Toon posts:

Overclock noob

Pagina: 1
Acties:
  • 317 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb wat vraagjes m.b.t. het overclocken van een cpu en grafische kaart ;).

Zal eerst even mijn setup doorgeven:

Ouderwetse stacker kast
Asus P5WDG2-WS Pro
Intel E6600
Asus 7950 GX2
2 raptors 36 GB 16 mb cache in stripe voor os
1x 320 Gb seagate voor opslag
Corsair Twin2x2048-6400C4pro
Corsair 620 Watt modulaire voeding

Verder draai ik vista ultimate 64 bits (bijna zonder problemen ;)) maar dat is een ander verhaal.
En idd, voor de oplettende lezer, ik heb op een crossfire bord een sli kaart gedrukt (die ik el cheapo kon krijgen atm)

Het probleem waar ik een beetje tegenaanloop is dat de overclockopties wat beperkt zijn op dit mobo. Je hebt de standaard feature van Asus om een x aantal procenten over te clocken (tot 30% maximaal via deze optie) wat ook prima werkt. Maar ik kan b.v. geen voltages instellen, of ik zie iets helemaal over het hoofd.

Nu verkeer ik in de gelukkige situatie dat ik mijn Mobo en cpu kan verkopen aan een vriend voor een leuk prijsje.
Dit omdat ik zelf een bord zoek wat betere overclockopties heeft. (misschien zijn ze er niet, maar ik dacht het toch wel ;)) + een andere cpu (de E6850 leek me een leuke keus.)
Nu heb ik op andere topics gekeken en gezien dat de E6850 een opgeschroefde versie is van de OF E6600 OF gebaseerd was op de Extreme core 2 duo.

Betekend dit kortweg gezegd dat het overclockpotentieel van de E6850 lager ligt dan bijvoorbeeld een E6600? Hierover lees ik namelijk verschillende dingen. De 1 zegt je kunt er weinig mee de ander zegt er zit veel ruimte in voor overclocking.
Ik heb gezocht naar bencharks\reviews over de 6850 maar kon er niet echt gek veel over vinden. Daarom blijf ik een beetje in het duister tasten.

Voor het mobo prefereer ik een Asus wegens persoonlijke goede ervaringen. Maar andere opties, meer oc georienteerd, zijn natuurlijk meer dan welkom.
Als ik het een beetje goed begrepen heb, is het het beste om een bordje te halen met 1333 FSB ondersteuning met het oog op de toekomst.

Verder is er nog het geheugen. Is het handig om mijn oude modules te verkopen en nieuwe betere te halen? Ik ben geen pro overclocker maar een beginnend ;) ik hoef niet het beste van het beste maar wil eerst wat stuff waar ik het rustig mee kan proberen ;)

Alvast bedankt voor de reacties!

Verwijderd

Ik denk dat je even je handleiding moet checken, want het lijkt mij echt heel sterk dat dit bord niet alle gangbare opties heeft. Zet maar eens alles op "Manual" en dan komen er wel wat opties bij mbt timings en voltage.
Geheugen zou ik lekker houden.

Wat CPU types betreft. Ze zijn allemaal hetzelfde zolang ze dezelfde core hebben. Dus welke Conroe je ook koopt, het is dezelfde chip. Je hebt goede en slechte chips. Slechte worden verkocht als low-end, goede als high-end.
Nu is het punt dat er bijna geen slechte chips gemaakt worden en dus gaan ze allemaal hard. Puur theoretisch kun je zeggen dat je voor een relatief hoge OC (grootse procentuele OC) een low-end CPU moet hebben en voor een absuluut hoge OC (hoogste MHzen) een high-end CPU.
Ivm de multiplier zou ik wel minimaal een E6600 nemen.

• TheMe
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-11-2025
Ik denk dat je inderdaad iets over het hoofd ziet.
Van de Asus website heb ik je manual gehaald.

In de BIOS, kies tabblad Advanced
Daar staat AI Overclocking. Die kun je op manual zetten. Dan kom je alle opties tegten (CPU frequence, Vcore, PCI-E speed etcetc) tegen die je nodig hebt om handmatig te gaan clocken.

Volgens mij kun je zelfs je multiplier instellen (natuurlijk alleen naar beneden, maar wellicht kun je dan een hogere FSB bereiken en zo hoger clocken?)

Er staat als het goed is zelfs een optie: Performance Mode tussen. (met de waarschuwing, Turbo leidt tot een instabiel systeem)

Leef je daar eens mee uit, maar hou je temperatuur in de gaten. Vooral als je de Vcore omhoog gaat gooien.

There is no place like 127.0.0.1

Verwijderd

Topicstarter
Owkeee, ben nu even bezig geweest met overclocken maar ik moet zeggen, ik word er neit echt veel wijs uit.

