Zijn dromen een voorstelling van licht?

Pagina: 1
Acties:

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-12 18:50

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Gekke titel he? Ik wil het niet duidelijker omschrijven en ook niet vager. Maar ik heb de laatste dagen over een idee na zitten denken wat me toch wel bezig houdt.

Per nacht slaap je zo'n 8 uur. Je droomt ook. Het is nog altijd moeilijk om aan te geven wanneer we dromen, het is totaal onvoorspelbaar waarover we dromen en hoewel we wel weten in welke slaapfasen we dromen, is ook niet echt van buitenaf in te programmeren wanneer die slaapfasen ingaan.

Ik ben niet helemaal nieuw op dat gebied, ik heb me er een jaar geleden best in verdiept, lezingen bezocht enzo. Het is nu weer een beetje weggezakt, en misschien dat ik daarom opeens op een idee kwam:

Wat als wát je droomt wordt beïnvloed door veranderingen van licht dat je door je oogleden opvangt?

- Zou dit dan betekenen dat je in een donkere kamer zonder licht helemaal niet droomt?
- Zou dit betekenen dat je die droom niet 'ziet' maar wel gevoelens hebt (zoals het val-gevoel, of het gevoel een nachtmerrie te hebben zonder te zien waarom)
- Zouden dromen die 's ochtends voorbij komen, meer licht bevatten en dus heftiger zijn?

Is een droom een combinatie van jouw fantasie en wisselende inval van het licht op je oogleden?
Denk hierbij aan Rorschachtest, je ziet een vlek en je fantasie vult het beeld aan tot het iets is dat je herkent.

Wil iemand hierove discussiëren?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Dark Blue schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 17:39:
Wat als wát je droomt wordt beïnvloed door veranderingen van licht dat je door je oogleden opvangt?

- Zou dit dan betekenen dat je in een donkere kamer zonder licht helemaal niet droomt?
Nee, want zoals je zelf zegt: het beïnvloedt wat je droomt: het bepaalt de droom dus niet volledig. Als er buiten herrie is, zal je herrie in je droom verwerken. Als iemand met je slaapkamerlicht loopt te knipperen, zal je knipperend licht in je droom verwerken. Als er geen stimuli van buitenaf zijn, heeft je geest meer vrijheid in de droom. Je zal eerder intensiever dromen dan 'helemaal niet'.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• endless
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Ik slaap regelmatig in een volledig verduisderde kamer, rolluiken dicht, geen lampjes. Enkel het licht van de maan zou door een raam op de gang onder mijn deur door kunnen vallen. Minimaal dus.

En dan droom ik wel. Dus met Confusion, je droomt dan zeker wel, misschien in andere mate. :)

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Je verwerkt idd externe prikkels in je dromen, maar ook blinden en doven dromen, dus het is niet zo dat de droom in gang gezet wordt door een geluid of een lichtvlek.
Ik zie dromen meer als het verwerken van de indrukken die je overdag meemaakt.En tegelijkertijd misschien het herschikken van data, een soort defragmentatie van je geheugen :)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Nee. Heb vroeger wel nachtdiensten gedraaid, en overdag geslapen met zo'n maskertje voor. Daar komt echt totaal geen licht doorheen, maar je droomt nog steeds. Heb geen verschil gemerkt verder (behalve dat je nog steeds wel beroerd slaapt overdag, maar dat heeft meer met geluiden enzo te maken).

[ Voor 30% gewijzigd door Pooh op 12-07-2007 13:54 ]

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-12 18:50

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Confusion schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 18:43:
Als iemand met je slaapkamerlicht loopt te knipperen, zal je knipperend licht in je droom verwerken.
Ben benieuwd of daar echt onderzoek naar gedaan is ja...
Als er geen stimuli van buitenaf zijn, heeft je geest meer vrijheid in de droom. Je zal eerder intensiever dromen dan 'helemaal niet'.
Je dromen kunnen er wel minder druk door worden ja...
blobber schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 20:19:
Je verwerkt idd externe prikkels in je dromen, maar ook blinden en doven dromen, dus het is niet zo dat de droom in gang gezet wordt door een geluid of een lichtvlek.
Ik zie dromen meer als het verwerken van de indrukken die je overdag meemaakt.En tegelijkertijd misschien het herschikken van data, een soort defragmentatie van je geheugen :)
Klopt ja, ja daarom denk ik ook dat de basis van je droom altijd van binnenuit komt; je herschikt al je data 's nachts. En de heftigste data komt dan het sterkst in je herinnering, of de data waarbij bijv. sterke geluiden, lichten of geuren zijn geweest?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Dark Blue schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 13:55:
[...]

En de heftigste data komt dan het sterkst in je herinnering, of de data waarbij bijv. sterke geluiden, lichten of geuren zijn geweest?
Ik denk dat je voornamelijk die informatie opslaat die voor je overleven van belang is. Het leren dus.

Overigens wel interessant om te zien dat katten bijvoorbeeld ook dromen. Als ik mijn kater zie dromen lijkt het wel alsof hij in zijn droom achter beestjes aanrent. Hij beweegt dan ook echt zijn pootjes alsof hij zou lopen.

Zou dromen dan niet een soort Matrix-achtige trainingsimulatie kunnen zijn? De hersenen het meegemaakte zo laten verwerken dat eruit geleerd kan worden?

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

[...]
Klopt ja, ja daarom denk ik ook dat de basis van je droom altijd van binnenuit komt; je herschikt al je data 's nachts. En de heftigste data komt dan het sterkst in je herinnering, of de data waarbij bijv. sterke geluiden, lichten of geuren zijn geweest?
Ik heb twee enorm heftige dromen gehad (wel meer, maar deze staan me nog steeds heel helder voor de geest)
De één kreeg ik nadat ik veel te hard had doorgestudeerd voor een wiskundetentamen, de ander toen mijn vader net overleden was.
In het eerste geval was ik puur rationeel bezig, in het tweede puur emotioneel, maar beiden leverden kennelijk hoogspanning op in mijn zenuwstelsel die door deze dromen verwerkt werden.
Ik heb geen idee of sterke zintuiglijke indrukken ook tot zulke dromen kunnen leiden :)

[ Voor 13% gewijzigd door blobber op 12-07-2007 15:15 ]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• Confusion
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Ben benieuwd of daar echt onderzoek naar gedaan is ja...
Pubmed: eat your heart uit. Ongeveer 5000 hits op 'dreaming' .Daar zit vast wel wat tussen. ;)

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Pagina: 1