[Excel] Automatisch laatste rij meenemen

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:52
Ik heb een excel spreadsheetje gemaakt waarin ik de waarden in de laatst toegevoegde rij uit een ander werkblad wil meenemen in een formule. Ik heb gezocht op Google, Microsoft en GoT maar kom er niet uit. Verschillende zaken met grafieken heb ik wel gevonden, maar ik kon het niet vertalen naar een simpele formule in een cel. Iets zegt mij dat er een hele makkelijke oplossing voor te vinden is in Excel, maar ik kan niet uitvogelen welke.

Voorbeeldje:

werkblad 1
a1234
b2345

Dit werkblad vul ik steeds aan met c,d,e etc... In werkblad 2 wil ik dan de laatste toegevoegde waarden meenemen in de formule in cel A1, die ik verder gebruik in andere berekeningen.

Verwijderd

er is inderdaad een hele makkelijke oplossing, deze maakt gebruik van een dynamisch benoemd bereik. je gaat als volgt tewerk:
activeer het werkblad waarop je overzicht zoals hierboven weergegeven zich bevindt, en doe dan excelmenu:invoegen->naam->definiëren
in het venster dat verschijnt geef je een zelfgekozen naam in voor het bereik, bv. LaatsteRij
in het tekstvak 'verwijst naar' geef je de volgende formule in
code:
1
=VERSCHUIVING(Blad1!$B$1;AANTALARG(Blad1!$B:$B)-1;0):VERSCHUIVING(Blad1!$B$1;AANTALARG(Blad1!$B:$B)-1;3)

nu kun je ergens anders deze naam in een formule gebruiken
code:
1
=SOM(LaatsteRij)
geeft als resultaat 14 voor het hierboven getoonde voorbeeldbereik.