Ik zal even vertellen wat ik tot nu toe gedaan heb.
Eerst heb ik een berg info opgezocht op internet en een aantal verscillende manieren gevonden om te overclocken.
Ik ben begonnen met wat mij de makkelijkste manier leek.

http://forums.hexus.net/showthread.php?t=103676

Deze man geeft aan dat hij het eerst begint met het instellen van het geheugen. Nou, ik zoeken in de bios, maar kon geen timings voor het geheugen vinden. Wat ik wel kon doen was het geheugen vast zetten op ddr2-800. (zie nu net in het plaatje dat ik SPD op disabled kan zetten om zo bij die opties te komen dus dit ga ik nog even proberen). Ik gebruik corsair xms pro 6400 geheugen dus dat zou moeten werken.
Pc opnieuw opgestart, en in de windows word mijn geheugen herkend (middels CPU-z voor Vista) als 6400 geheugen op 400 mhz dual channel. Ik dacht dat dit 800 moest zijn maar goed, ik ging ervan uit dat dit eigenlijk wel ok was.

Vervolgens opnieuw opgestart en in de bios begonnen met het ophogen van de FSB. hij stond op 266 en ik vond 300 wel een leuk getal dus dat eerst even ingevuld. Mijn geheugen werd qua Mhzjes ook aardig opgehoogd. Uit de lijst heb ik daarom het geheugen maar opnieuw op 800 mhz gezet, dat is volgens mij toch het maximale?

Ik start opnieuw op, pc loopt vast met een BSOD. Terug naar de bios, FSB omlaaggeschroefd, zelfde probleem, nog verder omlaag (275 inmiddels) zelfde probleem.

Of ik doe iets niet helemaal goed of deze methode zuigt ;)

2de methode die ik heb geprobeerd is het AI nos (van het asus mobo zelf). Hiermee kan ik standaard tot max 30% overclocken door het vakje "30% overclocken" te selecteren. Klinkt easy? is het ook, gereboot en gechecked, yes mijn cpu loopt nu op 3,2 Ghz. Heel fijn, ware het niet dat mijn geheugenmodules nu worden gezien als pc3200 modules, waardoor volgens mij de snelheidswinst van de cpu toch weer teniet word gedaan.... Ook geen goeie methode dus.

Wil vanmiddag graag een andere methode proberen, maar wat is de easy way to overclock? Ik zie verschillende topics en iedereen raad wat anders aan, dus zie een beetje door de bomen het bos niet meer ;) Is er een Ubernerd guide to overclocking? ik heb redelijk goed verstand van computers maar qua overclocking ben ik echt een beginneling, dus alle hulp is welkom...

Alvast bedankt!

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-01 11:54
Als je alles tegelijk aanpast is het een beetje lastig om te bepalen wat het probleem is in het geval je PC niet meer stabiel loopt. Zou eerst kijken wat cpu en bord kunnen en vervolgens je geheugen daarop aanpassen. Begin eens met de volgende settings om te kijken hoe ver je komt, verhogen kan later als je verder wilt:

AI OC: manual
CPU freq: 300 ~ 333 (9x333 voor 3.0ghz wat de meeste E6600's wel doen)
Dram freq: 600 ~ 666 (afh van cpu freq, x2 = 1/1 en je geheugen loopt nog onder specs dus dat zou geen probleem mogen zijn)
Performance mode: Auto of standaard
PCI freq: 100
Memory voltage: 2.0v (standaard voor jouw setje volgens mij)
Cpu vcore: 1.35v
FSB term. voltage: auto of 1.20v
MCH chipset voltage: auto of 1.50v
ICH chipset voltage: auto

Config dram by SPD: enabled om te beginnen zodat je zeker weet dat mem geen probleem vormt of disabled en vervolgens 4-4-4-12-4 aangezien je geheugen onder de 400mhz en met 2.0 vdimm dit makkelijk zou moeten halen.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 31-01 21:25

M2M

medicijnman

[b][message=28453690,noline]...
en om toe te voegen: als je processor op 3 ghz loopt, en je geheugen op 667 mhz (dus 1:1 ratio) dan ff een nachtje orthos draaien om te zien of het stabiel is. Draait orthos nog steeds als je 's ochtens wakker wordt, is alles goed en loopt je processor net zo hard als een X6850, geeftie foutmeldingen moet je je voltage een klein lees KLEIN! stukje opschroeven (5% oid) en dan weer checken met orthos of het zaakje nu wel stabiel is.

-_-

Verwijderd

Topicstarter
en om toe te voegen: als je processor op 3 ghz loopt, en je geheugen op 667 mhz (dus 1:1 ratio) dan ff een nachtje orthos draaien om te zien of het stabiel is. Draait orthos nog steeds als je 's ochtens wakker wordt, is alles goed en loopt je processor net zo hard als een X6850, geeftie foutmeldingen moet je je voltage een klein lees KLEIN! stukje opschroeven (5% oid) en dan weer checken met orthos of het zaakje nu wel stabiel is.
Ehm domme vraag waarschijnlijk maar ik heb die 1:1 ratio al vaker gezien maar wat betekend het?
Ik zag wel staan in CPU-z dat toen ik via AI Nos de boel 30% had overgeclocked de ratio 2:3 was, wat is het verschil/voordeel/nadeel hiervan?

