Oude pc fixen

Pagina: 1
Acties:

• BoyzNDaHood
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-12-2022
Hey,

Dit probleem heb ik al een tijdje liggen, en heb ooit al eerder wat andere vragen erover gestelt.
Nu ben ik een klein stapje verder, maar heb ik nog geen oplossing voor gevonden.

PC:
AMD Duron @ 751 mhz
Socket 462 (Socket A)
Voeding @ 145 Watt
Koeler van Cooler Master.
320 Mb ram geheugen
Asus Ati 9600 SE 128 mb
2 x 20 GB HDD

Moederbord:

Als het goed is betreft het de volgende moederbord. Deze.
The Florida motherboard is almost identical to the Halley motherboard. Both are described as MSI-6340 by the manufacturer MSI. The difference is in the chipsets: the Florida uses the VIA« Apollo KT133 chipset, and the Halley has the VIA« Apollo KM133 chipset. This chipset has the S3 ProSavage 4 video chipset integrated, giving the Halley integrated video as well as an AGP-port for AGP video-cards. The Florida motherboard only has the AGP-port and no integrated video.
Probleem:

Koeler (Socket A) draait op het een of andere manier niet meer op me processor. Wanneer ik de koeler aansluit op de aansluiting, doet het niks (Uit me hoofd p_fan). Ik heb nog een andere aansluiting (s_fan1) op me moederbord waar het dus ook helemaal niks mee doet.

Nu heb ik een converter (zo'n 4-3 pin adaptertje) kunnen krijgen (na zoveeeéél maanden). En wat blijkt: 2 van de 3 koelers die ik getest heb werken dus gewoon. De 3e heb ik niet getest, omdat ik het toch niet meer wil gebruiken. Dus aan de koelers ligt het niet.

Vraag:

Waar kan het nu aan liggen dat mijn koelertjes niet meer draaien wanneer ik ze aansluit op me moederbord?

Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen,
Alvast bedankt!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03:20

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Dus als ik je goed begrijp doen de fans het wel als je ze aansluit op een molex stekker via een convertor, maar niet als je ze rechtstreeks op je mobo aansluit?

Vreemd probleem dan, nog nooit eerder van gehoord... Misschien is het softwarematig en op te lossen via een BIOS reset. Heb je al in je BIOS gekeken of je daar iets hebt staan wat misschien op fan aansturing duidt?

Heb je een multimeter zodat je kunt meten of er spanning op de fan connectors op je mobo staat?

Specs

• BoyzNDaHood
Nouja de bios kom ik niet in, want zodra ik de pc open doe krijg ik de melding dat er geen cpu fan geconnect is en gaat het allemaal piepen.

Ik probeerde ff met wat jumpers de bios te resetten, maarja geen idee of het lukte. Ik hoor alleen maar gepiep en krijg geen beeld op me monitor.

En ik heb geen meter om de spanning te checken. Mss dat ik over een tijdje 1tje kan lenen, maar dat is niet zeker.

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:34
Bios kun je resetten door de batterij eruit te halen. Anders moet er ergens op het moederbord wel ergens een jumpertje zitten met de tekst: Cmos of ClearCMOS ofzo erbij. Als die momenteel op pin 1-2 zit moet je hem dan even op pin 2-3 zetten. Die moet je doen als de PC uit staat!!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Deze plankjes hadden ongelovelijk veel last van rotte elcos, zie: Project Florida - A motherboard is reborn

Kijk daar dus eerst eens naar, het kan immers extreem vage probs geven.

• BoyzNDaHood
Flappie schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 19:24:
Bios kun je resetten door de batterij eruit te halen. Anders moet er ergens op het moederbord wel ergens een jumpertje zitten met de tekst: Cmos of ClearCMOS ofzo erbij. Als die momenteel op pin 1-2 zit moet je hem dan even op pin 2-3 zetten. Die moet je doen als de PC uit staat!!
Moet ik daarna de pc weer aanzetten ofzo? Want ik heb wel ff geswitched, en daarna aangezet.

Maarja, hoe moet ik weten of het ook gereset is? Ik heb het gedaan via de PB site waar het staat uitgelegd welke jumper enzo je moet gebruiken.

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03:20

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

BoyzNDaHood schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 20:33:
[...]

Moet ik daarna de pc weer aanzetten ofzo? Want ik heb wel ff geswitched, en daarna aangezet.

Maarja, hoe moet ik weten of het ook gereset is? Ik heb het gedaan via de PB site waar het staat uitgelegd welke jumper enzo je moet gebruiken.
Ik denk dat dit bord toch ook echt dood is...

Misschien heeft Terw_Dan nog wel een gaaf exemplaar voor je liggen als ie ze niet alle 40 heeft weten te verkopen ;)

Specs

• BoyzNDaHood
Is het probleem ook mogelijk dat het bijvoorbeeld aan de voeding ligt? Of andere onderdelen?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

BoyzNDaHood schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 20:30:
Is het probleem ook mogelijk dat het bijvoorbeeld aan de voeding ligt? Of andere onderdelen?
Natuurlijk zou dat kunnen. Zie Hangen en Opstartproblemen troubleshooter voor een mooi stappenplan over hoe je erachte rkunt komen.
Pagina: 1