nForce 650i RAID0 problemen

Pagina: 1
Acties:

• Pingelmonster
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Paar dagen terug heb ik ontdekt dat ik wat problemen heb met de RAID0-array op mijn P5N-E SLI moederbord.
Ik heb daar een set van twee Seagate 7200.10, 320GB aangehangen in een RAID0-array, en daarnaast een RAID1-array met twee Seagate 7200.9, 80GB.

Het probleem doet zich eigenlijk alleen voor met DC++. Zodra ik met 6-7MB/s een film (in rarretjes) binnenhaal op die RAID0-array dan blijft hij op sommige (random) rar's hangen, dan zie je de snelheid terugzakken van 7MB/s naar 0MB/s en uiteindelijk kapt de hele download ermee.

Op het moment dat ik "Close connection" aanklik en de download stop, en vervolgens op "Force attempt" om de verbinding weer op te starten dan begint dezelfde download weer om vervolgens bij een andere rar weer te kappen.
Als ik diezelfde files binnen laat halen op de RAID1-array is er niets aan de hand! Ik kan ze naderhand gewoon met de verkenner naar de RAID0-array verplaatsen, maar dat is eigenlijk niet de bedoeling.

Ik hád zelf het idee dat het lag aan de bij elkaar gebonden SATA-kabeltjes van de verschillende RAID-arrays (interferentie). Ik heb ze daarom losgemaakt van elkaar, maar dat hielp niet.
Ook heb ik al verschillende versies van DC++ (0.674 en 0.699) en AirDC++ maar die deden alle drie hetzelfde.

Zijn er mensen met hetzelfde probleem? Of mensen met tips om dit op te lossen?

Verwijderd

Welke controller/driver gebruik je? onboard nVidia MediaShield firmware RAID?

• Pingelmonster
  • Niet online
Ik gebruik de onboard nVidia raidcontroller.
Vanaf de installatiecd heb ik eerst een diskette moeten maken met drivers en die heb ik vervolgens met F6 geïnstalleerd. Vervolgens de nForce drivers met dat MediaShield-gebeuren geïnstalleerd vanaf de installatiecd.

Driver Date: 24-4-2006
Driver Version: 5.10.2600.666

[ Voor 9% gewijzigd door Pingelmonster op 11-07-2007 23:06 ]

Verwijderd

Misschien idee je schijven eens te checken op bad sectors ofzo. Kun je doen met Ultimate Boot CD (google) daarop staan alle utilities die je nodig hebt (in jouw geval dus voor Seagate). Doe zo'n long/surface test en als dat er goed uitkomt weet je dat het niet aan de schijven zelf ligt. Misschien ook eens zoeken op forum van nVidia ofzo of dit een bekend (driver-)probleem is?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-02 12:51

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 11:54:
Misschien idee je schijven eens te checken op bad sectors ofzo. Kun je doen met Ultimate Boot CD (google) daarop staan alle utilities die je nodig hebt (in jouw geval dus voor Seagate). Doe zo'n long/surface test en als dat er goed uitkomt weet je dat het niet aan de schijven zelf ligt. Misschien ook eens zoeken op forum van nVidia ofzo of dit een bekend (driver-)probleem is?
daarnaast zou je ook gewoon kunnen proberen te copieren en te plakken, kijken of dat geen problemen geeft. Ik denk zelf dat het probleem niet ligt aan je raid array, maar aan iets software matigs. Kijk eens of bij het gewone copieren (raid 0 naar raid 1, raid 0 naar raid0, en viseversa het allemaal geen problemen geeft (checken in vista met het dialoogvenster op geavanceerd, en xp met je taskmanager, bij de kolomopties aangeven dat je de read bytes delta en write bytes delta wilt weergeven)

dan een HD check fouten scannen, defragmenteren, uhm... HDtune eens draaien.

verder weet ik eigenlijk ook niets. mijn RAID0 array en een aanhangende losse disk om mn P5N-E SLI geeft geen problemen en werkt naar behoren, en heb 'm zelfs zonder opnieuw een raidarray aan te hoeven maken, gewoon simpel over kunnen zetten van een P4P800 met intel chip, naar deze met nvidia chip.

succes iig, Maarten.

-_-

• Pingelmonster
  • Niet online
Vanavond het zaakje ns opnieuw geinstalleerd, dit keer met de allernieuwste drivers van de Asus-website.

Nog steeds doet het probleem zich voor. Ik heb op de nVidia forums een topic geopend, en wacht nu op reacties. Het lijkt me erg sterk dat de schijven bad sectors bevatten aangezien ze net in gezonde toestand uit een ander systeem komen.

Zou het te maken kunnen hebben met Windows Server 2003, aangezien het een server is?

• Pingelmonster
  • Niet online
Even een kickje en tegelijkertijd even een update.
Zonet heb ik even wat grondiger getest met downloaden naar de RAID1-array, het probleem doet zich óók daar voor.

Het zal dus wel iets met de drivers te maken hebben of het die nForce is gewoon brak...

Verwijderd

Zou je niet eerst willen uitsluiten dat het aan je hardware ligt? Zo analyseer ik problemen meestal, eerst uitsluiten dat het een hardwareprobleem is dan kun je rustig verder kijken naar de software. Driverprobleem is natuurlijk goed mogelijk, helaas kun je daar niet altijd veel aan doen als je al recente drivers gebruikt.

• Pingelmonster
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 17:00:
Zou je niet eerst willen uitsluiten dat het aan je hardware ligt? Zo analyseer ik problemen meestal, eerst uitsluiten dat het een hardwareprobleem is dan kun je rustig verder kijken naar de software. Driverprobleem is natuurlijk goed mogelijk, helaas kun je daar niet altijd veel aan doen als je al recente drivers gebruikt.
Natuurlijk willen we hardwareproblemen eerst uitsluiten. Maar er gaat wat vooraf.
Nadat ik vorige week het moederbord, processor en geheugen in de server heb vervangen ontstond het probleem. Alle andere hardware waaronder de harddisks (die allemaal vrij nieuw zijn) zijn van de oude RAID-controller overgezet naar de nForce controller. Gezien de toestand waarin ze uit de "oude" server kwamen en de ouderdom leek het me zeer onwaarschijnlijk dat ze nu al defecten zouden hebben

Gezien het feit dat er op internet behoorlijk wat te vinden is (vooral op die nvidia forums) over de nForce RAID-controllers en de daarbij horende drivers die nogal ns voor problemen zorgen, ging ik er wel vanuit dat daar het probleem een oorzaak zou vinden.

Aangezien ik weinig reactie kreeg op mijn post op het nVidia forum ben ik maar begonnen om alles vanaf het modem tot aan de server te gaan controleren (router en switch).
Daarbij heb ik een simpel Linksys routertje geïnstalleerd en mijn router-pc die ik normaliter gebruik losgekoppeld.

Meteen na het testen met die vervangende Linksys-router was het probleem verholpen, de downloads kwamen, weliswaar op een langzamere snelheid, helemaal binnen zonder te stoppen. Daarop heb ik de router-pc helemaal nagelopen en een frisse versie van het router-os geïnstalleerd, en weer in het netwerk geplaatst.

Waarom de router-pc pas voor problemen ging zorgen na de installatie van de nieuwe server-hardware (want voorheen had ik nergens last van) is mij een raadsel...

Bij deze mag dit topic dicht want het probleem is opgelost.
Pagina: 1