Verwijderd

Topicstarter
Viss schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 10:32:
Als je alles tegelijk aanpast is het een beetje lastig om te bepalen wat het probleem is in het geval je PC niet meer stabiel loopt. Zou eerst kijken wat cpu en bord kunnen en vervolgens je geheugen daarop aanpassen. Begin eens met de volgende settings om te kijken hoe ver je komt, verhogen kan later als je verder wilt:

AI OC: manual
CPU freq: 300 ~ 333 (9x333 voor 3.0ghz wat de meeste E6600's wel doen)
Dram freq: 600 ~ 666 (afh van cpu freq, x2 = 1/1 en je geheugen loopt nog onder specs dus dat zou geen probleem mogen zijn)
Performance mode: Auto of standaard
PCI freq: 100
Memory voltage: 2.0v (standaard voor jouw setje volgens mij)
Cpu vcore: 1.35v
FSB term. voltage: auto of 1.20v
MCH chipset voltage: auto of 1.50v
ICH chipset voltage: auto

Config dram by SPD: enabled om te beginnen zodat je zeker weet dat mem geen probleem vormt of disabled en vervolgens 4-4-4-12-4 aangezien je geheugen onder de 400mhz en met 2.0 vdimm dit makkelijk zou moeten halen.
Ok, dat ga ik zeker even proberen, zit nu op mijn werk en het is bijzonder druk :O :O :O dus kan het helaas niet meteen proberen. Stel dat ik het met bovenstaande settings voor elkaar krijg en mijn pc draait stabiel. Wat kan ik daarna het beste gaan aanpassen om hogere snelheden te krijgen? De voltages? of gebruik ik die eigenlijk meer om wat stabiliteit in het systeem te brengen...

Thanx!

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-01 11:54
Kijken hoe ver cpu komt met deze settings, indien niet stabiel vcore stukje omhoog (temp in de gaten houden!) helpt dat niet FSB term voltage & MCH chipset 0.1v omhoog enz. Zolang je mem onder of op 400mhz 4-4-4-12 met 2.0v blijft weet je dat dat in principe geen probleem zou moeten zijn. Als je weet wat bord en/of cpu kunnen op bepaalde settings verder klooien met mem. Je moet je spullen een beetje leren kennen...

• M2M

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 10:51:
[...]

Ehm domme vraag waarschijnlijk maar ik heb die 1:1 ratio al vaker gezien maar wat betekend het?
Ik zag wel staan in CPU-z dat toen ik via AI Nos de boel 30% had overgeclocked de ratio 2:3 was, wat is het verschil/voordeel/nadeel hiervan?
als we praten over een 1:1 ratio, dan loopt de FSB evensnel als je geheugen. Dus de bandbreedte van je northbridge naar je processor is evenveel als de bandbreedte van je northbridge naar je geheugen. Als je FSB 333 mhz is, dan is de snelheid van je processor 3 ghz (333(fsb)*9(multiplier)). Van je processor naar je northbridge is de snelheid quad-pumped: 4*333 mhz = 1333 mhz. Van je northbridge naar je geheugen ligt een bandbreedte van 667 mhz. Dit geheugen draait in dual channel, wat dus 667*2 = 1333 mhz is.

Vroeger werdt nog wel eens gedacht dat 1:1 ratio het snelste systeem opleverde. Laatst een topicje tegengekomen van iemand die 3dmark gedraait had met een 1:1 ratio, een 2:3 en een 3:5. Daar kwam uit dat als je je geheugen op zijn max laat draaien (800 mhz, 1600 mhz effectief) terwijl je FSB op 333 mhz ligt, het beste resultaat krijgt. Ik kan het topicje alleen niet meer vinden hiero en ben te lui om te zoeken.

-_-

Verwijderd

Viss schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 10:32:
Pas op met enabled. De SPD van mijn geheugen (Kingston KVR800) geeft aan:
333 Mhz = 4-4-4-12
400 Mhz = 5-5-5-18

Als ik de FSB op mijn ASUS P5B-E opschroef (Bios 1601) naar 333/1333 en DDR2 op 833Mhz zet dan denkt het mobo ineens met PC2-5300 geheugen te maken te hebben (terwijl het PC2-6400 is). Bij het opstarten zie je dat ook. En dit terwijl de DDR2 frequentie op 833 staat. Gevolg is wel dat de timings van PC2-5300 worden gekozen (4-4-4-12) terwijl het op 833 Mhz loopt. Dat gaat nog net goed maar hogere snelheden worden dan een probleem.

Mijn advies zou zijn de optie "Config Dram by SPD" op disabled te zetten en voor veilige timings te kiezen om die later misschien te tweaken. Een en ander zou natuurlijk een 'feature' van de ASUS P5B-E kunnen zijn en niet voor anderen gelden. ;)

Verwijderd

M2M schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 11:20:
[...]
Ik kan het topicje alleen niet meer vinden hiero en ben te lui om te zoeken.
Deze?

