Toon posts:

Vraag ivm software-licenties

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als je pakweg 50 PC's hebt, inclusief 50 keer Windows, 50 Office-paketten en nog heel wat andere software, kan je dan één of enkele CD's gebruiken voor verschillende PC's? Er kunnen waarschijnlijk problemen optreden als je één pakket op verschillende PC's te vaak activeert, maar afgezien daarvan is het denk ik geen probleem in het geval je controle zou krijgen toch? Het belangrijkste is toch dat je voor elke PC een legale versie Windows/Office/whatever hebt en dat het niet vaker geïnstalleerd is dan toegestaan? Of ben je strafbaar als je één versie op verschillende PC's hebt staan, ook al heb je niet meer installaties dan software-kopies?

Edit: Ik stel deze vraag omdat ik echt niet meer weet welk pakket bij welke PC hoort, intussen liggen er tientallen identieke CD's met Windows/Office/... en mijn voorganger heeft ook nooit volledig bijgehouden welk pakket bij welke PC hoort.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2007 09:57 ]

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
je moet evenveel licenties hebben als je de software hebt geinstalleerd.

Verder is het verstandig om dan ook overal een andere key in te voeren, maar ik geloof dat ze daar geen groot punt van maken.
Trouwens verschilt dit wel eens per bedrijf. MS heeft natuurlijk ook een telefoonnummer. Je kan dit beter aan hun vragen.

Misschien kan je zelfs korting krijgen...

[ Voor 29% gewijzigd door BasieP op 11-07-2007 09:58 ]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Verwijderd

Topicstarter
BasieP schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 09:57:
Verder is het verstandig om dan ook overal een andere key in te voeren.
Het is misschien vreemd, maar toch heb ik nog nooit activatieproblemen gehad*, misschien omdat de meeste PC's een identieke hardware-configuratie hebben? (XP maakt gebruik van HW-id's ed.)

*Enkel bij Acrobat, daarvoor dien je eerst te desactiveren en vervolgens te heractiveren op de nieuwe PC.
BasieP schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 09:57:
Misschien kan je zelfs korting krijgen...
Heeft denk ik weinig zin, bij elke PC of laptop die we kopen zit een restore/Windows CD.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2007 10:01 ]

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
Verwijderd schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 10:00:
[...]
Het is misschien vreemd, maar toch heb ik nog nooit activatieproblemen gehad*, misschien omdat de meeste PC's een identieke hardware-configuratie hebben? (XP maakt gebruik van HW-id's ed.)

*Enkel bij Acrobat, daarvoor dien je eerst te desactiveren en vervolgens te heractiveren op de nieuwe PC.
[...]
Heeft denk ik weinig zin, bij elke PC of laptop die we kopen zit een restore/Windows CD.
als bedrijf koop je geen pc's bij de aldi ;)
een home editie van xp wil je als bedrijf meestal ook niet hebben.

kortom: je koopt vaak bundles prof versies. ik weet niet of 50 al noemenswaardig is, maar volgens mij geven bedrijven wel vaak korting bij grote afnames (MS misschien ook, dat weet ik niet)

Jullie hebben nu je software al, dus in dit geval maakt het idd niet uit.

[ Voor 4% gewijzigd door BasieP op 11-07-2007 10:06 ]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Verwijderd

Topicstarter
We kopen onze PC's bij een groothandelaar waar we al onze hardware en software kopen en daarop staat altijd XP Pro geïnstalleerd (+ bijgeleverde restore/Windows/utilities-CD)

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-07 14:10
Volumelicenties biedt Microsoft al aan vanaf ik geloof 5 stuks... als je volume licenses koopt (en van je leverancier vereist dat hij de systemen kaal aflevert) krijg je (dacht ik) wel wat korting, en heb je geen gezeur met activatie e.d. verder. Je krijgt dan namelijk corporate keys voor Windows en Office... je moet wel rekening houden met het aantal werkplekken dat je hebt...

Zie de Microsoft-site (let niet op de mislukte formatting-tags)

We are shaping the future

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-07 19:40

BCC

Verwijderd schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 10:10:
We kopen onze PC's bij een groothandelaar waar we al onze hardware en software kopen en daarop staat altijd XP Pro geïnstalleerd (+ bijgeleverde restore/Windows/utilities-CD)
Dit doen heel veel bedrijven. HP / Dell leveren ze gewoon geinstalleerd af. Wel zo makkelijk. Maar zoals al gezegd: Je dient je licenties voor elkaar te hebben en dat heb je. Of de goede licentie op de goede PC staat, is volgens mij niet strafbaar.

[ Voor 16% gewijzigd door BCC op 11-07-2007 10:16 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dan ga ik me geen zorgen maken. :)

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-07 19:40

BCC

Ik zei: volgens mij :) Ik heb er geen bron bij, iemand anders misschien wel?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-07 12:15
Je kan beter volume license aanschaffen. Dat haalt je beheerskosten een stuk omlaag. Als je al bij je PC's OEM versies hebt dan kan je daar een volume license overheen krijgen zodat je toch overal dezelfde key mag gebruiken.

Het lijkt mij overigens dat je als je 50 systemen in beheer hebt wel enige kennis hebt van MS producten en dus ook de weg naar de license desk e.d. weet te vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Volume-licenties zijn misschien wel voordeliger, maar de vijftig huidige systemen waren PC + OS en grotendeels voor mijn tijd aangekocht, dus het lijkt me wat laat om voor XP nu nog over te schakelen? Een deel van die vijftig systemen zijn trouwens kant-en-klaar geleverd door ons moederbedrijf, dus daarover heb ik sowieso niets te zeggen.

• Mystery
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-09-2025
Het beste wat je nu nog kan doen (min een volume license aanschaffen) is met een tool als keyfinder ...pas op deze tool is ook voor illegale doeleinden te gebruiken!!!!... de keys van Windows en Office op elke PC te achterhalen en dan license management eens goed in te richten.

Als je een beetje goed ben in scripten is zelfs dit proces te automatiseren door de tool te draaien en de output op een servershare te laten plaatsen waaruit je het alleen nog dient uit te lezen.

Battle.net tag

Pagina: 1