Vista Verkenner delete fout!

Pagina: 1
Acties:
  • 773 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• callous
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-01 13:26
Hoi Allemaal,

Ik heb laatst een eigenaardige fout ontdekt (althands in mijn ogen) in Verkenner.
Je hebt aan de linker kant de mappen staan en aan de rechter kant de bestanden.
Als je links dan een map aanklikt en aan de rechter kant een aantal bestanden selecteert met de muis (zonder de aanvinkvakjes). Vervolgens druk je op het toetsenbord op delete.

Ik heb nu al een paar keer meegemaakt dat hij niet de bestanden verwijdert maar het mapje aan de linker kant omdat op een 1 of andere manier daar de focus daar op staat. Hierdoor ben je dan gelijk alles kwijt ipv de geselecteerde bestanden. Met de prullebak kun je het wel oplossen maar bij mij was het eens via de netwerkdrive...en jah... dan doet de prullebak niet mee.

Ben ik de enige die dit nu is opgevallen of zijn er meer? OF...doe ik iets verkeerds?
Nu voorkom ik het door in ieder geval met de rechter muisknop op de bestanden te klikken en dan voor verwijderen te kiezen. Dan is de focux in ieder geval goed.

• InsanelyHack
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-02 16:16
Nou dat heb ik nog nooit meegemaakt maar wel dat soms gewoon bepaalde directory's niet meer te verwijderen zijn. Als ik een folder aanklik om te deleten dan worden de files erin weggegooid. De directory naam blijft staan. Als ik de beveiligings eigenschappen bekijk geeft ie een melding dat ie die niet kan laten zien. Een chkdsk /f vind helemaal geen fouten. Pas na een format is het probleem over.

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Han van Vilsteren schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 15:09:
Nou dat heb ik nog nooit meegemaakt maar wel dat soms gewoon bepaalde directory's niet meer te verwijderen zijn. Als ik een folder aanklik om te deleten dan worden de files erin weggegooid. De directory naam blijft staan. Als ik de beveiligings eigenschappen bekijk geeft ie een melding dat ie die niet kan laten zien. Een chkdsk /f vind helemaal geen fouten. Pas na een format reboot is het probleem over.
Toch? Met een format zijn alle problemen over ;)
Waarschijnlijk wordt in jou geval de lijst gewoon niet ververst (als hij al verwijderd is kan je hem natuurlijk niet nog eens verwijderen/eigenschappen bekijken), probeer eens f5.

Probleem van TS weet ik niks over.

☻/
/▌
/ \

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Is er niet iets wat tussendoor de focus steelt?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• InsanelyHack
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-02 16:16
Kixtart schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 15:11:
[...]

Toch? Met een format zijn alle problemen over ;)
Waarschijnlijk wordt in jou geval de lijst gewoon niet ververst (als hij al verwijderd is kan je hem natuurlijk niet nog eens verwijderen/eigenschappen bekijken), probeer eens f5.

Probleem van TS weet ik niks over.
Wil je niet mijn bericht quoten en aanpassen :+ Nee de chkdsk /f op een systeemdisk vereist een reboot en het directory probleem blijft. Chkdsk vind geen problemen maar Vista kan geen security discriptors meer vinden. Daarom is ie niet meer te verwijderen. Vandaar dat dit probleem pas weg is na een format ... Echt een format :-)

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Han van Vilsteren schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 15:19:
[...]

Wil je niet mijn bericht quoten en aanpassen :+ Nee de chkdsk /f op een systeemdisk vereist een reboot en het directory probleem blijft. Chkdsk vind geen problemen maar Vista kan geen security discriptors meer vinden. Daarom is ie niet meer te verwijderen. Vandaar dat dit probleem pas weg is na een format ... Echt een format :-)
:o
Ok, hoe het beschreven was leek het op een ververs probleem. Ik heb van dit probleem in vista iig nog nooit gehoord, hoop ook niet dat dit vaak gebeurd (formatteren om een directory weg te krijgen is niet zo geweldig ;))

☻/
/▌
/ \

• callous
jouw probleem ken ik ook niet.

maar wat er bij mij gebeurt met de focus... geen idee.

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

callous schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 15:43:
jouw probleem ken ik ook niet.

maar wat er bij mij gebeurt met de focus... geen idee.
Ben je vaker opeens je focus kwijt, ik heb wel eens spyware gezien die dit eens per +/- 10minuten doet.

☻/
/▌
/ \

• callous
hummmm, alle antispyware tools geven aan dat er niets aanwezig is.
Ik werk alleen met firefox 2.0.0.4 +ultimate 64 met alle beveiliging aan.

Ik twijfel of dat het is maar dat kan ik natuurlijk niet 100% weten.
ik merk in ieder geval niet dat ik vaker een focus kwijt ben ofzo. Alleen zoals ik als TS uitlegde.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Als het een Vista probleem is, dan moet dit te reproduceren zijn. Misschien dat iemand het even wil proberen met een flutmap en wat flutbestanden.