[Mobo en RAM] Wat combineren met E6750

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 10:01:
gereboot en gechecked, yes mijn cpu loopt nu op 3,2 Ghz. Heel fijn, ware het niet dat mijn geheugenmodules nu worden gezien als pc3200 modules, waardoor volgens mij de snelheidswinst van de cpu toch weer teniet word gedaan.... Ook geen goeie methode dus.
Dat bedoel ik dus. Zie je die PC3200 verschijnen bij het booten? Zo ja, check eens met CPU-Z en kijk eens welke snelheid je daar ziet in het memory tab.

Verwijderd

Topicstarter
Dat bedoel ik dus. Zie je die PC3200 verschijnen bij het booten? Zo ja, check eens met CPU-Z en kijk eens welke snelheid je daar ziet in het memory tab.
Gedaan, en even uit mijn hoofd, bij cpu-z krijg ik dan 2 tabellen te zien voor het geheugen.
Uit mijn hoofd: 270 mhz en 400 mhz met respectievelijke timings van 4-4-4-12 en 5-5-5-18

Verwijderd

Topicstarter
als we praten over een 1:1 ratio, dan loopt de FSB evensnel als je geheugen. Dus de bandbreedte van je northbridge naar je processor is evenveel als de bandbreedte van je northbridge naar je geheugen. Als je FSB 333 mhz is, dan is de snelheid van je processor 3 ghz (333(fsb)*9(multiplier)). Van je processor naar je northbridge is de snelheid quad-pumped: 4*333 mhz = 1333 mhz. Van je northbridge naar je geheugen ligt een bandbreedte van 667 mhz. Dit geheugen draait in dual channel, wat dus 667*2 = 1333 mhz is.

Vroeger werdt nog wel eens gedacht dat 1:1 ratio het snelste systeem opleverde. Laatst een topicje tegengekomen van iemand die 3dmark gedraait had met een 1:1 ratio, een 2:3 en een 3:5. Daar kwam uit dat als je je geheugen op zijn max laat draaien (800 mhz, 1600 mhz effectief) terwijl je FSB op 333 mhz ligt, het beste resultaat krijgt. Ik kan het topicje alleen niet meer vinden hiero en ben te lui om te zoeken.
Ok duidelijk, alleen, hoe krijg ik een 1:1 ratio en hoe 2:3 ofzo? Het is namelijk zo dat als ik mijn FSB aanpas, het geheugen automatisch mee omhoog of omlaag gaat. Maar blijkbaar is er dus een optie om mijn geheugen en FSB snelheden apart in te stellen? of zie ik het helemaal verkeerd?

Voor de duidelijkheid geef ik nog even aan dat 1:1 ratio en vcore voltages dingen zijn waar ik nog niet echt veel van snap ;) maar ik denk dat het al duidelijk was ;)

• M2M

M2M

medicijnman

ja die ja :D tnx ;)

@ D2guy: in cpuz, tab memory, onder het kopje timings de frequency. Hier op mijn werkpc is dat bijvoorbeeld 132.nogwa mhz, single channel, daaronder staan je timings, bijvoorbeeld hier: 2.5, 3, 3, 6

-_-

Verwijderd

Topicstarter
[b]
@ D2guy: in cpuz, tab memory, onder het kopje timings de frequency. Hier op mijn werkpc is dat bijvoorbeeld 132.nogwa mhz, single channel, daaronder staan je timings, bijvoorbeeld hier: 2.5, 3, 3, 6
Frequency weet ik niet uit mijn hoofd.. Die zal ik even na moeten kijken...

Edit: frequency is dus 270 en 400 ;) zag net een plaatje met frequency in cpu-z en die had bij mij de net aangegeven waarden ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2007 12:17 ]

Verwijderd

@D2Freak:

Post even de volgende screenshots van CPU-Z, dan kunnen we verder helpen. Dat je proc nl. op 3.2Ghz loopt is leuk maar dat kan met verschillende FSB's/multipliers zijn bereikt. Daarom klok ik liever handmatig.

Afbeeldingslocatie: http://news.softpedia.com/images/reviews/large/CPU-Z_01large.png
Afbeeldingslocatie: http://news.softpedia.com/images/reviews/large/CPU-Z_04large.png
Afbeeldingslocatie: http://news.softpedia.com/images/reviews/large/CPU-Z_05large.png

Voorbeeld is van een AMD, maar het idee is duidelijk.

Verwijderd

Topicstarter
No problemo, als ik thuis ben ga ik meteen wat screenshotjes maken van cpu-z van mijn systeem... thanx!

