Moet je Orthos continu draaien?

Pagina: 1
Acties:
  • 188 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TheMe
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-11-2025
Ik ben zelf bezig met OC, met redelijk succes.
Mijn E6700 haalt 3,4 ghz met nog geen 50 graadjes. Heerlijk toch?

Maar, ik zit mezelf zo af te vragen hoe lang moet ik stressen met Orthos en moet dat continu
Ik kan niet echt veel terug vinden over minimale stress tijden, maar uurtje of 8 minimaal om stabiel te draaien lijkt wel een soort standaard. Helaas heb ik niet vaak 8 uur de tijd om mijn pc te stressen en dan tegelijkerrijd te controleren of er geen fouten zijn.

Mijn vraag is concreet: is vier keer twee uur stressen met Orthos net zo betrouwbaar als één keer acht uur?

There is no place like 127.0.0.1

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-01 11:54
1x8 is zwaarder. Staar je echter niet blind op 8 uur. Ik draai meestal een uurtje. Hoe vaak is een comp continue 100% belast? De mijne niet vaak. Speel liever een spelletje om te kijken of e.e.a stabiel genoeg is.

[ Voor 86% gewijzigd door Viss op 11-07-2007 16:35 ]

Verwijderd

Wat viss zei.
Maar je kunt bijvoorbeeld ook genoegen nemen met 1x4 uur want dan is de kans dat hij afslaat ook heel klein als ie daar foutloos doorheen komt.

Verwijderd

Laat Orthos gewoon een keer 's nachts draaien? ;)

• TheMe
Verwijderd schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 16:51:
Laat Orthos gewoon een keer 's nachts draaien? ;)
Ik slaap niet dan gebruik ik mijn pc ook ;)

[ Voor 6% gewijzigd door TheMe op 11-07-2007 16:56 ]

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Tja, Orthos is zo ongeveer de meest belastende app die ik ken, temp-wise stressed Orthos m'n CPU toch nog altijd zo'n 2C meer dan b.v. de Distributed.Net }:O client (OGR/RC5). In vergelijking met games is dat nog veel meer. Ken geen game die in ook maar de buurt van Orthos komt.

Let er wel op dat je zowel 'Small FFT - stress CPU' alswel de 'Blend - stress CPU and RAM' doet, daar ik wel eens OCs heb gehad die de 'Small FFT' probleemloos draaidde, terwijl de 'Blend' vrij snel fouten gaf. Meestal betekent dat laatste dat je RAM timings iets losser moeten of je gewoon iets meer spanning op je RAM moet zetten.

Anders gezegd: je PC kan al maanden 'game-stabiel' zijn, terwijl Orthos binnen luttele seconden fouten geeft. Niet heel waarschijnlijk, maar wel degelijk mogelijk.

Vergeet echter ook niet je GPU te stress-testen met b.v. 3DMark ...

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• TheMe
Vergeet echter ook niet je GPU te stress-testen met b.v. 3DMark ...
Die is nieuw, als ik alleen mijn proc overclock, verder mijn PCI-E slot snelheid niet aanpas en ook geen tooltjes draai om mijn GPU over te clocken, waarom zou ik m dan moeten testen? Ik verandere er niets aan.

• ikzagjewel
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-11-2025
Hoeft ook niet, behalve als je bezig gaat met je GPU oc-en (en/of pci-e volgens mij ook?, maar in jouw geval niet)

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Viss schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 16:31:
1x8 is zwaarder. Staar je echter niet blind op 8 uur. Ik draai meestal een uurtje. Hoe vaak is een comp continue 100% belast? De mijne niet vaak. Speel liever een spelletje om te kijken of e.e.a stabiel genoeg is.
Maar als hij niet 100% stabiel is kan het ook fout gaan na 1 min. ;) En al stress je 10 uur wilt dat ook helemaal niet zeggen dat hij stabiel is. Zelfs na 24 uur stress zonder fouten kan het best zijn dat je BF2 ofzo opstart en na 30 min weer naar je desktop zit te kijken. :)

Je moet gewoon eerst stress (nachtje 12 uurtjes) en dan gewoon je pc gaan gebruiken met in je achterhoofd het oc mocht er iets vreemds gebeuren kijk je als eerst wat hij op stock speed doet.

[ Voor 33% gewijzigd door mad_max234 op 11-07-2007 22:14 ]

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ach, zorg gewoon dat je binnen een vrij korte periode goed test, op wat voor manier dan ook.

Ik doe meestal tussen elke stap door een testje OCCT, welke in een half uur bijna heel je CPU test, alleen wat minder grondig dan Orthos natuurlijk. Wanneer ik denk 'een setting' gevonden te hebben, en in ieder geval niet meer hoger kan, doe ik vaak een uur of twee Orthos. Als dat goed is ga ik het mem aanstrakken, en steeds één memtest86+ sessie d'r bij doen, en geloof me, ook dat belast je CPU :P

Daarna draai ik nog één blend test van twee uur, en dan ga ik 'gewoon' verder met gamen en het dagelijkse gemultitask. Na een week of twee weet je wel dat het stabiel is :P

• TheMe
Dank voor de reacties. Ik ga dus gewoon door met stressen, zo nu en dan twee uurtjes en ondertussen mijn dagelijkse dingen. Als er een crash is, besteed ik extra aandacht aan de OC.

Wat mij betreft mag ie nu dicht

• JohnnyV76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-01 11:11
mad_max234 schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 22:10:
[...]
. Zelfs na 24 uur stress zonder fouten kan het best zijn dat je BF2 ofzo opstart en na 30 min weer naar je desktop zit te kijken. :)
Lol... ik denk dat dat veeeeeel meer over BF2 zegt dan over de stabiliteit van je pc :P

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

Verwijderd

Jup dat is nogal waar heb zelf ook bf2 gedaan 8)7

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

JohnnyV76 schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 16:17:
[...]

Lol... ik denk dat dat veeeeeel meer over BF2 zegt dan over de stabiliteit van je pc :P
Was maar een voorbeeld, om aan te geven dat je niet 100% op een stress programma kan vertrouwen.

En ik heb er al vele jaren ervaring met oc, en het stabiel krijgen ervan. (ergens eind jaren 90 mee begonnen met oc.)

Die mensen die 1 a 2 uur testen na het bouwen/oc van hun systeem hebben later vaak problemen die ze niet kunnen thuis brengen, maar wel roepen dat hun pc 100% stabiel is. :+
Pagina: 1