om de 5 minuten uit, echt niets aan te doen...
- Na reïnstall van Tiger kreeg ik geen verbinding meer, kreeg telkens error bij connectie. Heb hierna WEP key uitgeschakeld, toen kon ik verbinding maken. WEP-key terug ingeschakeld en toen kon ik wel connecten met WEP-key zonder error. Mijn verbinding viel regelmatig weg... hierna Interference Robustness aangeschakeld en router op Channel 12 geplaatst en geen problemen meer.

Ik zit hier tevens met 4 wifi's in de buurt (reden waarom ik channel 12 heb gepakt). Ben uitermate tevreden nu van die Philips-meuk. Zou enkel extender moeten hebben want op't einde van mijn living (zo'n 30m) en één muur verder heb ik zeer lage ontvangst...

• nilski
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07-2021
Afbeeldingslocatie: http://www.el.utwente.nl/smi/content/intermag/sponsor/philips.jpg
koop gewoon een ander ding.. :+

WAZUUUUUUUP!!!!!

• Zero Grav
Ik betwijfel dat het aan de aanwezigheid van die andere router ligt xx77qq, en dan vooral omdat de vriendin in een duplex woont samen met 3 andere gezinnen die allemaal draadloos internet hebben.

aik0n, het lijkt inderdaad op mijn probleem maar spijtig genoeg werkt uw oplossing hier niet.

En nilski, dat ga ik inderdaad eens gaan doen. Ik ben al wat aan het rondkijken geweest en de linksys wrt300n interesseerde me wel (net als de eerder vermelde robotics), spijtig genoeg heeft die geen ingebouwde adsl modem. Dus daar kan ik niets mee. En ik zoek echt een 'totaaloplossing', maarja, dat is weer voor een andere thread dan zeker..

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:28

iMars

Full time prutser

Ik denk dat het door je WPA komt, ik had er laatst ook last van toen ik bij een kennis was... Met WEP werkt alles prima, maar met WPA gaat het 99% fout.

Heb je al WEP geprobeerd?

edit: B) ik heb denk niet goed gelezen...

[ Voor 11% gewijzigd door iMars op 13-07-2007 17:52 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

• SdtThys
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-01 20:53
Ik kick dit oud topic even omhoog omdat ik dezelfde problemen evenaarde met mijn
macbook pro en hier nooit een oplossing voor heb gevonden. Nu mijn oude macbook pro
heeft de geest gegeven (don't ask) en ga waarschijnlijk een nieuwe kopen.

Nu vroeg ik me af of dit probleem nog altijd aanwezig is? Zoals gezegd kon dit liggen aan
de firmware van de wireless kaart van de mbp, is deze mss veranderd met leopard?
En als dit zo is, zijn de problemen verholpen en communiceert de mbp normaal met
de philips router?

Het is namelijk zo dat zowel bij mijn moeder als bij mijn vader thuis een philips router
staat, dus het zou wel zeer vervelend zijn als ik elke keer de kabel moet insteken om
op internet te gaan...
Pagina: 1