Verwijderd

Topicstarter
Ok hier zijn de resultaten: Allereerst geen oc maar een vaste instelling van het geheugen op 800 mhz. Vreemd hierbij is dat de cpu maar op 1600 draait, en soms op 2400
Afbeeldingslocatie: http://img354.imageshack.us/img354/8192/cpuznooverclock1600800mad5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img457.imageshack.us/img457/183/cpuznooverclock2400800mon5.jpg

Hierna heb ik een oc profiel ingesteld en standaard 30% overgeclocked... Dit is gewoon een optie op mijn moederbord en die heet dan ook overclock 30% ;)

http://img457.imageshack....verclock3100433mhzgm7.jpg

Als laatste kan ik ook nog andere opties invulen:
FSB/MEM
888 / 667
960 / 800
1200 / 800
1280 / 800 <----
1333 / 667
1333 / 834

Die met het pijltje erbij heb ik nu ingesteld en weer een cpu verandering ;)

Afbeeldingslocatie: http://img457.imageshack.us/img457/6945/cpuzoverclock1922400mhzjc7.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img354.imageshack.us/img354/7681/cpuzoverclock2800400mhzgd6.jpg

Nou kun je hier iets mee?

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 18:58:
Ok hier zijn de resultaten: Allereerst geen oc maar een vaste instelling van het geheugen op 800 mhz. Vreemd hierbij is dat de cpu maar op 1600 draait, en soms op 2400
Lees je eens in op EIST ;)

Verwijderd

Zo te zien heeft je '30%' overklok ervoor gezorgd dat je CPU nu op ca. 2880 Mhz loopt. De bussnelheid is verhoogd naar ca. 320 en met een multiplier van 9 kom je dan op 2880. Dat is geen 30% maar 20%.

Zoals ik al zei:
De bus speed is naar 320 Mhz. Daar hoort 1:1 een DDR2-snelheid bij van 640Mhz (die je in CPU-Z als 320 zult zien). Ik zie in je CPU-Z screenshot dat je geheugen op 400Mhz (DDR2-800Mhz) loopt. Da's leuk maar voegt weinig toe. Wat jouw BIOS doet is een divider kiezen zodat je bij 1280 FSB je geheugen op 800 laat lopen.

Een overklok naar 3Ghz zul je het makkelijkst bereiken door je Bus Speed naar 333 te verhogen. Dat houdt een Rated FSB in van 1333. De geheugensnelheid voor 1:1 is dan 667 Mhz. Die optie zie ik in je lijst staan. Eventueel kun je je PC2-6400 ook op 834 laten lopen. Dat haalt ie wel (mijn Kingston ValueRam in ieder geval wel).

Normaliter zou je niet eens dingen als Vdimm of Vcore hoeven te verhogen.

Het feit dat je af een toe je Bus Speed x 6 als Core Speed ziet heeft met EIST te maken. Die verlaagt de multiplier zodra je die processorkracht niet nodig hebt.

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Verwijderd schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 20:23:
Zoals ik al zei:
De bus speed is naar 320 Mhz. Daar hoort 1:1 een DDR2-snelheid bij van 640Mhz (die je in CPU-Z als 320 zult zien). Ik zie in je CPU-Z screenshot dat je geheugen op 400Mhz (DDR2-800Mhz) loopt. Da's leuk maar voegt weinig toe. Wat jouw BIOS doet is een divider kiezen zodat je bij 1280 FSB je geheugen op 800 laat lopen. (...) Eventueel kun je je PC2-6400 ook op 834 laten lopen. Dat haalt ie wel (mijn Kingston ValueRam in ieder geval wel).
Oh? En wat is er mis om zijn geheugen precies op 800Mhz te laten lopen? Nee, 640Mhz, dat voegt wat toe! Of 834Mz. 320 is perfect voor PC6400; dan heeft ie precies een 4:5 divider om aan 800Mhz te komen. Of 400Mhz FSB, met een 8x multiplier. Krijgt ie ook een nette 3.2Ghz, en loopt zijn geheugen nog steeds precies goed.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Verwijderd

albatross schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 22:10:
[...]

Oh? En wat is er mis om zijn geheugen precies op 800Mhz te laten lopen? Nee, 640Mhz, dat voegt wat toe! Of 834Mz. 320 is perfect voor PC6400; dan heeft ie precies een 4:5 divider om aan 800Mhz te komen. Of 400Mhz FSB, met een 8x multiplier. Krijgt ie ook een nette 3.2Ghz, en loopt zijn geheugen nog steeds precies goed.
General purpose benchmarks als PCMark05 laten een iets hogere score zien bij hogere mem snelheden dan 1:1. Real life laat weinig verschil zien. Een 3D Benchmark als 3DMark06 laat geen noemenswaardig verschil zien.

In deze topics kun je e.e.a. nalezen:
FSB:MEM ratio

Meten is weten! Verschillende configuraties kunnen ook verschillend reageren. Dus ik generaliseer een beetje. Hopelijk is het me vergeven.

Ik merk overigens een drop in de bench resultaten bij een Bus Speed >380 Mhz. Dat pleit er dan weer voor om i.i.g. bij mijn config toch voor de max. multiplier te kiezen. Vergelijk ook de bech resultaten van 8 x 405 met 9 x 360.

