Af en toe een tik: garantie claimen of niet?

Pagina: 1
Acties:

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-02 08:19
Het gaat om een Maxtor diamondmax 10 250 gigabyte. In het half jaar dat ik deze schijf nu heb is het een keer of 5 gebeurd dat ik ineens een luide tik hoor. Maar verder gebeurt er niets. Het systeem draait gewoon door, de smartstatus is ok, geen bad sectors, nooit crashes, geen spindowns-ups... Vandaag is er echter 2 keer een tik geweest. De temperatuur komt echter nooit boven de 35 graden van die schijf, wat ik ook doe(140 mm van van aerocool aeroengine ervoor). Zou ik nu door die tikken mijn schijf binnenbrengen? Verder heb ik er eigenlijk geen last van.

http://specs.tweak.to/16567

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Ga eens kijken met een tooltje als HDTUNE, daarin kan je kijken, dat je harde schijf misschien slechte sectoren heeft, of dat ie soms niet kan spinnen. Daarvoor moet je wel SMART aantzetten in de BIOS.

Dus kijk, en breng 'm eventueel binnen. (maar dat zou ik nu al doen :) )

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• skelleniels
Snake schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 14:26:
Ga eens kijken met een tooltje als HDTUNE, daarin kan je kijken, dat je harde schijf misschien slechte sectoren heeft, of dat ie soms niet kan spinnen. Daarvoor moet je wel SMART aantzetten in de BIOS.

Dus kijk, en breng 'm eventueel binnen. (maar dat zou ik nu al doen :) )
Het is met hdtune dat ik de smartstatus en de bad sectors heb bekeken en dat was allemaal in orde. Als ik hem binnenbreng, en de winkel zegt dat er niets aan de hand is, moet ik dan eigenlijk kosten betalen? Anders wacht ik gewoon tot die echt kapot is(alles is mooi gebackupt, behalve de windows installatie)

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

skelleniels schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 14:34:
[...]

Het is met hdtune dat ik de smartstatus en de bad sectors heb bekeken en dat was allemaal in orde. Als ik hem binnenbreng, en de winkel zegt dat er niets aan de hand is, moet ik dan eigenlijk kosten betalen? Anders wacht ik gewoon tot die echt kapot is(alles is mooi gebackupt, behalve de windows installatie)
Winkel zeggen dat hij af en toe tikt en dat dat vaak wijst op een HD die aan het overlijden is. Misschien nemen ze hem wel terug, misschien ook niet ;)

☻/
/▌
/ \

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Mocht je straks een regelmaat vinden, zou je misschien een cameraatje op richten met mic.. en het zo eens laten zien aan de winkel.

Werkt in mijn ogen altijd het beste... gewoon exact aangegeven wat er gebeurd met beeld/audio.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Verwijderd

[...]

Dat is in de regel wel zo. Veel shops brengen onderzoekskosten in rekening als je een product bij ze brengt waarvan zij vinden dat het niet kapot is. In feite nogal lomp, want jíj betaalt als zíj door hun onkunde de fout niet kunnen vinden, maar helaas gaat het vaak wel zo. Aan de andere kant kan ik dat ook wel weer begrijpen als je ziet hoeveel kneuzen er met de meest vage klachten naar de winkel teruggaan.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

[...]

Test hem met de testtool van Maxtor. Geeft die errors, dan RMA (gewoon direct naar de fabrikant sturen is sneller). Anders gewoon blijven gebruiken, sommige disks maken nu eenmaal vage geluidjes.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:56
Kijk ook eens naar je voeding, en hoe je de connectors verdeeld hebt.

Die tik en vervolgens opnieuw opspinnen komt me erg bekend voor, maar hier gebeurde het als een schijf op dezelfde voedingslijn in standby viel of als er te veel stof in een fan op diezelfde lijn zat. :X

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• skelleniels
Xander schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 21:50:
Kijk ook eens naar je voeding, en hoe je de connectors verdeeld hebt.

Die tik en vervolgens opnieuw opspinnen komt me erg bekend voor, maar hier gebeurde het als een schijf op dezelfde voedingslijn in standby viel of als er te veel stof in een fan op diezelfde lijn zat. :X
De voeding is een antec triopower 550 watt. De harde schijf hangt tesamen met de dvd-writer aan een kabel. Dit lijkt me geen probleem. Alle voltages zijn stabiel. Voor de rest hangt er nog een geforce 8800 gtx @ 630/2000 en een core2duo E6600 @ 3.1 ghz. Er zit maar 1 harde schijf in de pc. Powermax zal ik straks nog eens laten draaien, maar verder maak ik er mij geen zorgen over. Alles is gebackupt.

• peeter123
  • Laatst online: 19:38
Die tik heb ik ook wel eens met mijn maxtor schijven. Vooral als de pc een tijdje staat te idelen, de harddisks gaan dan uit en vliegt de kop naar zijn uit positie, er zit een ijzertje aan de kop zeg maar die dan vast klikt aan een magneetje. Dat is dat tikje wat je hoort dan.

28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

lijkt idd op een hdd die aan het overlijden is,kan morgen of over een jaar zijn.

alleen weet ik niet of ze hem zo terug nemen,je hebt best een kans van niet.
als je hem nu echt niet vertrouwd en je weet dat ze hem niet terug nemen alleen de stroomkabel aansluiten en als je hem in je hand hebt een flinke klap met een stuk hout geven,gegarandeerd een haedcrash en hij post niet meer

• peeter123
  • Laatst online: 19:38
Lijkt me dat je dan ook geen garantie meer hebt.

* peeter123 denkt aan dingen zoals fraude met garantie ed :P

28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Als hij binnen een maand ofzo telkens vaker een tik geeft, dan zou ik hem gewoon RMA doen. De kans is dan groot dat de tikken op den duur gevolgd worden door een spontane reboot van de pc zelf. Het ergste is natuurlijk uiteindelijk bad sectors, beschadigde bestanden of zelfs totale weigering.....

Heb het een keer meegemaakt dat een nieuwe harde schijf vanaf het begin al een behoorlijk constant luid (snerpend) geluid maakte. Op zich werkte hij prima voor de rest, maar ik had juist een stille harde schijf gekocht, dus: RMA en een nieuwe gekregen.

Houd in ieder geval er rekening mee dat het mis kan gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door Frankie02 op 12-07-2007 20:57 ]

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Heb ik al meerdere malen meegemaakt, in principe kan het weinig kwaad, maar het is iig een teken dat niet alles helemaal lekker loopt ;)

Check met HDTune oid. eens de Calibration Retry Count, die wordt vaak 1 opgehoogd als het gebeurt :)

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Pagina: 1