iperf: wat is een goede buffer lengte?

Pagina: 1
Acties:
  • 365 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:12

kimjansen

Nu ff niks...

Topicstarter
Hey,

Ik wil hier de doorvoer van wat WiFi spulletjes testen en daarvoor iperf gebruiken (lijkt mooi "simpel" programma'tje en wordt veel gebruikt). Maar wat is nou een goede bufferlength om te kiezen? Standaard staat deze op 8Kbyte maar als ik dat test levert het op een Gbit link een erg lage snelheid op (2-3Mbit), dit is wel logisch opzich met zulk kleine datagrammen. Neem ik hem groter, stel 1Mbyte dan krijg ik resultaten die realistisch lijken. Ik verwacht dat op WiFi ook zulke sterke wisselingen bij andere buffer lengte...

Dit is de "-l" optie en geeft volgens de doc's de datagram grootte aan, voor de receive windowsize maak je gebruik van het bandwidth delay product, maar wat is (als die er al is) een richtlijn voor de buffer length waarde?

Ik moet de doorvoer testen bij snelheden tussen 1Mbit-54Mbit en de apparatuur is van verschillende merken en hebben elk een andere WiFi implementatie. Eigenlijk moet ik dus een "standaard" benchmark hebben/maken die representatief is en constante testparameters heeft. Voor de andere iperf opties kan ik vinden wat ze doen (en bv de receive window laat ik op standaard staan).

Weet iemand wat ik als goede waarde kan gebruiken, of weet iemand een betere traffic test?

Speed kills, but beauty lives forever...

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-03 13:20
meerdere bufferlenghts gebruiken en daar dan een gemiddelde van nemen plus het min and hoogste snelheid weergeven. misschien iets in die richting.

https://bettyskitchen.nl

• kimjansen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:12

kimjansen

Nu ff niks...

Topicstarter
Hmm mja, maar dan kun je volgens mij niet echt zeggen vanaf welke bufferlength je het als "geldig" mag aannemen. Misschien dat het dan beter is om gewoon een groot bestand (zeg 512MB) te laten genereren met een datagramgrootte van 16MB en dan te kijken wat de gemiddelde tijd nodig is om deze te verzenden.

In dat geval ga ik maar aan de gang met:

iperf -c 10.10.1.10 -f m -i 1 -l 16777216 -n 536870912

Speed kills, but beauty lives forever...