Afbeeldingslocatie: http://img240.imageshack.us/img240/3060/benchsw2.png

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 20:23:
Zo te zien heeft je '30%' overklok ervoor gezorgd dat je CPU nu op ca. 2880 Mhz loopt. De bussnelheid is verhoogd naar ca. 320 en met een multiplier van 9 kom je dan op 2880. Dat is geen 30% maar 20%.
Nee, dat zie je iets verkeerd maar dat is eigenlijk mijn schuld. Het plaatje dat bij de overclock van 30% hoort is niet weergegeven als plaatje maar als link. Als je op die link klikt, zie je dat mijn cpu snelheid 3118 is en FSB 433 (als ik het goed aflees) in een 4:5 ratio. Alleen de timings van mijn geheugen staan nu op 5-5-5-18 en ik kan ze als t goed is op 4-4-4-12 krijgen.

Iig alvast bedankt voor je uitleg, het word me beetje bij beetje duidelijker maar sommige dingen begrijp ik nog niet helemaal. Dus bedankt voor je geduld. :D

Helaas heb ik gisteren wegens een onverwachte gebeurtenis niet zo gek veel aan mijn pc kunnen sleutelen maar ik ga er vanavond meteen mee verder. Kijken of ik de 3118 en 433 instellingen ook handmatig in kan voeren ipv de optie 30% overclock optie te kiezen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 25 juli 2007 @ 22:46:
[...]

General purpose benchmarks als PCMark05 laten een iets hogere score zien bij hogere mem snelheden dan 1:1. Real life laat weinig verschil zien. Een 3D Benchmark als 3DMark06 laat geen noemenswaardig verschil zien.

In deze topics kun je e.e.a. nalezen:
FSB:MEM ratio

Meten is weten! Verschillende configuraties kunnen ook verschillend reageren. Dus ik generaliseer een beetje. Hopelijk is het me vergeven.

Ik merk overigens een drop in de bench resultaten bij een Bus Speed >380 Mhz. Dat pleit er dan weer voor om i.i.g. bij mijn config toch voor de max. multiplier te kiezen. Vergelijk ook de bech resultaten van 8 x 405 met 9 x 360.

[afbeelding]
Ben het grotendeels eens met de stelling: Meten is weten Ik ga z.s.m. een aantal benchmarks draaien van de verschillende overclocks om inzicht te krijgen of het daadwerkelijk veel verschil maakt. Ik hoef niet het onderste uit de kan, maar wil gewoon een beetje de basis van het overclocken onder de knie krijgen.
Als ik naar jou gegevens kijk is regel 5 een aantrekkelijke overclockoptie die ik ga proberen te realiseren. Ik vermoed dat dit met mijn koeler en cpu zeker moet kunnen halen, zonder al teveel aanpassingen te doen. Ik zal eerst even meten hoe warm het zaakje nu word en hoe warm de cpu is als hij "normaal" loopt. ;)
Ik heb nog geen orthos als test gedraaid of superpi om te kijken hoe snel t gaat, maar dat ga ik ook z.s.m. doen.

Nog even 1 vraagje. Ik hoorde van een collega dat het weinig zin heeft om mijn cpu en mem te clocken als ik mijn videokaart niet ga overclocken. Is dat zo? Of merk ik wel verschil zonder VGA oc maar is het met een VGA oc gewoon veel beter?
En dan natuurlijk nog 1 vraagje, hoe doe ik dit? ;)
Ik heb eens op de site van Nvidia gekeken (7950 gx2 asus) en daar staat een tooltje waarmee ik het zou moeten kunnen. Rivatuner ofzo. Deze lijkt onder mijn Vista os niet helemaal lekker te werken. Zijn er nog andere programma's die ik hiervoor kan gebruiken?

Alvast bedankt!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 08:02:
[...]
Nee, dat zie je iets verkeerd maar dat is eigenlijk mijn schuld. Het plaatje dat bij de overclock van 30% hoort is niet weergegeven als plaatje maar als link. Als je op die link klikt, zie je dat mijn cpu snelheid 3118 is en FSB 433 (als ik het goed aflees) in een 4:5 ratio.
Ik zie nu inderdaad het plaatje dat bij de 30% overclock hoort. Vreemd dat de multiplier en bus speed niet zichbaar is in CPU-Z. Ik zie wel dat je geheugen op 433 loopt (DDR2-867Mhz). Als de divider die je noemt klopt dan staat de bussnelheid vermoedelijk op 346/347. Dat levert bij een multiplier van 9 een Core Speed op van ca. 3118Mhz. De multiplier is altijd een geheel getal.

Ik zou zeggen probeer dit eens handmatig te bereiken:
Zet in het Advanced menu in Bios onder Jumperfree Configuration de Optie AI Overclocking op manual. CPU Frequency op 346, Dram Frequency op 692 (1:1) of 865 (4:5) (of waarden in de buurt die zichtbaar zijn). PCI Express frequency misschien ook aanpassen (100 dacht ik). Dat staat allemaal wel ergens beschreven.

