Ha, Maarten wil toch niet luisteren, maar laat ik als Nikonian er ook eens een paar centen tegenaan gooien.
Gesteld dat ik met dit luxe probleem zat, dat ik dus zomaar even 2-2.5k op tafel kon leggen om aan fotoapperatuur uit te geven en ik Canon glas had in plaats van Nikon glas, dan zou ik het wel weten. Ik zou de 5D kopen, maar dan alleen als fotografie echt alleen maar
MIJN hobby is. Zo snel als je rapportages gaat maken, is het niet meer alleen jouw hobby. (Ik ga er maar even vanuit dat Maarten een paar centen voor dit soort dingen vangt en het dus een beetje een bijbaantje is.)
Zeker voor een bruiloftsreportage kan je het echt niet maken dat de foto's mislukken.
Een stel vrienden van mij zijn een tijdje geleden getrouwd en de (profesionele) betaalde bruiloftsfotograaf heeft kennelijk iets heel stoms gedaan met zijn instellingen. Er was werkelijk geen enkele foto die toonbaar was. Nergens waren de kleuren goed. (Nu moet ik zeggen dat ik de fotograaf tijdens de bruiloft ook al wat moeilijk zag kijken.
Wat dus de mooiste dag van je leven zou moeten zijn heb je dan dus geen fatsoenlijke foto. Je kunt je wellicht voorstellen dat zij de rekening van de fotograaf niet betaald hebben en hem een claim hebben gestuurd voor het bedrag dat hij hen in rekening zou brengen. Nu zijn ze dus naarstig op zoek geweest naar foto's van vrienden en kennissen en hebben ze een paar weken na de trouwerij nogmaals de auto gehuurd, corsages en bloemstuk opnieuw laten maken en een deel van de gasten opnieuw opgetrommeld om alsnog foto's te maken.
Deze keer zijn de foto's gemaakt door drie (!!!) goedwillende amateurs met redelijk profi materiaal (i.e. lichtsterke lenzen, maar body's vergelijkbaar met de 350d.)
(Ik was ook gevraagd, maar kon niet.)
De foto's zijn dit keer wel gelukt, maar je kunt je voorstellen dat het bruidspaar niet echt blij is met deze set foto's. De glimlach en emotie is toch niet meer echt.
Had die fotograaf nu een back-up body gehad, dan zou ik aannemen dat dan toch de helft van de foto's gelukt was.
n.b. Juist omdat ze een professionele fotograaf hadden ingehuurd en iedereen dat wist, hebben niet veel gasten foto's gemaakt. Ik heb ook niets meegenomen. "Er loopt toch een prof rond? Dan kan ik gewoon genieten."
Kortom als je echt als fotograaf aan de slag wilt, is een tweede body meer dan essentieel. Ik zou er voor kiezen om twee body's te willen die ongeveer gelijkwaardig zijn of zich in ieder geval gelijkwaardig gedragen. Een belangrijk punt daarbij zal bijvoorbeeld zijn dat ze eenzelfde cropfactor hebben, zodat 70mm op camera 1 toch wel gelijk is aan 70mm op camera 2 en ook dat als mijn DOF bij f4.0 10 cm is op camera 1, dat dat ook zo is op camera 2.
Wil je dus een 5D, dan moet je er dus rekening mee houden dat je er daar 2 van nodig hebt. Ik zou kiezen voor een 30D (of als je dat geen vooruitgang vind ten opzichte van de 350d, koop dan een tweede 350d) en investeer in goed glas.
Stap 1: Een goed stuk glas voor ongeveer de range 18-50 mm f2.8. Aangezien ik uitga van een 350d of 30d is die 18 mm heel belangrijk. 24 mm is gewoon vaak al te weinig groothoek.
Stap 2: Een goed stuk f2.8 glas als opvulling tussen de groothoek en de 70-200.
Stap 3: 70-200 f2.8
Oh, ja en vergeet de flitsers niet. Dat is waarschijnlijk stap 1a, onmiddellijk na de kwalitatief goede groothoek.
Er gebeurt zo veel op een bruiloft of feesten, dat ik niet onmiddellijk aan een prime zou gaan denken.
Maar goed, ik weet nu al dat je alle adviezen in de wind gaat slaan en een 5D gaat kopen, dus eigenlijk is dit gewoon een verspilling van mijn energie en van de energie van al die andere mensen die tijd en moeite willen steken in het geven van een doorwrocht advies, gebaseerd op ervaring en gezond verstand.
Erg jammer dat je daar niet naar wil luisteren en erg jammer dat je deze discussie aan zwengelt als het je eigelijk niet interesseert.
[
Voor 27% gewijzigd door
Verwijderd op 12-07-2007 12:34
]