Om te beginnen, ik weet niet of dit bij officesuites hoort of bij programming. Omdat het in principe VBA is lijkt het met toch een programming vraagje.
Ik heb een stukje code gebakken, volgens mij is het verschrikkelijk lelijk, maar ik weet geen andere manier (als je die hebt, laat het me weten
).
Excel 2003:
Ik heb cellen met dagen erin. In dit voorbeeld heb ik maar even 7 cellen onder elkaar genomen, één voor elke dag.
De bedoeling is dat elke cell apart bekeken wordt, en op basis daarvan hernoemt.
"Maandag" moet bijvoorbeeld "Ma" worden. De performance v/d code is niet belangrijk.
btw, als iemand gelijk een oplossing weet voor UCase en LCase onafhankelijkheid in deze code
ziet er al wat netter uit.
Ik heb een stukje code gebakken, volgens mij is het verschrikkelijk lelijk, maar ik weet geen andere manier (als je die hebt, laat het me weten
Excel 2003:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| Sub DagnaamConversie()
Range("A1:A7").Select
For Each Cell In Selection
Select Case ActiveCell.Value
Case "maandag", "Maandag"
ActiveCell.Value = "Ma"
Case "Dinsdag", "dinsdag"
ActiveCell.Value = "Di"
Case "woensdag", "Woensdag"
ActiveCell.Value = "Wo"
Case "Donderdag", "donderdag"
ActiveCell.Value = "Do"
Case "vrijdag", "Vrijdag"
ActiveCell.Value = "Vr"
Case "Zaterdag", "zaterdag"
ActiveCell.Value = "Za"
Case "Zondag", "zondag"
ActiveCell.Value = "Zo"
End Select
Next
End Sub |
Ik heb cellen met dagen erin. In dit voorbeeld heb ik maar even 7 cellen onder elkaar genomen, één voor elke dag.
De bedoeling is dat elke cell apart bekeken wordt, en op basis daarvan hernoemt.
"Maandag" moet bijvoorbeeld "Ma" worden. De performance v/d code is niet belangrijk.
btw, als iemand gelijk een oplossing weet voor UCase en LCase onafhankelijkheid in deze code
you had me at EHLO