ARME AOW’er

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-02 21:55

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb een soortgelijk eens gehad in XP. Wilde een paar bestanden verwijderen, waren filmpjes van een bagger kwaliteit, druk op delete en enter zonder te kijken wat hij ging verwijderen. Prullenbak stond uit. Toen mijn beeld van map veranderde schrok ik mij rot, dacht gelijk, NEEEE, niet mijn filmpjes! Het scheelde iig, het waren er niet zo veel en niet belangrijk, kon ze zo weer van het internet halen.
Bij Linux had ik een soortgelijk punt. Met de TC kloon BSC wilde ik mijn Wine config verwijderen. Ging prima, maar er stonden ook 2 symlinks in, 1 naar mijn desktop en 1 naar mijn documenten. Ik las niet goed welke melding er kwam over het verwijderen. Ik heb wel een zooi bestanden kunnen herstellen, maar moet nog steeds die paar duizend doorzoeken (er stonden hooguit 100 bestanden in de documenten map).

Van Vista weet ik het niet, nooit gehad eigenlijk in de anderhalve maand dat ik het draaide.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• callous
dan heb jij ook niet veel geluk gehad... bij mij had het enorme nadelige gevolgen.
Ben erdoor 100 foto's van een betaalde fotoshoot kwijt geraakt :( ... computers!!

Ik ben dus niet de enige...ik ben idd ook wel benieuwd of iemand anders het kan naproduceren met een flutmap... be carefull ;)

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:03
Het is een oud topic, maar volgens mij is er nog niet echt vooruitgang geweest. Ik heb in ieder geval regelmatig hetzelfde probleem, en toevallig vandaag een 50Gb directory verwijderd omdat de focus blijkbaar - ondanks dat ik de juiste file geselecteerd had - op de directory in de tree stond.
Nu dus de eerste keer dat het een vervelend gevolg had :(

In XP heb ik dit nog nooit gehad, pas sinds Vista dat ik toch regelmatig op het nippertje nog de files kan behouden.

Inmiddels wellicht ook anderen die dit effect kennen in Vista?

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-01 20:45

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Nu weet je meteen waarom Windows altijd vraagt of je zeker bent of je een bestand wel wil verwijderen :+

Mij lijkt het meer een user-probleem. Er is vast een reden dat de focus versprongen is: een onbedoelde klik, een actie die een ander venster naar de voorgrond roept of een foutieve toetsaanslag.

Edit: oh blast, dit was een oud topic |:( Stefijn: maak een nieuwe thread aan ipv. een oude te reanimeren ;(

[ Voor 17% gewijzigd door YellowOnline op 01-12-2007 23:27 ]

• Stefke
Natuurlijk is het een userfout, ik druk op delete terwijl de focus niet op de goeie plek staat.

En die bevestigingen..dat weet jij ook wel, na jaren computeren klik je in 1 moeite door.

Het punt is dat ik een bestand selecteer met de muis (of toetsen) en op delete druk, en dat dan de directory links verwijderd wordt. Wat doe ik fout????

Ik merk wel vaker iets anders met die focus (of heeft het er er mee te maken?). Als ik op mijn HTPC met de toetsen naar een videofile browse dan gaat Vista een previewthumbnail onderaan het scherm zetten. Als die PC echter te druk bezig is om daar meteen een thumb neer te zetten en ik druk op enter (om de video te runnen) vóór die preview er staat, dan is de focus dus gewoon weg uit het hele venster. Dan moet ik de muis pakken, en opnieuw op het venster klikken om het weer actief te maken.

[ Voor 106% gewijzigd door Stefke op 02-12-2007 00:17 ]

• Stefke
Vanmorgen al mijn fotos weggepleurd door dit "effect" :(

Stonden op een netwerkdrive dus terughalen zal moeilijk worden.

Is er niemand die hier ook wel een last van heeft (m.a.w. een fout mee maakt?) Het gebeurd me echt meerdere keren per week, precies zoals in OT omschreven staat.

[ Voor 7% gewijzigd door Stefke op 28-12-2007 12:30 ]

• _Teq_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:54
Ik herken het probleem. Ik heb een paar maanden onder Vista gewerkt waarin ik zeker een aantal maal dit 'probleem' heb gehad. Ik heb de nare gewoonte om bestanden met SHIFT + DELETE weg te gooien dus ik was in een aantal gevallen de bestanden ook _echt_ kwijt (recovery progsels daar gelaten...)

Hoe het precies komt weet ik niet want bij mij gebeurt het altijd in een flits van een seconde. Ik ga niet bij iedere delete-actie zitten kijken wat er aan de gang is. Ik neem aan dat het gewoon een user fout is. De enige oplossing zal dus zijn om iedere keer goed te controleren (dit jezelf aanleren) of de juiste bestanden geselecteerd zijn.

Of dit probleem reproduceerbaar is weet ik niet, maar ik weet uit eigen ervaring wel zeker dat het bestaat! (onder XP heb ik nooit last van dit soort foutjes van mezelf)
Pagina: 1