Voltages kan je nog even op auto laten denk ik. Onder Chipset kun je de optie Configure Dram Timing by SPD op disabled zetten en handmatig timings ingeven. Over het algemeen bereik je met hogere frequenties (en bijbehorende FSB speeds 1:1) meer dan met strakke timings.

Wat betreft de stelling: overclocken heeft geen zin als je de GPU niet overklokt, dat hangt ervan af. Voor games zal dit veelal waar zijn. Maar lees de links naar de andere topics nog even door. Een repair van een DVD-download kan 2 minuten schelen door alleen de CPU over te clocken. Is dat significant? Als je haast hebt wel. Is 10 frames per second meer belangrijk? Als jij dat vindt wel. Daarnaast is het gewoon een leuke uitdaging om je systeem max. te laten PRESTEREN (wat niet hetzelfde is als max. overclocken).

Als je 3.3Ghz op stock koeling wilt gaan lopen zou ik goed te temps in de gaten houden. Het kan wel, maar goed opletten. Zet je raam i.i.g. open (als het buiten kouder is dan binnen). Ik heb er een Scythe Infinity op zitten en bij 3.5Ghz kom ik tegen de grens van voor mij acceptabele temperaturen en voltages te zitten (CPU<60, Vcore<1.5V). Maar wat veilige temps en voltages zijn kun je ook over discussiëren.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2007 09:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2007 @ 09:19:
[...]

Ik zie nu inderdaad het plaatje dat bij de 30% overclock hoort. Vreemd dat de multiplier en bus speed niet zichbaar is in CPU-Z. Ik zie wel dat je geheugen op 433 loopt (DDR2-867Mhz). Als de divider die je noemt klopt dan staat de bussnelheid vermoedelijk op 346/347. Dat levert bij een multiplier van 9 een Core Speed op van ca. 3118Mhz. De multiplier is altijd een geheel getal.

Ik zou zeggen probeer dit eens handmatig te bereiken:
Zet in het Advanced menu in Bios onder Jumperfree Configuration de Optie AI Overclocking op manual. CPU Frequency op 346, Dram Frequency op 692 (1:1) of 865 (4:5) (of waarden in de buurt die zichtbaar zijn). PCI Express frequency misschien ook aanpassen (100 dacht ik). Dat staat allemaal wel ergens beschreven.

Voltages kan je nog even op auto laten denk ik. Onder Chipset kun je de optie Configure Dram Timing by SPD op disabled zetten en handmatig timings ingeven. Over het algemeen bereik je met hogere frequenties (en bijbehorende FSB speeds 1:1) meer dan met strakke timings.

Wat betreft de stelling: overclocken heeft geen zin als je de GPU niet overklokt, dat hangt ervan af. Voor games zal dit veelal waar zijn. Maar lees de links naar de andere topics nog even door. Een repair van een DVD-download kan 2 minuten schelen door alleen de CPU over te clocken. Is dat significant? Als je haast hebt wel. Is 10 frames per second meer belangrijk? Als jij dat vindt wel. Daarnaast is het gewoon een leuke uitdaging om je systeem max. te laten PRESTEREN (wat niet hetzelfde is als max. overclocken).

Als je 3.3Ghz op stock koeling wilt gaan lopen zou ik goed te temps in de gaten houden. Het kan wel, maar goed opletten. Zet je raam i.i.g. open (als het buiten kouder is dan binnen). Ik heb er een Scythe Infinity op zitten en bij 3.5Ghz kom ik tegen de grens van voor mij acceptabele temperaturen en voltages te zitten (CPU<60, Vcore<1.5V). Maar wat veilige temps en voltages zijn kun je ook over discussiëren.
Ja, vond zelf ook raar dat op de link de de multiplier en bus speed niet zichtbaar waren. Dit is dus met de 30% overclock feature op de een of andere manier niet zichtbaar. Grappig, want het lijkt mij dat de 30% overclock optie standaard waardes invult bij de FSB en MEM maar waarschijnlijk gaat dit net even anders. Dit ga ik vanmiddag proberen uit te zoeken.

Ik heb idd op internet gelezen dat het verschil tussen (correct me if i'm wrong) CL5 (400 mhz) en CL4 (270 Mhz) een bijna onmerkbaar verschil is voor huis tuin en keuken applicaties. Toch wil ik dit wel even testen, omdat ik me anders altijd af blijf vragen of ik er iets van zou merken.
Wat eigenlijk mijn bedoeling was om EN de hoge frequenties EN de goeie timings in te stellen.

Je haalt een goed punt aan door aan te geven dat er een verschil is tussen maximaal overclocken en maximale prestaties van je systeem. Dit is wel erg belangrijk. Ik wil idd de maximale prestaties hebben. Heb het systeem iets te zwaar gekocht met wat duurdere compnenten dan normaal om dan toch maar eens wat voorzichtige stapjes te zetten in de wereld die overclocken heet. ;) En die wil ik idd zo goed mogelijk laten presteren. En tot nu toe boek ik steeds kleine vooruitgangetjes dus gaat goed!!

Ik heb geen stock cpu koeler atm maar een ht 102 aerocool koelblok. Deze doet zijn werk naar behoren. Durf uit mijn hoofd even waardes te noemen, maar dat ga ik meteen ook even noteren zodra ik weer thuis ben.

Nogmaals bedankt voor alle hulp!

P.s. in mijn vorige post staat rivatuner maar dit moet n-tune zijn, ben nog neit helemaal wakker na een slopende nacht ziekenhuis... excuus daarvoor

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren flink wat problemen gehad om mijn pc weer aan de praat te krijgen. Ik start hem op zoals ik hem had achtergelaten, maar als t windows vista laadscherm komt (die met dat groene "kit"balkje) dan stopt de pc met zijn werkzaamheden. Nu had ik ergens gelezen dat dit te maken zou kunnen hebben met de bios. Er zijn bekende problemen dat met een wat oudere bios versie de pc niet opstart zodra er een oc profiel word gekozen.
Het probleem is echter dat ik net mijn bios heb voorzien van de laatste versie (805 voor de p5wdg2-ws pro). Dit kon dus niet de oorzaak zijn.
Daarom leek het mij handig even mijn geheugen te testen, wat geen fouten opleverde met memtest. Weer geprobeerd op te starten, geen succes, zelfde fout.
Vervolgens de rebootknop bijna fijngedrukt em even wat drinken wezen pakken. Waarschijnlijk had ik "del" niet goed ingedrukt want bij terugkomst was de pc gewoon normaal opgestart. Vaag probleem, maar ik denk dat het weinig met het oc'en te maken heeft.

Just in case vermeld ik het even, misschien dat meer mensen hier ervaring mee hebben? Hierdoor nog niet echt testjes uit kunnen voeren helaas, maar het weekend komt eraan dus ;)

Verder had ik nog 2 kleine vraagjes, ik weet niet of het in dit topic kan of dat ik er een nieuwe voor moet starten.
Mijn koeler geeft nu aan op 45 graden idle te zitten en ik ga uit bij volle belasting ongeveer 10 graden hoger uit te komen. Oftewel ik ben aan nieuwe koeling toe. Heb naar mijn eigen zin te weinig speelruimte om nu nog iets hoger te gaan oc'en.
Ik heb daarom eerst veel gelezen hier op tweakers en andere sites en het leek mij leuk om hiervoor een redelijk goeie WC set te halen.
Wat tests opgezocht, en daaruit bleek dat de wat oudere Promodz Cooled Silence een erg goed apparaat was (test van 1,5 jaar oud) maar op dat moment niet goed leverbaar. (russische leverancier)
Ik heb dus even gezocht op inet of ik het ergens kan aanschaffen, maar dat valt tegen! Weet iemand een kanaal waar deze setjes gekocht kunnen worden?

Daarna las ik een topic uit 2003 door Apennootjes, m.b.t. het peltier element in combinatie met waterkoeling. Klinkt erg leuk, makkelijk en redelijk betaalbaar. Alleen, is het nu nog van toepassing of zijn de waterkoelingsblokjes tegenwoordig zo ontwikkeld dat dit geen nut meer heeft? Ik kan uit beschikbare kits namelijk niet zien of er een peltier element bij in zit. (het lijkt mij dat als dit het geval was, het wel aangegeven zou zijn).
Zelf werk ik nu op socket 775 en ik ga ervan uit dat ik nu de onderkant van de cpu insmeer met vaseline en dan alsnog de bovenkant afdek?

Voor de rest was het allemaal duidelijk.

Ga dit weekend meer testen en posten..

Verwijderd

Topicstarter
Zow, omdat het zo druk is hier even de pc meegenomen naar het werk....

Timings aangepast van het geheugen en op 4-4-4-12 gezet... (start nu op met 1333 FSB mem 834 nog even via de instelling om te kijken of mem op 834 ook werkt)
FSB ratio 4:5
Frequency 416.9

Cas lat - 4
Ras 2 Cas -4
Ras Prech - 4
Tras - 12
Trc - 20

Het geheugen word nu ook door cpu-z gezien als 6400 geheugen.
(Trc heb ik op auto laten staan) Mijn systeem lijkt stabiel te draaien. Ik kan helaas geen cpu - z screenshotjes maken atm, wegens een policy dat die pc''s niet in het netwerk mogen hangen. Dus als je extra info nodig hebt kan ik het je wel geven.

Is die 20 normaal voor TRC? of moet ik die ook iets lager instellen?

Update

Kreeg net een BSOD m.b.t. Memory management. Waarschijnlijk waren dit dus neit de goeie instellingen. Zet hem daarom eens op 5-5-5-18 en ga even verder testen..

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2007 14:40 ]

Verwijderd

Voor het testen van geheugen kun je beter Memtest86+ gebruiken :)
Pagina: 1